واژه‌ی اوّاب در قرآن

اواب» صیغه مبالغه از ماده «اوب» به معنای توبه و بازگشت از گناه است. فرق آن با رجوع این است كه كاربرد «اوب» در بازگشت خاص است، آن هم در موجودات دارای حیات و اراده؛ ولی رجوع اعم است.
جمعه، 25 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی اوّاب در قرآن
 واژه‌ی اوّاب در قرآن

 

نویسنده: عباس كوثری

 
 
«اواب» صیغه مبالغه از ماده «اوب» به معنای توبه و بازگشت از گناه است. (1) فرق آن با رجوع این است كه كاربرد «اوب» در بازگشت خاص است، آن هم در موجودات دارای حیات و اراده؛ ولی رجوع اعم است. (2)

كاربردهای اواب در قرآن

1. بازگشت به سوی خدا با ترك معصیت و انجام اطاعت

قرآن كریم می‌فرماید: «وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ *هذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٍ» (3). راغب می‌نویسد: اواب همانند تواب فردی است كه به سوی خدا با ترك گناه و انجام طاعت بازمی‌گردد و به همین معناست كلام الهی «لِکُلِّ أَوَّابٍ» (4) و «نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ‌» (5) و (6). مؤلف المیزان ذیل آیه «... فَإِنَّهُ کَانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُوراً » (7) می‌نویسد: معنای آیه این است كه خداوند می‌آمرزد انسانهایی را كه به هنگام روبرو شدن با گناه به سوی خداوند بازگشت می‌كنند. (8)

2. تسبیح

قرآن كریم می‌فرماید: ‌«إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ یُسَبِّحْنَ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِشْرَاقِ‌ * وَ الطَّیْرَ مَحْشُورَةً کُلٌّ لَهُ أَوَّابٌ‌» (9): ما كوه‌ها را مسخر او ساختیم كه هر شامگاه و صبحگاه با او تسبیح می‌گفتند. پرندگان را نیز دسته جمعی مسخر او كردیم و همه اینها برای او نغمه سرای تسبیح بودند. آلوسی در عباراتی نظیر عبارات كشاف (10) می‌نویسد: ‌«كل له اواب» یعنی به دلیل تسبیح داوود، كوه‌ها و پرندگان نیز نغمه تسبیح سر می‌دادند كه مضاف یعنی «تسبیح داوود» حذف شده است. برخی گفته‌اند مرجع ضمیر «له» خداوند است؛ یعنی داوود و كوه‌ها و پرندگان بسیار، نغمه‌سرای تسبیح خدا بودند. (11) كلام طبرسی نیز در جوامع الجامع به همین سان است. (12)
دلیل بر اینكه مقصود از اوّاب در آیه، تسبیح است، آیه قبل آن است كه می‌فرماید: «إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ یُسَبِّحْنَ... » زیرا ضمن نسبت تسبیح به كوه‌ها، كلمه «معه» نیز دلالت می‌كند كه این تسبیح همراه با داوود بوده است، چنان كه همین آیه قرینه‌ای بر اینكه مقصود از «اوّبی» در آیه شریفه «وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُدَ مِنَّا فَضْلاً یَا جِبَالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ ... » (13) به همین معناست؛ زیرا سیاق هر دو آیه هماهنگ و همانند یكدیگر است و در هر دو آیه از حضرت داوود و كوه‌ها و پرندگان سخن به میان آمده است و ماده «اوّبی» نیز همان ماده «اوّاب» است؛ در نتیجه معنایش این است كه ما به داوود از سوی خود فضیلتی بزرگ بخشیدیم [و آن فضیلت این بود] كه ‌ای كوه‌ها و‌ ای پرندگان با او هم آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید.
مؤلف كشاف می‌نویسد: كلمه «یا جبال» ممكن است بدل از «فضلاً» باشد یا بدل از كلمه «آتینا» و معنای «یا جبال اوّبی» این است كه گفتیم ‌ای كوه‌ها با تسبیح او همنوا و هم‌آواز باشید. (14) همین تفسیر از ابن عباس و قتاده و حسن و مجاهد نیز نقل شده است. (15) گفتنی است در تفسیری دیگر «یا جِبالُ اَوِّبی مَعَهُ» بدین معناست كه ‌ای كوه‌ها همراه با داوود حركت كنید كه در این صورت به معنای تسبیح نخواهد بود. (16)

پی‌نوشت‌ها:

1. احمد فیومی، المصباح المنیر، ج1و2، ص28.
2. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص97.
3. ق: 31-32.
4. همان، 32.
5. ص: 30 و 44.
6. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص97.
7. اسراء: 25.
8. سید محمدحسین طباطبایی، المیزان، ج13، ص81.
9. ص: 18-19.
10. محمود زمخشری، الكشاف، ج4، ص 79.
11. اسماعیل بروسوی؛ تفسیر روح البیان، ج8، ص13.
12. فضل بن حسن طبرسی، جوامع الجامع، ج2، ص361.
13. سبأ: 10.
14. محمود زمخشری، الكشاف، ج3، ص571.
15. رك: محمد بن جریر طبری، جامع البیان، ج12، ص80-81.
16. همان.

منبع مقاله :
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس