خواص ماست

ترکیب میکروبی دستگاه گوارش انسان و میکروب های وارد شده از طریق غذا به دستگاه گوارش می توانند اثرات مفید یا مضری بر سلامت داشته باشند. شواهد فراوانی نشان می دهند که برخی از باکتری ها که برای تخمیر فرآورده های لبنی مانند ماست استفاده می شوند و تعدادی از میکروب های خاص و مفید دستگاه گوارش، اثرات قدرتمند ضد بیماری زایی و ضد التهابی دارند.
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ماست
خواص ماست
خواص ماست

تهیه کننده : ابراهیم بهرامی
منبع : راسخون


تاثیر ماست بر سلامت روده

ترکیب میکروبی دستگاه گوارش انسان و میکروب های وارد شده از طریق غذا به دستگاه گوارش می توانند اثرات مفید یا مضری بر سلامت داشته باشند.
شواهد فراوانی نشان می دهند که برخی از باکتری ها که برای تخمیر فرآورده های لبنی مانند ماست استفاده می شوند و تعدادی از میکروب های خاص و مفید دستگاه گوارش، اثرات قدرتمند ضد بیماری زایی و ضد التهابی دارند.
این میکروب ها باعث ارتقای مقاومت بدن نسبت به انواع میکروب های بیماری زا در روده می شوند که خود می تواند به عنوان درمان و پیشگیری در برابر بروز بیماری های ناشی از رشد و تکثیر این میکروب های بیماری زا باشد.
فرآورده‌های "پروبیوتیکی" حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که پس از مصرف در روده ساکن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان برجای می‌گذارند.
اصطلاح "پروبیوتیک (probiotic)" که ریشه لاتین دارد، به معنی "برای زندگی" است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به "ارگانیسم‌های زنده‌ای" اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات "سلامت‌زایی" موثری برای میزبان خود دارند.
پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به‌کار می‌رود.
در واقع پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند:
1- به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص
2- به صورت مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها؛ مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری مانند ماست، از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند.
ماست یک غذای سنتی و پُرمصرف است که حاوی مقادیر قابل توجهی از پروبیوتیک ها است. برای تولید ماست از باکتری های "لاکتیک اسید" استفاده می شود که باعث تخمیر شیر و تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند.
توسعه کاربرد پروبیوتیک ها به منظور تعدیل ترکیب میکروبی دستگاه گوارش، دیدگاه های جدیدی را در مورد نقش آنها در سلامت و پیشگیری از بیماری ها ارائه کرده است.
مطالعات زیادی اثرات مفید و درمانی آنها را بر سلامت روده انسان نشان داده اند. در اینجا برخی از مهم ترین شواهد موجود در ارتباط با مصرف ماست و گونه های باکتری "لاکتیک اسید" مورد استفاده برای فرآیند تخمیر شیر و اثرات ارزشمند درمانی و سلامت آنها را به خصوص در ارتباط با عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری ها از نظر خواهیم گذراند.

ارزش تغذیه ای ماست

ترکیب مواد مغذی ماست همان ترکیب مواد مغذی شیر است که تحت تاثیر نوع و مدت تخمیر و نوع میکروب های به کار رفته کمی تغییر یافته است.

ویتامین های گروه B

اصولا فرآیند تخمیر باعث کاهش ویتامین های شیر در مقایسه با املاح آن می شود، زیرا ویتامین ها نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس تر از املاح هستند.
مهم ترین عوامل موثر حین تخمیر که منجر به کاهش ویتامین ها می شوند، شامل: حرارت و پاستوریزاسیون، اولترافیلتراسیون، هم زدن و شرایط اکسیداتیو هستند. به علاوه نوع کشت میکروبی به کار رفته برای تخمیر نیز بر کاهش مقدار ویتامین های شیر مؤثر است.
گونه های باکتری "لاکتیک اسید" برای رشد و تکثیر به ویتامین های گروه B نیاز دارند که مهم ترین آنها B12 است. برخی از گونه ها نیز قادر به سنتز B12 هستند. بنابراین، انتخاب دقیق گونه های باکتری به کار رفته برای تخمیر می تواند عامل مهمی در جهت پیشگیری از کاهش قابل توجه B12 در محصول نهایی باشد.

