غدیر و حکومت اسلامی
نويسنده:سید علیرضا سیدکباری
شیفتگان مکتب ولایت از روزگاران کهن این روز را پاس داشته و درطی قرون متمادی در حفظ آن تلاش نمودند. اینک غدیر رمز تشیع استو هر حکومتی که به گرامیداشت آن اقدام کند، به شیعه بودنمشهور میشود و یکی از شاخصهای شناختحکومتهای شیعی شمردهمیشود. آنگونه که وقتی استاد علامه محمد حسین مظفر به جستجویحکومتهای شیعه در بستر تاریخ مینشیند، بزرگداشت این روز را ازنشانهای دولتشیعی میشمارد، آنسان که مراسم عزاداری روزعاشورا نشان تشیع دارد. ایشان غدیر در عصر آل بویه را اینگونهتوصیف میکند:
«آل بویه در روز غدیر یعنی هجدهم ذی حجهروزی که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان امام و راهبر و مولیو سرور هر مرد و زن با ایمان منصوب نمود مراسمی را اجراءمیکردند که درهیچ عید دیگری این مراسم را اجراء نمینمودند. دراین روز اظهار شادی و سرور میکردند و درفشهای زینتبرمیافراشتند و غذاها و خوراکیهای مطبوع و لذیذی فراهم مینمودندو آنها را میان همه مردم تقسیم میکردند و جامههای فاخر در برمیکردند و با دست گشادهای به انفاق و بخشش روی میآوردندوکارهای دیگری انجام میدادند که حاکی از بزرگداشت آنها نسبتبهچنین روزی بوده است.
شیعیان بغداد و سایر بلاد عراق و نیزفاطمیون در مصر از این راه و رسم پیروی میکردند. در نتیجه روزدهم محرم روز گریه و ناله و عزاداری بود و روز هجدهم ذیحجهروز سرور و جشن و شادمانی. (1)
وی در اشاره به حکومت فاطمیان مصرنیز این مساله را یاد آور شده است و سابقه عید غدیر در آلبویه را پیش از فاطمیان مصر میداند. (2)
علامه مظفر پس از بر شمردنمراکز شیعه نشینی چون عراق، حجاز، یمن، سوریه، جبل عامل وایران از حکومتهای شیعی معاصری در هند یاد میکند که روز غدیررا از اعیاد دینی و حکومتی شمرده و آن را گرامی میدارند. (3)
عیدغدیر از زمانیکه حکومتهای محلی شیعی در ایران بوجود آمد،جایگاه ویژهای در میان اعیاد اسلامی یافت. و این سنت مقدس درزمان حکومتهای علویان، مرعشیان، صفویان و در دورههای متاءخرتا زمان قاجار معمول بود.
عبدالحسین خان سپهر مورخ بنام دوره قاجاری در «مرآه الوقایعمظفری» که وقایع سالهای1313 تا1316 را تحریر نموده، حیاتاجتماعی این دوره را به صورت فشرده ترسیم کرده است. وی اعیادمرسوم در ایران عصر قاجار را به دو قسم عمده دولتی و ملتیتقسیم نموده میگوید:
«ملت و دولت ایران را چند قسم عید است: اعیاد میلادی حضرتختمیمرتبت و سایر ائمه(علیهم السلام) را ملت و ولتشریکاند،لکن فقط چند عید میلادی را جشن میگیرند. عید فطر و عید قربانرا تمام مسلمانان عید میگیرند. عید نوروز را نیز ملت و دولتشرکت دارند. عید میلاد همایونی مخصوص دولت است که در آن روز ودر عید نوروز جمشیدی وزرای مختار به خاکپای همایونی تشرفمیجویند. عیدهای معمولی ایرانیان که جشن میگیرند:
- عید میلاد حضرت ختمی مرتبت، دولت و ملتشرکت دارند.
- عید غدیر خم هردو شرکت دارند، عید میلاد حضرت مرتضوی، بهشراکت.
- میلاد مبارک خامس آل عبا(ع)، از ایجادات اعلیحضرت شهریاری،ملت و دولت هردو.
- عید میلاد حضرت حجت الله (عج) به شراکت ملت و دولت.
