زن در فرهنگ اسلامی
مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
اسلام در مقابل جاهلیتى كه به زن ظلم مىكرد، ایستادگى كرد; هم در میدانمعنویت و فكر و ارزشهاى انسانى، هم در میدان حضور سیاسى، هم از همه بالاتردر عرصه خانواده زن و مرد ناگزیر اجتماع كوچكى به نام خانواده دارند، كهاگر در جامعهاى ارزشگذارى درست صورت نگیرد، اولین نقطهاى كه به زن ستممىشود، داخل خانواده است.در هر سه عرصه، اسلام ارزشگذارى كرده است.
در زمینه مسائل معنوى، زنان جزو پیشگامان حركت معنوى انسان به سوىپیشرفتها هستند.در قرآن وقتى مىخواهد براى انسانهاى مومن مثال بزند،مىفرماید:«و ضربالله مثلا للذین امنوا امراة فرعون» از یك زن مثالمىزند.آن جایى كه بحث ایمان و اسلام و صبر و صدق و مجاهدت در راه به دستآوردن ارزشهاى انسانى و اسلامى و معنوى است، مىفرماید «انالمسلمینوالمسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و الصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات».در این آیه ده عنوان براى ارزشهاىمعنوى ذكر مىشود، اسلام، ایمان ، قنوت، صدق، صبر، خشوع و دیگر چیزها.زن ومرد در این میدان دوش به دوش حركت مىكنند و پیش مىروند، هر دو را ذكرمىكند.این بت مردگرایى كه در جاهلیتها همیشه به وسیله مردان و حتى بهوسیله زنان پرستیده مى شد، اسلام در این آیات این بت را مىشكند.در میدانمسائل سیاسى و اجتماعى، بیعت زن را یك امر لازم و یكمساله زنده معرفىمىكند.
شما ملاحظه كنید كه در دنیاى غرب و همین كشورهاى اروپایى كه این همه مدعىدفاع از حقوق زنان هستند كه تقریبا همهاش هم دروغ است تا دهههاى اول اینقرنى كه تمام شد، زنان نه فقط حق راى نداشتند، نه فقط حق گفتن و انتخابكردن نداشتند، حق مالكیت هم نداشتند، یعنى زن مالك اموال موروثى خودش همنبود، اموال او در اختیار شوهر بود! در اسلام بیعت زن ، مالكیت زن ، حضورزن در این عرصههاى اساسى سیاسى و اجتماعى تثبیتشده است:«اذا جائكالمومنات یبایعنك على ان لا یشركن بالله» زنها مىآمدند با پیغمبر بیعتمىكردند پیغمبر اسلام نفرمود كه مردها بیایند بیعت كنند، به تبع آنها، هرچه كه آنها راى دادند، هر چه كه آنها پذیرفتند، زنها هم مجبور باشند قبولكنند، نه، گفتند زنها هم بیعت مىكنند، آنها هم در قبول این حكومت، درقبول این نظم اجتماعى و سیاسى شركت مىكنند. غربیها هزار و سیصد سال در اینزمینه از اسلام عقب هستند و این ادعاها را مىكنند! در زمینه مالكیت همهمین جور، و زمینههاى دیگرى كه مربوط به مسائل اجتماعى و سیاسى است.
خود الگوى فاطمه زهرا(سلامالله علیها) كه چه در دوران كودكى، چه بعد ازهجرت پیغمبر به مدینه در داخل مدینه، در همه قضایاى عمومى آن روز پدرشكه مركز همه حوادث سیاسى اجتماعى بود، حضور داشت، نشاندهنده نقش زن درنظام اسلامى است.البته فاطمه زهرا(سلامالله علیها) قله این مسائل استزنان برجسته دیگرى هم در صدر اسلام بودند، با معرفت، با خرد، با علم،حاضر در میدانها حتى حاضر در میدانهاى جنگ، حتى تعدادى كه نیروى بدنىداشتند، حاضر در میدان دلاورى در جنگ، شمشیرزنى و سربازى البته این رااسلام براى بانوان واجب نكرده و از دوش آنها برداشته است، چون با طبیعتجسمى و نیز با عواطف آنها سازگار نیست.
در داخل خانواده هم، از نظر اسلام مرد موظف است كه زن را مانند گلى مراقبتكند، مىفرماید:«المراة ریحانة»; زن گل است.این مربوط به میدانهاى سیاسىو اجتماعى و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعى و سیاسى نیست:این مربوطبه داخل خانواده است.«المراة ریحانه ولیستبقهرمانة» این چشم خطابینىكه گمان مىكرد زن در داخل خانه موظف به انجام خدمات است، این دید راپیغمبر با این بیان تخطئه كرده است زن مانند گلى است كه باید او رامراقبت كرد.با این چشم باید به این موجود داراى لطافتهاى روحى و جسمىنگاه كرد; این نظر اسلام است.هم خصوصیت زنانگى زن كه همه احساسات وخواستهاى او بر اساس این خصوصیت زنانگى است، حفظ شده است، بر او تحمیلنشده است، از او خواسته نشده است، كه در حالى كه زن است مثل مرد فكر كند،مثل مرد كار كند، مثل مرد بخواهد یعنى خصوصیت زن بودن كه یك خصوصیت طبیعىو فطرى و محور همه احساسات و تلاشهاى زنانه است در دید اسلامى حفظ شده همدر عین حال، میدان علم، میدان معنویت، میدان تقوا، میدان سیاسى، بر روىاو باز شده است و او، هم به كسب علم تشویق شده است، هم به حضور درمیدانهاى گوناگون اجتماعى و سیاسى.آن وقت در داخل خانواده هم به مردگفتهاند كه حق تكلیف، تحمیل، زیادهروى، اعمال قدرتهاى جاهلانه و غیرقانونىندارد.این، آن نگاه اسلامى است.
با همین نگاه بود كه وقتى نهضت اسلامى به مرحله انقلاب اسلامى رسید، زنانبا همان برداشت طبیعى كه از اسلام در جامعه زنانه بود، جلو افتادند; كهامام فرمودند، درست هم فرمودند:اگر زنان در این نهضت همكارى نمىكردند،انقلاب هم پیروز نمىشد.یقینا اگر زنها در داخل خیابانها و راهپیمایهاىعظیم حضور پیدا نمىكردند آن حضور عظیم و باشكوه زنان در دوران انقلابانقلاب پیروز نمىشد.در جنگ تحمیلى اگر امثال همین مادر گرامى سه شهید ومادران شهید و همسران شهیدان كه من افتخار داشتهام با هزارها نفر اینهااز نزدیك نشست و برخاست و گفتگو كنم و خصوصیات آنها را مشاهده كنم.ایمانخود، صبر خود، ایستادگى خود، معرفتخود، روشنبینى خود در قبال ضایعات جنگو فداكاریهاى جوانان و مردان را نشان نمىدادند.جنگپیروز نمىشد، اگرمادران شهدا و همسران شهدا بىصبرى نشان مىدادند، شوق جهاد در راه خدا وشهادت در دلمردها مىخشكید; این جور نمىجوشید; این جور به جامعه طراوتنمىداد.در میدان جنگ هم زنان نقشهاى درجه اول را ایفا كردند.اگر در طولانقلاب وفادارى زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدانهاى مختلف، درراهپیمائیها، در انتخاباتها نمىبود، یقینا این حركت عظیم مردمى نمىتوانستاین جور شكل پیدا كند و ادامه یابد.این نظر اسلام است، این نظر نظام اسلامىاست.
غربیها درباره جنس زن باید پاسخگو باشند; آنها به زن خیانت كردند.تمدنغربى به زن هیچ نداده است.اگر پیشرفت علمى و سیاسى و فكرى دیده مىشود،مال خود زنهاست.هر جا این جور چیزها پیش مىآید.در ایران اسلامى و دركشورهاى دیگر هم پیش آمده است.
مال خود زنهاست.آنچه كه غربیها به آندامن زدند وتمدن غربى پایهگذار اینخشت كج و بناى كجبود، بىبند و بارى و ابتذال زنانه است.زن را به ابتذالكشاندهاند، داخل خانواده او را هم اصلاح نكردهاند.مكرر در مطبوعاتآمریكایى و اروپایى، میزان بالاى زن آزاریها و شكنجهها و بىمهریها منتشرشده است.
فرهنگ غربى در مورد زن و بىبندوبارى و به ابتذال كشاندن زنان آن مناطقموجب شده است كه خانواده سستبشود; بنیان خانواده متزلزل بشود، زن و مرددر داخل خانواده خیانتبه یكدیگر برایشان خیلى مهم شمرده نشود اینگناهنیست؟ این خیانتبه جنس زن نیست؟ با این فرهنگ، از همه دنیا همطلبكارند; در حالى كه باید بدهكار باشند!
فرهنگ غربى در مورد زنان باید در موضع مدافع قرار بگیرد; باید از خودشدفاع كند; باید توضیح بدهد; اما غلبه و سلطه سرمایهدارى و رسانههاىمستكبر جبار غربى قضیه را بعكس مىكنند; آنها مىشوند طلبكار، آنها مىشوندمدافع حقوق زن به قول خودشان و به اصطلاح خودشان! در حالى كه چنین چیزىنیست.البته در بین غربیها هم مسلما متفكرانى، فلاسفهاى، انسانهاى صادق وصالحى هستند كه صادقانه فكر مىكنند و حرف مىزنند.آنچه كه من مىگویم، گرایش عمومى فرهنگ و تمدن غربى به زیان زن و بر علیه زن است.
زن مسلمان ایرانى در ایران اسلامى، باید كوششش این باشد كه هویت والاى زناسلامى را آن چنان زنده كند كهچشم دنیا را به خود جلب كند; این امروزوظیفهاى استبر دوش زنان مسلمان، بخصوص زنان جوان و دختران دانشآموزودانشجو.
هویت اسلامى این است كه زن در عین این كه هویت و خصوصیت زنانه خود را حفظمىكند كه طبیعت و فطرت است و براى هر جنسى خصوصیات آن جنس ارزش استیعنىآن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر ومحبت را، آن رقت را، آن صفاو درخشندگى زنانه را براى خود حفظ مىكند، در عین حال، هم باید در میدانارزشهاى معنوى مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهى وسیر وادیهاى عرفان پیشروى كند، هم در عرصه مسائل اجتماعى و سیاسى وایستادگى و صبر و مقاومت و حضور سیاسى و خواستسیاسى و درك و هوس سیاسى،شناخت كشور خود، شناخت آینده خود، شناخت هدفهاى ملى و بزرگ و اهدافاسلامى مربوط به كشورهاى اسلامى و ملتهاى اسلامى، شناخت توطئههاى دشمن شناختدشمن، شناخت روشهاى دشمن باید روز به روز پیشرفت كند، و هم در زمینهایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سكونت در داخل خانواده باید پیشرفتكند.اگر قوانینى لازم است، اگر تصحیح و اصلاحى در مسائلى كه به این جامنتهى مىشود، لازم است، زنان، زنانباسواد، زنان آگاه، زنان بامعرفت، درهمه این میدانها بایستى پیشروى كنند; الگوى زن را نشان بدهند، بگویند زنمسلمان آن زنى است كه هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگى خود را،ظرافتها و رقتها و لطافتهاى خود را حفظ مىكند; و هم از حق خود دفاعمىكند; هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرب به خدا پیشروى مىكند وشخصیتهاى برجستهاى را نشان مىدهد; ولى در میدان سیاسى حضور دارد; اینمىشود الگویى براى زنان.
شما بدانید زنان مسلمان در بسیارى از نقاط دنیا امروز به شما نگاه مىكنندو از شما یاد مىگیرند این كه مىبینید در بعضى از كشورهاى غربى، در بعضىاز كشورهاى مسلمان اما با حكومتهاى غیراسلامى این جور حجاب اسلامى موردتهاجم دشمنان دین قرار مىگیرد، این نشاندهنده گرایش آنها به حجاب است.دركشورهاى همسایه ما، آن جاهایى كه به حجاب اهتمام نمىشد، در كشورهاىاسلامى كه بنده خودم از نزدیك بعضى جاها را دیدم كه هرگز اسمى از حجاب درآن جا آورده نمىشد، در مدت بیستساله بعد از انقلاب، زنان بخصوص زنانروشنفكر، بخصوص دختران دانشجو، به حجاب، گرایش پیدا كردند، علاقه پیداكردند; رو آوردند و حجاب را حفظ كردند; كه نمونههایش علاوه بر اینها دركشورهاى غربى هم مشاهده شده استشما الگویید، شما نمونهاید.
بدانید امروز در هیچ جاى دنیا زنانى كه مثل این مادران شهداى ما، مادر دوشهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیست.در جامعه ما، مادرانىبا این خصوصیات كه از پدرها بهتر و قوىتر و آگاهانهتر ایستادند، در اینمیدان بسیار داریم; این همان تربیت اسلامى است، این همان دامان پاك و مطهرو نورانى فاطمه زهرا (سلامالله علیها) است.
شما دختران فاطمه هستید; فرزندان فاطمه زهرا هستید; دنبالهرو آن فاطمهزهرا هستید.
