چای سبز جهت کاهش وزن

چای سبز با فوائد سلامتی بخش مختلفی همراه است. امروزه این چای به عنوان یکی از بهترین محصولات کاهش وزن شناخته می‌شود. در این مقاله مروری کوتاه بر کاربرد چای سبز در کاهش وزن خواهیم داشت.
پنجشنبه، 12 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چای سبز جهت کاهش وزن
چای سبز جهت کاهش وزن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چای سبز با فوائد سلامتی بخش مختلفی همراه است. امروزه این چای به عنوان یکی از بهترین محصولات کاهش وزن شناخته می‌شود. در این مقاله مروری کوتاه بر کاربرد چای سبز در کاهش وزن خواهیم داشت.
چای سبز از زمان‌های بسیار قدیم در میان مردم آسیا محبوب بوده است. مردم این قاره از فوائد سلامتی بخش چای سبز اطلاع داشته و از آن جهت درمان عوارض پزشکی همچون فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، اختلالات گوارشی، و نفخ استفاده می‌کردند. این چای همچنین جهت التیام زخم‌ها و به عنوان دیورتیک یا ادرار آور به منظور تنظیم دمای بدن و جهت بهبود سلامت روانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه، اکثر این فوائد سلامتی بخش مورد تأیید مطالعات انجام شده قرار گرفته به طوریکه عنوان می‌کنند مصرف منظم چای سبز می‌تواند خطر ابتلاء به بیماریهای مختلف را کاهش ‌دهد.
بر خلاف چای سیاه، که از طریق تخمیر برگ‌های چای به دست می‌آید، چای سبز با بخار دادن برگهای تازه چای تهیه می‌شود. چای سبز از محتوای پلی فنول بالایی برخوردار بوده بطوریکه گفته می‌شود فوائد سلامتی بخش چای سبز بخاطر آن است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که چای سبز حاوی 30 تا 40 درصد پلی فنول است در حالیکه در چای سیاه این مقدار تنها 3 تا 10 درصد می‌باشد.

چگونه چای سبز موجب کاهش وزن می‌شود

چای سبز قرن‌ها است که بخاطر فوائد سلامتی بخش خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزایش محبوبیت آن، مطالعات مختلفی در خصوص فوائد این چای صورت گرفته است. امروزه، گفته می‌شود که این چای جهت کاهش وزن مؤثر بوده و به طور گسترده‌ای برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از دلایل این عمل از چای سبز را معرفی می‌کنیم.
• پلی فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند بر آنزیم‌های مسئول فرایند متابولیسم تأثیر گذاشته و تعداد کالری‌های سوزانده شده توسط بدن در طول انجام فعالیتهای روزانه را افزایش دهند. با افزایش سرعت سوخت و ساز، کالری‌های بیشتر و بیشتری سوزانده می‌شوند. با وجودی که مواد غذایی همچون کافئین و کپسایسین همچنین می‌توانند میزان متابولیسم را افزایش دهند، اما تأثیر پلی فنول‌ها بسیار بیشتر است. با این حال، این بدان معنا نیست که در عرض دو هفته به نتایج دلخواه خود خواهید رسید. برای این منظور، باید به طور منظم از چای سبز استفاده کنید.
• گفته می‌شود که چای سبز می‌تواند به عنوان تنظیم کننده گلوگز عمل کرده به طوریکه می‌تواند سطوح طبیعی گلوگز در بدن را تنظیم سازد. چای سبز از بالا رفتن ناگهانی سطوح قند خون پس از صرف وعده غذایی جلوگیری می‌کند. چنین افزایشی در سطوح قند خون، مقدار انسولین را افزایش داده که به نوبه خود ذخیره چربی را افزایش می‌دهد. چای سبز حاوی کاتچین بوده که مسئول عمل خود جهت تنظیم کننده گلوگز است.
• یکی دیگر از ویژگی‌های چای سبز، که در کاهش وزن مفید است، توانایی آن در کاهش اشتها می‌باشد. این ادعا با انجام مطالعاتی بر روی موش‌هایی که به مدت هفت روز تحت تزریق چای سبز قرار داشتند، به اثبات رسیده است. این امر منجر به کاهش وزن تا 21% از وزن بدنی آنها شد و با کاهش اشتهای 60% همراه بود. گفته می‌شود که مصرف منظم چای سبز به شما احساس گرسنگی کمتری می‌بخشد و در نتیجه آن مصرف غذا کاهش یافته بطوریکه در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.
• بالاتر از همه، می‌توانید قطعاً از چای سبز بجای قهوه با خامه و شکر با کالری بالا استفاده کنید. با وجود آنکه چای سبز حاوی کافئین می‌باشد، اما مضر نبوده به این دلیل که سطوح آن در مقایسه با قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، بسیار پایین است. بنابراین می‌توانید کالری دریافتی خود را با برگزیدن چای سبز بجای قهوه همیشگی، کاهش دهید.
غیر از کاهش وزن، همچنین می‌توانید از فوائد سلامتی بخش همراه با چای سبز برخوردار شوید. همواره توصیه می‌شود که پیش از شروع به پیروی از رژیم کاهش وزن چای سبز با پزشک خود مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.