فوائد تورین

تورین یک اسید آمینه شرطی است که می‌تواند توسط بدن تولید یا سنتز شود. اما منبع اصلی آن رژیم غذایی است. این مقاله اطلاعاتی در خصوص فوائد مختلف این اسید آمینه را در اختیارتان قرار می‌دهد.
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد تورین
فوائد تورین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

تورین یک اسید آمینه شرطی است که می‌تواند توسط بدن تولید یا سنتز شود. اما منبع اصلی آن رژیم غذایی است. این مقاله اطلاعاتی در خصوص فوائد مختلف این اسید آمینه را در اختیارتان قرار می‌دهد.
تورین (2 آمینواتانسولفونیک اسید) (2-aminoethanesulfonic acid) اسید آمینه‌ای است که نه بخشی از پروتئین‌های ساختاری بدن انسان می‌باشد و نه یک اسید آمینه ضروری به حساب می‌آید. این اسید آمینه به عنوای یک ناقل بازدارنده عصبی با گلایسن و گاما آمینوبوتیریک اسید واکنش شیمیایی داشته و در بافتها و جریان خون بطور آزاد باقی می‌ماند. تورین یکی از ترکیبات آمینو اسید مانند است که به وفور در قلب، ماهیچه‌های اسکلتی و سیستم عصبی یافت می‌شود. همچنین در کیسه صفرا وجود دارد، بطوریکه در آن عملکردهایی مانند امولسیفایر (امولسیون کننده) لیپیدهای غذایی را در روده انجام داده به گونه‌ای که موجب افزایش هضم می‌شود.
تورین فرآمده یا مشتق شده از اسید آمینه حاوی سولفور، سیستئین است. بسیاری از مشتقات تورین دارای پیکربندی ال (L) یا دی (D) می‌باشند. این اسید آمینه یکی از چند اسید سولفونیک معدودی است که به طور طبیعی وجود دارند. اما تورین غیر طبیعی می‌تواند از اسید ایزتیونیک (isethionic acid) تولید شود که به عنوان محصول فرعی اکسید اتیلن و بیسولفیت سدیم می‌باشد.

فوائد

تورین از فوائد و نقش‌های فیزیولوژیکی مختلفی برخوردار بوده بطوریکه در واقع در علوم غذایی و بهداشتی در سرتاسر جهان امروزی اهمیت خود را بدست آورده است. فوائد این اسید آمینه عبارتنداز:
• همانطور که پیش از این عنوان شد، یک ناقل متابولیک بوده که از اثرات سم زدایی برخوردار است. هنگامی که بدن تحت فعالیت بدنی شدید قرار داشته و موفق به تولید تورین بیشتر نشود، آنگاه ممکن است با کمبود این اسید آمینه مواجه شود. تورین یک ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی متداولی است که در اکثر نوشیدنی‌های سالم وجود دارد. این اسید آمینه به عنوان ماده‌ی تشکیل دهنده افزوده می‌شود به این دلیل که انقباض پذیری عضله قلب را بهتر ساخته و همچنین ظرفیت انجام تمرینات ورزشی را افزایش می‌دهد.
• از آنجا که نوزادان نارس دچار کمبود آنزیم‌های مورد نیاز جهت تبدیل سیستاتیونین به سیستئین می‌باشند، این اسید آمینه به وفور در مکملهای غذایی آنها وجود دارد. بنابراین، جهت تأمین این اسید آمینه، مکملهایی تولید می‌شوند که سرشار از آن باشند. تورین همچنین در شیر مادر اکثر پستانداران وجود دارد.
• همچنین نقش مهمی در کار مغز انسان ایفاء کرده و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که می‌تواند برای افراد مبتلا به جنون افسردگی یا اختلال دو قطبی مفید باشد. برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که این اسید آمینه دارای اثر ضد اضطرابی بوده و به عنوان مدولاتور و یا عامل ضد اضطراب در سیستم عصبی انسان عمل می‌کند. اینگونه در نظر گرفته می‌شود که این ترکیب می‌تواند در مغز در حال تکامل یافت شود اما تراکم آن در طول فرایند رشد و تکامل کاهش می‌یابد.
• جهت درمان بیماریهای قلبی بکار برده می‌شود و به افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب کمک می‌کند. علاوه بر آن، همچنین به درمان فشار خون و کلسترول بالا کمک می‌نماید.
• مطالعات انجام شده به اثبات رسانده‌اند که وجود این ترکیب آلی می‌تواند همچنین سطح قند خون را کاهش داده در نتیجه به عنوان دارویی مؤثر برای افراد دیابتی عمل می‌کند.
• همچنین می‌تواند جهت درمان بیماریهای کبدی مورد استفاده قرار گیرد. مصرف آن ممکن است به بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به هپاتیت کمک نماید.
• همچنین جهت درمان افرادی که معتاد به الکل می‌باشند بکار می‌رود.
تورین را می‌توان در مکملهای غذایی مختلفی به شکل کپسول و یا قرص پیدا کرد که همچنین حاوی چندین گیاه دارویی و مواد مغذی بوده بطوریکه بدین ترتیب تأثیر آن افزایش یابد.
مزایای مختلفی از این ترکیب وجود دارد اما پیش از مصرف آن بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید به این دلیل که در افراد مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.