علائم تومور سینوس

عفونتهای مکرر گوش، احتقان بینی و درد صورت برخی از شایع‌ترین علائم تومور سینوس می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم و درمان این بیماری مقاله پیش رو را مطالعه نمایید.
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم تومور سینوس
علائم تومور سینوس

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


منبع: راسخون

عفونتهای مکرر گوش، احتقان بینی و درد صورت برخی از شایع‌ترین علائم تومور سینوس می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم و درمان این بیماری مقاله پیش رو را مطالعه نمایید.
سینوسهای فرونتال یا پیشانی، سینوسهای ماگزیلاری یا فکی، سینوسهای اتموئید یا پرویزنی و سینوسهای اسفنوئیدی یا پروانه‌ای، چهار جفت سینوس بوده که در استخوانهای جمجمه قرار دارند. هنگامی که یک غده غیر طبیعی یا توده‌ای از بافتها در هر یک از این حفره‌های پر از هوای واقع در استخوان های اطراف بینی، گونه‌ها و چشم به وجود آید، فرد به احتمال زیاد انواع مختلف علائم آزار دهنده تومور سینوس را تجربه می‌کند. چنانچه هر کدام از این حفره‌های پر از هوا با یک تومور بزرگ مسدود شده باشند، این علائم شدید خواهند بود. در حالی که جراحی آندوسکوپی ممکن است به منظور برداشتن پولیپ خوش خیم بینی و یا تومور سینوس انجام شود، اما برای توموری که بدخیم می‌باشد، ممکن است توصیه به انجام جراحی باز شود.
ابتلاء به سرطان سینوس‌ بسیار نادر است، اما اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر به مدت طولانی می‌تواند فرد را مستعد ابتلاء به این بیماری نماید. در ادامه اطلاعاتی را در خصوص علائم و درمان این عارضه در اختیارتان قرار می‌دهیم.

علائم تومور سینوس

همانطور که پیش از این عنوان شد، چهار جفت سینوس وجود داشته که در جمجمه قرار دارند. این فضاهای پر از هوا از طریق سوراخ یا روزنه‌های کوچکی تحت عنوان اُستیا (ostia) به حفره بینی متصل می‌باشند. هنگامی که این روزنه‌های سینوس به دلیل وجود غده یا رشدهای غیر عادی مسدود می‌شوند، جریان هوا بند می‌آید یا مسدود می‌شود. تراکم مخاط ممکن است همچنین این سینوسها را مسدود ‌سازد. تحت این شرایط، باکتری‌ها ممکن است رشد کرده و تکثیر شوند و باعث ایجاد سینوزیت شوند. احتقان بینی، ترشحات خلف بینی، بی حسی صورت، احساس سوزن سوزن در صورت، آب آمدن از چشم و درد صورت، بعضی از علائم شایع ناشی از التهاب سینوسها می‌باشند. این علائم همچنین می‌توانند ناشی از وجود تومور سینوسی باشند و بنابراین ضروری است فردی که از عفونتهای مکرر رنج می‌برد، چکاپ یا معاینه پزشکی از او به عمل آید. علائم چنین توموری معمولاً بسته به محل تومور و یا سینوسهایی که تحت تأثیر تومور قرار گرفته‌اند، متفاوت خواهند بود. از آنجا که سینوسهای فرونتال در پیشانی واقع شده‌اند، علائم تومور در این ناحیه معمولاً درد و فشار سینوسی در پیشانی را شامل می‌شوند. سینوسهای ماگزیلاری در اطراف استخوانهای گونه قرار دارند و به همین دلیل است که درد دندانهای بالایی، اشکال در باز کردن دهان و تورم اطراف استخوان گونه در فهرست علائم سرطان سینوس ماگزیلاری قرار دارند.
سینوسهای اتموئیدی در میان چشمها قرار دارند در حالی که سینوسهای اسفنوئیدی در پشت چشمها واقع هستند. فردی که دچار تومور در ناحیه سینوس اتموئید شده است در نتیجه امکان دارد درد و فشار در اطراف چشمها را تجربه نماید. از آنجا که سینوسهای اسفنوئیدی در پشت چشمها قرار دارند، علائم تومور در این ناحیه معمولاً شامل تورم در اطراف چشمها، درد و مشکلات بینایی مانند دوبینی، و یا تاری دید می‌شود. علاوه بر علائم فوق‌الذکر فرد ممکن است حتی از خونریزی بینی، عفونتهای مکرر گوش و کاهش حس بویایی و یا چشایی رنج ببرد. تومورهای بزرگ ممکن است همچنین موجب تغییر شکل صورت شوند. تومورهای کاورنوس (Cavernous) و اندودرمال با رشد غیر عادی در سینوس کاورنوس مشخص می‌شود. این ناحیه، فضای مملو از خون است که حاوی اعصابی است که به حرکت چشم کمک کرده و حس را به چشمها و صورت می‌بخشند. سردرد و دوبینی شایع‌ترین علائم سینوس کاورنوس می‌باشند. در صورتی که تومور بزرگ شود، آنگاه فرد ممکن است حتی در خطر بروز تشنج قرار گیرد. تومور سینوسی اندودرمال، که همچنین به عنوان تومور کیسه زرده (yolk sac) شناخته می‌شود عمدتاً از سلولهای بنیادی تخمدان و یا بیضه‌ها ناشی می‌شود. تومور اندودرمال از سینوسهای پرانازال کاملاً نادر بوده و علائم ایجاد شده از سینوسهای پارانازال ممکن است احتقان بینی، اشکال در حرکت دادن چشمها، سردرد و مشکلات بینایی را شامل شود.

