جایگزین تخم مرغ در کلوچه

خواه گیاه خوار باشید و یا اینکه صرفاً تخم مرغ نمی‌خورید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید کلوچه و شیرینی‌های مورد علاقه‌ی خود را نوش جان کنید. اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به چند جایگزین تخم مرغ که می‌توانند در دستور پخت کلوچه
چهارشنبه، 15 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جایگزین تخم مرغ در کلوچه
جایگزین تخم مرغ در کلوچه

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

خواه گیاه خوار باشید و یا اینکه صرفاً تخم مرغ نمی‌خورید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید کلوچه و شیرینی‌های مورد علاقه‌ی خود را نوش جان کنید. اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به چند جایگزین تخم مرغ که می‌توانند در دستور پخت کلوچه و بیسکویت استفاده شوند.
در حالی که مشغول تهیه‌ی هر گونه خوراکی پختنی بخصوص دسر و یا کلوچه هستید، لازم است که در خصوص تغییر در مواد اولیه و یا میزان و نسبت آنها بسیار مراقب باشید. به این دلیل که در آشپزی، هر ماده‌ی اولیه‌ای مانند بیکینگ پودر، آرد حاوی بیکینگ پودر و تخم مرغ، نقشی را در چگونگی از کار در آمدن محصول ایفاء می‌کنند. یافتن جایگزین برای تخم مرغ در کلوچه یا همان کوکی یکی از سخت‌ترین کارهاست. به این دلیل که در پخت کلوچه، تخم مرغ به عنوان ماده‌ی چسباننده و یا همبند عمل کرده که دیگر مواد اولیه را به یکدیگر چسبانده و همچنین کلوچه را نرم و مرطوب می‌سازد. اگر شما فردی گیاه خوار هستید، در این صورت نیاز خواهید داشت که جایگزین خوبی برای تخم مرغ در کلوچه بیابید. بعضی افراد ممکن است نسبت به تخم مرغ حساسیت یا آلرژی داشته، سعی در کاهش کلسترول کرده، و یا صرفاً به هنگام آشپزی تخم مرغ‌شان تمام شده باشد؛ دلیل آن هرچه باشد، راه‌هایی به منظور خوشمزه کردن کلوچه حتی بدون استفاده از تخم مرغ وجود دارد. اکثر افراد فکر می‌کنند که نوع کلوچه‌ی مورد علاقه‌شان که با تخم مرغ کمتر تهیه شده طعم خوبی نخواهد داشت. اما این تصور درست نمی‌باشد. با ایجاد یک تغییر جزئی در دستور پخت و استفاده از جایگزین مناسب تخم مرغ، می‌توانید کلوچه‌های خوشمزه‌ای بپزید، درست به خوبی کلوچه‌هایی که طبق دستور اصلی می‌پختید.
جایگزین مناسب تخم مرغ در کلوچه
همانطور که پیش از این عنوان شد، در دستور پخت کلوچه، تخم مرغ به عنوان ماده‌ی چسبان که تمام دیگر مواد اولیه را به یکدیگر متصل می‌سازد، عمل کرده و شکل کلوچه را نگاه می‌دارد. همچنین موجب مرطوب و خشک نشدن کلوچه شده و بدون استفاده از تخم مرغ در کلوچه، کلوچه‌ها بسیار بهم فشرده شده و نیاز به جویدن زیاد خواهند داشت. بر خلاف خمیر کیک که مواد اولیه‌ی مایع بیشتری به منظور مرطوب نگه داشتن کیک داشته و نیز جهت پف کردن آن خمیر مایه یا خمیر ترش بیشتری در خود دارد، خمیر کلوچه غلظت و انسجام بالایی داشته و همچنین نیاز به خمیر مایه‌ی کمتری دارد به این دلیل که کلوچه به طور کلی کلفت و تپل بوده و به اندازه‌ی کیک پف نمی‌کند. با این حال، کلوچه نیز به مقداری مایع در خود نیاز داشته و تخم مرغ به طور کلی به خمیر کلوچه رطوبت و انسجام مورد نیاز را می‌بخشد.
آب و روغن
در یک دستور ساده‌ی پخت کلوچه، که نیاز به یک تخم مرغ در دستور اصلی دارد، جایگزین مناسب تخم مرغ، استفاده از 2 قاشق غذاخوری آب با 1 قاشق غذا خوری روغن است. این کار به خمیر کلوچه کمی رطوبت داده و از بیش از حد متراکم و نیاز به جویدن زیاد آن جلوگیری می‌کند.
آب و نشاسته‌ی ذرت
یکی دیگر از جایگزین‌های مناسب تخم مرغ در کلوچه استفاده از 1 قاشق غذا خوری آرد ذرت با 2 قاشق غذاخوری آب است. ابتدا در یک کاسه‌ی کوچک نشاسته ذرت را با آب مخلوط کرده و آن را با یک قاشق بهم زده تا اطمینان حاصل کنید که نشاسته‌ی ذرت به خوبی با آب مخلوط شود. این مخلوط را با تخم مرغ در دستور پخت جایگزین کنید. همچنین می‌توانید 1 قاشق غذا خوری آرد تاپیوکا (tapioca) (نشاسته‌ای که از گیاه کاساوا بدست می‌آید) با 2 قاشق غذاخوری آب به عنوان یک جایگزین برای تخم مرغ استفاده کنید.
موز له شده
یکی دیگر از جایگزین‌های عالی تخم مرغ در یک دستور پخت کلوچه، موز له شده است. برای هر یک عدد تخم مرغ که در دستور پخت نیاز است، نصف موز له شده را با آن جایگزین سازید. اطمینان حاصل کنید که موز رسیده باشد و آن را به طور کامل با یک چنگال له کرده تا هیچ تکه‌ای از موز در آن وجود نداشته باشد. جایگزین ساختن موز له شده بجای تخم مرغ در دستور پخت کلوچه بسیار خوب عمل کرده و در واقع طعم آن را به کلوچه‌های معمولی ترجیح خواهید داد. موز له شده به کلوچه طعمی شیرین و بافتی سبک می‌بخشد. ممکن است نیاز داشته باشید مقدار شکری که در خمیر کلوچه بکار می‌برید را تعدیل سازید به این دلیل که موز به شیرینی آن می‌افزاید.
سس سیب
همچنین می‌توانید جهت تهیه‌ی کلوچه به جای تخم مرغ از سس سیب استفاده کنید. یک چهارم پیمانه سس سیب را به جای یک عدد تخم مرغ در دستور پخت کلوچه بکار برید. سس سیب به خمیر کلوچه رطوبت داده و طعم بسیار خوبی به کلوچه‌ها منتقل می‌سازد.
تخم مرغ به کلوچه رطوبت داده و به بهم چسبیدن سایر مواد اولیه کمک می‌کند. بنابراین هنگامی که قصد دارید ماده‌ی دیگری را بجای تخم مرغ بکار برید، لازم است که ماده‌ای به عنوان جایگزین استفاده شود که به رطوبت کلوچه افزوده بدون آنکه طعم و بافت آن را تغییر دهد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.