روش‏ های واقعاً ساده برای تکثیر درخت میوه

روش‏ ‌های ساده برای تکثیر درختان میوه که در مقاله‏ی زیر پوشش داده شده‏اند، تعدادی از روش‏ ‌ها را معرفی خواهند کرد که به کاشت نهال درخت به غیر از روش تکثیر جنسی کمک خواهند کرد. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا در این مورد بیشتر بدانید . . .
پنجشنبه، 7 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روش‏ های واقعاً ساده برای تکثیر درخت میوه
روش‏ های واقعاً ساده برای تکثیر درخت میوه

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

روش‏ ‌های ساده برای تکثیر درختان میوه که در مقاله‏ی زیر پوشش داده شده‏اند، تعدادی از روش‏ ‌ها را معرفی خواهند کرد که به کاشت نهال درخت به غیر از روش تکثیر جنسی کمک خواهند کرد. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا در این مورد بیشتر بدانید . . .
بیشتر افراد خیال می‌‏کنند که درختان میوه فقط می‏توانند به کمک دانه‏ ‌ها تکثیر ‏شوند. واقعیت این است که تکثیر درخت میوه چیزی بیشتر از کاشت دانه است. پس اگر دانه‏ ای برای تکثیر درخت میوه بردارید، واقعاً یک گیاه هیبریدی و ترکیبی را می‏کارید. نه هیچ طلسم علمی در اینجا وجود ندارد. آن فقط ژنتیک ساده است. وقتی دانه‏ ای شکل می‌‏گیرد، ژن ‌هایی از دو گیاه مختلف دارد که در طول تکثیر مخلوط می‌شوند. گیاهی که از آن دانه می‌روید حالا ترکیبی از دو گیاه والد است. در نتیجه ممکن است در تعدادی از میوه های تولید شده، کیفیت میوه و غیره فرق بکند. ممکن است شما آن را نخواهید به ویژه وقتی که آرزو می‌کنید برخی از بهترین انواع میوه ها را بکارید. در نتیجه گزینه‏ی تکثیر برای درختان میو ه‌ی ساده، تکثیر گیاهی است. در این مقاله، ما روش ‌های ساده و موفق ویژه را برای تکثیر درختان میوه که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، توصیف خواهیم کرد.

تکثیر درخت میوه :

تکثیر هر گونه گیاه میوه، بسیار آسان است اگر که فقط بدانید کدام روش تکثیر برای کدام گیاه کارساز است. برخی گیاهان به تکثیر دانه و یا ریشه نیاز دارند و برخی به پیوند نیاز دارند. این درختان در این صورت تکثیر خواهند شد و در غیر این صورت منجر به اتلاف زمان، انرژی و تلاش خواهد شد. درختان میوه می‌توانند با استفاده از روش ‌های مختلف مثل کاشت دانه، قلمه زدن ریشه، لایه بندی و پیوند زدن کشت شوند. تکثیر تجاری درختان میوه با استفاده از روشی به نام کشت بافتی انجام می‌شود. ما نمی‌خواهیم وارد جزئیات کشت بافتی و کاشت دانه شویم اما بر روی انواع تکثیر گیاهی تمرکز خواهیم کرد.

روش ‌های تکثیر مختلف برای درختان میوه :

این روش ‌ها ساده هستند و می‌توانند در خانه نیز انجام شوند. این روش ‌ها نسخه ‌های ساده ‌ای از تکثیر تجاری درختان میوه هستند. شما می‌توانید این روشها را برای تکثیر مقیاس کوچک و یا شخصی درختان امتحان کنید.

برش و یا قلمه زدن ریشه :