لاکتوز

لبنیات تنها منبع تامین کننده قند لاکتوز هستند. پیش از انجام تخمیر، مقدار لاکتوز در شیر تقریبا 5 درصد است. باکتری "لاکتیک اسید" باعث تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند. لذا خاصیت اسیدی ماست از شیر بیشتر است.
به همین دلیل افرادی که دچار بیماری "عدم تحمل لاکتوز" هستند، ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند.

پروتئین

معمولاً، مقدار پروتئین در ماست های کارخانه ای بیشتر از شیر است، زیرا در طی تهیه ماست به منظور ایجاد قوام بیشتر، مقداری شیر خشک بدون چربی نیز به ماست اضافه می شود. این اعتقاد وجود دارد که پروتئین ماست بسیار راحت تر از شیر هضم می شود، زیرا باکتری های تخمیر کننده، مراحل اولیه هضم پروتئین را انجام می دهند.
با افزایش زمان نگهداری ماست، هضم پروتئین آن بیشتر خواهد شد. به هنگام تخمیر شیر هم حرارت و هم تولید اسید منجر به دلمه شدن کازئین شیر می شود. این شرایط قابلیت هضم پروتئین را به شدت افزایش می دهد. بنابراین، پروتئین های ماست در مقایسه با شیر از کیفیت زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند.

چربی ها

چربی های شیر نیز در طی تخمیر دچار تغییر می شوند. نشان داده شده است که غلظت اسید لینولئیک کنژوگه در ماست بیشتر از شیر است. این اسید چرب خاصیت تحریک سیستم ایمنی و ضد سرطانی دارد. در یک مطالعه جدید در مورد سرطان پستان و روده ، اثرات این اسید چرب بر مهار تکثیر سلول های سرطانی مشاهده شده است.

املاح

ماست منبع خوب کلسیم و فسفر است. در واقع ماست، شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی فراهم کننده بخش اصلی نیاز به کلسیم در رژیم غذایی روزانه ما هستند.
به دلیل اسیدیته بیشتر ماست، کلسیم و منیزیم آن بسیار راحت تر از شیر جذب می شوند. بنابراین برای زنان در سنین یائسگی که بسیار در معرض خطر اختلالات استخوانی و پوکی استخوان هستند، ماست و سایر لبنیات منبع غذایی بسیار مهم برای کلسیم هستند. همچنین، اسیدیته بالای ماست باعث خواهد شد اثر فیتات در کاهش جذب کلسیم و سایر عناصر دو ظرفیتی نیز کم شود.
مکانیسم های ارائه شده در مورد مزایای بالقوه ماست بر عملکرد روده

ترکیب میکروبی روده

لاکتوباسیل ها یکی از میکروب های موجود در ترکیب میکروبی روده کوچک و بزرگ هستند. توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا در روده از مهم ترین خواص لاکتوباسیلوس هاست. اما برای اینکه لاکتوباسیلوس ها توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا را داشته باشند، بایستی توانایی سازگاری با محیط روده میزبان را پیدا کنند و بتوانند در دستگاه گوارش برای مدت طولانی زنده بمانند.
بقای باکتری "لاکتیک اسید" تحت تاثیر اسیدیته معده، تماس با آنزیم های گوارشی و نمک های صفراوی است. از طرفی گونه های مختلف باکتری "لاکتیک اسید" از توانایی متفاوتی برای بقا در محیط دستگاه گوارش برخوردار هستند.

پاسخ های ایمونولوژیک روده

بافت لنفوئید بخش مخاطی دستگاه گوارش، اولین خط دفاعی در برابر میکروب های بیماری زای خورده شده محسوب می شود. مطالعات نشان داده اند که باکتری "لاکتیک اسید" منجر به ارتقای عملکرد ایمونولوژیک بافت لنفوئید دستگاه گوارش می شوند. ایجاد اسیدیته پایین، تولید اسیدهای ارگانیک، دی اکسید کربن، پراکسید هیدروژن (به عنوان عامل کشنده باکتری ها)، اتانول، مصرف مواد مغذی و رقابت برای فضای فیزیکی توسط این باکتری ها، از عوامل موثر در این رابطه هستند. همچنین، مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی باکتری "لاکتیک اسید" از طریق ماست، موجب افزایش ترشح ایمونوگلوبولین A و افزایش تعداد سلول های ترشح کننده آن در روده کوچک موش شده است که این ویژگی نیز وابسته به مقدار مصرف بوده است. ایمونوگلوبولین A نقش اساسی در کنترل باکتری های بیماری زا در روده دارد.
taghziye.pars.fm/

ويتامين ها وموادمعدني ماست

خواص ماست

هرچند درضمن فرايند حرارتي ، پاره اي از ويتامين هاي موجود درشير كاهش مي يابند ، اما بعضي از اين تركيبات به وسيله باكتري هاي ماست درضمن فرايند توليد ، به مقدار قابل توجهي ساخته مي شوند . محققان زيادي ادعا كرده اند كه رابطه اي مستقيمي بين مصرف ماست وافزايش طول عمر وجود دارد . ازآن جمله طول عمر قبايل ساكن دربلغارستان را به مصرف زياد ماست مرتبط دانسته اند .
پروفسور مچينكوف معتقد بود كه درآينده نقش درماني باكتري هاي لاكتيك ( باكتري هاي موجود درماست ) كشف خواهد شد وارزش اين امر كم تر از اكتشاف پني سيلين دردرمان عفونت نيست .
باكتري هاي ماست قادربه تحمل شرايط اسيدي داخل دستگاه گوارش انسان مي باشند ، بنابراين اين باكتري ها درحفظ باكتري هاي مطلوب دستگاه گوارش بسيار مفيد هستند . باكتري هاي ماست قادرند بخشي ازتركيبات مضري را كه به وسيله ي ديگر باكتري هادردستگاه گوارش توليد مي شوند ، خنثي نمايند . اين امر درارتقاي سلامتي انسان نقش مهمي را دارا مي باشد .
درزير به چند نكته مهم ديگر درخصوص ويژگي هاي اختصاصي ماست اشاره مي شود :

