منابع پنهان کافئین

چنانچه سعی در کاهش کافئین مصرفی خود داشته و تصور می‌کنید قهوه و چای تنها مقصران آن می‌باشند، در این صورت از طریق این مقاله به مواد غذایی که به صورت پنهانی مقادیری کافئین به رژیم غذایی روزانه شما
سه‌شنبه، 17 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
منابع پنهان کافئین
منابع پنهان کافئین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چنانچه سعی در کاهش کافئین مصرفی خود داشته و تصور می‌کنید قهوه و چای تنها مقصران آن می‌باشند، در این صورت از طریق این مقاله به مواد غذایی که به صورت پنهانی مقادیری کافئین به رژیم غذایی روزانه شما وارد می‌سازند، پی ببرید.

مزایای کافئین

شما را هوشیار و بیدار نگاه داشته، خستگی، رخوت و خواب آلودگی را کاهش می‌دهد.
اثرات جانبی مصرف بیش از حد کافئین
اضطراب، نگرانی، بی خوابی، و ناراحتی معده
بیش از نود درصد جمعیت جهان روزانه کافئین مصرف می‌کند. به عقیده دانشمندان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، کافئین به عنوان دارویی جهت رفع خستگی، رخوت و خواب آلودگی و همچنین به عنوان یک افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با هوشیار و بیدار نگاه داشتن شما به مدت چند ساعت پس از صرف آن، به نحوی به شما فایده می‌رساند، اما عوارض جانبی آن که مدت زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند، شامل، بی خوابی، کم آبی بدن، اضطراب، ناراحتی معده، ناآرامی، غیر عادی و سریع‌تر شدن ضربان قلب، و افزایش فشار خون می‌شود.
واضح است که منابع طبیعی کافئین دانه‌ی قهوه، برگ چای، مغز قهوه سودانی کولا، و غلاف کاکائو را شامل می‌شوند. با این حال، منابع کافئین تنها به این مواد محدود نمی‌شوند. دیگر منابع نه چندان مشخص کافئین شامل بستنی، خشبو کننده‌های دهان، و آیس تی (چای یخ و یا چای سرد) می‌شود. بنابراین، در صورتی که باردار بوده و یا یک بیمار قلبی می‌باشید و یا صرفاً کسی بوده که به کافئین اعتیاد داشته و سعی در کاهش مصرف آن دارید، آنگاه از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی خودداری کنید.

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف

میزان کافئین موجود: 2 تا 5 میلی‌گرم کافئین در 150 میلی‌لیتر قهوه دی‌کف
با شنیدن نام آن دچار اشتباه نشوید. یک فنجان قهوه بدون کافئین کاملاً عاری از کافئین نمی‌باشد. در مقایسه با یک فنجان قهوه معمولی که به طور معمول حاوی 60 تا 150 میلی‌گرم کافئین است، یک فنجان قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمتری کافئین است اما باز هم مقداری از آن وجود دارد.

خوشبو کننده دهان

میزان کافئین موجود: ‏100 میلی‌گرم کافئین در 1 عدد قرص نعناع
خوشبو کننده‌های دهان بدون آنکه متوجه باشیم، به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. اما آیا می‌دانستید که این قرص کوچک نعنایی که بی درنگ در دهان خود می‌اندازید، همچنین حاوی مقدار نسبتاً زیادی کافئین است؟ یک عدد قرص نعنایی می‌تواند حاوی حدوداً 100 میلی‌گرم کافئین باشد که این مقدار به اندازه یک فنجان قهوه معمولی است!

شکلات تیره‎

میزان کافئین موجود: ‏5 تا 35 میلی‌گرم کافئین در 1 اونس یا 5ر28 گرم شکلات تیره‎
دانه‌های کاکائو، مهمترین ماده بکار رفته در شکلات بوده که منبعی طبیعی از کافئین به حساب می‌آیند. در نتیجه درصد کافئین موجود در هر نوع شکلات، به مقدار کاکائو بکار رفته در آن بستگی دارد. همچنین شکلات تیره‌تر از مقدار کافئین بیشتری در خود برخوردار است.

