فوائد پوست لیمو

لیمو جزء آندسته از میوه‌هایی است که به طور طبیعی دارای خواص تسکین دهندگی و درمان طبیعی بوده، به طوریکه حتی بخش کوچکی از آن ارزشمند است. در بیشتر اوقات، سعی در امتحان درمان‌های متفاوتی به منظور
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد پوست لیمو
فوائد پوست لیمو

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

لیمو جزء آندسته از میوه‌هایی است که به طور طبیعی دارای خواص تسکین دهندگی و درمان طبیعی بوده، به طوریکه حتی بخش کوچکی از آن ارزشمند است. در بیشتر اوقات، سعی در امتحان درمان‌های متفاوتی به منظور درمان مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی می‌کنیم، اما پس از امتحان تمام گزینه‌های ممکن و صرف زمان و پول خود جهت یافتن نتایج اثر بخش، راه حل نهایی را در چیزی می‌یابیم که همیشه در اطراف ما، شاید در باغچه و یا در آشپزخانه ما وجود داشته است. لیمو همان جواب بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی ما است. فوائد لیمو از ما پنهان نیست، درست از نوشیدن یک لیوان آب و لیموی گرم در صبح گرفته تا فشردن آب آن در غذای مورد علاقه خود به هنگام عصر و نیز یک فنجان چای لیموی تازه در شب، مصرف لیمو نه تنها پرزهای چشایی را تحریک می‌سازد، بلکه بر سلامتی می‌افزاید. تنها به این مورد ختم نمی‌شود، استفاده‌ی موضعی از لیمو نیز به اثبات رسیده است که برای پوست و مو بسیار مفید است. به طور کلی هرزمان که از خواص سلامتی بخش لیمو صحبت می‌کنیم، به خواص آبِ لیمو اشاره داریم. با این حال، تعجب خواهید کرد که بدانید پوست زرد رنگ لیمو که آن را در سطل آشغال می‌اندازیم در واقع دارای خواص درمانی مختلفی است. این پوست حاوی آنزیمهایی است که می‌توانند به شما در داشتن زندگی توأم با سلامتی بیشتر کمک ‌کنند.
فوائد پوست لیمو
در ذیل به چند مورد از فوائد پوست لیمو اشاره کرده و در مقاله‌ای تحت عنوان «فوائد پوست لیمو در سلامت» به موارد دیگری همچون کاهش دهنده‌ی سطوح کلسترول، کمک به مبارزه با سرطان، بهبود سلامت استخوان، تقویت سیستم ایمنی و هاضمه، افزایش دهنده سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن و غیره به تفصیل پرداخته‌ایم.
عاملی عالی در بهداشت و سلامت دهان و دندان
مشخص شده است که کمبود ویتامین C موجب بروز مشکلات مختلف دندان و لثه از جمله اسکوربوت، خونریزی لثه، و آماس و التهاب لثه می‌شود. پوست لیمو غنی از اسید سیتریک بوده که مانع از چنین مشکلات مرتبط با دندان و لثه می‌شود. به همین دلیل است که بجای دور انداختن پوست آن، می‌توانید آن را مورد مصرف قرار دهید. در واقع در زمانهای قدیم، ملوانان در طول سفرهای طولانی با خود لیمو همراه داشته به این جهت که به دلیل کمبود ویتامین C دچار بیماری اسکوربوت نشوند.
خنثی ساختن رادیکالهای آزاد
رادیکالهای آزاد، الکترون جفت نشده موجود در سلولهای بدن می‌باشند. این رادیکالها مسبب وقوع انواع سرطان، مشکلات قلبی، پیری، تورم و بیماریهای خود ایمنی می‌باشند. ویتامین C موجود در پوست این میوه نقش بسیار مهمی در خنثی سازی رادیکالهای آزاد ایفا کرده در نتیجه از بروز مشکلات فوق مرتبط با سلامت جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر رادیکالهای آزاد می‌توانند همچنین با آسیب وارده به عروق خونی مرتبط باشند و به همین دلیل است که می‌توانید ویتامین C موجود در لیمو را مسئول حفظ جریان خون سالم در نظر بگیرید.
پوست لیمو و سلامتی پوست
بسیاری از مشکلات پوستی همچون چین و چروک، تجمع رنگدانه در پوست، آکنه، لکه‌های سیاه، و غیره به عنوان نشانه‌های بارز پیری در نظر گرفته می‌شوند و بله، رادیکالهای آزاد نقش بسیار مهمی در این امر ایفاء می‌کنند. پوست لیمو منبعی طبیعی از ویتامین C و اسید سیتریک بوده که به تصفیه‌ی عروق خونی موجود در بدن و از بین بردن ناپاکی‌های موجود در سلولهای پوست کمک می‌کنند. این امر در واقع سلامتی پوست را افزایش می‌دهد. پوست لیمو همچنین جهت رفع آکنه و جوش عالی عمل می‌کند به این دلیل که حاوی آنتی اکسیدانهایی است که پوست را تا حد زیادی سم زدایی می‌کنند. در بازار انواع مختلف پودر پوست لیمو برای صورت وجود دارد که می‌توانند بسیار مفید باشند، با این حال، مصرف پوست آن بهترین گزینه خواهد بود. در ادامه روشی که جهت کاربرد موضعی آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد را معرفی می‌کنیم.
لیمویی را برداشته و آن را به 2 تا 4 قاچ بریده و آب آن را درون یک کاسه بچکانید. پس از آن، پوست لیمو را به قطعات کوچک بریده و آن را با آبِ لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را درون یک بطری و در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید. این مخلوط را صبح روز بعد بر روی صورت خود بمالید. در صورت تمایل می‌توانید همچنین یک قاشق چایخوری عسل به آن بیافزایید. این محلول را در حدود 5 تا 6 دقیقه بر روی صورت خود رها کرده تا بماند و سپس با آب معمولی و یا گلاب بشویید. برای 30 دقیقه‌ی بعد هیچ چیز دیگری بر روی صورت خود نزنید. این درمان مشخص شده است که در درمان مشکلات مرتبط با پوست خصوصاً آکنه بسیار مفید است.
در پایان بایستی گفت که در مصرف لیمو و پوست آن بایستی احتیاطات لازم را به عمل آورید به این دلیل که از آفت کشها و حشره کشهای مختلفی در زمان پرورش لیمو استفاده کرده پس پیش از مصرف آن را بخوبی بشویید و همچنین افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بایستی از مصرف آن خودداری کنند به این دلیل که دارای ماده‌ای بنام اگزالات بوده که مقدار زیاد آن در بدن موجب ایجاد تبلور می‌شود. همچنین مصرف آن حتی در طول دوران بارداری و شیردهی بی خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال به این دلیل که بارداری شرایط بسیار خطیری است، بهتر است که پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.