بنیاد خانواده در غرب :

وی گفت : پاپ می خواهد توجه خانواده ها را به این مطلب جلب کند که نهاد خانواده اکنون در یک رویارویی عمده بین خیر و شر ، بین زندگی و مرگ و بین عشق و هر آنچه علیه عشق است قرار دارد . پاپ در این نامه بر مخالفت...
شنبه، 17 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بنیاد خانواده در غرب :
بنیاد خانواده در غرب :
بنیاد خانواده در غرب :

اعتراف صریح پاپ به انحطاط اخلاقی در خانواده های غربی

پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیک های جهان با فرستادن یک پیام بی سابقه با عنوان « نامه به خانواده ها » تهدیدهایی که در جامعه غرب متوجه نهاد خانواده است را محکوم می کند .
کاردینال « آلفونسولوپز » رئیس شورای انتخابی پاپ در امر خانواده گفت : این نامه ی 100 صفحه ای یک درخواست است که هدف از آن بیان ارزشهای اصلی زندگی مسیحی است .
وی گفت : پاپ می خواهد توجه خانواده ها را به این مطلب جلب کند که نهاد خانواده اکنون در یک رویارویی عمده بین خیر و شر ، بین زندگی و مرگ و بین عشق و هر آنچه علیه عشق است قرار دارد . پاپ در این نامه بر مخالفت خود با جلوگیری از حاملگی یا به عبارتی « روابط جنسی مطمئن » هم جنس بازی و سقط جنین تاکید می کند .
وی تمدنی را که بر کام جویی و تبدیل زن به یک وسیله برای مرد، تبدیل کودکان به منبعی برای آزار والدینشان و تبدیل خانواده به نهادی که مسیر آزادی را برای یکایک اعضای آن سد می کند محکوم کرد .
پاپ در این نامه با اشاره ی آشکار به هم جنس بازی می افزاید : هر گونه رابطه غیر از آنچه بین یک مرد و یک زن وجود دارد نمی تواند به عنوان « ازدواج » شناخته شود . (1)

یک سوم ازدواج ها در اتریش به طلاق منجر می شود

به گزارش مرکز آمار و اطلاعات اتریش از هر سه ازدواج در اتریش یکی به طلاق
می انجامد .
بنا به این گزارش در گذشته 16 هزار و 928 زوج اتریشی با مراجعه به دادگاه های حمایت از خانواده از هم جدا شده اند که این میزان 4/35 درصد ازدواج ها در این کشور در سال یاد شده است .
این گزارش می افزاید : تعداد طلاق های صورت گرفته در اتریش از 8/13 درصد در سال 34 سال گذشته با سه برابر افزایش به 4/35 درصد در سال 73 رسیده است .
بنا به این گزارش ، عمر زندگی مشترک 26 درصد از زوج های اتریشی 5 تا 10 سال بوده و حداکثر میانگین عمر زندگی مشترک عروس و دامادهای این کشور هشت سال است . (2 )

کانون خانواده در انگلیس در معرض خطر قرار دارد :

فشار زندگی مدرن بر خانواده ها در اروپا و اجبار زنان به کسب در آمد برا ی تأمین حداقل معاش خانواده ها و تبلیغات جنبش های برقراری حقوق زن و مرد در زمینه لزوم حضور یکسان زنان و مردان در همه عرصه ها سبب تضعیف نهاد خانواده ، کاهش شمار نوزادان و به خطر افتادن بقای جوامع غربی شده است .
به عقیده ی هفته نامه ی ساندی تلگراف در گذشته مردان نان آوران خانواده به شمار
می آمدند و زنان فرصت آن را داشتند تا به اصلی ترین وظیفه خود یعنی تربیت نسل آینده کشور با دقت و توجه بیشتری اهتمام ورزند .
اما از دهه 1960 به این سو با استخدام زنان در کارخانه ها و ادارات و رشد جنبش آزادی و بی بند و باری جنسی و ترویج فرهنگ پول پرستی ، تدریجاً وسوسه کسب در آمد بیشتر عارض بسیاری از خانواده های اروپایی شد و زنان به این فکر افتادند که برای تامین آینده بهتر به انجام کاری در خارج از خانه بپردازند .
در این میان جنبش های طرف دار ایجاد حقوق مساوی بین زنان و مردان نیز با تأکید بر این که زنان باید از دستمزدها و امتازات مشابه با مردان برخوردار شوند دولت را تشویق به وضع قوانین تازه ای در راستای ایجاد شرایط مساوی کردند .
در حالی که قوانین قدیمی با این هدف تنظیم شده بودند که یک حقوق برای گرداندن زندگی یک خانواده چند نفره کفایت کند ، قوانین تازه با وضع مالیات های یکسان برای هر دو حقوق عملاً بخش قابل توجهی از در آمد تازه کسب شده توسط هر دو زوج را از دست آنان خارج ساخت .
در این میان بنگاه های معاملات ملکی با بهره گیری از افزایش حقوق خانواده ها قیمت واحدهای مسکونی را افزایش دادند تا از این راه سود بیشتری تحصیل کنند .
حاصل همه این اقدامات موجب شد که اکنون در انگلیس هر چند بسیاری از مادران در اشتیاق داشتن فرزند دوم یا حتی اول هستند اما سنگینی قروض و تعهدات مالی ، آنان را حتی از اندیشیدن درباره این آرزوی مشروع به وحشت می اندازد .
در حال حاضر متوسط مادرانی که صاحب نخستین اولاد خود می شوند در انگلستان به 28 سال رسیده است . جامعه از یک سو با کمبود نسل تازه مواجه شده و از سوی دیگر بخش اعظم امکانات برای تأمین رفاه قدیمی ترها صرف می شود .
اگر این وضع ادامه یافته و برای آن تدبری اندیشیده نشود به جای آن که نسل آینده در انگلیس از سوی افرادی بومی داخل کشور تامین شود باید برای رفع نیاز از بیگانگان کمک بگیریم . (3 )

زوجهای هلندی اگر 25 سال همدیگر را تحمل کنند جایزه می گیرند :

انجمن حمایت از خانواده در هلند به دولت این کشور پیشنهاد کرد برای رهایی از مشکل کمبود مسکن و کمکهای فزاینده مالی اجتماعی دولتی بهتر است به زوج هایی که حداقل 25 سال به یکدیگر وفادار بمانند و جدا نشوند جایزه دهد .
بنا بر پیشنهاد انجمن حمایت از خانواده هلند در آمستردام دولت باید به هنگام ازدواج افراد 4500 مارک به یک حساب سپرده ثابت و مسدود واریز نماید که پس از گذشت از 25 سال با احتساب بهره متعلقه در صورت تداوم زندگی زناشویی به آنان پرداخت شود .
آقای پوست پترز رئیس انجمن حمایت از خانواده هلند معتقد است امروزه بار مالی بیش از 30 هزار مورد طلاق سالانه در آن کشور برای دولت کمر شکن شده است .
تعداد زیادی از مادران مطلقه مجبور به درافت کمک هزینه مالی دولتی می شوند . از آنجا که پس از هر طلاق هم زن و هم شوهر باید مسکن داشته باشند نیاز به مسکن هم تشدید می گردد .
در هلند تنها با وعده جایزه می توان زوج ها را برای مدت طولانی با هم نگه داشت و خرج این طرح پیشنهادی جایزه در مقابل هزینه هائی که در اثر طلاق بر دولت تحمیل
می شود بسیار ناچیز است . (4 )

یک چهارم ازدواج ها در ایتالیا به طلاق منجر می شود :

بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایتالیا « ایستات » طی سال جاری میلادی تقاضای طلاق در ایتالیا 8/3 درصد افزایش یافت و در کل 13 هزار و هشت ازدواج در این کشور به طلاق منتهی شد .
میزان طلاق در مناطق شمالی ایتالیا که از فرهنگ غربی تری برخوردارند بیشتر گزارش شده است .
بر اساس این آمار مدت مذکور در شمال ایتالیا ده هزار و 335 طلاق ثبت شده است که 4/4 درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است .
این در حالی است که در جنوب ایتالیا تنها دو هزار و 673 طلاق با 5/1 درصد افزایش ثبت شده است .
طی شش ماه اول سال جاری همچنین 20 هزار و 685 تقاضای طلاق به دادگاه های این کشور ارائه شده است که 8/4 درصد کمتر از سال قبل است .
بر اساس این آمار عملاً یک چهارم ازدواج ها در ایتالا به طلاق منتهی می شود .
بر اساس این آمار طی شش ماه اول سال جاری میلادی 139 هزار و 85 ازدواج ثبت شده است که افزایش کمی را نشان می دهد .
تعداد ازدواج در مدت مشابه سال قبل 128 هزار و 826 مورد بوده است . (5 )

کاهش میزان ازدواج در انگلیس :

آمار منتشر شده از سوی کلیساها و مراکز ثبت ازدواج در انگلیس نشان می دهد که میزان ازدواج در این کشور طی دو سال گذشته 23%کاهش یافته است . به عقیده ی متخصصان مسائل اجتماعی انگلیس تنزل آمار ازدواج صرفاً ناشی از گسترش روند تازه ی همزیستی زوجین بدون انجام مراسم رسمی ازدواج نیست ؛ بلکه دختران و پسران انگلیسی به خاطر مخارج زیادی که برای ازدواج متحمل می شوند ، حاضر به قبول هیچ تعهدی در این زمینه نیستند .

پی نوشت:

1 ـ روزنامه جمهوری اسلامی ایران ، تاریخ 5/12/72.
2 ـ همان 29/12/74.
3 ـ همان ، 6/2/73.
4 ـ روزنامه جمهوری ، 21/12/72.
5 ـ روزنامه کیهان ، 14/9/72.

منبع : برگرفته از کتاب زندگی شیرین




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط