تفرقه، رمز شكست اهل حق

علي(علیه السلام)و معاويه، دو حزب، دو گروه و دو جمعيت با دو طرز تفكر و با دو فلسفه اجتماعي، در مقابل يكديگر ايستاده و با هم مبارزه مي كنند. طرفداران معاويه براي خودشان يك تئوري و طرح دارند و مي گويند پيشواي ما معاويه است و معاويه هم براي خودش فرضيه هايي درست كرده و اسلامي ساخته است. علي(علیه السلام)وقتي با اصحاب خودش صحبت مي كند آنان را مورد تعرض قرار مي دهد و به صورت يك پيش بيني به آنان مي گويد: «معاويه و اصحابش بر شما پيروز خواهند شد»
شنبه، 15 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفرقه، رمز شكست اهل حق
تفرقه، رمز شكست اهل حق
تفرقه، رمز شكست اهل حق

پرسش:
علت شكست طرفداران علي(علیه السلام)در مقابله با طرفداران معاويه چه بود؟
پاسخ:
علي(علیه السلام)و معاويه، دو حزب، دو گروه و دو جمعيت با دو طرز تفكر و با دو فلسفه اجتماعي، در مقابل يكديگر ايستاده و با هم مبارزه مي كنند. طرفداران معاويه براي خودشان يك تئوري و طرح دارند و مي گويند پيشواي ما معاويه است و معاويه هم براي خودش فرضيه هايي درست كرده و اسلامي ساخته است. علي(علیه السلام)وقتي با اصحاب خودش صحبت مي كند آنان را مورد تعرض قرار مي دهد و به صورت يك پيش بيني به آنان مي گويد: «معاويه و اصحابش بر شما پيروز خواهند شد» يعني با اين كه تئوري شما حق است و شما دنبال يك امام و رهبر حقي هستيد و خداي متعال هم در قرآن فرموده است «حق بر باطل» پيروز است» از طرفي با وجود اينكه طرفداران معاويه به دنبال رهبر باطلي هستند و خدا هم در قرآن فرموده كه باطل در نهايت امر شكست مي خورد. با اين حال به شما مي گويم، با اين اوضاع و احوالي كه از شما مي بينم، طرفداران معاويه بر شما پيروز مي شوند «واني والله لاظن ان هولاء القوم سيدالون منكم»1 علت چيست؟ برخي به اشتباه پاسخ اين سؤال اساسي را به نتيجه عملي عطف مي كنند و مي گويند معاويه در عمل بر علي پيروز شد و بر سراسر كشور اسلامي مسلط گرديد، بنابراين دليل بر حقانيت يك تئوري، يك مكتب و يك طرح پيروزي عملي است.
اما از نگاه علي(ع) پاسخ اين سؤال به گونه ديگري است. آن حضرت مي فرمايد: درست است كه مكتب علي حق و مكتب معاويه باطل اما مفهوم آن اين نيست كه اگر علي(ع) بر حق است حتماً پيروز مي شود و اگر معاويه پيروز شد دليل بر اين است كه حتماً او بر حق است. علي(ع) مي فرمايد: مطلب اينگونه نيست فرضيه هاي ديگري نيز وجود دارد كه اين پيروزي هيچ ربطي به مكتب علي(ع) و مكتب معاويه ندارد. راز پيروزي معاويه و شكست شما در امري است كه نه به مكتب معاويه مربوط است و نه به مكتب علي(ع)، بلكه رمز آن در امري است مربوط به روحيه شما. تعبير امام علي(ع) اين است: «باجتماعهم علي باطلهم و تفرقكم عن حقكم»2 طرفداران معاويه بر باطل خود متحد و يكپارچه هستند و طرفداران علي(ع) در عين حق بودن متفرقند. اگر كسي از دور قضايا را نگاه كند و همين طور سطحي قضايا را بسنجد مي گويد: اين مكتب علي است كه دارد شكست مي خورد و آن هم مكتب معاويه است كه دارد پيروز مي شود. پس حق با معاويه است. اما اين استدلال غلط است اين مكتب علي نيست كه شكست مي خورد. اين مردم عراقند كه شكست مي خورند به دليل اينكه اسماً دنبال مكتب علي(ع) ولي عملا دنبال منافع و هواي نفس خود هستند. آري در شرايطي كه اسراييل جنايتكار و دنياي كفر و استكبار با تمامي توان درصدد نابودي جريان اصيل و حق گراي حزب الله هستند. بخش اعظم جهان اسلام و رهبران كشورهاي اسلامي عربي گامهاي عملي قاطع و صريح براي حمايت از حزب الله برنمي دارند و تفرقه سران كشورهاي اسلامي و عربي سبب شده تا وحشيانه ترين جنايت ها و ظلم ها را صهيونيست هاي اشغالگر با حمايت آشكار اروپا، آمريكا و سكوت مجامع بين المللي عليه ملت مظلوم و غيور لبنان بردارند. با اميد به اينكه آنان هرچه زودتر از اين غفلت تاريخي بيرون آمده و براي نجات حيات سياسي خودشان هم كه شده به اين جريان اصيل و حق گراي اسلامي عليه ظلم و ستم و تجاوزگري بپيوندند.

پي نوشت ها:
1-نهج البلاغه، خطبه 24
2-همان منبع


منبع:روزنامه کیهان الف




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط