دیابت نوع 1 و بارداری

آیا شما مبتلا به دیابت نوع 1 هستید و در حال برنامه ریزی برای مادر شدن نیز می باشد؟ پس این مقاله را که در رابطه با اقدامات انجام شده در برای داشتن یک بارداری سالم می باشد را به دقت مطالعه کنید.
چهارشنبه، 17 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دیابت نوع 1 و بارداری
  دیابت نوع 1 و بارداری

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

آیا شما مبتلا به دیابت نوع 1 هستید و در حال برنامه ریزی برای مادر شدن نیز می باشد؟ پس این مقاله را که در رابطه با اقدامات انجام شده در برای داشتن یک بارداری سالم می باشد را به دقت مطالعه کنید.
دیابت بیماری بوده که در طی آن بدن نمی تواند هورمون انسولین که هورمون مهمی به منظور به جذب گلوکز در بدن و در نهایت تولید انرژی می باشد، تولید کند، انواع مختلفی از دیابت وجود داشته که سه تا از رایج ترین آن ها دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی می باشد. علل ایجاد دیابت بر اساس نوع بیماری متفاوت می باشد.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 بیماری بوده که در طی آن بدن قادر به تولید سلول های بتای تولید کننده ی انسولین نیست. این بیماری به عنوان دیابت ایدیوپاتیک نیز شناخته شده که به دلیل کمبود انسولین ایجاد می گردد. دیابت نوع 1 در واقع یک اختلال خود ایمنی بوده که در آن بدن قادر به تشخیص تفاوت بین سلول ها و بافت های میزبان و میهمان نیست. بنابراین، بدن جهت مبارزه با سلول های میهمان در واقع با سلول های خودش که تولید کننده ی انسولین می باشد نیز مبارزه می کند. علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما گفته می شود که دلیل این بیماری ژنتیک می باشد. برخی از دلایل نادر دیابت نوع 1 نیز آسیب ناشی از ضربه به پانکراس، مسمومیت و جراحی می باشد. به منظور داشتن یک بارداری سالم و بدون مشکل برنامه ریزی و اطمینان از سلامت جنین بسیار مهم می باشد.

در رابطه با بارداری

برخی از زنان در طول دوران بارداری از دیابت نوع 1 و 2 رنج می برند. کلید داشتن یک بارداری بدون دردسر مدیریت مناسب بیماری می باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد که بی توجهی در برنامه ریزی مناسب و مراقبت های اولیه ی مربوط به بیماری منجر به بسیاری از نواقص مادرزادی در کودک می گردد که اکثر این نواقص مرتبط با سیستم اعصاب و روان مادر می باشد. پژوهش ها نیز پیشنهاد می دهد که تعداد آمار مرگ و میر بعد از تولد در میان مادران دیابتی چهار برابر مادران سالم می باشد. یک بررسی در رابطه با اهداف زیر ممکن است به کنترل بیماری کمک کند.

آزمایش هموگلوبین A1C

در طول بارداری، به منظور اطمینان از نرمال بودن سطوح قند خون زنان باید آزمایش هموگلوبین ای وان سی انجام دهند. این زنان باید سطوح ای وان سی خود را قبل از انجام عمل لقاح به زیر 7 برسانند. این عمل باعث کاهش خطرات سقط جنین و تولد زودرس می گردد. حفظ ایده آل سطوح قند خون باید حداقل 4 مرتبه در روز انجام شود. به منظور داشتن یک بارداری سالم و ایمن، حفظ تعادل بین رژیم غذایی، ورزش و سطوح انسولین بسیار مهم می باشد.

آزمایشات پزشکی

دیابت عمدتا کلیه ها و چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. شما باید قبل و در طول دوران بارداری خود یک ارزیابی مناسب از کلیه ها انجام دهید. رتینوپاتی یک بیماری چشمی بوده که در میان بیماران دیابتی مشاهده می شود. به منظور اجتناب از بروز این بیماری ها انجام معاینات دقیق پزشکی ضروری می باشد. یکی دیگر از آزمایشات مهم تست ادرار می باشد. سطوح پروتئین بالا در افراد دیابتی ممکن است منجر به فشار خون بالا شده که می تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل ضروری است که وضعیت خود را به طور منظم زیر نظر متخصص غدد و متخصص زایمان بررسی کنید.

رژیم غذایی

مصرف مقدار کافی اسید فولیک و ویتامین به منظور اجتناب از بیماری ها و خطرات شدید ناشی از نقص لوله ی عصبی در جنین ضروری می باشد. همچنین مولتی ویتامین های دوران بارداری و دوزهای انسولین بعد از مشورت با متخصص تغذیه و متخصص زنان مصرف کنید. تمرینات بارداری منظم و دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب در طول دوران بارداری نیز جهت اجتناب از هر گونه عوارض در جنین بسیار مهم می باشد.
در صورتی که زنان مبتلا به دیابت به توصیه های ذکر شده عمل کنند، می توانند یک بارداری کاملا طبیعی و نوزاد سالم داشته باشند. متخصصان دیابت پیشنهاد می دهند که مراقبت های کافی در طول دوران بارداری و برنامه ریزی مناسب در این رابطه باید هدف اول این بیماران باشد. متخصص زنان و زایمان و متخصص غدد نقش مهمی در کمک به مادران دیابتی ایفاء می کنند. برنامه ریزی مناسب قبل از لقاح و مدیریت در طول دوران بارداری نیز به داشتن یک نوزاد سالم و حاملگی آسان کمک می کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.