خشکی و گرفتگی بینی

هرگونه گرفتگی بینی که مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد، منجر به خشکی و گرفتگی بینی می‌شود. این وضعیت می‌تواند به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد شود. به منظور اطلاع از علل، نشانه‌ها و درمانهای خانگی این مقاله را مطالعه نمایید.
شنبه، 9 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خشکی و گرفتگی بینی
خشکی و گرفتگی بینی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

هرگونه گرفتگی بینی که مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد، منجر به خشکی و گرفتگی بینی می‌شود. این وضعیت می‌تواند به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد شود. به منظور اطلاع از علل، نشانه‌ها و درمانهای خانگی این مقاله را مطالعه نمایید.
خشکی و گرفتگی بینی، انسداد بینی بوده که بر اثر تورم غشاهای داخلی بینی ایجاد می‌شود. عفونتهای ایجاد شده توسط برخی باکتریها و ویروسهای وارد شده از طریق گرد و خاک به دستگاه تنفس فوقانی بینی می‌توانند به این وضعیت منجر شوند. همچنین، تهویه کاهش یافته سینوس که در نتیجه‌ی آلرژی، تب یونجه، سرماخوردگی، سینوزیت و یا هر عفونت دیگری ایجاد شده باشد نیز ممکن است منجر به گرفتگی بینی شود. تشخیص فوری آن به منظور رد نمودن امکان وجود بیماری‌هایی مانند انحراف تیغه بینی، آنفولانزای خوکی، آنفولانزا، و غیره ضروری است و درمان آن بر اساس عامل بوجود آورنده تعیین می‌شود.

علل

در اکثر مواقع، این مشکل در اثر تغییر در آب و هوا ایجاد می‌شود. کاهش اندکی در رطوبت می‌تواند رگهای خونی موجود در ناحیه‌ی بینی را منبسط ساخته و منجر به این عارضه شود. داشتن آلرژی یا حساسیت نسبت به عطر، دود تنباکو، بخارات شیمیایی و سایر رایحه‌ها نیز می‌تواند بینی شما را مسدود سازد. در خصوص عفونت سینوس، علائمی مانند سردرد، حساسیت به لمس در صورت و ترشحات زرد رنگ بینی ممکن است اتفاق افتد. علاوه بر آن، آدنوئید، پولیپ بینی، مشکلات تیروئید و فشار خون بالا نیز می‌توانند موجب گرفتگی بینی شوند. نشانه‌های حاد می‌توانند با استفاده از چند درمان خانگی که در ذیل آورده شده‌اند، در مراحل اولیه درمان شوند.

درمان

• استفاده از قطره‌ی سالین یا نمکین بی ضرر بوده و می‌تواند در حدود 3 تا 4 مرتبه در روز مورد استفاده قرار گیرد. این قطره موجب مرطوب شدن بینی گشته در نتیجه انسداد را رفع می‌نماید. قطره‌ی سالین در هر داروخانه‌ای موجود است.
• توصیه می‌شود به منظور رفع مشکلات تنفسی ناشی از خشکی بیش از حد هوا از دستگاه رطوبت ساز استفاده شود. این دستگاه رطوبت لازم را فراهم ساخته به طوریکه تنفس مناسب را تسهیل بخشیده و نیز خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
• روغن اوکالیپتوس و گیاه بومادران زمانی که به آب گرمی که بخار از آن متصاعد می‌شود، افزوده شوند می‌توانند به درمان این مشکل کمک نمایند.
• سیر و آب آلوئه‌ورا را با یکدیگر مخلوط کرده و مقداری عسل به آن بیافزایید. اکنون دو گلوله پنبه را درون آن فرو برده و برای مدتی در حفره‌های بینی خود بگذارید. این کار به رفع گرفتگی حفره‌های بینی کمک می‌کند.
• همچنین سعی کرده مقداری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه کرده و حداقل دو مرتبه در روز از آن بنوشید. زردچوبه به عنوان عامل ضد التهاب عمل کرده که به بهبودی سریع کمک می‌کند. همچنین ریه‌ها را پاک ساخته، باعث تحریک عملکرد کبد شده و ضعف را درمان می‌سازد.
• بو کردن پیاز به رفع گرفتگی و انسداد موجود در غشاهای بینی کمک می‌کند.

چه زمان به پزشک مراجعه نمایید

در صورتی که گرفتگی بینی فراتر از آن به ایجاد مخاط غلیظ مایل به زرد انجامید، زمان آن است که به پزشک مراجعه نمایید. علائم مضاعفی مانند محرومیت از خواب، تب، و ترشح در پشت بینی نشانگر آن بوده که قطعاً نیاز به کمک پزشکی دارید. چنانچه به طور مکرر دچار این آلرژی می‌شوید، آنگاه از داروهای تجویز شده توسط پزشک خود استفاده نمایید. توصیه می‌شود که از قطره یا اسپری‌های ضد احتقان بینی استفاده کرده تا به رفع گرفتگی کمک شود. واکسنهای آلرژیک همچنین در صورت ابتلاء به آلرژی تجویز می‌شوند.
از آنجا که این عارضه مسری است، بهتر است به منظور جلوگیری از سرایت عفونت از طریق سرفه، عطسه و غیره، از تماس با افراد مبتلا خودداری کنید.
• هرزمان که با فرد مبتلا تماس داشتید، دستهای خود را بشویید.
• از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی نمایید.
• مقدار زیادی نوشیدنی‌های گرمی مانند چای، قهوه و یا سوپ مصرف کنید.
• به قدر کافی استراحت کنید.
در صورتی که این وضعیت با کمک درمانهای گیاهی فروکش ننمود، به منظور تشخیص و درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.