آیا کلسیم به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟

افرادی که قصد کاهش وزن دارند همیشه به دنبال اقداماتی ساده بوده که به روند کاهش وزن کمک نمایند. یکی از ترفندهای ساده مصرف کلسیم جهت رسیدن به کاهش وزن است. اجاز دهید چگونگی آن را دریابیم.
چهارشنبه، 31 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا کلسیم به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟
آیا کلسیم به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

افرادی که قصد کاهش وزن دارند همیشه به دنبال اقداماتی ساده بوده که به روند کاهش وزن کمک نمایند. یکی از ترفندهای ساده مصرف کلسیم جهت رسیدن به کاهش وزن است. اجاز دهید چگونگی آن را دریابیم.
عادات نامنظم غذا خوردن، شیوه زندگی بی تحرک، استرس و دیگر مسائل سبک زندگی مسبب افزایش روز افزون وزن بدن می‌باشند. بنابراین، جای تعجب نیست که چاقی تقریباً به سطوح اپیدمی و همه‌گیر خود رسیده است. همچنین با داشتن استرس کاری اکثر افراد زمان زیادی جهت رفتن به باشگاه نداشته از اینرو همیشه به دنبال ترفندهای ساده جهت کاهش وزن می‌باشند. یکی از آخرین ترفندهای که بازار داغی برای خود پیدا کرده است، کلسیم برای کاهش وزن می‌باشد. این امر سئوالی را مطرح می‌سازد که آیا کلسیم حقیقتاً به روند کاهش وزن کمک می‌کند. طبق تحقیقات اخیر، کلسیم و کاهش وزن در واقع دست در دست یکدیگر پیش رفته و بایستی سلاحی مهم در روند کاهش وزن به حساب آید.

چگونه کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کند

کلسیم یک ماده معدنی مهم و مورد نیاز بدن می‌باشد. این ماده معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت و استحکام دندان و استخوان بازی می‌کند. حقیقت امر این است که وجود کلسیم همچنین جهت لخته شدن خون، انقباض عضلانی، عملکرد غشاء سلولی و هدایت تکانه‌های عصبی اهمیت دارد. غیر از این مزایا، تحقیقی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد که فرد می‌تواند از کلسیم جهت کاهش وزن سریع بهره برد.
این تحقیق به این واقعیت اشاره دارد که کلسیم به کاهش وزن با تبدیل انرژی غذایی به گرما بر خلاف چربی بدنی که اغلب موجب افزایش وزن می‌شود، کمک می‌کند. هنگامی که محصولات لبنی (که منبعی سالم و سرشار از کلسیم می‌باشند) مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدن چربی زیادی تولید نمی‌کند با این حال، زمانی که محصولات لبنی در رژیم غذایی کاهش داده می‌شوند، بدن شروع به تولید مقادیر بالایی چربی می‌کند. این به دلیل آن است که بدن مقادیر بیشتری کلسیتریول تولید می‌نماید. کلسیتریول هورمونی است که باعث تولید سلولهای چربی می‌شود. به عبارت دیگر، هرچه مقدار محصولات لبنی در رژیم غذایی بیشتر باشد، مقیاس وزن اعداد کمتری را نشان می‌دهد.

چه مقدار کلسیم جهت کاهش وزن مورد نیاز است

اکنون که به این واقعیت پی بردیم، که کلسیم به روند کاهش وزن کمک می‌کند، سئوال بعدی این است که مقدار صحیح کلسیم که فرد بایستی مصرف کند چه میزان است. حدود 1000 تا 1200 میلی‌گرم کلسیم بایستی بخشی از رژیم غذایی روزانه را تشکیل دهند. این کلسیم می‌تواند از هر منبع طبیعی کلسیم تأمین شود. با این حال، این مقدار کلسیم نبایستی به یکباره مصرف شود. این میزان را بایستی در طول روز به سه تا چهار وعده تقسیم نمود. بهترین کار وارد نمودن مواد غذایی سرشار از کلسیم در مقادیر کم در تمام وعده‌های غذایی است.

منابع سالم کلسیم

بهترین و سالم‌ترین منابع کلسیم از منابع طبیعی کلسیم بدست می‌آید. منبع سالم کلسیم بدون شک محصولات لبنی خواهند بود. فرد می‌تواند جهت افزایش مصرف کلسیم، شیر، ماست و یا پنیر را وارد رژیم غذایی خود نماید. از آنجا که فرد قصد کاهش وزن را دارد، اهمیت دارد که تنها گونه‌های بدون چربی و یا کم چرب محصولات لبنی را وارد رژیم غذایی خود کند. با این حال، چنانچه فردی نسبت به لاکتوز دارای عدم تحمل است، منابع طبیعی دیگری برای کلسیم وجود داشته که می‌تواند آنها را وارد رژیم غذایی خود نماید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، کاهو، و از این دست، کلم بروکلی، دانه کنجد، ماهی سالمون، بادام، و غیره؛ همچنین منابع سالم کلسیم به شمار می‌روند. وارد نمودن میوه‌هایی مانند انجیر، آلو بخارا، و غیره، در رژیم غذایی نیز جهت افزایش کلسیم مصرفی توصیه می‌شود. توفو غنی شده با کلسیم همچنین می‌تواند در رژیم غذایی افراد گیاهخوار و یا افرادی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می‌باشند، گنجانده شود.
بسیاری از افراد دوست دارند که بدانند آیا می‌توانند مکملهای کلسیم را به منظور رسیدن به میزان کلسیم مصرفی روزانه خود انتخاب کنند یا خیر. هرچند، واقعیتی جالب در خصوص مصرف مکلمل بجای منابع غذایی طبیعی وجود دارد. تحقیقی صورت گرفت به این منظور که دریابد آیا مکملهای کلسیم دارای اثری مشابه با منابع طبیعی کلسیم در روند کاهش وزن دارند یا خیر. این تحقیق به اثبات رسانید که مصرف مکمل موجب می‌شود فرد بر خلاف کاهش وزن، دچار اضافه وزن شود. بنابراین، بهترین ترفند جهت کاهش وزن استفاده از منابع طبیعی کلسیم است.
پس از خواندن ارتباط میان کلسیم و کاهش وزن، حتماً دلتان می‌خواهد که کلسیم را وارد رژیم غذایی خود کنید. توصیه می‌شود که جهت اطلاع از میزان صحیح کلسیم مطابق با وضعیت سلامتی خود با پزشک مشورت کنید. پزشک همچنین پیش از تجویز میزان صحیح کلسیم مخصوص شما، بیماریهایی که بدانها مبتلا می‌باشید را نیز در نظر می‌گیرد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.