تسکین فوری از یبوست

یبوست موجب ایجاد احساس ناراحتی شده و اغلب می‌تواند به مشکلات بیشتری در سلامت بیانجامد. اهمیت دارد که این مشکل را نادیده نگرفته و خیلی زود جهت تسکین از آن درمانهایی را انجام دهید. در این مقاله اطلاعات مفیدی در
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تسکین فوری از یبوست
تسکین فوری از یبوست

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

یبوست موجب ایجاد احساس ناراحتی شده و اغلب می‌تواند به مشکلات بیشتری در سلامت بیانجامد. اهمیت دارد که این مشکل را نادیده نگرفته و خیلی زود جهت تسکین از آن درمانهایی را انجام دهید. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم.
یبوست زمانی رخ می‌دهد که اجابت مزاج سخت شده و تعداد آن کاهش یابد. وضعیتی که در آن اجابت مزاج به کمتر از سه مرتبه در هفته برسد را تحت عنوان یبوست می‌شناسند. مدفوع معمولاً به دلیل بروز یبوست، خشک، سفت و کوچک شده و به سختی دفع می‌شود. چنانچه دچار یبوست شوید، احتمالاً اجابت مزاج دردناکی را تجربه خواهید کرد. همچنین در اثر یبوست احساس فشار، نفخ و پر بودن روده به شما دست می‌دهد. این را به خاطر داشته باشید که درمان یبوست مناسب بزرگسالان همیشه در مورد نوزادان بکار برده نمی‌شود.

تسکین از یبوست در نوزادان

نوزادان نمی‌توانند مشکلات و یا ناراحتی‌های خود را به زبان آورده و به نوعی به دیگران انتقال دهند. به همین دلیل والدین اغلب هنگامی که متوجه می‌شوند کوچولویشان کمی ناخوش است، دچار اضطراب و سردرگمی می‌شوند. شما می‌توانید با بررسی اینکه آیا بافت مدفوع آنها از حالت نرم و مرطوب به سخت و خشک تغییر یافته است یا خیر به احتمال بروز یبوست در آنها پی ببرید.
به منظور تسکین فوری از یبوست، می‌توانید شربت نرم کننده‌ی مدفوع را به کودک خود بدهید. تمیز کننده‌ یا نرم کننده‌ی طبیعی روده‌ی بزرگ یا کولون یکی از بهترین درمانهای بکار رفته جهت درمان یبوست نوزاد و پیشگیری از هرگونه عوارض جانبی است. درمان مبتنی بر استفاده از داروهای شیمیایی منجر به بروز عوارض جانبی در سلامت کودکتان شده و در نتیجه بایستی از بکار بردن آن خودداری کنید.
توصیه می‌شود حداقل دو مرتبه در روز آب میوه‌های تازه مصرف شود. شما می‌توانید به آنها آب سیب و آب گلابی بدهید. برای نوزادان بالای 4 ماهه، مواد غذایی حاوی محتوای فیبر بالا بهترین درمان را فراهم می‌سازد. برای این منظور غلات، آلو، هلو، موز و سیب له شده و از صافی گذشته را شامل می‌شود.
شکم کودک خود را به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. حمام کردن کودک خود که دچار یبوست شده است با آب گرم یکی از درمانهای معروف جهت رفع مشکل یبوست در نوزادان است. این کار بدن نوزادتان را آرام می‌سازد. حرکت «دوچرخه‌ای پاها» که یکی دیگر از راه‌های تسکین از مشکل یبوست در نوزادان است را امتحان کنید. کودک خود را به پشت بر روی تخت قرار داده، پاهای او را به حالت نیمه بسته نگاه دارید، اکنون به آرامی پاهای او را حرکت دهید، مثل اینکه در حال دچرخه سواری است. این کار به طور قطع موجب تسکین فوری از یبوست می‌شود.

رفع یبوست در طول دوران بارداری

سلامت زنان در طول دوران بارداری شکننده و ضعیف است. آنها معمولاً از مشکل یبوست در دوران بارداری رنج می‌برند. تغییرات هورمونی، تغییر در الگوی غذایی و فشار ناشی از کودک در حال رشد از علل شایع یبوست در این دوره می‌باشند.
درمان خانگی مؤثری که در طول دوران بارداری برای یبوست وجود دارد، افزایش مصرف آب و نوشیدنی‌های سرشار از فیبر پس از مشورت با پزشکتان است. شما می‌توانید همچنین حرکات ساده و پیاده روی را امتحان کنید که سلامتی دستگاه گوارش را حفظ خواهد کرد و سایر مشکلات سلامتی جزئی را درمان و از وقوع آنها جلوگیری می‌کند. افزایش مصرف فیبر روزانه بسیار ضروری است. مصرف میوه، حبوبات، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل درمان خانگی خوبی برای یبوست به شمار می‌رود. می‌توانید از مکملهای فیبر بدون نیاز به نسخه جهت تسکین فوری یبوستی استفاده کنید که به مصرف آب و فیبر جواب نداده است.
با پزشک خود مشورت کرده تا به شما داروی نرم کننده‌ی مدفوعی را تجویز نماید که خفیف، بی‌خطر و مؤثر در تسکین فوری از یبوست در طول بارداری باشد.

سایر درمانهای یبوست

همانطور که پیش از این عنوان شد، مصرف آب و آب میوه‌های طبیعی بهترین راه تسکین فوری از یبوست است. چای گیاهی یک درمان خانگی مشهور برای درمان یبوست به شمار می‌رود. در صورتی که از یبوست رنج می‌برید فعالیت داشته و تمرینات ورزشی زیادی را انجام دهید. بعضی سبزیجات برگ سبز و لوبیا در بهبود اجابت مزاج کاملاً مؤثر می‌باشند. می‌توانید کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، لوبیا خشک، لوبیا قرمز، لوبیای لیما، لوبیا چشم بلبلی و نخود را برگزینید.
ماساژ دادن شکم خود به آرامی و به مدت 10 تا 15 دقیقه فکر خوبی خواهد بود. این کار ماهیچه‌ی منقبض شده‌ی شما را شل کرده و به تحریک فعالیت روده کمک می‌کند و در نتیجه از این ناراحتی تسکین می‌یابید. می‌توانید ملین بدون نیاز به نسخه را جهت تسکین فوری برگزینید. همچنین چند داروی تمیز کننده‌ی روده وجود داشته که مؤثر بوده و برای یبوست راه حل مؤثری خواهد بود. به هنگام انتخاب ملین‌ها مراقب باشید، به این دلیل که ملینهای مبتنی بر مواد شیمیایی ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.
بعضی افراد چنانچه هر روز اجابت مزاج نداشته باشند، دچار نگرانی شده و تصور می‌کنند که دچار یبوست شده‌اند. به خاطر داشته باشید که دفع طبیعی مدفوع ممکن است سه مرتبه در روز و یا حتی سه مرتبه در هفته باشد، دفعات انجام این کار از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. در اکثر موارد، یبوست به دلیل کمبود آب و فیبر رخ می‌دهد. از اینرو آب بدن خود را با نوشیدن آب بیشتر حفظ کرده و جهت تسکین فوری از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و برنامه زمانی برای صرف غذا بهترین راه دور ماندن از مشکل یبوست است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.