متیل سولفونیل متان: مکمل غذایی

متیل سولفونیل متان یا MSM یک ترکیب طبیعی بوده که از گوگرد و ترکیبات آلی تشکیل شده و به عنوان مکمل غذایی موجود می‌باشد. این مکمل به درمان برخی بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. این مقاله برخی اطلاعات در رابطه با این
چهارشنبه، 11 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
متیل سولفونیل متان: مکمل غذایی
متیل سولفونیل متان: مکمل غذایی

 

مترجم: سهیلا حاجی ‏زاده
منبع:راسخون
 

متیل سولفونیل متان یا MSM یک ترکیب طبیعی بوده که از گوگرد و ترکیبات آلی تشکیل شده و به عنوان مکمل غذایی موجود می‌باشد. این مکمل به درمان برخی بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. این مقاله برخی اطلاعات در رابطه با این مکمل را ارائه می‌دهد.
متیل سولفونیل متان یک ترکیب طبیعی با فرمول (CH)3SO2 می‌باشد. این ماده در شیر، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. در فرم ترکیبی آن در حالت جامد و بی‌رنگ یافت می‌شود. یک ترکیب پایدار به حرارت با قطبیت بسیار پایین می‌باشد. متیل سولفون و دی متیل سولفون برخی از نام‌های دیگر این ترکیب می‌باشد. MSM در بدن انسان به عنوان محصول متابولیسم دی متیل سولفوکسید و برخی آمینو اسیدهای خاص مانند متیونین و سیستئین ایجاد می‌شود. محتوای سولفور این ترکیب بالا بوده و از این‌رو به عنوان یک مکمل غذایی به صورت خوراکی مصرف می‌شود. برخی مواقع، این ترکیب همراه با گلوکز آمین یا کندرویتین جهت کسب نتایج بهتر مصرف می‌شود.

فواید سلامتی

MSM در درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها موثر می‌باشد. این ترکیب به منظور درمان بیمارانی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. محققان اشاره کردند که این ترکیب قادر به پایین آوردن التهاب می‌باشد. بنابراین، برخی مواقع از این ترکیب به منظور درمان تورم عضلات و مفاصل استفاده می‌شود. MSM در درمان آلرژی‌های فصلی و یا تب یونجه نیز مفید می‌باشد. از این ترکیب برای درمان کلسترول بالا، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های مرتبط با پوست مانند پین و چروک، علائم کشش پوستی و غیره نیز استفاده می‌شود.

عوارض جانبی

برخی عوارض جانبی مشاهده شده‌ی این ترکیب حالت تهوع، استفراغ، خستگی، بی‌خوابی، سرگیجه و سردرد می‌باشد. در صورتی‌که هر یک از این علائم بدتر شد و یا برای دوره‌های زمانی طولانی ادامه یافت، بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید. برخی دیگر از واکنش‌های آلرژیک مانند خارش پوست، تورم و یا مشکل در تنفس نیز ممکن است بروز کند.
اقدامات پیشگیرانه
هنوز مشخص نشده که آیا این دارو برای همه‌ی افراد بی‌خطر است یا خیر. این دارو برای افرادی که از مشکلات مزمن مرتبط با سلامت رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود، مصرف این دارو برای افرادی که به هر گونه مواد غذایی، رنگ‌ها و یا مواد نگهدارنده حساسیت دارند نیز توصیه نمی‌شود. این دارو ممکن است برای زنان و مادران شیرده نیز مناسب نباشد. در چنین شرایطی، از این مکمل‌ها بعد از مشاوره با پزشک باید استفاده کرد.
هنوز شواهد کافی در رابطه با تعاملات این ترکیب با داروهای دیگر وجود ندارد، به همین دلیل بهتر است که پزشک خود را در رابطه با دیگر داروهای مورد استفاده‌ی خود، حتی هر گونه ویتامین‌های گیاهی، قبل از شروع استفاده از این مکمل‌ها آگاه کرد.
برخلاف داروها، تولید کنندگان مکمل‌های غذایی قبل از تولید و یا فروش این مکمل‌ها به دنبال تایید از سازمان غذا و دارو نیستند. بنابراین، ممکن است که قبل از این‌که اثر بخشی برخی از مکمل‌ها به تایید برسد، فروش آن‌ها آغار گردد. از این‌رو ضروری است که مکمل‌ها را از تولید کنندگان مشهور خریداری کنید. این امر تنها بعد از مشاوره‌ی مناسب با یک پزشک باید صورت گیرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.