آسیب دیدگی‌های متداول زانو

زانو مفصلی کمپلکس یا پیچیده بوده که دارای رباط، تاندون و استخوان است. در این مقاله چند مورد از آسیب دیدگی‌های متداول زانو را که آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، معرفی می‌کنیم.
يکشنبه، 6 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آسیب دیدگی‌های متداول زانو
آسیب دیدگی‌های متداول زانو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

زانو مفصلی کمپلکس یا پیچیده بوده که دارای رباط، تاندون و استخوان است. در این مقاله چند مورد از آسیب دیدگی‌های متداول زانو را که آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، معرفی می‌کنیم.
زانو مفصل کمپلکسی است که از انواع ساختارها تشکیل شده است که رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوانها را شامل می‌شود. سفتی، تورم و درد برخی از علائم صدمه دیدگی زانو می‌باشند. در ادامه چند صدمه دیدگی متداولی که زانوها را تحت تأثیر قرار می‌دهند آورده شده است.
شکستگی داخلی یا پارگی رباط: آیا زانوی شما تغییر شکل داده و یا بد شکل شده است؟ این امر می‌تواند به دلیل پارگی رباط و یا شکستگی در قسمت داخلی زانو باشد.
شکستگی و یا بورسیت جلوی کشکک زانو: آیا به هنگام انجام هرگونه فعالیت دچار درد می‌شوید؟ آیا کاسه‌ یا کشکک زانویتان گرم، حساس و متورم شده است؟ این علائم در صورتی که بر روی زانوی متأثر به سختی افتاده باشید، می‌تواند ناشی از شکستگی و یا بورسیت کشکک زانو باشد. و یا می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پری پاتلا یا جلوی کشکک زانو باشد که به دلیل تحریک بورس رخ می‌دهد، بورس کیسه‌‌ی کوچک پر از مایعی است که در جلو کاسه زانو قرار دارد.
کندرومالاسی پالتلا و یا پارگی رباط و یا پارگی غضروف: آیا در زانوی خود احساس درد می‌کنید؟ آیا حساس و متورم شده است؟ این امر می‌تواند ناشی از پارگی رباط و یا پارگی غضروف باشد و یا به علت عارضه‌ای تحت عنوان کندرومالاسی پاتلا باشد که منجر به نرمی غضروف و یا رباط زیر کاسه زانو می‌شود.
پارگی عضله‌ی همسترینگ: آیا درد شدید و تیزی در قسمت پشت زانو احساس می‌کنید؟ و آیا کشش و یا دراز کردن پایتان دردناک است؟ این حالت می‌تواند ناشی از پارگی عضله‌ی همسترینگ باشد.
آسیب دیدگی غضروف مفصلی: آیا در زانویتان ورم همراه با دردی مبهم وجود دارد؟ این وضعیت می‌تواند به علت آسیب دیدگی غضروف مفصلی باشد که می‌تواند به علت فرسودگی و یا صدمه دیدگی جسمی رخ دهد.
هیپراکستانسیون زانو و یا باز شدن بیش از اندازه زانو: این امر مربوط به وجود آسیبی است که در آن زانو بیشتر از حد معمول خود باز شده است. در این وضعیت پایین پا نسبت به قسمت بالای پا به شدت در قسمت جلو تحت فشار قرار می‌گیرد. زانو اغلب به دلیل صدمه‌ی تماسی ایجاد شده به قسمت پایین پا و یا فرود ناشیانه از پرش، بیش از حد اندازه باز می‌شود. این یکی از صدمه دیدگی‌های متداولی است که در ورزشهای جهشی یا پرشی مانند بسکتبال و ژیمناستیک رخ می‌دهد. علائم آن درد، ضعف در حرکت، بی ثباتی و تورم مفصل زانو را شامل می‌شود.
تاندنیت کشکک زانو: آیا در میان کشکک یا کاسه‌ زانو و یا ناحیه‌ای که تاندون به درشت نی و یا استخوان قلم پا متصل است، احساس درد می‌کنید؟ آیا درد به خصوص در طول انجام فعالیت جسمی و به ویژه به هنگام دویدن و یا پریدن، شدید و تیز است؟ و آیا درد خفیف مداوم پس از جلسه تمرینی و یا ورزش احساس می‌کنید؟ این امر می‌تواند ناشی از تاندنین کشکک و یا التهاب تاندون کشکک باشد که یک صدمه دیدگی ناشی از به کار گرفتن بیش از حد بوده که تاندونی که کشکک را به استخوان قلم پا متصل می‌سازد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آسیب وارده به رباطهای زانو: زانو دارای دو رباط صلیبی است که یکی واقع در قسمت جلویی زانو تحت عنوان رباط صلیبی قدامی و یا ACL است و دیگر در قسمت عقبی زانو تحت عنوان رباط صلیبی خلفی و یا PCL قرار دارد. هنگامی که این رباطها دچار آسیب دیدگی می‌شوند، ممکن است بلافاصله دچار درد نشوید، با این حال ممکن است صدای ترق مانندی از زانو شنیده شود. در ظرف نیم ساعت تا 2 تا ساعت تورم بوجود خواهد آمد و به هنگام سعی در ایستادن درد وجود خواهد داشت.
پارگی منیسک: آیا دردی مداوم در زانوی خود احساس می‌کنید؟ آیا قادر به حرکت آن همانند همیشه نیستید؟ آیا دچار بی ثباتی زانو شده‌اید؟ این علائم می‌تواند به دلیل پارگی منیسک باشد، منیسک یک دیسک غضروفی است که به جلوگیری از بوجود آمدن اصطحکاک میان انتهای استخوانهایی که در غضروف زانو به هم می‌رسند، کمک می‌کند.
پارگی غضروف: اگر احساس ساییدگی در مفصل زانوی خود داشته و یا قفل می‌شود، دلیل آن می‌تواند پارگی غضروف باشد.
بیماری ازگود اشلاتر: اگر بین 12 تا 18 سال سن دارید و از درد، تورم و یا حساسیت به لمس رنج می‌برید که در زیر کاسه زانو قرار داشته و در طول فعالیت بدتر می‌شود، می‌تواند به دلیل بیماری ازگود اشلاتر باشد. این عارضه‌ای است که اکثر پسران را در طول سالهای نوجوانی هنگامی که دارای جهش رشدی هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کیست بیکر: در صورتی که در سمت خلفی زانوی خود دچار تورم شده‌اید، این امر می‌تواند ناشی از کیست بیکر باشد.
استئوآرتریت زانو: اگر زانوی شما دچار سفتی، درد، حساسیت به لمس، تورم و قرمزی بیش از چندین ماه و یا حتی سالها شده‌اید همراه با دردی که به هنگام تغییرات آب و هوایی بدتر می‌شود، می‌تواند به دلیل آستئوآرتریت باشد.
مواردی که نام برده شد، برخی از آسیب‌های شایع زانو را شامل می‌شدند. آنها می‌توانند دردناک بوده و توانایی حرکت شما را محدود سازد. به منظور به حداقل رساندن درد و اطمینان از بهبودی سریع، به پزشک مراجعه کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما