شرح وصیتنامه ی امام خمینی قدس سره

منشور ماندگار

متن « و از همین قماش توطئه ها ، و شاید موذیانه تر ، شایعه های وسیع در سطح کشور ، و در شهرستان ها بیشتر ، بر این که جمهوری اسلامی هم کاری برای مردم انجام نداد. بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداکاری کردند
يکشنبه، 18 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
منشور ماندگار
منشور ماندگار
منشور ماندگار
 
نویسنده: محمود لطیفی

توطئه ناکارآمدی انقلاب اسلامی

متن « و از همین قماش توطئه ها ، و شاید موذیانه تر ، شایعه های وسیع در سطح کشور ، و در شهرستان ها بیشتر ، بر این که جمهوری اسلامی هم کاری برای مردم انجام نداد. بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداکاری کردند که از رژیم ظالمانه ی طاغوت رهایی یابند ، گرفتار یک رژیم بدتر شدند ! مستکبران مستکبرتر و مستضعفان مستضعف تر شدند ! زندان ها پر از جوانان ، که امید آتیه ی کشور است ، می باشد و شکنجه ها از رژیم سابق بدتر و غیر انسانی تر است ! هر روز عده ای را اعدام می کنند به ا سم اسلام ! و ای کاش اسم اسلام روی این جمهوری نمی گذاشتند ! این زمان از زمان رضاخان و پسرش بدتر است ! مردم در رنج و زحمت و گرانی سرسام آور غوطه می خورند و سردمداران دارند ا ین رژیم را به رژیمی کمونیستی هدایت می کنند ! اموال مردم مصادره می شود و آزادی در هر چیز از ملت سلب شده ! و بسیاری دیگر از این قبیل امور که با نقشه اجرا می شود . و دلیل آن که نقشه و توطئه در کار است آن که هر چند روز یک امر در هر گوشه و کنار و در هر کوی و برزن بر سر زبان ها می افتد ؛ درتاکسی ها همین مطلب و در اتوبوس ها نیز همین و در اجتماعات چند نفره باز همین صحبت می شود ؛ و یکی که قدری کهنه شد ، یکی دیگر معروف می شود . و مع الأسف بعض روحانیون که از حیله های شیطانی بی خبرند با تماس یکی دو نفر از عوامل توطئه گمان می کنند مطلب همان است . »

شرح :

موضوع بند سوم وصیت نامه ی حضرت امام قدس سره افشای دومین توطئه ی ریشه ای دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی است . هدف از این توطئه دل سرد کردن مردم ایران و مستضعفان جهان از انقلاب و ناامید نمودن آنان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است . دل سرد کنند تا انگیزه ای جهت حمایت از آن و دفاع از هجمه ی دشمن نسبت به آن نداشته باشند ، و ناامید کنند تا چاره ای جز پناه بردن به دامن دشمن نماند و این هر دو آرزوی دیرینه ی دشمن است . حضرت امام در این فراز ضمن افشای این توطئه ، شیوه ی عمل استکبار و راه شناسایی آن و عوامل تبلیغاتی بی مزد آن را به اختصار بیان می کنند و با ذکر جمله ای کوتاه ، حساسیت موضوع را یادآور می شوند . در توضیح این فراز بیان چند نکته لازم است :
1 . جمله ی : « و شاید موذیانه تر » اشاره به این است که دل سرد کردن مردم از انقلاب و ناامید شدن از آن از توطئه ی ناکارآمدی دین و جدایی دین از سیاست خطرناک تر و موذیانه تر است ؛ زیرا با دل سردی مردم و ناامیدی آنان ، تجربه ی عملی و عینی کارآمدی دین و یگانگی دین و سیاست ، تجربه ای ناموفق به حساب آمده و دشمن با توفیق در این توطئه عملا در توطئه ی قبلی نیز پیروز خواهد شد و این خطری بسیار بزرگ و برای مؤمنان هشداری تکان دهنده است . امروز بر مبنای یک معیار تحمیلی آمریکایی - پراگماتیسم - هر گونه تفکر و اندیشه و طرح ، هر چند معقول و مستدل و برهانی باشد ، اگر در مقام عمل ، کارآمد و موفق نباشد ، ارزشی نخواهد داشت - البته این شیوه ی تحلیل فی الجمله مورد قبول می باشد ، اما نه به طور مطلق و نه این که ارزش یک طرح علمی ، منحصر به کارآمدی آن در عمل باشد - .
از ویژگی های شگفت انگیز حضرت امام نبوغ خاص ایشان در شناخت سیاست ها و ترفندهای جهان استکبار بود . او به تعبیر برخی از بزرگان چنان از نظام طاغوت و حرکت ها و اهداف او سخن می گفت که گویا در تمامی تصمیم گیری های آنان حاضر بوده است و چنان از غرب و اهداف پلید آنان خبر می داد و افشاگری می نمود که شگفتی همگان را به دنبال داشت و این ویژگی به دلیل تقوای خاص او بود که : « إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا » (1) او با کمال سادگی و آرامش ، سری ترین سیاست های دشمن را تحلیل و تبیین می نمود و به مردم خویش آگاهی می داد .
2 . دشمنان برای اجرای توطئه ی خویش نخست با زبان دل سوزانه جلوه نموده و حرکت انقلابی مردم را تأیید می نمایند و با به کار بردن اصلاحات مورد توجه مردم به تحریک احساسات ملی و دینی مردم می پردازند . با بزرگ نمایی برخی از اشتباهات و ضعف ها برای دین و دنیای مردم اشک تمساح می ریزند . با تبلیغات و فضا سازی مقایسه ای ناروا را طراحی نموده و در پوشش آن به اتهام و نیرنگ متوسل می شوند . برخی از عملکردهای اشتباه را بهانه قرار داده و به ضد و نقیض گویی روی می آورند . مستکبرتر شدن مستکبران را ادعا می کنند ، اما نمی گویند که دزدان غارت گر و وابسته به امپریالیسم اقتصادی برای به زانو درآوردن انقلاب به چپاول ثروت ملی هجوم نموده اند . برای زندانیان شعار می دهند ، اما نمی گویند که آن ها نه برای دفاع از حق و حقوق مردم و دفاع از دین و کشور ، که به خاطر خیانت به مردم و همکاری با دشمنان و وطن فروشی گرفتار غضب الهی و کینه ی به حق مسلمانان شده اند .
3 . و البته همواره مواردی از ضعف و اشتباه و نقص وجود دارد که حضرت امام قدس سره نیز به آن تصریح می کند، اما این موارد نباید بهانه ای برای مقابله با حاکمیت الهی گردد ؛ گر چه مشکلات فعلی در مقایسه با موفقیت های بزرگی که در سایه ی انقلاب اسلامی انجام گرفته و می گیرد واقعا ناچیز است . و همین که انقلاب هنوز توانسته است در برابر این همه توطئه ها و مزاحمت های دشمن دوام آورد به خاطر همان عظمت هاست ، ولی همواره و متأسفانه بدی ها و زشتی ها ، زود خود نمایی می کند و فراگیر می شود و خوبی ها را مردم در محافل خود نقل نمی کنند . خورشید همیشه نور افشانی می کند و کسی به او توجه نمی کند ، اما همین که چند لحظه در کسوف می رود ، همه ی انگشت ها به او نشانه می رود و چشم ها به او خیره می شود . عده ای این گونه اند که اگر خوبی ها از صد افزون شود ، صدایی برنمی آورند ، ولی اگر لغزشی صورت گیرد ، یا اشتباهی ازکسی رخ دهد بر سر خدا نیز فریاد می کشند ؛ تا چه رسد به انقلاب اسلامی و مخلوقات خدا .
4 . و نکته ی مهم این است که بیشتر مشکلاتی که به جمهوری اسلامی نسبت داده می شود و باعث ایجاد یأس و دل سردی می گردد ؛ محصول توطئه های خارجی و سیاست های استکبار بین المللی و نیز نفاق داخلی است و این در تاریخ سابقه دارد ؛ فرعون مستکبر بنی اسرائیل را شکنجه و تحقیر می نمود و آزار می رسانید و آنان در برابر سخن حضرت موسی علیه السلام که به آنان می فرمود : « ... استعینوا وبالله و اصبروا إن الأرض لله یورثها من یشاء من عباده ... » (2) ؛ « ... از خدا یاری جویید و پایداری ورزید ، که زمین از آن خداست ؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد ، می دهد » ، می گفتند : « ... أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ماجئتنا » (3) ؛ « ... پیش از آن که تو نزد ما بیایی و [ حتی ] بعد از آن که به سوی ما آمدی مورد آزار قرار گرفتیم . و باز حضرت موسی می فرمود :