منبع: بیانات مقام معظم رهبرى در جمع هزاران تن از زنان و دختران مسلمان كشور، 30/6/1379
اسلام در مقابل جاهلیتى كه به زن ظلم مىكرد، ایستادگى كرد; هم در میدانمعنویت و فكر و ارزشهاى انسانى، هم در میدان حضور سیاسى، هم از همه بالاتردر عرصه خانواده زن و مرد ناگزیر اجتماع كوچكى به نام خانواده دارند، كهاگر در جامعهاى ارزشگذارى درست صورت نگیرد، اولین نقطهاى كه به زن ستممىشود، داخل خانواده است.در هر سه عرصه، اسلام ارزشگذارى كرده است.
در زمینه مسائل معنوى، زنان جزو پیشگامان حركت معنوى انسان به سوىپیشرفتها هستند.در قرآن وقتى مىخواهد براى انسانهاى مومن مثال بزند،مىفرماید:«و ضربالله مثلا للذین امنوا امراة فرعون» از یك زن مثالمىزند.آن جایى كه بحث ایمان و اسلام و صبر و صدق و مجاهدت در راه به دستآوردن ارزشهاى انسانى و اسلامى و معنوى است، مىفرماید «انالمسلمینوالمسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و الصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات».در این آیه ده عنوان براى ارزشهاىمعنوى ذكر مىشود، اسلام، ایمان ، قنوت، صدق، صبر، خشوع و دیگر چیزها.زن ومرد در این میدان دوش به دوش حركت مىكنند و پیش مىروند، هر دو را ذكرمىكند.این بت مردگرایى كه در جاهلیتها همیشه به وسیله مردان و حتى بهوسیله زنان پرستیده مى شد، اسلام در این آیات این بت را مىشكند.در میدانمسائل سیاسى و اجتماعى، بیعت زن را یك امر لازم و یكمساله زنده معرفىمىكند.
شما ملاحظه كنید كه در دنیاى غرب و همین كشورهاى اروپایى كه این همه مدعىدفاع از حقوق زنان هستند كه تقریبا همهاش هم دروغ است تا دهههاى اول اینقرنى كه تمام شد، زنان نه فقط حق راى نداشتند، نه فقط حق گفتن و انتخابكردن نداشتند، حق مالكیت هم نداشتند، یعنى زن مالك اموال موروثى خودش همنبود، اموال او در اختیار شوهر بود! در اسلام بیعت زن ، مالكیت زن ، حضورزن در این عرصههاى اساسى سیاسى و اجتماعى تثبیتشده است:«اذا جائكالمومنات یبایعنك على ان لا یشركن بالله» زنها مىآمدند با پیغمبر بیعتمىكردند پیغمبر اسلام نفرمود كه مردها بیایند بیعت كنند، به تبع آنها، هرچه كه آنها راى دادند، هر چه كه آنها پذیرفتند، زنها هم مجبور باشند قبولكنند، نه، گفتند زنها هم بیعت مىكنند، آنها هم در قبول این حكومت، درقبول این نظم اجتماعى و سیاسى شركت مىكنند. غربیها هزار و سیصد سال در اینزمینه از اسلام عقب هستند و این ادعاها را مىكنند! در زمینه مالكیت همهمین جور، و زمینههاى دیگرى كه مربوط به مسائل اجتماعى و سیاسى است.
خود الگوى فاطمه زهرا(سلامالله علیها) كه چه در دوران كودكى، چه بعد ازهجرت پیغمبر به مدینه در داخل مدینه، در همه قضایاى عمومى آن روز پدرشكه مركز همه حوادث سیاسى اجتماعى بود، حضور داشت، نشاندهنده نقش زن درنظام اسلامى است.البته فاطمه زهرا(سلامالله علیها) قله این مسائل استزنان برجسته دیگرى هم در صدر اسلام بودند، با معرفت، با خرد، با علم،حاضر در میدانها حتى حاضر در میدانهاى جنگ، حتى تعدادى كه نیروى بدنىداشتند، حاضر در میدان دلاورى در جنگ، شمشیرزنى و سربازى البته این رااسلام براى بانوان واجب نكرده و از دوش آنها برداشته است، چون با طبیعتجسمى و نیز با عواطف آنها سازگار نیست.
