حقایقی روشن در مورد بیماری ایدز در آفریقا

عوامل فرهنگی و اجتماعی مختلفی مسئول گسترش ایدز در آفریقا می باشد. حقایق غم انگیزی در مورد ایدز در آفریقا وجود دارد که در این مقاله به این حقایق و همچنین برخی شیوه های مذهبی و اجتماعی که منجر به شیوع بالاتر ایدز و
چهارشنبه، 17 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایقی روشن در مورد بیماری ایدز در آفریقا
  حقایقی روشن در مورد بیماری ایدز در آفریقا

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

عوامل فرهنگی و اجتماعی مختلفی مسئول گسترش ایدز در آفریقا می باشد. حقایق غم انگیزی در مورد ایدز در آفریقا وجود دارد که در این مقاله به این حقایق و همچنین برخی شیوه های مذهبی و اجتماعی که منجر به شیوع بالاتر ایدز و HIV در زنان آفریقایی می شود، اشاره خواهیم کرد.
ایدز مخفف سندرم نقص ایمنی اکتسابی می باشد، در حالی که HIV مخفف ویروس نقص ایمنی انسان می باشد. HIV ویروسی بوده که باعث ایجاد بیماری ایدز می شود. فردی که تست HIV او مثبت است، آلوده به این ویروس می باشد. اما HIV در بدن بلافاصله علائم ایدز را نشان نمی دهند. حدود ده سال طول می کشد تا این بیماری به ایدز توسعه یابد. این ویروس ابتدا در دهه ی 1980 در آمریکا کشف شد. در هنگام بروز این ویروس سلول های T که یک نوع از سلول های سفید خون بوده و به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند از بین رفته و سیستم ایمنی بدن بیمار به میزان قابل توجهی تضعیف می گردد. این ویروس در مایعات بدن موجود بوده و از طریق انتقال خون، تماس جنسی محافظت نشده، شیر مادر و یا از طریق سوزن مشترک مورد استفاده برای تزریق داروها انتقال می یابد. در طول حاملگی، مادر ممکن است ویروس را به کودک انتقال دهد. یک آزمایش خون ساده به تشخیص عفونت HIV کمک می کند. در آفریقا، تعداد افرادی که توسط ایدز از بین می روند، بیشتر از افرادی است که در طول جنگ و درگیری ها جان خود را از دست می دهند. امیدواریم که حقایق ارائه شده ی این مقاله در رابطه با ایدز در آفریقا به ایجاد آگاهی درباره ی نیاز به آموزش، کمک های دارویی و حقوق اساسی بشر برای زنان در آفریقا کمک کند.
حقایقی در رابطه با بیماری ایدز در آفریقا
برآورد شده که حدود 3/33 میلیون نفرد در دنیا مبتلا به ایدز می باشند و از این تعداد 5/22 میلیون نفر از آن ها از آفریقا می باشند.
در دهه ی 1990، کشورهای جنوب صحرای آفریقا مرکز همه گیری ویروس HIV بود. در سال 1993 حدود 14 میلیون نفر در کل دنیا از ایدز و اچ آی وی رنج می بردند که حدود 9 میلیون نفر از آن ها در منطقه ی جنوب صحرای آفریقا زندگی می کردند.
برآورد شده که حدود 59 درصد از زنان دارای سن 15 سال به بالا در آفریقا مبتلا به ایدز هستند. دلیل این امر عدم آگاهی از علائم اولیه ی HIV در زنان می باشد.
مرگ و میر زیاد به دلیل ابتلاء به بیماری ایدز در آفریقا به فقدان آموزش، عدم وجود روش های پیشگیری و عدم وجود درمان پزشکی با کیفیت خوب می باشد. حقایق غم انگیز درباره ی بیماری ایدز در آفریقا این است که متوسط امید به زندگی در آن ها به زیر 48 سال و به خصوص در کشور آفریقای جنوبی کاهش یافته است و به دلیل همه گیر شدت ویروس ایدز در سال 2004، بیش از 3 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند که حدود 1 میلیون نفر از آن ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کردند.
آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با مرگ و میر ناشی از ایدز در آفریقا واقعا تکان دهنده می باشد. مرگ بیماران ایدزی در آفریفا ابتدا در سال 1982 و 2009 ثبت شد، که مشخص شد3/1 میلیون آفریقایی به دلیل ایدز جان خود را از دست دادند.
در آفریقای جنوبی، تقریبا یک پنجم بزرگسالان مبتلا به ویروس HIV هستند. برآورد شده که حدود 18 هزار تا 280 هزار کودک زیر 15 سال در آفریقای جنوبی دارای ویروس ایدز هستند. میلیون ها کودک در حال حاضر والدین خود را به دلیل بیماری ایدز از دست داده اند. این کودکان بی خانمان هستند. آن ها در خیابان ها و برخی از آن ها نیز در یتیم خانه ها زندگی می کنند. اکثر آن ها حامل ویروس HIV یا ایدز بوده و قادر به ورود به سن بزرگسالی نیستند.
حقایق جالب در رابطه با ایدز در آفریقا بیانگر این مطلب است که چند همسری در آفریقا بسیار رایج است و این موضوع مسئول گسترش ایدز در آفریقا می باشد.
شیوه های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی در حال حاضر به عنوان عوامل خطرناک برای توسعه ی سریع ویروس HIV و ایدز در نظر گرفته می شود. دخترانی وجود دارند که بدون بررسی شیوه ی زندگی یک مرد با او ارتباط جنسی برقرار می کنند.این امر علت اصلی شیوع بیشتر ایدز در زنان آفریقایی می باشد. مردی که قبل از ازدواج یک زندگی بدون قاعده داشته و وضعیت ابتلاء خود به بیماری ایدز را مطرح نمی کند، باعث مبتلا شدن همسر خود به این بیماری می گردد.
برخی از مردان دارای روابط جنسی متعدد خارج از محدوده ی ازدواج هستند. آن ها معتقدند که ماهیت بیولوژی مردان آن ها را تشویق به برقراری روابط جنسی با زنان مختلف می کند. علاوه بر این، اعتقاد آن ها بر این است که ویروس ایدز از طریق رابطه ی جنسی به فرد سالم انتقال نمی یابد. بنابراین، بسیاری از دختران و زنان جوان به این طریق قربانی ویروس ایدز می شوند.
یکی دیگر از واقعیات تکان دهنده در رابطه با روابط جنسی خشک می باشد، مواد پاک کننده ی خانگی، پودرهای خاصی برای خشک کردن و سفت کردن مهبل استفاده می شود که این مواد میزان اصطحکاک را در طول مقاربت افزایش می دهد و باعث ایجاد لذت جنسی بیشتر برای مردان می گردد. عدم وجود روان کننده منجر به ایجاد ضایعاتی در مخاط مهبل و شکسته شدن کاندوم شده و باعث انتقال آسان ویروس HIV از فرد آلوده به فرد سالم می گردد. عدم وجود فلور طبیعی در واژن باعث افزایش خطر عفونت توسط میکروارگانیزم های مضر می گردد.
این یک واقعیت است که دولت ناپایدار در برخی از کشورهای آفریقایی مسئول عدم آگاهی درباره ی نحوه ی پیشگیری از ایدز در مردم آفریقا هستند.
مطالب ذکر شده نمونه هایی از حقایق ایدز در آفریقا می باشد. با توجه به عدم وجود آموزش، فقدان روش های درمانی برای ایدز و عدم دسترسی آسان به درمان، میلیون ها کودک و بزرگسال از اثرات بیماری ایدز در آفریقا رنج می برند. تست ایدز قبل از ازدواج باید به یک قانوان اجباری در این کشورها تبدیل شود. مشاوره نیز می تواند به آگاهی از روش های گسترش سریع این بیماری و پیشگیری از آن کمک کند. درمان با کیفیت خوب باید در همه جا در دسترس باشد. زنان باید دارای رابطه ی جنسی امن تری باشند. امیدواریم کسانی که این مقاله را مطالعه می کنند در رابطه با برنامه های آگاهی دهنده ی ایدز و مبارزه برای حقوق اساسی زنان آفریقایی مشارکت داشته باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.