مکمل‌های NADH: فواید و عوارض جانبی

در هنگام ذکر کلمه‌ی مکمل‌های سلامتی، همه‌ی ما تنها فواید این مکمل‌ها را در نظر می‌گیریم. یکی از چنین مکمل‌هایی NADH بود که به فرم ویتامین می‌باشد. این مقاله به ارزیابی مزایا و عوارض جانبی مصرف مکمل NADH می‌پردازد.
چهارشنبه، 11 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مکمل‌های NADH: فواید و عوارض جانبی
مکمل‌های NADH: فواید و عوارض جانبی

 

مترجم: سهیلا حاجی ‏زاده
منبع:راسخون
 

در هنگام ذکر کلمه‌ی مکمل‌های سلامتی، همه‌ی ما تنها فواید این مکمل‌ها را در نظر می‌گیریم. یکی از چنین مکمل‌هایی NADH بود که به فرم ویتامین می‌باشد. این مقاله به ارزیابی مزایا و عوارض جانبی مصرف مکمل NADH می‌پردازد.
احتیاط
اگرچه مصرف مکمل‌های NADH توسط برخی مطالعات علمی مورد حمایت قرار گرفته، اما یافته‌های موجود در رابطه با میزان کارایی این مکمل‌ها کافی نیست. از این‌رو، قبل از قرار دادن این مکمل در رژیم غذایی خود با یک پزشک باتجربه مشورت کنید.
NADH مخفف نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید + هیدروژن می‌باشد که فرم فعال نیاسین یا ویتامین B3 بوده که در همه‌ی سلول‌های بدن ما تولید می‌شود. NADH کوآنزیمی بوده که به طور طبیعی در میتوکندری که مراکز انرژی سلول‌ها می‌باشد، وجود دارد. تولید انرژی سلول‌ها در صورتی‌که مقدار زیادی NADH در دسترس آن‌ها قرار بگیرد، افزایش می‌یابد. بنابراین، مصرف NADH در قالب مکمل می‌تواند برای سلامتی بدن ما به چندین دلیل مفید باشد:
مزایای NADH

افزایش انرژی

مصرف این مکمل می‌تواند به ترویج تولید انرژی سلولی کمک کند. این مکمل منجر به افزایش سطوح ATP، مولکول حامل انرژی در سلول می‌گردد. این افزایش در انرژی سلولی باعث عملکرد بهتر فیزیکی بدن می‌گردد. توانایی افزایش انرژی NADH ممکن است به ورزشکاران جهت به حداکثر رساندن عملکرد آن‌ها کمک کند.
فرم مکمل NADH ممکن است به درمان کمبود انرژی و خستگی مداوم که یک مشکل رایج در سبک زندگی پراسترس امروزی می‌باشد، کمک کند. به واسطه‌ی قابلیت‌های این مکمل به منظور افزایش تولید انرژی، افرادی که از سندروم خستگی مزمن و حتی از فیبرومیالژیا رنج می‌برند نیز ممکن است استفاده از این دارو به آن‌ها کمک کند.
افزایش هوشیاری ذهنی
به غیر از دوپامین، NADH نیز برای سنتز سروتونین که یک ماده‌ی شیمیایی درون مغز بوده که به احساس خوشحالی شما کمک می‌کند و نوراپی نفرین که کمبود این ماده‌ی شمییایی مرتبط با افسردگی و از دست دادن هوشیاری می‌باشد، حیاتی می‌باشد. بنابراین مصرف فرم مکملی NADH ممکن است به افزایش هوشیاری ذهنی، بهبود خلق و خوی و همچنین به درمان مشکلات روانی کمک کند.
این مکمل برای بهبود خلق و خوی مفید می‌باشد. گزارش شده که پس از مصرف این مکمل افراد توانایی بیشتری برای یاداوری خاطرات داشته و عملکرد شناختی آن‌ها نیز بهبود می‌یابد. توانایی مکمل‌های NADH جهت افزایش عملکرد روانی ممکن است به درمان بیماری آلزایمر کمک کند. اختلال در عملکرد ذهنی معمولا با مصرف این مکمل‌ها درمان می‌گردد.

پژوهش

در یک مطالعه، یک گروه 17 نفره از ورزشکاران روزانه 5 میلی‌گرم NADH برای یک دوره‌ی 30 روزه مصرف کردند. بعد از زمان مقرر، مشاهده شد که 16 تا از ورزشکاران بین 10 تا 20 درصد افت را در زمان واکنش نشان دادند. علاوه بر این، بهبود قابل توجهی در پارامترهایی مانند ضربان قلب و نبض اکسیژن در آن‌ها مشاهده شد. این ورزشکاران تمرکز روانی بهتر و افزایش هوشیاری را نشان دادند. این مطالعه در آوریل 1996 انجام شد و در مقاله ی بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد.

