دیابت نوع دو در کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع دیابت نوع 2 در کودکان در طول زمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این مقاله در رابطه با علل، نشانه‌ها و درمان این بیماری در میان کودکان بحث می‌کند.
پنجشنبه، 16 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دیابت نوع دو در کودکان
دیابت نوع دو در کودکان

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع دیابت نوع 2 در کودکان در طول زمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این مقاله در رابطه با علل، نشانه‌ها و درمان این بیماری در میان کودکان بحث می‌کند.
دیابت بیماری مزمنی بوده که به دلیل سطوح بالای گلوکز در خون ایجاد شده و در میان بزرگسالان نسبت به کودکان شایع‌تر می‌باشد. در دیابت نوع 1 بدن قادر به تولید مقدار کافی انسولین نیست و در دیابت نوع 2 بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد، هر دو نوع دیابت مسئول سطوح قند خون بالا در بدن می‏‌باشند. با این‌حال، دیابت نوع 2 در بزرگسالان شایع‌تر بوده در حالی‌که دیابت نوع 1 نیز بیشتر در کودکان دیده می‌شود، اما در طول چند سال گذشته یک افزایش معنی‌دار در کودکان و نوجوانان سنین بین 10 تا 19 سال مبتلاء به دیابت نوع 1 مشاهده شده است. در طی این بیماری بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان داده و یا قادر به استفاده‌ی صحیح از انسولین به منظور تنظیم سطوح قند خون نبوده و از این‌رو گلوکز یا متابولیسم قند در کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دلایل

گلوکز یا قند منبع اصلی انرژی برای سلول‌های بدن بوده که توسط کبد تولید شده و از غذاهای نشاسته‌دار مانند نان، برنج، سیب زمینی و غیره به دست می‌آید. این گلوکز در کبد انتشار یافته و ذخیره می‌گردد و با کمک انسولین به درون جریان خون جذب می‌شود. اما هنگامی‌که بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و یا سطوح انسولین پایین باشد، منجر به ایجاد دیابت نوع 2 می‌گردد. این بیماری در کودکانی که به انسولین مقاومت نشان می‌دهند، چاق بوده و یا دارای سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به دیابت هستند، دیده می‌شود. از این‌رو، چاقی و وراثت دو علت اصلی دیابت نوع 2 می‌باشد.

علائم

برخی از علائم شایع دیابت نوع 2 در کودکان به شرح زیر می‌باشد:
قند اضافی به همراه مایعات از بافت‏ها خارج شده و از این‌رو باعث افزایش تشنگی در بیمار می‌گردد و از آن‌جایی که سلول‌ها به اندازه‌ی کافی گلوکز تولید نمی‌کنند، انرژی عضلات و دیگر ماهیچه‌های بدن کاهش می‌یابد.
سلول‌ها از انرژی محروم مانده و همین امر باعث شده تا بافت‌های عضلانی و چربی به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند و به همین دلیل وزن بدن کاهش می‌یابد.
به دلیل بالا رفتن سطوح قند خون مایع عدسی چشم تخلیه شده و همین امر باعث تار شدن دید بیمار می‌گردد.
ادرار مکرر نیز یکی دیگر از علائم دیابت نوع دو در کودکان می‌باشد.
توانایی کودک به منظور التیام زخم‌ها و بریدگی‌های بدن کاهش می‌یابد.
مناطق تیره‌ی پوست یا تشکیل لکه‌های تیره بر روی بدن
ا

ثرات

عوارض جانبی دیابت نوع 2 ممکن است در یک دوره‌ی زمانی خاص توسعه یابد، از این‌رو، در صورتی‌که این بیماری به موقع درمان نگردد، ممکن است منجر به برخی بیماری‌های تهدید کننده‌ی زندگی مانند بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، درد قفسه‌ی سینه، فشار خون بالا و تصلب شرایین یا همان باریک شدن رگ‌های خونی گردد. قند اضافی در رگ‌های خونی باعث آسیب به اعصاب شده و احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، درد یا سوزش در نوک انگشتان پا یا دست می‌گردد. این بیماری کلیه‌ها که مکانیزم تصفیه کننده‌ی طبیعی درون بدن بوده و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو احتمال توسعه‌ی بیماری کبدی و کلیوی در کودکان مبتلا به دیابت بالاست. دیابت باعث آسیب به رگ‌های خونی شبکیه شده و از این‌رو خطر ابتلا به آب مروارید و دیگر عفونت‌های چشمی را افزایش می‌دهد.
د

رمان

از آن‌جا که سطوح قند خون اغلب اوقات در حال نوسان می‌باشد، انجام آزمایش سطح قند خون به منظور کنترل قند خون در کودک ضروری می‌باشد. کودک مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده توسط پزشک استفاده کند. این رژیم غذایی عمدتا شامل مقدار فراوانی میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بوده که حاوی مواد مغذی بالا و میزان پایین قند و کالری می‌باشند. همراه با همه‌ی این موارد، کودک باید تمرینات ورزشی منظمی مانند شنا، دو، دوچرخه سواری و غیره را به منظور کنترل سطح رژیم غذایی خود انجام دهد. معمولا در اغلب موارد سطوح قند خون با دنبال کردن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات مورزشی منظم کنترل می‌گردد، اما در موارد حاد، کودک ممکن است نیاز به برخی داروهای خوراکی و تزریق انسولین داشته باشد.
بهترین روش جهت درمان دیابت نوع 2 نظارت و کنترل سطح قند خون، استفاده از مواد غذایی مفید، انجام فعالیت‌های منظم روزانه و استفاده از داروهایی بوده که به حفظ سطوح نرمال قند خون کمک می‏کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.