- عید فطر، به شراکت ملت و دولت.
- عید قربان، به شراکت هردو.
- عید میلاد اعلیحضرت! مخصوص دولت است.
- عید نوروز به شراکت هردو تا سیزده روز به پا دارند.» (4)
وی پساز ذکر اعیادرسمی ایران در زمان قاجار به برگزاری مراسمی در میلاد مرتضویو... (5) اشاره میکند، آنگاه در گزارشی مراسم عید غدیرخم گوید:
روز سه شنبه هجدهم ذی حجهالحرام (1315 ه) که عید سعید غدیرخم بود، در حضور همایونی مراسم عید و سلام به عمل آمد.
اعلیحضرت شاهنشاهی در تالار برلیان به سلام عام جلوس کرد. تمامطبقات حضور داشتند. محمد حسن صنیع الدوله فرزند حاجی علیخانحاجبالدوله که بعدها ملقب به «اعتماد السطلتنه» شد نیز درروزنامه خاطرات خود به برگزاری عید غدیر خم اشاره کرده است. (6)
ویا در 18 ذی حجه1296 هجری قمری میرزا حسین خان سپهسالار عیدغدیر را به ولیعهد تبریک گفته است. (7)
با استقرار رژیم پهلوی وفاصله گرفتن آن از دین و مذهب و اصول اسلامی خشم روحانیان وعالمان دینی و مردم مسلمان ایران فراهم آمد. لذا برایفرونشاندن خشم انقلابی امت اسلامی، شاه نیز در برههای از تاریخاین عید را تبریک گفت. (8)
همانگونه که غدیر روز «ولایت» است روز«ولایت فقیه» نیز هست و در این روز مبارک، خشم مقدس انقلابیانبا فضای عطر آگین عید غدیر پیوند خورد وروزهای خدایی راپدیدار ساخت که زمینه تاسیس حکومت اسلامی و ظهور جلوههایی ازعدل علی(ع) را فراهم آورد.
عید غدیر با نخستین جرقههای انقلاب و مخالفتبا اصلاحات ارضی ورفراندم لوایح شش گانه یکی از روزهای انقلاب نیز محسوب شد و17ذیحجه سال (1382 ه ق) برابر با 21 اردیبهشت (1342 ش) شب عیدغدیر، «به مناسبت فاجعه مدرسه فیضیه قم، مجلس یاد بود وبزرگداشتی در مسجد ارک تهران، از سوی آیتالله حکیم برگزارشد.» (9) و 18 ذیحجه روز عید غدیر «آیتالله سید محمود شاهرودیطی تلگرافی برای حضرات آیات خمینی، گلپایگانی و... از مبارزاتروحانیت ایران اعلام پشتیبانی کرد. (10) هر روز بر اوج مبارزاتافزوده شد و مبلغان دینی و مدافعان شریعت و پرچمداران نهضتهریک در شهرها و مناطق مختلف به افشای رژیم منحوس پهلویپرداختند.
مسجد امام موسی بن جعفر(ع) که از سوی آیتالله سعیدی به پایگاهانقلاب در مرکز ایران تبدیل شده بود، در طی برنامههای منظمخود، به پشتیبانی از نهضت امام خمینی پرداخت و16 ذیحجه سال(1385 ه ق) برابر با19 فروردین (1345 ه ش) روز آغازبرنامههای عید غدیر یکی از آن روزهای خدایی بود.» (11)
شکوهمندتراز همه طرح حکومت اسلامی یا ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره)بود که مبانی نظری و عملی سیاست دینی شیعه امامیه را تفسیر وتبیین نمود.