افزایش سطوح دوپامین

مطالعات بالینی نشان داد که NADH تاثیر مثبتی بر تولید دوپامین که یک ماده‌ی شیمیایی مغزی مسئول تنظیم حرکت ماهیچه‌ها است، دارد. مشخص شده که کمبود دوپامین باعث بروز بیماری پارکینسون که یک نوع بیماری بوده که باعث ایجاد حرکات غیر ارادی آزار دهنده در فرد می‌شود، می‌گردد. از آن‌جا که NADH برای سنتز دوپامین مهم است، مصرف آن به فرم مکمل ممکن است به درمان بیماری پارکینسون کمک کند.

کاهش فشار خون

مکمل‌های NADH ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. در مطالعات بالینی، اغلب مشاهده شده که هنگامی‌که بیماران با مکمل های NADH برای یک بیماری خاص تحت درمان قرار می‌گیرند، فشار خون آن‌ها کاهش می‌یابد. دکتر هری پرس رئیس گروه نفرولوژی مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون تصمیم به بررسی اثرات NADH بر کاهش فشار خون گرفت.
او مطالعه‌ای را انجام داد که در آن به یک گروه 5 میلی‌گرم NADH داده شد، در حالی‌که به گروه دیگر پلاسبو برای مدت 11 هفته داده شد. در هفته‌ی اول، افرادی که NADH مصرف کرده بودند، کاهش متوسط 15 میلی‌مول جیوه را در فشار خون سیستولیک نشان دادند. بعد از این‌که مطالعه کامل شد، نتایج نشان داد که فشار خون سیستولیک گروه NADH کاهش یافته و در حد نرمال بود. در حالی‌که بیماران گروه پلاسبو هنوز فشار خون بالایی را نشان دادند. این مطالعه پیشنهاد داد که مکمل‌های NADH ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

کاهش کلسترول

NADH اثرات کاهش کلسترول خون را نیز در مطالعات حیوانی و انسانی نشان داد. در مطالعه‌ی انسانی، که توسط دکتر هری پرس انجام شد، به بیمارانی که از کلسترول بالا رنج می‌بردند، 5 میلی‌گرم NADH یا یک بلاسبو داده شد. این مطالعه در یک دوره‌ی 8 هفته‌ای انجام شد. در انتهای مطالعه، افرادی که از NADH استفاده کردند، بهبود قابل توجهی در اختلالات مربوط به کلسترول نشان دادند. با این‌حال، NADH تاثیر مثبتی بر کلسترول بد، تری گلیسریدها و سطوح انسولین داشته و باعث نرمال شدن این پارامترها گردید.

یک آنتی اکسیدان قوی

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد که NADH دارای فعالیت آنتی اکسیدانی عالی می‌باشد. بنابراین افزودن این مکمل به رژیم غذایی روزانه ممکن است به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش سرعت پیری کمک کند.

عوارض جانبی

مصرف دوره کوتاه مدت مکمل‌های NADH منجر به بروز عوارض جانبی خاصی نمی‌گردد. در صورتی‌که دوز مناسب این دارو مصرف شود، عوارض جانبی خاصی را نشان نمی‌دهد. با این‌حال، گزارشاتی در رابطه با عوارض جانبی مصرف مکمل‌های NADH مانند اختلال در خواب، اضطراب، ناراحتی معده و خستگی در زمانی‌که که بیش از 10 میلی‌گرم از این دارو مصرف شود، وجود دارد. برخی مواقع احساس اضطراب و عصبانیت بیش از حد در دوزهای مصرفی 5 میلی‌گرم، احتمالا به واسطه‌ی تولید انرژی بیش از حد در افراد مشاهده می‌شود.
افرادی که از این مکمل غذایی برای دوره ی طولانی مدت استفاده می کنند، علائمی مانند بی خوابی، نوسانات در خلق و خوی و اضطراب را تجربه می کنند. بعد از قطع دارو این عوارض جانبی مشاهده نمی شود. بنابراین توصیه به اجتناب از مصرف برای طولانی مدت می گردد.

کاهش خطر عوارض جانبی

به منظور به حداقل رساندن وقوع عوارض جانبی، توصیه به شروع استفاده از پایین ترین دوز این مکمل می گردد. بنابراین، توصیه می شود که در ابتدا از دوز 5/2 میلی گرم روزانه استفاده کرده و سپس در روزهای بعد به تدریج دوز این دارو را افزایش دهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.