« ... عسی ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فی الأرض » (4) ؛ « ... امید است که پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند و شما را روی زمین جانشین [ آنان ] سازد... » ولی عده ای همچنان خود را گناهکار می شمردند و خداوند در مورد آنان می فرماید : « فإذا جاءتهم الحسنه قالوا لنا هذه و إن تصبهم سیئه یطیروا بموسی و من معه .... » (5) ؛ « پس هنگامی که نیکی [ و نعمت ] به آنان روی می آورد ، می گفتند: " این برای [ شایستگی ] خود ماست " و چون گزندی به آنان می رسید ، به موسی و همراهانش شگون بد می زدند . ...» در تاریخ اسلام نیز اباذر در اثر طغیان و سرکشی معاویه به شهادت می رسد ، ولی دشمن و نفاق داخلی امیرالمؤمنین علیه السلام را متهم می کنند او اباذر را به جنگ معاویه فرستاده و قاتل اباذر اوست . و امروز آمریکا ثروت ایران را بلوکه می کند و به هر بهانه ای از رشد و تعالی ایران جلوگیری می کند . و عده ای تقصیر را به گردن غیور مردانی می اندازند که تحمل تحقیر و توهین گاوچران ها را نداشته و در برابر ستم های بی شمار او فریاد کشیده اند .
5 . و نکته دیگر این که نباید اصرار و تلاش دشمن در تحریف اندیشه های حضرت امام قدس سره و اشتباه و ناکارآمد جلوه دادن آن و دشمنی حضرت امام قدس سره با استکبار و اصول گرایی او را با نمونه هایی چون صدام و بن لادن و القاعده و ... در یک ردیف قرار دادن و ... نادیده گرفت . بخشی از تلاش امروز دشمن این است که سخنان حضرت امام قدس سره در تأکید بر اسلام و هویت تاریخی خود و مردمی بودن انقلاب و متکی بودن آن بر مستضعفان و پابرهنه ها و ستم ستیزی آن و ساده زیستی مسؤولان آن و دلسوزی آن ها نسبت به محرومین و ده ها از این قبیل امتیازاتی را که حضرت امام قدس سره برای انقلاب شمرده و مشخص نموده اند ، تکذیب نموده و تحریف نماید و وارونه جلوه دهد . او با سیاست ویژه ای که به کار گرفته حتی در فیلم ها و سریال های داخلی بیشتر کسانی را که در مبارزات پیش از انقلاب حضور داشته ، یا در دفاع مقدس هشت ساله در جبهه ها بوده اند ازخانواده های اشراف و غرب زده و خانه های مجلل نشان می دهد در صورتی که چنین نبود و حضور استثنایی این گونه افراد در برابر حضور میلیونی پا برهنه ها و جنوب شهری ها و ...، رقم قابل توجهی نبود . ما فراموش نکرده ایم که پس از رحلت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله شخصیت های پلیدی چون حکم بن ابی العاص - پدر مروان و تبعیدی پیامبر - و ابوسفیان و ... آن چنان محترم شمرده شدند که مردم نیز باور کردند که پیامبر صلی الله و علیه و آله آنان را دعا کرده و تکریم ویژه نموده و برای شخصیت های فداکاری چون ابوطالب عذاب الهی را وعده داده است .
6 . و نکته آخر که حساسیت توطئه را نشان می دهد ، هماهنگی و هم صدایی برخی از خودی ها و به ویژه روحانیون بی خبر از حیله های شیطانی با توطئه دشمن است . آنان به سادگی تحت تأثیر تبلیغات و فضا سازی های مرموز شیطان قرار گر فته و بدون توجه به جایگاه دینی ، تاریخی ، ملی و اجتماعی خود ، تحلیل های دشمن را با زبان خودی تفسیر می کنند و غافلانه ، سخن گو و مبلغ بی مزد دشمن می شوند . اینان به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی همان خواصی هستند که از نقش خود یا بی خبرند و یا در اثر کج اندیشی در جبهه ی باطل قرار گرفته و دروازه ی خودی را هدف قرار داده اند .
در پایان این بخش با استناد به حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام می توان مجموعه ی انگیزه ها و عواملی را که برای ناکارآمدی انقلاب اسلامی در تکاپو می باشند ، به چهار دسته تقسیم نمود . از آن حضرت نقل شده است که فرمود : « ما من مؤمن إلا وقد و کل الله به أربعه ، شیطانا یغویه یرید أن یضله و کافرا یغتاله و مؤمنا یحسده و هو أشدهم علیه و منافقا یتبع عثراته (6) ؛ مؤمنی نیست ؛ مگر این که خداوند او را از چهارسو گرفتار نموده است : از یک سو شیطان در پی گمراهی اوست و از سوی دیگر کافران در پی شبیخون زدن ( و حمله ) به اویند و از دیگر سو مؤمنانی هستند که از روی حسادت با او دشمنی خود می ورزند و اینان در دشمنی خود سخت گیرترند ، چهارم نیز منافقانی هستند که در پی شمارش لغزش ها و اشتباهات او برآمده اند ».
کارآمدی انقلاب اسلامی و خدمت گزاران به او از فردای پیروزی توسط این چهار جبهه مورد هجوم بوده و هست و تا زمانی که مدافع اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله باشد در این چهار دیواری ابتلا و امتحان الهی خواهد بود .

پى نوشتها

1. الأنفال (8) : 29.
2. الأعراف (7) : 128.
3. الأعراف (7) : 129.
4. الأعراف (7) : 129.
5. الأعراف (7) : 131.
6. اصول کافی ، ج 2 ، ص 251 ، ح 9 و بحارالانوار ج 65 ، ص 222.

منبع: مجله ی نامه ی جامعه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.