عد ‌ه ای از گیاهان وجود دارند که می‌توانند با قلمه زدن و برش ریشه رشد کنند. یعنی این که ساقه ‌ها می‌توانند از گیاه بریده شوند و در خاک کاشته شوند. این برشها به زودی ریشه ‌ها را رشد خواهند داد و به گیاه تبدیل خواهند کرد. از توصیه ‌های زیر پیروی کنید و سعی کنید درخت خود را با استفاده از این روش بکارید.
• گیاهی بردارید که می‌توان با استفاده از برش و قلمه زدن تکثیر کرد. اواخر بهار و یا تابستان بهترین زمان برای امتحان این روش است. دما باید به حد کافی برای گیاه، گرم باشد تا به طور فعال رشد کند. یک شاخه‌ی سالم بردارید و در حدود چند اینچ از پایین ببرید. تمام برگها را بکنید و بگذارید فقط چند برگ کوچک در انتهای شاخه بماند.
• یک گلدان و یا ظرفی بردارید که سوراخی در کف آن برای خالی شدن آب باشد. آن را با محیط کشت ریشه و یا خاک مناسب پر کنید. قلمه ‌ها را در خاک قرار دهید و به طور کامل آبیاری کنید.
• یک کیسه‌ی پلاستیکی شفاف بردارید و آن را بر روی گلدان قرار دهید به طوری که قلمه ها را بپوشاند. این امر باعث خواهد شد که هوای داخل کیسه به طور کامل مرطوب شود و بعداً از خشک شدن قلمه ‌ها جلوگیری بکند.
• گلدان را در منطقه ای از سایه‏ی کامل، زیر درخت، در حیاط و غیره قرار دهید. اساساً به مکان گرم سایه دار نیاز دارید تا ریشه دهی صورت گیرد.
• 4 تا 8 هفته طول خواهد کشید تا ریشه ‌ها به وجود آیند. اگر برگ ‌های سبز جدید و یا رشدی دیدید، کیسه را چند ساعت بردارید. اگر برگ ‌ها همان طور که هستند و بدون پژمردگی باقی ماندند یعنی این که ریشه دهی موفق بوده است.
• اگر برگها پژمردند، یعنی این که باید آب بیشتری بریزید و کیسه را به مدت یک هفته و یا بیشتر بر روی گلدان قرار دهید.
• بعد از این که قلمه ‌ها ریشه گرفتند، آن را به دقت در خاک گلدان خوب بکارید. گلدان را در مکان سایه قرار دهید. وقتی دیدید برگها پژمرده نمی‌شوند و به رشد خود ادامه می دهند، گیاه را به تدریج به سمت آفتاب حرکت دهید.
• چند هفته بعد، وقتی ریشه ‌ها به خوبی تثبیت شدند و گیاه به خوبی رشد کرد، می توانید آن را برای رشد بیشتر در مکان مناسب زیر آفتاب بکارید.
برش ریشه شامل برش چوب جنگلی از جمله برش ساده، برش چاکی و برش چکشی است. برش نیمه چوبی و چوب پاسبان نیز بخشی از برش ریشه است.

لایه بندی :

لایه بندی، روش ساده و موفق دیگر است. در این روش، شاخه ای که برای ریشه دهی استفاده می کنید در خاک کاشته نمی‌شود بلکه به گیاه مادر متصل می شود تا این که ریشه ‌ها دیده شوند. دو نوع لایه بندی وجود دارد که عبارتند از: لایه بندی زمین و لایه بندی هوا. بیایید نگاهی به هر دو روش بیندازیم.

لایه بندی زمین :

گیاهی را که برای تکثیر نیاز دارید، انتخاب کنید. حالا، نزدیک‌ترین شاخه به خاک را پیدا کنید. آن را به سمت زمین خم کنید و با استفاده از یک سنگ در این حالت نگه دارید. کسر کوچکی از شاخه را با کود و یا خاک مرطوب بپوشانید. باید خاک و یا کود را به طور منظم آبیاری کنید. حتی می‌توانید تکه ای از پوست آن را در منطقه ای که می‌خواهید ریشه ها رشد کنند، دور بیندازید قبل از این که شاخه را به خاک متصل کنید. فرض کنید هیچ شاخه، ساقه و یا تاک مناسبی نزدیک خاک نیافتید، در این صورت می‌توانید از گلدان و یا بطری پلاستیکی که کف آن بریده شده و با خاک پر شده است، استفاده بکنید. گلدان و یا ظرف را تا سطح شاخه نگه دارید. حالا شاخه را در خاک قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید. به طور منظم آن را آبیاری کنید چون آب سریعاً از گلدان معلق خارج خواهد شد. بعد از چند هفته و یا حتی چند ماه، ریشه ها را خواهید دید. وقتی متوجه رشد ریشه ها شدید، شاخه را از گیاه مادر ببرید. تعدادی از برگ‏های جدید را از گیاه جدید ببرید چون ممکن است قادر نباشد از برگ های زیادی حمایت کند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط