درمان عفونت مثانه در خانه

در اکثر موارد، درمان عفونت مثانه با استفاده از مصرف آنتی بیوتیک‌ها تحت نظر پزشک صورت می‌گیرد. اما برخی اقدامات مراقبتی دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند برای سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش علائم درد
شنبه، 31 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان عفونت مثانه در خانه
درمان عفونت مثانه در خانه

سهیلا حاجی‏زاده
منبع: راسخون
 

در اکثر موارد، درمان عفونت مثانه با استفاده از مصرف آنتی بیوتیک‌ها تحت نظر پزشک صورت می‌گیرد. اما برخی اقدامات مراقبتی دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند برای سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش علائم درد در خانه صورت گیرد. عفونت مثانه در زنان نسبت به مردان شایع‌تر می‌باشد. علائم عفونت شامل ناتوانی در تخلیه‌ی کامل مثانه، احساس سوزش در طول ادرار و تمایل مداوم برای ادرار، تجربه‌ی اسپاسم‌های مثانه می‌باشد. درد غیر طبیعی در قسمت پایین‌تر کمر نیز توسط فرد مبتلا به ابن بیماری تجربه می‌شود. در برخی موارد، خون در ادرار دیده می‌شود. ادرار ممکن است تیره رنگ بوده و دارای بوی نامطبوع و ناخوشایند نیز باشد. خستگی و بی‌ثباتی علائم دیگری بوده که مرتبط با عفونت مثانه می‌باشد.

نحوه‌ی مدیریت عفونت مثانه در خانه

اقدام اول این است که پزشک توصیه به نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز برای بیمار می‌کند. مصرف آب به افزایش مقدار ادرار کمک کرده و بنابراین با هر بار ادرار مقدار زیادی از باکتری‌ها از بین می‌روند.
نوشیدن عصاره‌ی قره قاط ممکن است مفید باشد. این عصاره حاوی اسید هیپوریک بوده که باعث افزایش اسیدی شدن ادرار می‌گردد. این موضوع به نوبه‌ی خود باعث پیشگیری از اتصال باکتری‌ها به همدیگر در مثانه می‌گردد. به واسطه‌ی این امر، احتمال تکثیر باکتری کمتر شده و بنابراین احتمال گسترش باکتری نیز کاهش پیدا می‌کند. در صورتی‌که روزانه 2 تا 4 لیوان آب قره قاط مصرف شود، به کاهش علائم عفونت مثانه کمک می‌کند.
از زمان‌های قدیم یک بوته‌ی همیشه سبز به نام 'Uva ursi به منظور درمان عفونت مثانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برگ‌های تمشک نیز می‌توانند به عنوان نوشیدنی چای جهت درمان عفونت مثانه استفاده شوند. با این‌حال، هنگام مصرف این مورد باید در استفاده از دوز دقیق و مناسب، دقت کافی را انجام داد. مصرف این بوته باید بعد از این‌که علائم کاهش یافت، متوقف شود، چون در صورت استفاده‌ی طولانی مدت از این بوته، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. مادران حامله نباید از این بوته استفاده کنند، چون منجر به بروز انقباض رحم می‌گردد. قبل از استفاده از استفاده از بوته‌ی 'Uva ursi، به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی و رعایت اقدامات احتیاطی، با پزشک مشورت کنید.
دوزهای کافی ویتامین C نیز نتایج امیدوار کننده‌ای در مدیریت عفونت مثانه به دنبال داشته است. ویتامین C باعث افزایش سطح اسیدیته در ادرار شده و این امر باعث ایجاد محیط نامطلوب برای باکتری‌ها به منظور رشد و گسترش عفونت می‌گردد. با این‌حال، از آن‌جا که مصرف ویتامین C ممکن است منجر به اسهال شود، بنابراین در صورت بروز این علائم، توصیه به کاهش مصرف ویتامین C می‌شود.
آروماتراپی یک روش دیگر درمان طبیعی عفونت مثانه می باشد. تهیه‌ی روغن ماساژ یا متراکم سازی با استفاده از بابونه، کاج، درخت چای و ترنج نیز به درمان این عفونت کمک می‌کند. این مواد را یک یا دو بار در طول روز بر روی مثانه قرار دهید. همان روغن، هنگامی‌که به آب حمام اضافه کنید، این کار باعث درمان عفونت فعال و کاهش احتمال بروز هر گونه عفونت بیشتر می‌گردد. استفاده از سرکه‌ی سیب در حمام نیز به درمان این عفونت کمک می‌کند.
جهت کاهش درد ناشی از عفونت، شما می‌توانیم یک بطری آب گرم یا یک حوله یا پارچه را گرم کرده و آن را بر روی قسمت پایین شکم قرار دهید. از انجام مقاربت جنسی باید پرهیز کرد، چون این موضوع باعث تشدید علائم و گسترش عفونت می‌گردد. از مصرف الکل، کافئین و نوشابه‌های گازدار باید خودداری شود. چنین نوشیدنی‌هایی باعث تحریک مثانه و تاخیر در بهبود بیماری می‌گردد.
روش‌های فوق هنگامی که در ترکیب با داروهای تجویزی به کارگرفته می‌شوند، باعث بهبود سریع عفونت مثانه می‌گردد. با این‌حال، برای دستیابی به نتایج مطمئن‌تر، همیشه قبل از استفاده از چنین روش‌هایی با پزشک مشورت کنید. این موضوع به این دلیل است که دوره و طول این درمان‌ها بسته به پیچیدگی عفونت و از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.