بوشیدو bušido

آئین بوشیدو (Bushido) در ژاپن شامل یک سلسله سنن، آداب و دستورهای غیر مکتوب که سرمشق رفتار و کردار سواران و دلاوران بوده است. آئین بوشیدو روح خلوص عقیده را از مذهب شینتو (Shinto)، دستورهای
دوشنبه، 22 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
بوشیدو bušido
بوشیدو bušido

نویسنده: غلامرضا معصومی
آئین بوشیدو (Bushido) در ژاپن شامل یک سلسله سنن، آداب و دستورهای غیر مکتوب که سرمشق رفتار و کردار سواران و دلاوران بوده است. آئین بوشیدو روح خلوص عقیده را از مذهب شینتو (Shinto)، دستورهای اخلاقی را از آئین کنفوسیوس (Confucius) و روش خویشتن داری و تمسک نفس را از مبادی ذن بودیزم (Zen Buddhism) الهام گرفته است.
در آخر نیز از یک سیستم اطاعت و فرمانبرداری محض نسبت به مهتران و یک عاطفه‌ی شرف دوستی و عزّت نفسانی پیروی می‌کنند که در تمام آن آئین بودا نمودار می‌باشد. یکی از ملبّغان مسیحی ژاپن، آئین اخلاقی مبوشیدو را در هشت صفت ممتاز خلاصه کرده که عبارتند از: 1- وفاداری: مرد دلاور نسبت به مهتران و کهتران و امپراتور وفادار است؛ 2- حق‌شناسی: او نسبت به وطن خود و امپراتور حق شناس است؛ 3- جرأت: مرد دلاور در راه فداکاری به میهن و امپراتور از جان خویش دریغ ندارد؛ 4- عدالت: خودخواهی و خودپسندی مانع ایفای وظیفه‌ی مرد دلاور نمی‌شود؛ 5- صداقت: مرد شجاع از بیم آزار و عذاب، دروغ نمی‌گوید؛ 6- ادب: مرد قوی‌النّفس در هر حالت ودر هر موقع حتی در برابر دشمن مؤدب است؛ 7- خویشتن داری: هر قدر که مرد دلاور به هیجان بیاید، نباید عواطف خود را ظاهر سازد؛ 8- شرف: نزد مرد شجاع مرگ بر ننگ ترجیح داشته و دلاور باید همیشه دو شمشیر داشته باشد یکی بلند که با دشمنان بجنگد و یکی کوتاه که در مواقع ارتکاب خطا یا شکست،خود را با آن هلاک سازد. بنباراین خودکشی از مهم‌ترین مظاهر این آئین می‌باشد.
منبع مقاله :
منبع مقاله: معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.