در داخل خانواده هم، از نظر اسلام مرد موظف است كه زن را مانند گلى مراقبتكند، مىفرماید:«المراة ریحانة»; زن گل است.این مربوط به میدانهاى سیاسىو اجتماعى و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعى و سیاسى نیست:این مربوطبه داخل خانواده است.«المراة ریحانه ولیستبقهرمانة» این چشم خطابینىكه گمان مىكرد زن در داخل خانه موظف به انجام خدمات است، این دید راپیغمبر با این بیان تخطئه كرده است زن مانند گلى است كه باید او رامراقبت كرد.با این چشم باید به این موجود داراى لطافتهاى روحى و جسمىنگاه كرد; این نظر اسلام است.هم خصوصیت زنانگى زن كه همه احساسات وخواستهاى او بر اساس این خصوصیت زنانگى است، حفظ شده است، بر او تحمیلنشده است، از او خواسته نشده است، كه در حالى كه زن است مثل مرد فكر كند،مثل مرد كار كند، مثل مرد بخواهد یعنى خصوصیت زن بودن كه یك خصوصیت طبیعىو فطرى و محور همه احساسات و تلاشهاى زنانه است در دید اسلامى حفظ شده همدر عین حال، میدان علم، میدان معنویت، میدان تقوا، میدان سیاسى، بر روىاو باز شده است و او، هم به كسب علم تشویق شده است، هم به حضور درمیدانهاى گوناگون اجتماعى و سیاسى.آن وقت در داخل خانواده هم به مردگفتهاند كه حق تكلیف، تحمیل، زیادهروى، اعمال قدرتهاى جاهلانه و غیرقانونىندارد.این، آن نگاه اسلامى است.
با همین نگاه بود كه وقتى نهضت اسلامى به مرحله انقلاب اسلامى رسید، زنانبا همان برداشت طبیعى كه از اسلام در جامعه زنانه بود، جلو افتادند; كهامام فرمودند، درست هم فرمودند:اگر زنان در این نهضت همكارى نمىكردند،انقلاب هم پیروز نمىشد.یقینا اگر زنها در داخل خیابانها و راهپیمایهاىعظیم حضور پیدا نمىكردند آن حضور عظیم و باشكوه زنان در دوران انقلابانقلاب پیروز نمىشد.در جنگ تحمیلى اگر امثال همین مادر گرامى سه شهید ومادران شهید و همسران شهیدان كه من افتخار داشتهام با هزارها نفر اینهااز نزدیك نشست و برخاست و گفتگو كنم و خصوصیات آنها را مشاهده كنم.ایمانخود، صبر خود، ایستادگى خود، معرفتخود، روشنبینى خود در قبال ضایعات جنگو فداكاریهاى جوانان و مردان را نشان نمىدادند.جنگپیروز نمىشد، اگرمادران شهدا و همسران شهدا بىصبرى نشان مىدادند، شوق جهاد در راه خدا وشهادت در دلمردها مىخشكید; این جور نمىجوشید; این جور به جامعه طراوتنمىداد.در میدان جنگ هم زنان نقشهاى درجه اول را ایفا كردند.اگر در طولانقلاب وفادارى زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدانهاى مختلف، درراهپیمائیها، در انتخاباتها نمىبود، یقینا این حركت عظیم مردمى نمىتوانستاین جور شكل پیدا كند و ادامه یابد.این نظر اسلام است، این نظر نظام اسلامىاست.
غربیها درباره جنس زن باید پاسخگو باشند; آنها به زن خیانت كردند.تمدنغربى به زن هیچ نداده است.اگر پیشرفت علمى و سیاسى و فكرى دیده مىشود،مال خود زنهاست.هر جا این جور چیزها پیش مىآید.در ایران اسلامى و دركشورهاى دیگر هم پیش آمده است.
مال خود زنهاست.آنچه كه غربیها به آندامن زدند وتمدن غربى پایهگذار اینخشت كج و بناى كجبود، بىبند و بارى و ابتذال زنانه است.زن را به ابتذالكشاندهاند، داخل خانواده او را هم اصلاح نكردهاند.مكرر در مطبوعاتآمریكایى و اروپایى، میزان بالاى زن آزاریها و شكنجهها و بىمهریها منتشرشده است.
فرهنگ غربى در مورد زن و بىبندوبارى و به ابتذال كشاندن زنان آن مناطقموجب شده است كه خانواده سستبشود; بنیان خانواده متزلزل بشود، زن و مرددر داخل خانواده خیانتبه یكدیگر برایشان خیلى مهم شمرده نشود اینگناهنیست؟ این خیانتبه جنس زن نیست؟ با این فرهنگ، از همه دنیا همطلبكارند; در حالى كه باید بدهكار باشند!
