بیرق های عاشورایی
در ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت امام حسين و ياران وفادار آن حضرت حال و هواي عاشورايي ، شهرها و خيابان هاي کشورمان را فرا میگیرد و شيعيان دلباخته آن حضرت در غم شهداي مظلوم کربلا عزاداري مي کنند.
اين ايام بهترين زمان براي آشنايي بيشتر با مکتب آن امام بزرگوار است. آشنايي با مکتب عاشورايي، مکتب جهاد در راه خدا، مکتب ايثار و فداکاري، مکتبي که در هشت سال دفاع مقدس، نمونه بارز اثرات آن بروي روح و جان مردم ايران باقي مانده است.
این ایام حال و هواي شهرهايمان دگرگون می شود. حزن و اندوه و ماتم شهادت فرزند پيامبر اعظم اسلام قامت و چهره مردم را می پوشاند. پرچم ها و بيرق هاي سياه و سرخ به نشانه عزاي حسيني در هر كوي و برزني برافراشته می شود تا بار ديگر عشق و ارادت ايرانيان به اسلام و اهل بيت را فرا روي هر بيننده اي قرار دهد.
هيچ دلي نيست كه بي قرار او نباشد، لب ها به زمزمه درمي آيند، دست ها بر سروسينه مي كوبند، اشك ها برگونه ها فرو مي چكد و قلب هاي شكسته حاجتمندانه او را شفيع خود مي خوانند...
مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين(ع) راز ماندگاري اسلام و شيعه است. قرن هاست كه شيعيان و عاشقان اهل بيت(ع) همزمان با فرارسيدن ماه محرم و صفر براي پاسداشت نهضت خونين حسين تلاش مي كنند.
از جمله علائم و وسايلي که در مراسم عزاداري ماه محرم مورد استفاده قرار مي گيرد بيرق يا پرچم است.
در زمان هاي گذشته شيعيان براي مبارزه با ظلم يا برابري يا ترويج امر به معروف و نهي از منکر و با ممنوع سلاح شدن، از چوب ميله هايي شبيه به نيزه مي ساختند و براي آنکه خبرچينان و حکام از راز آن ها آگاه نشوند بر اين نيزه هاي بي پيکان علم، پرچم و درفش آويختند و تيغه علامت هاي خو را به تقليد از شمشير ذولفقار معروف حضرت علي (ع) از دو سو تيز مي کردند و به هنگام نبرد، هر تيغه مبدل به شمشيري بران مي شد و با افزودن پيکان بر سر چوب هاي بيرق هاي خود به هنگام ضرورت نيزه مي ساختند.
پرچم و ادوات ديگر از اين قبيل اجزاي مهمي از فرهنگ حماسه عاشورا را تشکيل مي دهند. پرچم هاي مختلف با رنگ ها و نوشته هاي متفاوت که هر ساله در ايام محرم و عزاداري امام حسين و يارانش در هيات ها مورد استفاده قرار مي گيرند نماد و نشانه هايي از فرهنگ هايي از فرهنگ عظيم عاشورا را شامل مي شوند که هر يک جدا گانه در دل خود معناي ظاهري و باطني خاصي دارند.
به کارگيري بيرق به عنوان نماد، در مصر قديم، آشور و نزد يهوديان معمول بوده است.که درکتاب هاي مقدس مکرر به آن اشاره شده است.
از ديگر نقوش مورد استفاده بروي بيرق ها بارگاه امام حسين (ع) به همراه دو شير و خورشيد در طرفين اين حرم و گل که نشان دهنده مظلوميت امامان معصوم (ع) است. نوشته ها را معمولا با پارچه زرد، گل دوزي مي کنند که نمادي از خورشيد روز عاشورا است. اين نوشته ها معمولا با خط نستعليق و نسخ هک مي شوند که بيشتر اين نوشته ها اسامي ائمه است و در اين بين نام حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسين (ع) بيشتر به چشم مي خورد.
باز اين چه شورش است که در خلق عالم است..
اگر دوزخ ميان پوست داري نسوزي گر علي را دوست داري..
اگر مهر علي در سينه ات نيست بسوزي گر هزاران پوست داري..
همچنين اين دوزندگان معتقدند که پرچم هايي که القاب امام زمان (ع) و به ويژه دو نام "يا مهدي" و يا "صاحب الزمان" بر رويشان نوشته شده بيشتر خريداري مي شود.
دوخت به صوت برجسته دوزي و بيشتر به رنگ زردکه (سنبلي از خورشيد روز عاشورا) است انجام مي شود.
به گفته اين دوزنده ، براي دوختن در ابتدا حاشيه را مي دوزند که طرح اين حاشيه ها از نقوش البسه زنانه، پرده ، فرش ، تذهيب و قرآن اقتباس شده است و برخي از طرح ها حاصل ذوق و فکر خود دوزندگان است اين افراد به خاطر ارادتي که به ائمه دارند ادامه روي شغل پدرشان شده اند.
تمامي دوزندگان درخانواده هاي مذهبي تربيت شده اند و ادامه دهنده راه پدر شان هستند و آموزشهاي ديني و اخلاقي را از والدين خود و از پدرانشان فرا گرفته اند. اهالي مشهد، تبريز و اراک در ميانشان بيشتر به چشم مي خورد که در حال حاضر نيز در محله هاي مذهبي شهر تهران سکونت دارند.
دوزندگان ضمن عضويت در هيات و انجام سفارشات آنها در مراسم هاي مذهبي همچون شبهاي قدر شرکت مي کنند اما در ماه محرم که اوج کارشان است کمتر فرصت حضور درمراسم هاي اين ماه را مي يابند و تنها هنگامي که دسته اي از جلو محل کارشان عبور مي کند براي لحظاتي با آن ها همراه مي شوند.
اين افراد ديدشان نسبت به پرچم نگاهي اعتقادي است به همين خاطر بدون وضو، اجازه لمس کردن پرچم را به خود نمي دهند و لمس کردن پرچم به وسيله افراد غير مسلمان و غير شيعه را مکروه مي دانند ضمن اينکه افتادن پرچم را باعث سرشکستگي صاحب آن مي دانند و استفاده شخصي از پرچم را حرام مي دانند.
منبع: سایت برنا
اين ايام بهترين زمان براي آشنايي بيشتر با مکتب آن امام بزرگوار است. آشنايي با مکتب عاشورايي، مکتب جهاد در راه خدا، مکتب ايثار و فداکاري، مکتبي که در هشت سال دفاع مقدس، نمونه بارز اثرات آن بروي روح و جان مردم ايران باقي مانده است.
این ایام حال و هواي شهرهايمان دگرگون می شود. حزن و اندوه و ماتم شهادت فرزند پيامبر اعظم اسلام قامت و چهره مردم را می پوشاند. پرچم ها و بيرق هاي سياه و سرخ به نشانه عزاي حسيني در هر كوي و برزني برافراشته می شود تا بار ديگر عشق و ارادت ايرانيان به اسلام و اهل بيت را فرا روي هر بيننده اي قرار دهد.
هيچ دلي نيست كه بي قرار او نباشد، لب ها به زمزمه درمي آيند، دست ها بر سروسينه مي كوبند، اشك ها برگونه ها فرو مي چكد و قلب هاي شكسته حاجتمندانه او را شفيع خود مي خوانند...
مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين(ع) راز ماندگاري اسلام و شيعه است. قرن هاست كه شيعيان و عاشقان اهل بيت(ع) همزمان با فرارسيدن ماه محرم و صفر براي پاسداشت نهضت خونين حسين تلاش مي كنند.
ابزار و تجهيزات و نشانه هاي محرم
از جمله علائم و وسايلي که در مراسم عزاداري ماه محرم مورد استفاده قرار مي گيرد بيرق يا پرچم است.
ظهور پرچم از زمان پيروزي اسلام
در زمان هاي گذشته شيعيان براي مبارزه با ظلم يا برابري يا ترويج امر به معروف و نهي از منکر و با ممنوع سلاح شدن، از چوب ميله هايي شبيه به نيزه مي ساختند و براي آنکه خبرچينان و حکام از راز آن ها آگاه نشوند بر اين نيزه هاي بي پيکان علم، پرچم و درفش آويختند و تيغه علامت هاي خو را به تقليد از شمشير ذولفقار معروف حضرت علي (ع) از دو سو تيز مي کردند و به هنگام نبرد، هر تيغه مبدل به شمشيري بران مي شد و با افزودن پيکان بر سر چوب هاي بيرق هاي خود به هنگام ضرورت نيزه مي ساختند.
پرچم و بيرق در تاريخ گذشته ايرانيان
پرچم و ادوات ديگر از اين قبيل اجزاي مهمي از فرهنگ حماسه عاشورا را تشکيل مي دهند. پرچم هاي مختلف با رنگ ها و نوشته هاي متفاوت که هر ساله در ايام محرم و عزاداري امام حسين و يارانش در هيات ها مورد استفاده قرار مي گيرند نماد و نشانه هايي از فرهنگ هايي از فرهنگ عظيم عاشورا را شامل مي شوند که هر يک جدا گانه در دل خود معناي ظاهري و باطني خاصي دارند.
پرچم يا بيرق در ميان ملل
به کارگيري بيرق به عنوان نماد، در مصر قديم، آشور و نزد يهوديان معمول بوده است.که درکتاب هاي مقدس مکرر به آن اشاره شده است.
نقوش روي پرچم ....
از ديگر نقوش مورد استفاده بروي بيرق ها بارگاه امام حسين (ع) به همراه دو شير و خورشيد در طرفين اين حرم و گل که نشان دهنده مظلوميت امامان معصوم (ع) است. نوشته ها را معمولا با پارچه زرد، گل دوزي مي کنند که نمادي از خورشيد روز عاشورا است. اين نوشته ها معمولا با خط نستعليق و نسخ هک مي شوند که بيشتر اين نوشته ها اسامي ائمه است و در اين بين نام حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسين (ع) بيشتر به چشم مي خورد.
اشعار مورد استفاده بر روي پرچم ها
باز اين چه شورش است که در خلق عالم است..
اگر دوزخ ميان پوست داري نسوزي گر علي را دوست داري..
اگر مهر علي در سينه ات نيست بسوزي گر هزاران پوست داري..
رنگي به نشانه مظلوميت
دوزندگان و باور هاي مذهبي آنها
همچنين اين دوزندگان معتقدند که پرچم هايي که القاب امام زمان (ع) و به ويژه دو نام "يا مهدي" و يا "صاحب الزمان" بر رويشان نوشته شده بيشتر خريداري مي شود.
دوخت به صوت برجسته دوزي و بيشتر به رنگ زردکه (سنبلي از خورشيد روز عاشورا) است انجام مي شود.
شروع کار دوزندگان با وضو و ذکر صلوات
به گفته اين دوزنده ، براي دوختن در ابتدا حاشيه را مي دوزند که طرح اين حاشيه ها از نقوش البسه زنانه، پرده ، فرش ، تذهيب و قرآن اقتباس شده است و برخي از طرح ها حاصل ذوق و فکر خود دوزندگان است اين افراد به خاطر ارادتي که به ائمه دارند ادامه روي شغل پدرشان شده اند.
تمامي دوزندگان درخانواده هاي مذهبي تربيت شده اند و ادامه دهنده راه پدر شان هستند و آموزشهاي ديني و اخلاقي را از والدين خود و از پدرانشان فرا گرفته اند. اهالي مشهد، تبريز و اراک در ميانشان بيشتر به چشم مي خورد که در حال حاضر نيز در محله هاي مذهبي شهر تهران سکونت دارند.
ارادت خاص دوزندگان به نام هاي "ياابوالفضل" و "ياحسين"
دوزندگان ضمن عضويت در هيات و انجام سفارشات آنها در مراسم هاي مذهبي همچون شبهاي قدر شرکت مي کنند اما در ماه محرم که اوج کارشان است کمتر فرصت حضور درمراسم هاي اين ماه را مي يابند و تنها هنگامي که دسته اي از جلو محل کارشان عبور مي کند براي لحظاتي با آن ها همراه مي شوند.
اين افراد ديدشان نسبت به پرچم نگاهي اعتقادي است به همين خاطر بدون وضو، اجازه لمس کردن پرچم را به خود نمي دهند و لمس کردن پرچم به وسيله افراد غير مسلمان و غير شيعه را مکروه مي دانند ضمن اينکه افتادن پرچم را باعث سرشکستگي صاحب آن مي دانند و استفاده شخصي از پرچم را حرام مي دانند.
خدا روزي رسان است....
دوزندگي و دوخت سنتي پرچم در دست فراموشي
منبع: سایت برنا