درمان تومور سینوس

تومورهای خوش خیم که ممکن است بر روی غشاهایی تشکیل شده باشند که سینوسها را پوشش می‌دهند و یا تومورهایی که بر روی استخوانهای زیرین به وجود آمده باشند، می‌توانند از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس برداشته شوند. این یک روش کم تهاجمی جراحی بوده که تحت بیهوشی انجام می‌شود. در این روش، ابزاری با نور کم بنام آندوسکوپ از طریق بینی وارد می‌شود. وجود نور در این ابزار دید بهتر داخلی را تسهیل ساخته و به پزشک در تخلیه مخاط و یا برداشتن تومور، پولیپ و یا هرچیز دیگری که ممکن است موجب انسداد شده باشد، کمک می‌کند. روش جراحی آندوسکوپی سینوس اغلب به عنوان یکی از مؤثرترین راه‌های درمان تومورهای خوش خیم، پولیپ بینی، سینوزیت و یا انحراف بینی در نظر گرفته می‌شود. چنانچه تومور بسیار بزرگ باشد، جراحان ممکن است حتی از یک مته منحنی جراحی به منظور برداشتن تومور استفاده کنند. چنانچه جراح احساس کند که برداشتن تومور به روش جراحی آندوسکوپی ممکن است کمکی به درمان نکند، معمولاً توصیه نموده جراحی باز انجام شود. جراحی باز اغلب به عنوان گزینه‌ی درمانی ترجیحی برای تومورهای بدخیم در نظر گرفته می‌شود. پرتو درمانی و شیمی درمانی دیگر گزینه‌های درمانی بوده که ممکن است جهت درمان تومورهای بدخیم توصیه به انجام آنها شود. پس از جراحی فرد ممکن است مجبور به استفاده از داروهای ضد درد، ضد التهابی و نیز ضد انسداد بینی شود. این داروها به کاهش برخی علائم کمک خواهند کرد.
اگرچه تومورهای بدخیم سینوسی نادر می‌باشند، اما چنانچه در فردی این تومورها تشخیص داده شد، درمان به موقع جهت کاهش علائم آزار دهنده امری ضروری خواهد بود. تومورهای خوش خیم نیز می‌توانند اثری سوء بر سلامت فرد گذارند، و در نتیجه این تومورها نیز بایستی هرچه زودتر درمان شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.