فرهنگ غربى در مورد زنان باید در موضع مدافع قرار بگیرد; باید از خودشدفاع كند; باید توضیح بدهد; اما غلبه و سلطه سرمایهدارى و رسانههاىمستكبر جبار غربى قضیه را بعكس مىكنند; آنها مىشوند طلبكار، آنها مىشوندمدافع حقوق زن به قول خودشان و به اصطلاح خودشان! در حالى كه چنین چیزىنیست.البته در بین غربیها هم مسلما متفكرانى، فلاسفهاى، انسانهاى صادق وصالحى هستند كه صادقانه فكر مىكنند و حرف مىزنند.آنچه كه من مىگویم، گرایش عمومى فرهنگ و تمدن غربى به زیان زن و بر علیه زن است.
زن مسلمان ایرانى در ایران اسلامى، باید كوششش این باشد كه هویت والاى زناسلامى را آن چنان زنده كند كهچشم دنیا را به خود جلب كند; این امروزوظیفهاى استبر دوش زنان مسلمان، بخصوص زنان جوان و دختران دانشآموزودانشجو.
هویت اسلامى این است كه زن در عین این كه هویت و خصوصیت زنانه خود را حفظمىكند كه طبیعت و فطرت است و براى هر جنسى خصوصیات آن جنس ارزش استیعنىآن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر ومحبت را، آن رقت را، آن صفاو درخشندگى زنانه را براى خود حفظ مىكند، در عین حال، هم باید در میدانارزشهاى معنوى مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهى وسیر وادیهاى عرفان پیشروى كند، هم در عرصه مسائل اجتماعى و سیاسى وایستادگى و صبر و مقاومت و حضور سیاسى و خواستسیاسى و درك و هوس سیاسى،شناخت كشور خود، شناخت آینده خود، شناخت هدفهاى ملى و بزرگ و اهدافاسلامى مربوط به كشورهاى اسلامى و ملتهاى اسلامى، شناخت توطئههاى دشمن شناختدشمن، شناخت روشهاى دشمن باید روز به روز پیشرفت كند، و هم در زمینهایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سكونت در داخل خانواده باید پیشرفتكند.اگر قوانینى لازم است، اگر تصحیح و اصلاحى در مسائلى كه به این جامنتهى مىشود، لازم است، زنان، زنانباسواد، زنان آگاه، زنان بامعرفت، درهمه این میدانها بایستى پیشروى كنند; الگوى زن را نشان بدهند، بگویند زنمسلمان آن زنى است كه هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگى خود را،ظرافتها و رقتها و لطافتهاى خود را حفظ مىكند; و هم از حق خود دفاعمىكند; هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرب به خدا پیشروى مىكند وشخصیتهاى برجستهاى را نشان مىدهد; ولى در میدان سیاسى حضور دارد; اینمىشود الگویى براى زنان.
شما بدانید زنان مسلمان در بسیارى از نقاط دنیا امروز به شما نگاه مىكنندو از شما یاد مىگیرند این كه مىبینید در بعضى از كشورهاى غربى، در بعضىاز كشورهاى مسلمان اما با حكومتهاى غیراسلامى این جور حجاب اسلامى موردتهاجم دشمنان دین قرار مىگیرد، این نشاندهنده گرایش آنها به حجاب است.دركشورهاى همسایه ما، آن جاهایى كه به حجاب اهتمام نمىشد، در كشورهاىاسلامى كه بنده خودم از نزدیك بعضى جاها را دیدم كه هرگز اسمى از حجاب درآن جا آورده نمىشد، در مدت بیستساله بعد از انقلاب، زنان بخصوص زنانروشنفكر، بخصوص دختران دانشجو، به حجاب، گرایش پیدا كردند، علاقه پیداكردند; رو آوردند و حجاب را حفظ كردند; كه نمونههایش علاوه بر اینها دركشورهاى غربى هم مشاهده شده استشما الگویید، شما نمونهاید.
بدانید امروز در هیچ جاى دنیا زنانى كه مثل این مادران شهداى ما، مادر دوشهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیست.در جامعه ما، مادرانىبا این خصوصیات كه از پدرها بهتر و قوىتر و آگاهانهتر ایستادند، در اینمیدان بسیار داریم; این همان تربیت اسلامى است، این همان دامان پاك و مطهرو نورانى فاطمه زهرا (سلامالله علیها) است.
شما دختران فاطمه هستید; فرزندان فاطمه زهرا هستید; دنبالهرو آن فاطمهزهرا هستید.
منبع: بیانات مقام معظم رهبرى در جمع هزاران تن از زنان و دختران مسلمان كشور، 30/6/1379