پیشگیری از دیابت نوع دو

دیابت نوع 2 که به عنوان دیابت شیرین نیز شناخته می‌شود، یک اختلال متابولیکی بوده که می‌تواند هر فردی را در هر دوره‌ای از زندگی تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال، برخی اقدامات پیشگیرانه‌ی خاصی وجود داشته که می‌تواند به جلوگیری
چهارشنبه، 15 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از دیابت نوع دو
پیشگیری از دیابت نوع دو

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

دیابت نوع 2 که به عنوان دیابت شیرین نیز شناخته می‌شود، یک اختلال متابولیکی بوده که می‌تواند هر فردی را در هر دوره‌ای از زندگی تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال، برخی اقدامات پیشگیرانه‌ی خاصی وجود داشته که می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند. این مقاله نکاتی در رابطه با روش‌های پیشگیری از دیابت را مطرح می‌کند.
فردی که دارای میزان بالای گلوکز در خون می‌باشد، احتمالا از بیماری به نام دیابت رنج می‌برند. دو نوع دیابت به نام های دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 وجود دارد. در دیابت نوع 1، سلول‌های بتای تولید کننده‌ی انسولین تخریب می‌گردد. این بیماری منجر به تکرر ادرار، افزایش گرسنگی و تشنگی و کاهش وزن می‌گردد. از سوی دیگر، دیابت نوع دو بیماری بوده که به دلیل قند خون بالا ایجاد می‌گردد. زمانی‌که انسولین تولید شده توسط غده‌ی پانکراس هیچ اثری بر متابولیسم بدن نداشته و یا غده‌ی پانکراس قادر به تولید میزان کافی انسولین به منظور شروع متابولیسم طبیعی نباشد، دیابت نوع 2 ایجاد می‌شود.

نحوه‌ی پیشگیری از دیابت نوع 2

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی روزانه باید شامل غلات سبوس‌دار و مقدار زیادی سبزیجات برگی با فیبر کافی باشد. اسفناج، کدو تلخ، لوبیا سبز، شلغم، تربچه، کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم سبز، کلم بروکلی، بامیه، قارچ و کاهو مواد مغذی عالی برای داشتن بدنی سالم می‌باشد. این سبزیجات غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم و چربی‌های اشباع نشده بوده که به جذب مناسب قند کمک می‌کند. بهترین روغن توصیه شده برای پخت و پز روغن زیتون می‌باشد. از مصرف هر نوع غذایی با چربی‌های اشباع شده مانند گوشت‌های حاوی کربوهیدرات بالا و محصولات لبنی به شدت باید خودداری گردد. هر چند مصرف گوشت بدون چربی مانعی ندارد. میوه‌ها و گیاهان دارویی مانند چریش و ریحان نیز به پایین آوردن سطوح قند خون در بدن کمک می‌کنند.

ورزش منظم

انجام فعالیت‌های ورزشی به تجزیه‌ی چربی‌های اشباع شده در بدن ما کمک می‌کند. این کار به نوبه‌ی خود باعث کاهش جریان خون شده و از این‌رو به عملکرد مناسب انسولین کمک می‌کند. پیاده‌ روی روزانه به مدت 30 دقیقه در صبح و شب به حفظ تناسب اندام بدن کمک می‌کند. برای افرادی که از چاقی رنج می‌برند، رفتن به باشگاه ورزشی و انجام فعالیت‌های فیزیکی به سوختن چربی اضافی بدن کمک می‌کند.

اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی

مصرف الکل می‌تواند به کبد آسیب برساند. کبد نقش مهمی در توزیع گلوکز در جریان خون ایفاء می‌کند. همچنین مصرف بیش از حد الکل منجر به افزایش وزن نیز شده که این موضوع نیز منجر به ابتلاء به دیابت نوع 2 می‌گردد.

ترک سیگار

سیگار ماده‌ای مضر برای سلامتی می‌باشد. یکی از پیامدهای سیگار کشیدن ابتلاء به دیابت نوع 2 می‌باشد. بنابراین، به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری بهتر است از مصرف سیگار خودداری شود.

نوشیدن آب

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. آب یکی از داروهای طبیعی بوده که باید به صورت روزانه مصرف گردد. آب باعث حذف مواد سمی از بدن شده و به تمیز کردن جریان خون کمک می‌کند. روزانه 8 پیمانه‌ی نیم لیتری آب بنوشید.
دیابت اختلالی بوده که در افراد پیر و جوان هر دو ایجاد می‌گردد. این بیماری درمان مطلقی نداشته و بهترین روش پیشگیری و کنترل آن داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات روزانه‌ی ورزشی می‌باشد. افرادی که از دیابت رنج می‌برند، به بیماری‌هایی مانند آسیب به شبکیه، بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات کلیوی نیز مبتلا می‌شوند. دیابت یک اختلال در سوخت و ساز ایجاد کرده و پیامدهای این اختلال می‌تواند منجر به ایجاد عوارض تهدید کننده‌ی زندگی گردد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.