بستنی‎

میزان کافئین موجود: 2 تا5 میلی‌گرم کافئین در 50 گرم بستنی شکلاتی
یک قاشق یا اسکوپ بستنی قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به یک قوطی سودا کافئینی است. یک اسکوپ بستنی شکلاتی حاوی مقدار نسبتاً کمتری کافئین می‌باشد.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

میزان کافئین موجود: 76 تا 80 میلی‌گرم کافئین در 4ر8 اونس یا 248 میلی‌لیتر نوشیدنی انرژی‌زا
مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انرژی شما را افزایش می‌دهد و موجب هوشیاری بیشتر شما می‌شود. این امر به خاطر کافئین موجود در آنهاست. مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا متفاوت است و مشخص شده است که در برخی نوشیدنی‌ها این میزان برابر با 100 میلی‌گرم است.

آیس تی یا یخ چای ‎

میزان کافئین موجود: ‏5 تا 7 میلی‌گرم کافئین در 8 اونس ‎آیس تی
لازم است که تنها به منظور دوری از کافئین موجود در این نوع چای، از مصرف آن خودداری کنید. انواع آیس تی با طعم‌های مختلف موجود در قفسه سوپرمارکتها حاوی کافئین در مقادیر کم است بنابراین، مصرف مقدار کمی آیس تی ضرری نخواهد داشت، مگر آنکه به طور اکید به شما توصیه شده باشد که از کافئین دوری کنید.

سودا یا نوشابه بدون کولا ‎

میزان کافئین موجود: ‏55 میلی‌گرم کافئین در 12 اونس یا 355 میلی‌لیتر سودا بدون کولا
اگرچه برخی از سوداها ممکن است کاملا بدون کافئین باشند، اما برخی دیگر حاوی مقدار زیادی کافئین هستند. مقدار کافئین موجود در آنها متفاوت است و می‌تواند در برخی از نوشابه‌های عاری از کولا به 60 تا 70 میلی‌گرم برسد.

قرص‌های لاغری ‎

میزان کافئین موجود: ‏120 تا 200 میلی‌گرم کافئین در هر عدد قرص‎
مشخص شده است که کافئین به کاهش وزن کمک می‌کند. اما، قرص‌های لاغری که حاوی کافئین می‌باشند، گرچه راهی آسان برای رسیدن به این هدف به حساب می‌آیند، اما قطعاً عاقلانه‌ترین و سالمترین راه نمی‌باشند. کافئین قطعاً به کاهش وزن با بهبود سوخت و ساز بدن کمک می‌کند، اما بیش از آن کاری انجام نمی‌دهد. به عنوان مثال، یک سرکوب کننده اشتها حاوی حدود 20 میلی‌گرم کافئین در هر یک عدد قرص است.

مسکن

میزان کافئین موجود: 5 تا 65 میلی‌گرم کافئین در یک دوز داروی سردرد بدون نیاز به نسخه
کافئین دارویی است که در صورت مصرف آن در مقادیر مناسب و توصیه شده، مشخص شده است که موجب رفع سردرد می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین در فرم اوردوز یا مصرف بیش از حد مسکن می‌تواند به مشکلات جدی در سلامت منجر شود.
کافئین گرچه یک محرک است اما چنانچه در مقادیر زیاد مصرف شود، می‌تواند به مشکلات مختلف سلامتی منجر شود. از اینرو، رعایت اعتدال کلید کار است. همچنین پیشگیری بهتر از درمان است؛ و هنگامی که در خصوص سلامت شخصی صحبت می‌کنیم، پیشگیری در بالاترین اولویت قرار می‌گیرد. دانش خود را افزایش داده و سلامتی خود را حفظ کنید!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.