راه‌های درمان آلرژی

آلرژی نوعی حساسیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است که از تماس با مواد آلرژن (حساسیت زا) به وجود می‌آید. در برابر مواد آلرژن (حساسیت زا) سیستم ایمنی بدن بعضی افراد عکس العمل شدیدی نشان می‌دهد و
چهارشنبه، 16 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌های درمان آلرژی
راه‌های درمان آلرژی

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

آلرژی نوعی حساسیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است که از تماس با مواد آلرژن (حساسیت زا) به وجود می‌آید. در برابر مواد آلرژن (حساسیت زا) سیستم ایمنی بدن بعضی افراد عکس العمل شدیدی نشان می‌دهد و حساسیت بروز می‌کند؛ ولی ممکن است در شرایط مساوی این مواد آلرژن در افراد دیگر هیچ واکنشی به دنبال نداشته باشند.
از متداول‌ترین آلرژن‌ها می‌توان به میکروب‌ها (باکتری و ویروس)، داروها (به ویژه برخی آنتی بیوتیک‌ها)، مواد شیمیایی(شوینده‌ها)، مواد غذایی (مثل تخم مرغ، ماهی، شکلات، توت فرنگی، شیر و ...)، گرد و غبار، دود ماشین و سیگار یا حتی عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما و نور اشاره کرد. افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند چنانچه در معرض مواد آلرژن قرار بگیرند سیستم دفاعی بدن آنها نسبت به این جسم خارجی حساس شده و واکنشی شدید نشان می‌دهد. در این حال مواد شیمیایی خاصی همچون هیستامین در بدن آزاد شده و علائم آلرژی در فرد بروز می‌کند. این علائم شامل تنگی نفس، خارش و سوزش چشم و گلو، اسهال، استفراغ و دل درد (آلرژی غذایی)، آب ریزش بینی و عطسه، جوش یا کهیر است.
شایعترین نشانه‌های آلرژی و توصیه‌هایی جهت رفع آن
اگر آب ریزش بینی در اثر سرماخوردگی نباشد، قطعا یکی از نشانه‌های آلرژی است. می‌توانید با تجویز پزشک از انتی‌هیستامین استفاده کنید. اگر آب ریزش بینی بیش از سه هفته ادامه یافت و به همراه آن خون مشاهده شد حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این نشانه‌ها ممکن است علائم عفونت ویروسی باشند.
موثر ترین راه درمان آلرژی شناخت عومل حساسیت زا در محیط و پرهیز از آنهاست. می‌توانید برای کاهش آلرژی توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:
• در و پنجره‌های خانه را خصوصا شب‌ها ببندید و در خانه از دستگاه تهویه استفاده کنید. دستگاه‌های تهویه می‌توانند 90 تا 95 درصد ذرات موجود در هوا را برطرف کنند.
• هنگامی‌که سوار اتوموبیل هستید پنجره‌ها را بالا بکشید.
• فعالیت‌های خارج از منزل خود را در ساعات صبح تنظیم کنید و در صورت امکان در ساعات بعد از ظهر و غروب به حداقل برسانید.
• سیگار نکشید و در معرض دود سیگار قرار نگیرید. دود سیگار می‌تواند علایم آلرژی را تشدید کند، آبریزش بینی را بیشتر کند و باعث آبریزش چشم شود. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید و از افراد خانواده خویش نیز بخواهید سیگار نکشند. از مکان‌هایی که در آن افراد سیگاری هستند دوری کنید. اسپری‌ها نیز میتوانند باعث بروز آلرژی شوند.
• از عینک آفتابی استفاده کنید.
• زمانی که باد می‌وزد و میزان گرده‌ها در هوا زیاد است، همچنین زمانی که چمن‌ها را می‌زنید، یا از جارو برقی استفاده می‌کنید، ماسک بزنید.
• وقتی به منزل باز می‌گردید لباس‌ها، کفش، موها، بدن و پوست شما پوشیده از ذرات معلق در هواست. برای زدودن گرده‌هایی که به مو، بدن و لباس شما چسبیده اند، دوش بگیرید و لباس‌های خود را عوض کنید، کفش‌هایتان را نیز کنار در خانه قرار بدهید.
• استنشاق بخار راهی ساده برای تسکین گرفتگی بینی است و می‌تواند تنفس شما را بهبود ببخشد. در کنار یک کاسه آب داغ بنشینید سر خود را با یک حوله بپوشانید تا بخار بیرون نرود، همچنین می‌توانید در یک حمام گرم و پر از بخار بنشینید. برای تسکین علایم چند بار در روز، بخور بدهید. همچنین می‌توانید از دستگاه بخور و رطوبت ساز در منزل استفاده كنید.
• گرد گیری کنید و گرد و غبار لوازم و وسایل منزل را مرتبا تمیز کنید. البته تمیز کردن منزل با مواد شوینده شیمیایی می‌تواند علائم آلرژی شما را تشدید کند. می‌توانید از محصولاتی خانگی مانند سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. اگر آلرژی شما بسیار شدید است از شخصی دیگر برای تمیز کردن منزل کمک بگیرید.
• از سرم نمکی برای شست و شوی بینی استفاده کنید. شستشو بینی می‌تواند موکوس را از بینی شما پاک کند و به تسکین علائم آلرژی بینی کمک کند، همچنین می‌تواند باکتری‌ها را پاک کند و آبریزش بینی را کاهش دهد. در منزل نیز می‌توانید محلولی برای شستشو تهیه کنید. نصف قاشق چای خوری نمک با کمی‌جوش شیرین را در 8 اونس آب مقطر یا آب استریل گرم مخلوط کنید. با این محلول هر کدام از سوراخ‌های بینی را به آرامی‌شستشو دهید.
• لباس‌ها و ملافه‌های شسته شده را در این فصل برای خشک شدن، در هوای آزاد قرار ندهید؛ زیرا دانه‌های گرده و قارچ‌ها را به خود جذب می‌کنند.
• شما می‌توانید از درمان‌هایی متفاوت استفاده کنید. شواهدی وجود دارد حاکی از این که بعضی مواد به بهبود آلرژی بینی کمک می‌کنند. پتاسیتس یکی از بهترین گیاهان دارویی مناسب برای بهبود آلرژی تشخیص داده شده است.
• یک مطالعه نشان داده است کودکانی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه، آجیل و میوه - به خصوص انگور، سیب، پرتقال، گوجه فرنگی- داشتند علایم آلرژی کمتری از خود نشان دادند. محققان هنوز در تلاش هستند که ارتباط بین رژیم غذایی و آلرژی بینی را دریابند. در هر حال بهتر است رژیم غذایی سالمی‌سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه داشته باشید.
• اگر احساس کردید به دلیل آلرژی، آبریزش بینی دارید، بیشتر آب، آبمیوه و یا مایعات دیگری بنوشید. نوشیدن مایعات اضافی به رقیق کرد مخاط بینی کمک می‌کند. مایعات داغی - مانند چای، آبگوشت، و یا سوپ – می‌توانند بسیار تسکین دهنده باشند چرا که بخار نیز دارند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.