امام خمینی در روز چهارشبنه اول بهمن ماه 1348 (13 ذیقعده1389) بحثحکومت اسلامی را تحت عنوان «ولایت فقیه» در مسجدشیخ انصاری، در بازار «حویش» نجف آغاز کرد و به اثبات اصلقضیه همت گمارد. (12) و با وجود فشارها و کنترلهای ساواک جزوههایحکومت اسلامی و نوارهای سخنرانی امام درباره آن به وسیلهزائران خانه خدا و از راههای دیگر، به ایران رسید و در حدگستردهای توزیع شد. (13) به احتمال زیاد روز پخش جزوات، روز عیدغدیر (1389 ه ق) برابر6 اسفند (1348 ه ش) استکه7 اسفند، در پی پخش جزوات درس ولایت فقیه، رئیس ساواک طیبخشنامهای به کلیه ادارات تابعه خود از آنان خواست تا درجمعآوری و شناسایی عاملین انتشار آن تلاش کنند. (14)
بدین ترتیبغدیر انقلاب اسلامی با غدیر عصر رسالت پیوند خورد و اصول سیاسیاسلام از سوی فقیهی سترگ در حوزه کهن نجف اشرف که سابقه آن بههزار و اندی سال میرسید، مطرح گردید و رابطه ناگسستنی دین وسیاست تبیین شد و موضع اسلام در مقابل استعمار، صهیونیسم ورژیمهای وابسته مشخص گردید.
همچنین عید غدیر1397 ه ق /1356 ه ش مصادف با بزرگداشتشهادت حاج آقا سید مصطفی خمینی است. (15) و در عید غدیر 1398 ه ق/1357 ه ش حضرت امام میفرماید:«ما در پی جلب حمایت روسها نیستیم. به علاوه ما حمایت مظنونآمریکا را نیز رد میکنیم.» (16)
این ایام پر شورترین روزهایانقلاب، روزهای خون و حماسه است، مبارزات مردمی به اوج خودرسیده و در فاصله چند ماه انقلاب به پیروزی رسید. و 12 فروردین1358 با همه پرسی رژیم شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی تغییر وامت اسلام با فرزند علی(ع) بیعت نموده و غدیر انقلاب اسلامی رامیآفریدند. با تکرار حماسه غدیر آرمان الهی هزار و چهار صدساله شیعه تحقق یافت و جهانیان با اسلام ناب محمدی و حکومت عدلعلوی آشنا گردیدند.
نظام حکومتیما، راستی گفتار الهی را در مورد رهبری جامعهاسلامی گواهی داد که با تحقق آن آئین اسلام کامل شده و نعمت واحسان بر بندگان مومن و مخلص نازل میشود.
«آل بویه در روز غدیر یعنی هجدهم ذی حجهروزی که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان امام و راهبر و مولیو سرور هر مرد و زن با ایمان منصوب نمود مراسمی را اجراءمیکردند که درهیچ عید دیگری این مراسم را اجراء نمینمودند. دراین روز اظهار شادی و سرور میکردند و درفشهای زینتبرمیافراشتند و غذاها و خوراکیهای مطبوع و لذیذی فراهم مینمودندو آنها را میان همه مردم تقسیم میکردند و جامههای فاخر در برمیکردند و با دست گشادهای به انفاق و بخشش روی میآوردندوکارهای دیگری انجام میدادند که حاکی از بزرگداشت آنها نسبتبهچنین روزی بوده است.
شیعیان بغداد و سایر بلاد عراق و نیزفاطمیون در مصر از این راه و رسم پیروی میکردند. در نتیجه روزدهم محرم روز گریه و ناله و عزاداری بود و روز هجدهم ذیحجهروز سرور و جشن و شادمانی. (1)
وی در اشاره به حکومت فاطمیان مصرنیز این مساله را یاد آور شده است و سابقه عید غدیر در آلبویه را پیش از فاطمیان مصر میداند. (2)
علامه مظفر پس از بر شمردنمراکز شیعه نشینی چون عراق، حجاز، یمن، سوریه، جبل عامل وایران از حکومتهای شیعی معاصری در هند یاد میکند که روز غدیررا از اعیاد دینی و حکومتی شمرده و آن را گرامی میدارند. (3)
عیدغدیر از زمانیکه حکومتهای محلی شیعی در ایران بوجود آمد،جایگاه ویژهای در میان اعیاد اسلامی یافت. و این سنت مقدس درزمان حکومتهای علویان، مرعشیان، صفویان و در دورههای متاءخرتا زمان قاجار معمول بود.
عبدالحسین خان سپهر مورخ بنام دوره قاجاری در «مرآه الوقایعمظفری» که وقایع سالهای1313 تا1316 را تحریر نموده، حیاتاجتماعی این دوره را به صورت فشرده ترسیم کرده است. وی اعیادمرسوم در ایران عصر قاجار را به دو قسم عمده دولتی و ملتیتقسیم نموده میگوید:
«ملت و دولت ایران را چند قسم عید است: اعیاد میلادی حضرتختمیمرتبت و سایر ائمه(علیهم السلام) را ملت و ولتشریکاند،لکن فقط چند عید میلادی را جشن میگیرند. عید فطر و عید قربانرا تمام مسلمانان عید میگیرند. عید نوروز را نیز ملت و دولتشرکت دارند. عید میلاد همایونی مخصوص دولت است که در آن روز ودر عید نوروز جمشیدی وزرای مختار به خاکپای همایونی تشرفمیجویند. عیدهای معمولی ایرانیان که جشن میگیرند:
- عید میلاد حضرت ختمی مرتبت، دولت و ملتشرکت دارند.
- عید غدیر خم هردو شرکت دارند، عید میلاد حضرت مرتضوی، بهشراکت.
- میلاد مبارک خامس آل عبا(ع)، از ایجادات اعلیحضرت شهریاری،ملت و دولت هردو.
- عید میلاد حضرت حجت الله (عج) به شراکت ملت و دولت.
- عید فطر، به شراکت ملت و دولت.
- عید قربان، به شراکت هردو.
- عید میلاد اعلیحضرت! مخصوص دولت است.
- عید نوروز به شراکت هردو تا سیزده روز به پا دارند.» (4)
وی پساز ذکر اعیادرسمی ایران در زمان قاجار به برگزاری مراسمی در میلاد مرتضویو... (5) اشاره میکند، آنگاه در گزارشی مراسم عید غدیرخم گوید:
روز سه شنبه هجدهم ذی حجهالحرام (1315 ه) که عید سعید غدیرخم بود، در حضور همایونی مراسم عید و سلام به عمل آمد.
اعلیحضرت شاهنشاهی در تالار برلیان به سلام عام جلوس کرد. تمامطبقات حضور داشتند. محمد حسن صنیع الدوله فرزند حاجی علیخانحاجبالدوله که بعدها ملقب به «اعتماد السطلتنه» شد نیز درروزنامه خاطرات خود به برگزاری عید غدیر خم اشاره کرده است. (6)
ویا در 18 ذی حجه1296 هجری قمری میرزا حسین خان سپهسالار عیدغدیر را به ولیعهد تبریک گفته است. (7)
با استقرار رژیم پهلوی وفاصله گرفتن آن از دین و مذهب و اصول اسلامی خشم روحانیان وعالمان دینی و مردم مسلمان ایران فراهم آمد. لذا برایفرونشاندن خشم انقلابی امت اسلامی، شاه نیز در برههای از تاریخاین عید را تبریک گفت. (8)
همانگونه که غدیر روز «ولایت» است روز«ولایت فقیه» نیز هست و در این روز مبارک، خشم مقدس انقلابیانبا فضای عطر آگین عید غدیر پیوند خورد وروزهای خدایی راپدیدار ساخت که زمینه تاسیس حکومت اسلامی و ظهور جلوههایی ازعدل علی(ع) را فراهم آورد.
عید غدیر با نخستین جرقههای انقلاب و مخالفتبا اصلاحات ارضی ورفراندم لوایح شش گانه یکی از روزهای انقلاب نیز محسوب شد و17ذیحجه سال (1382 ه ق) برابر با 21 اردیبهشت (1342 ش) شب عیدغدیر، «به مناسبت فاجعه مدرسه فیضیه قم، مجلس یاد بود وبزرگداشتی در مسجد ارک تهران، از سوی آیتالله حکیم برگزارشد.» (9) و 18 ذیحجه روز عید غدیر «آیتالله سید محمود شاهرودیطی تلگرافی برای حضرات آیات خمینی، گلپایگانی و... از مبارزاتروحانیت ایران اعلام پشتیبانی کرد. (10) هر روز بر اوج مبارزاتافزوده شد و مبلغان دینی و مدافعان شریعت و پرچمداران نهضتهریک در شهرها و مناطق مختلف به افشای رژیم منحوس پهلویپرداختند.
