انواع بیماری‌های عروق خونی

عروق به انواع مختلف وابسته به منطقه‌ای که جریان خون محصور شده است، تقسیم می شود. انواع اصلی مشکلات و بیماری های رگ خونی به شرح زیر است:
يکشنبه، 6 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع بیماری‌های عروق خونی
انواع بیماری‌های عروق خونی

 

مترجم: یعقوب خدری
منبع:راسخون
 

عروق به انواع مختلف وابسته به منطقه‌ای که جریان خون محصور شده است، تقسیم می شود. انواع اصلی مشکلات و بیماری های رگ خونی به شرح زیر است:
بیماری عروق کرونری: دلیل عمده برای این بیماری ساختن اسیدهای چرب است که پلاک روی دیواره سرخرگ های کرونری نامیده می شود. این ها سرخرگ های تغذیه کننده خون مملو از اکسیژن و مواد غذایی به ماهیچه های قلب هستند. زمانی که شخصی یک رژیم غذایی با چربی بالا مصرف می کند، مواد چربی از خون روی دیواره سرخرگ‌های کرونری رسوب می کند و منجر می شود مسیرهایشان محدود شود. به مرور زمان، عروق خونی به علت ته نشینی چربی اضافی مسدود می شوند و جریان خون به ماهیچه های قلب متوقف خواهد شد و از این رو منجر به حمله قلبی می شود.
آنوریسم: این بیماری به طور برجسته یک ورم یا ضعف را در دیواره های عروق خونی نشان می دهد. پیدایش و تکوین آنوریسم به عنوان یک ضعف در دیواره عروق خونی صورت می گیرد. با گذشت زمان، نیروی خون در عروق خونی سبب می شود این بخش ضعیف تا balloon out/بالون شود. هنگامی که آنوریسم شکل می گیرد به تدریج بزرگ تر می شود و آن را مستعد پارگی می کند. این نوع از بیماری عروق خونی می تواند در سرخرگ های مغز یا قلب روی دهد مخصوصا در بخش پایه مغز و آئورت شکمی. این بیماری میتواند تهدید کننده زندگی در نتیجه خونریزی مغزی و حتی مرگ باشد.
بیماری شریانی محیطی: این بیماری بر ارسال خون به دستها و پاها اثر می کند. این اتفاق زمانیکه سرخرگ ها در پا تنگ و محدود می شود به علت بالا رفتن پلاک در سرخرگ ها روی می دهد. این ضخیم شدن دیواره های سرخرگی توسط کلسیم، بافت فیبروز، چربی ها و کلسترول تصلب شریان نامیده می شود. سرخرگ ها تنگ می شوند و جریان خون به قسمت های مختلف بدن کاهش می یابد. زمانی که انقباض ملایم است شخص مبتلا با درد در پاها مواجه می شود در حالیکه پیاده روی و ورزش کردن که بعد از مقداری استراحت فروکش می کند. در مراحل بعدی سرخرگ ها حتی بیشتر مسدود می شوند، منجر به درد حاد و گرفتگی می شود. در موارد شدید این شرایط می تواند منجر به مرگ بافتی. دیابت، چاقی، افزایش فشار خون و ... شود. خطر بیماری عروقی محیطی افزایش می دهد.
فشار خون بالا: فشار خون بالا یکی از بیماری های عروقی رایج در غرب است و به علت فشار افزایش یافته حرکت خون از طریق عروق خونی است. فشار خون بالا می تواند تهدید کننده زندگی باشد، با این حال گزینه های درمان متعدد وجود دارد. این شرایط می تواند منجر به حمله قلبی و نیز سکته شود. بیماری عروقی همچنین بیماری سیستم قلبی عروقی نامیده می شود. بیماری عروق کرونری و فشار خون بالا دو شکل رایج تر از مشکلات عروق خونی هستند. یکی از علل اصلی مرگ در سراسر دنیا بیماری های قلبی عروقی هستند. این می تواند بر عروق خونی مغز اثر کند، از این رو منجر به جنون و دیوانگی و زوال عقل می شود.

علایم بیماری عروق خونی

این علایم در بازوها، شکم و پاها مشاهده شده اند. آنها در زیر بیان شده اند:
گرفتگی عضلات
درد عضلانی
دست و پاهای سرد
پوست رنگ پریده
از دست دادن مو روی پنجه ها
جراحاتی که بسیار طول می کشد تا درمان شود
جراحاتی که با ظاهر سیاه پوسته پوسته می شود
ضربان کم یا هیچ در پاها

ناخن و پوست آبی مایل به قرمز در رنگ

در حالیکه هیچ چیزی نمی تواند ژن های به ارث رسیده را تغییر دهد، می توان از بیماری فشار خون به وسیله نگه داشتن تب/tab سخت در رژیم غذایی شخص جلوگیری کرد. با ایجاد انتخاب سالم، می توان این بیماری عروقی را جلوگیری یا کم کرد. باید از خوردن مقدار زیادی چربی های سیر شده اجتناب کرد که به فراوانی در غذاهای آماده و غذاهای سرخ شده وجود دارند. فیبر بالا، وعده غذایی مغذی و متعادل چیزی است که به نگه داشتن این بیماری درخلیج/کهیر/bay کمک خواهد کرد. ورزش های منظم همچنین برای سوزاندن کالری های اضافی مصرف شده توصیه می شود. علاوه بر این ورزش کردن به افزایش سطوح کلسترول خوب در خون کمک می کند، که خطرات بیماری قلبی و انسداد عروق را کاهش می دهد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.