داروهای سرماخوردگی برای افراد با فشار خون بالا

سرماخوردگی و فشار خون بالا خیلی با یکدیگر سازگار نیستند، حداقل زمانی که درمان آن مد نظر باشد. اجازه دهید از طریق این مقاله پی ببریم که مصرف چه داروهای سرماخوردگی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بی‌خطر می‌باشد.
چهارشنبه، 15 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داروهای سرماخوردگی برای افراد با فشار خون بالا
داروهای سرماخوردگی برای افراد با فشار خون بالا

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

سرماخوردگی و فشار خون بالا خیلی با یکدیگر سازگار نیستند، حداقل زمانی که درمان آن مد نظر باشد. اجازه دهید از طریق این مقاله پی ببریم که مصرف چه داروهای سرماخوردگی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بی‌خطر می‌باشد.
سرماخوردگی اگرچه خطر جانی به همراه ندارد، تجربه‌ی چندان خوشایندی هم به حساب نمی‌آید! در حالی که این بیماری آنقدر جدی نیست که در بیمارستان بستری شوید، علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه‌های مداوم، گلودرد، سردرد، تب خفیف، درد عضلانی گاه و بیگاه در سرتاسر بدن وغیره، به شما اجازه‌ی تمرکز بر روی هیچ چیز غیر از اینها را نمی‌دهد. با این حال، آزار دهنده‌ترین بخش سرما خوردگی خود علائم نیستند، البته آنها نیز آزار دهنده می‌باشند اما چیز دیگری وجود دارد که بر این علائم پیشی می‌گیرد و آن طرز برخورد اطرافیانتان به ویژه در محل کار (و بالاخص رئیس‌تان) است که دلایل شما برای گرفتن مرخصی هنگامی که می‌گویید «به سرماخوردگی بدی مبتلا شده‌ام» را رد می‌کند. چیزی که نمک روی این زخم می‌پاشد این است که عدم دادن مرخصی را با متلکی همراه کرده و می‌گوید که «این فقط یک سرماخوردگیه». و با زبان بی زبانی عنوان می‌کند که «... از شرش خلاص شوید و برگردید سر کارتون»!
خوب، خوب، خوب، سنگینی واقعی سرماخوردگی و آنفولانزا را تنها کسانی درک می‌کنند که به آن مبتلا شده‌اند، خصوصاً در طول آن 5 تا 7 روز یعنی زمانی که تحت کنترل و نفوذ ویروس بدجنس هستند! اوه عذرخواهی می‌کنم ـ همیشه در مورد سرماخوردگی احساساتی می‌شوم. بله حتماً متوجه شده‌اید که خود من قربانی پی در پی این بیماری بوده و تاکنون در خصوص تمام تجارب مرتبط با سرماخوردگی که اشاره شد (تجارب پزشکی و همچنین اجتماعی) مجرب و کارکشته شده‌ام! بازگردیم به موضوع مطرح شده در خصوص داروهای سرماخوردگی برای افراد با فشار خون بالا و اجازه دهید چند جنبه‌ی مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان دارویی سرماخوردگی و تداخل با فشار خون بالا

به هنگام صحبت از داروهای بدون نسخه‌ی سرماخوردگی و بی‌خطری آنها برای افرادی که دچار مسائل فشار خون بالا می‌باشند، دو نگرانی عمده وجود دارد. نخستین و مهمترین آنها در خصوص تجویز داروهای ضد احتقان برای افرادی که دارای فشار خون بالا می‌باشند، در حالی که دومین نگرانی در خصوص تداخل دارویی است. همانطور که همه ما می‌دانیم، هیچ گونه دارو و یا واکسنی تا این تاریخ کشف نشده است که بتواند به طور کامل عفونت ویروسی را به طور کامل ریشه کن و یا درمان سازد. دارو و درمان‌هایی که معمولاً به منظور سپری کردن دوره‌ی سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌کنیم، تنها علائم آن را تسکین می‌دهند. در نهایت، خواه سرماخوردگی باشد و یا آنفولانزا، این به سیستم ایمنی بدن بستگی دارد که با عفونت مبارزه کرده و بدن را به وضعیت سلامت خود بازگرداند. مصرف مکمل‌های ویتامین و روی همراه با مواد غذایی مغذی و داشتن استراحت فراوان تنها راه‌هایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت ساخته تا بتواند کار خود را به طور مؤثری به انجام برساند.

نگرانی از داروهای ضد احتقان

در خصوص داروهایی که برای درمان مبتنی بر علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند بایستی گفت که این داروها از جمله داروهای ضد احتقان، شربت سرفه، داروهای دردزدا (مسکن)، تب بُر (برای کاهش تب)، و گاهی اوقات داروهای ضد حساسیت، برخی از رایج‌ترین داروهایی هستند که به منظور تسکین از علائمی مانند گرفتگی یا احتقان بینی، سرفه، سردرد و بدن درد، تب، آبریزش بینی و غیره تجویز می‌شوند. باید توجه داشت که داروهای ضد احتقان با تنگ یا باریک کردن عروق خونی بینی به منظور تسکین از احساس گرفتگی بینی که توسط تورم عروق داخل حفره بینی (به خصوص در پشت، در نزدیکی پل بینی) ایجاد می‌شود، عمل می‌کنند. از آنجا که فشار خون بالا با تنگ کردن عروق خونی بدتر می‌شود، فشار عروقی حتی بیشتری را بوجود می می‌آورد به این دلیل که میزان جریان خون به همان مقدار باقی مانده اما راه عبور آن تنگ‌تر شده و این داروهای ضد احتقان موجب نگرانی افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود.
این داروهای ضد احتقان اگرچه تنها برای تنگ کردن عروق خونی بینی منظور شده‌اند، به این دلیل که داروهایی هستند که برای مدتی در جریان خون باقی می‌مانند، می‌توانند با دیگر نواحی عروق خونی بدن تداخل یابند. افراد با فشار خون بسیار بالا و یا دارای سابقه‌ی فشار خون مزمن، در نتیجه بایستی از مصرف داروهای ضد احتقان و یا داروهای سرماخوردگی ترکیبی (به عنوان مثال در یک قرص هم ضد احتقان، هم آنتی هیستامین، هم مسکن و غیره وجود داشته باشد) که حاوی ضد احتقان می‌باشند خودداری نمایند. با این حال افرادی که دارای فشار خون کمی بالا می‌باشند و یا افرادی که قادر به تحت کنترل در آوردن فشار خون خود با پیروی از دستورالعمل‌های پزشکی حرفه‌ای هستند، می‌توانند از داروهای ضد احتقان مصرف کنند، البته به شرط آنکه دوز یا میزان دارو با توجه به محدودیت‌های تجویز شده حفظ شود.

نگرانی از تداخلات دارویی

نگرانی دوم در مورد داروهای سرماخوردگی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، امکان ایجاد تداخل یا برهم کنش منفی دارویی است. برخی از داروهای سرماخوردگی مانند شربت سرفه و داروهای ضد حساسیت حاوی مواد شیمیایی مخدر بوده که بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته تا برخی سیگنال‌های بیولوژیکی را که باعث بوجود آمدن بسیاری از علائم آلرژی مانند سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، عطسه‌های پی در پی، و غیره می‌شوند، را مهار سازد. این داروها ممکن است با عملکردهای داروهای فشار خون بالا تداخل داشته باشند. این امر می‌تواند منجر به قرار گرفتن آنها در یک یا هر دو گروهی شود که به آن منظور تعبیه نشده بودند و یا ترکیب آنها می‌تواند موجب بروزی برخی عوارض جانبی نامطلوب شود.
بنابراین، افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بایستی به هنگام مصرف دارو برای هرگونه بیماری حتی بیماری معمولی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزای فصلی جانب احتیاط را بسیار رعایت کنند. همیشه بهتر است که به مصرف غذاهای سالم، داشتن استراحت فراوان و درمانهای خانگی و طبیعی برای سرماخوردگی مانند استنشاق بخور یا بخار روغن اوکالیپتوس، استفاده از روغن نعناع در بالای پل بینی به منظور تسکین گرفتگی، نوشیدن چای گیاهی، و غیره متوسل شوید. با این حال، حتماً پیش از انجام هریک از این اقدامات تسکینی سرماخوردگی با پزشک خود مشورت نمایید، به این دلیل که مسائل مربوط به فشار خون بالا شما را در یک تعادل فیزیولوژیکی حساس قرار داده است. حتی کوچکترین بی احتیاطی در مصرف مواد غذایی و دارو می‌تواند این تعادل را به ضرر شما برهم زند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.