مسجد امام موسی بن جعفر(ع) که از سوی آیتالله سعیدی به پایگاهانقلاب در مرکز ایران تبدیل شده بود، در طی برنامههای منظمخود، به پشتیبانی از نهضت امام خمینی پرداخت و16 ذیحجه سال(1385 ه ق) برابر با19 فروردین (1345 ه ش) روز آغازبرنامههای عید غدیر یکی از آن روزهای خدایی بود.» (11)
شکوهمندتراز همه طرح حکومت اسلامی یا ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره)بود که مبانی نظری و عملی سیاست دینی شیعه امامیه را تفسیر وتبیین نمود.
امام خمینی در روز چهارشبنه اول بهمن ماه 1348 (13 ذیقعده1389) بحثحکومت اسلامی را تحت عنوان «ولایت فقیه» در مسجدشیخ انصاری، در بازار «حویش» نجف آغاز کرد و به اثبات اصلقضیه همت گمارد. (12) و با وجود فشارها و کنترلهای ساواک جزوههایحکومت اسلامی و نوارهای سخنرانی امام درباره آن به وسیلهزائران خانه خدا و از راههای دیگر، به ایران رسید و در حدگستردهای توزیع شد. (13) به احتمال زیاد روز پخش جزوات، روز عیدغدیر (1389 ه ق) برابر6 اسفند (1348 ه ش) استکه7 اسفند، در پی پخش جزوات درس ولایت فقیه، رئیس ساواک طیبخشنامهای به کلیه ادارات تابعه خود از آنان خواست تا درجمعآوری و شناسایی عاملین انتشار آن تلاش کنند. (14)
بدین ترتیبغدیر انقلاب اسلامی با غدیر عصر رسالت پیوند خورد و اصول سیاسیاسلام از سوی فقیهی سترگ در حوزه کهن نجف اشرف که سابقه آن بههزار و اندی سال میرسید، مطرح گردید و رابطه ناگسستنی دین وسیاست تبیین شد و موضع اسلام در مقابل استعمار، صهیونیسم ورژیمهای وابسته مشخص گردید.
همچنین عید غدیر1397 ه ق /1356 ه ش مصادف با بزرگداشتشهادت حاج آقا سید مصطفی خمینی است. (15) و در عید غدیر 1398 ه ق/1357 ه ش حضرت امام میفرماید:«ما در پی جلب حمایت روسها نیستیم. به علاوه ما حمایت مظنونآمریکا را نیز رد میکنیم.» (16)
این ایام پر شورترین روزهایانقلاب، روزهای خون و حماسه است، مبارزات مردمی به اوج خودرسیده و در فاصله چند ماه انقلاب به پیروزی رسید. و 12 فروردین1358 با همه پرسی رژیم شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی تغییر وامت اسلام با فرزند علی(ع) بیعت نموده و غدیر انقلاب اسلامی رامیآفریدند. با تکرار حماسه غدیر آرمان الهی هزار و چهار صدساله شیعه تحقق یافت و جهانیان با اسلام ناب محمدی و حکومت عدلعلوی آشنا گردیدند.
نظام حکومتیما، راستی گفتار الهی را در مورد رهبری جامعهاسلامی گواهی داد که با تحقق آن آئین اسلام کامل شده و نعمت واحسان بر بندگان مومن و مخلص نازل میشود.
پینوشتها:
1- تاریخ شیعه، ص 155، 294 و 297.
2- همان، ص 275.
3- همان، ص 339.
4- مرآت الوقایع مظفری، ص 112.
5- همان، ص 111، 149، 150، 206، 213، 219، 235، 236، 332، 334 و 335.
6- روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه، ص 58.
7- تلگراف عصر سپهسالار ص 601.
8- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج 1، ص 60، 187.
9- همان، ص 143.
10- همان، ص 144.
11- همان، ص 260.
12- نهضت امام خمینی، ج 2، ص 494.
13- همان، ص 518.
14- هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی.
15- همان، ج 2، ص 744.
16- همان، ص 1002.