حج از آن روزي كه تولد پيدا كرده است، اهميّت بعد سياسي اش كمتر از بعد عبادي اش نيست.حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگي توحيدي است.حج عرصه نمايش ، و آيينه سنجش استعداد ها و توان مادي و معنوي مسلمانان است.يكي از مهمّات فلسفه حج ، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است.بيتي كه براي قيام تأسيس شده است آن هم قيام«ناس» و «للناس» ، پس بايد براي همين مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود.
حج از آن روزي كه تولد پيدا كرده است، اهميّت بعد سياسي اش كمتر از بعد عبادي اش نيست.
حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگي توحيدي است.حج عرصه نمايش ، و آيينه سنجش استعداد ها و توان مادي و معنوي مسلمانان است.
يكي از مهمّات فلسفه حج ، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است.
بيتي كه براي قيام تأسيس شده است آن هم قيام«ناس» و «للناس» ، پس بايد براي همين مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود.
اين بيت معظّم براي «ناس» بنا شده و براي «قيام ناس».
همه مسلمانان بايد در تجديد حيات حج و قرآن كريم ، و بازگرداندن اين دو، به صحنه هاي زندگي شان كوشش كنند.
حج بي روح و تحرك و قيام ، حج بي برائت ، حج بي وحدت ، وحجي كه از آن هدم كفر و شرك بر نيايد حج نيست.
ان شاء الله _ما نخواهيم گذاشت از كعبه و حج ، اين منبر بزرگي كه بربلنداي بام انسانيت بايد صداي مظلومان را به همه عالم منعكس سازد ، و آواي توحيد را طنين اندازد ، صداي سازش با آمريكا و شوروي و كفر و شرك نواخته شود.
در مكه مكرمه بتها را بشكنيم ، و شياطين را كه در رأس آنها شيطان بزرگ است ، در عقبات رَمْي كنيم و طرد نماييم ، تا حج خليل الله و حبيب الله و ولي الله (مهدي عزيز) را بجا آورده باشيم.
اين پدر توحيد و بت شكن جهان به ما و همه انسانها آموخت كه قرباني در راه خدا ، پيش از آن كه جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد ، جنبه هاي سياسي وارزش هاي اجتماعي دارد.
اي گويندگان! نويسندگان! در اجتما عات بزرگ:عرفات و مشعر و منا و مكۀ معظّمه و مدينۀ منوّره ، مسائل اجتماعي و سياسي مناطق خود را به گوش برادران ايماني برسانيد ، و از هم طلب نصرت كنيد.
مسلمين اگر حج را پيدا كنند ، آن سياستي كه در حج به كار رفته است از طرف اسلام ، همان را پيدا كنند كافي است براي اينكه استقلال خودشان را پيدا كنند.
اعلان برائت از مشركان ، كه از اركان توحيدي و واجبات سياسي حج است ، بايد در ايام حج به صورت تظاهرات و راهپيمايي ، با صلابت و شكوه هر چه بيشتر و بهتر برگزار شود.
فرياد برائت از مشركان مخصوص به زمان خاص نيست ، اين دستور است و جاويد.
به منا رويد و آرزوهاي حقاني را در آنجا در يابيد ، كه آن ، قرباني نمودن محبوبترين چيز خويش در راه محبوب مطلق است.و بدانيد تا از اين محبوبها ،كه بالاترينش حب نفس است _ و حب دنيا تابع آن است _ نگذريد به محبوب مطلق نرسيد.
درسعي بين صفا و مروه،با صدق و صفا سعي در يافتن محبوب كنيد:كه با يافتن او همه بافته هاي دنيايي گسسته شود،و همه شكها و ترديدها فرو ريزد ، و همه خوف و رجاهاي حيواني زايل شود.
در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است ، دل را از ديگران تهي كنيدو جان را از خوف غير حق پاك سازيد ، و به موازات عشق به حق ، از بتهاي بزرگ و كوچك ، و طاغوت ها و وابستگانشان برائت جوييد؛ كه خداي تعالي و دوستان او از آنان برائت جستند ، و همه آزادگان جهان از آنان بري هستند.
لبيك گويان براي حق ، نفي شريك به همه مراتب كنيد و از خود كه منشأ بزرگ شرك است ، به سوي او _جل و اعلي_ هجرت نماييد.
در لبيك _ لبيك، «نه» بر همه بتها گوييد ، و فرياد «لا» بر همه طاغوت ها و طاغوتچه ها كشيد.
در لمس حجرالاسود ، بيعت با خدا بنديد كه با دشمنان او و رسولانش و صالحان و آزادگان دشمن باشيد ، و به اطاعت و بندگي آنان _هركه باشد و هر جا باشد _ سر ننهيد.و خوف و زبوني را از دل بزداييد كه دشمنان خدا ، و در رأس آنان شيطان بزرگ زبونند ، هر چند در ابزار آدمكشي و سركوبي و جنايتشان برتري داشته باشد.
با حال شعور و عرفان به مشعرالحرام و عرفات رويد ، و در هر موقف ،به اطمينان قلب بر وعده هاي حق و حكومت مستضعفان بيفزاييد ، و با سكوت و سكون ، تفكر در آيات حق كنيد.
توجه داشته باشيد كه سفر حج سفر كسب نيست ، سفر تحصيل دنيا نيست ، سفر الي الله است. منبع:www.imam-khomeini-isf.com /س
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.