خواص ماست

1- هضم ماست آسان تر از شير است
2- ماست با تقويت باكتري هاي مفيد ساكن روده ، باعث افزايش سلامت دستگاه گوارش مي شود .
ماست با خنثي سازي برخي تركيبات مضر صفراوي ، از تحريك جدار روده ها كاسته واحتمال بروز تومور روده را كاهش مي دهد .
كلسيم موجود درماست نيز مانع رشد بي رويه ي سلول هاي پوششي روده ي بزرگ مي شود . يك بررسي نشان داده است افرادي كه كلسيم بيش تري مصرف مي كنند وبروزسرطان روده درآن ها كم تر است .
مطالعه ديگري نشان داده كه متوسط ورودي 1200 ميلي گرم كلسيم در روز به بدن ، باعث كاهش چشم گير شيوع و بروز سرطان روده بزرگ مي شود .
3- ماست با ايجاد شرايط مناسب بيولوژيكي ، باعث جذب بهتر برخي مواد غذايي مي گردد كه از جمله آن ها مي توان به افزايش جذب كلسيم وويتامين هاي گروه B اشاره نمود.
4- اسيدموجود درماست به برگشت حالت عادي روده ها پس از عفونت ها كمك مي نمايد .
ماست مي تواند درپيش گيري از بروزعفونت ها وبيماري هاي گوارشي ناشي از ويروس ها وحساسيت هاي غذايي مفيد باشد .
5- بررسي ها نشان داده ، كه ماست دركمك به درمان اسهال كودكان مفيد بوده است .
6- متخصصان درهنگام مصرف آنتي بيوتيك ها ، مصرف ماست را توصيه مي نمايند زيرا اغلب آنتي بيوتيك ها باعث نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش شده ومتعاقبا باعث اختلال دركار دستگاه گوارش مي شوند .
بررسي ها نشان داده كه نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش خود نيز مي تواند باعث بروز اسهال هاي متوسط تا شديد شود. ماست مي تواند به برگشت شرايط طبيعي روده ها كمك نمايد . توصيه شده درهنگامي كه قراراست بيمار بيش از 2هفته آنتي بيوتيك مصرف نمايد ، حداقل 250 ميلي ليتر ماست را دررژيم غذايي روزانه خود قراردهد .
7- ماست باعث كاهش عفونت هاي ناشي از قارچ ها دردستگاه تناسلي زنان مي شود .
تحقيقات نشان داده ، مصرف روزانه ي 250 ميلي ليتر ماست حاوي باكتري هاي زنده ، باعث كاهش تعداد قارچ ها ومخمرهاي بيماري زا دردستگاه تناسلي زنان شده وشيوع عفونت ناشي از اين ارگانيزم ها را كاهش مي دهد .
8- ماست منبعي غني از كلسيم است .
250 ميلي ليتر ماست داراي 450 ميلي گرم كلسيم مي باشد . اين مقدار مي تواند نصف نياز كودكان و40 -30 درصد نيازكلسيم بزرگ سالان را برطرف كند . بايد درنظرداشت كه حضور باكتري هاي زنده درماست ، باعث افزايش جذب كلسيم دربدن مي شود . بررسي ها نشان داده است كه مقدار جذب كلسيم از 250 ميلي ليتر ماست درمقايسه باهمين مقدار شير بيش تراست .
9- ماست منبع بسيار خوبي براي جذب پروتئين است .
درهر250 ميلي ليتر ماست تقريبا 14- 10 گرم پروتئين موجود مي باشد ، كه تقريبا برابر با 20 درصد نيازروزانه است . هم چنين عمليات تخمير باكتريهاي ماست باعث سهولت تسهيل جذب پروتئين ها مي شود . به اين دليل پروتئين هاي ماست را پروتئين هاي پيش هضم شده (predigested) مي نامند .
10- ماست وكاهش كلسترول
تحقيقات نشان داده كه ماست مي تواند باعث كاهش كلسترول خون شود . اين ممكن است به علت تأثير فعاليت باكتري هاي زنده وسهولت متابوليسم كلسترول باشد . زيرا ماست مي تواند اتصال هايي را با اسيدهاي صفراوي ايجاد كند .(اسيدهاي صفراوي درساخت كلسترول نقش دارند.)
11- ماست ورشد كودكان
دركودكاني كه دچاربيماري سوء جذب هستند ، ماست به جذب دوتركيب مهم غذايي پروتئين ها ومواد معدني كمك مي كند . اسيد لاكتيك موجود درماست باعث سهولت جذب وهضم اين تركيبات مغذي مي شود .
12- محققان توصيه مي‌كنند كه براي كاهش وزن بايد مصرف ماست در رژيم غذايي گنجانده شود.
بسياري از افرادي كه براي لاغر شدن رژيم غذايي دارند، فرآورده‌هاي لبني را از فهرست مواد غذايي حذف مي‌كنند اين در حاليست كه محققان دريافتند ماست در واقع توانايي بدن را براي سوزاندن چربي‌ها تقويت كرده و حفظ عضلات در وضعيت مناسب را تسهيل مي‌كنند.
افرادي كه در رژيم غذايي خود ماست كم چربي را مي‌گنجانند، بيشتر از افرادي كه صرفا دريافت كالري خود را كم مي‌كنند، كاهش وزن دارند.
همچنين افرادي كه ماست مي‌خورند در مقايسه با افراد ديگر"22" درصد بيشتر وزن، "61" درصد بيشتر چربي بدن و "81" درصد بيشتر چربي شكم را در طي "12" هفته كم مي‌كنند.
در اين تحقيق افراد چاق سالم شركت داشتند كه به دو گروه تقسيم شدند. هر دو گروه از رژيم غذايي كم كالري استفاده كردند كه "500" كالري كمتر از ميزان معمول دريافت كالري بود.
يك گروه تقريبا "1100" ميليگرم كلسيم در روز شامل 3 وعده ماست كم چرب مصرف مي‌كرد و گروه ديگر در حدود "500" ميليگرم كلسيم مصرف مي‌كرد كه اين ميزان كم، خاص رژيم غذايي آمريكايي است.
پس از گذشت "12" هفته، ميزان متوسط كاهش وزن در گروهي كه ماست كم چرب استفاده مي‌كرد "6" كيلوگرم بود. افراد اين گروه در حفظ حجم عضلات در وضعيت مناسب دو برابر بيش از گروه ديگر موفق بودند

آب ماست يا آب پنير

خواص ماست

بعضي ها مزه آب پنير يا آب ماست را دوست ندارند ، در حاليكه ديگران آن را خيلي دوست دارند . آب پنير يا آب ماست مايعي است كه هنگام تهيه ماست يا پنير از شير جوشيده و غليظ شده تشكيل مي شود و روي سطح ماست يا پنير قرار مي گيرد . در حاليكه تمام پروتئين به پنير يا ماست منتقل مي شود ، مواد حياتي در آب آن جمع مي گردد . ( به دليل يكسان بودن خاصيت آب پنير و آب ماست، براي جلوگيري از تكرار هر دو لغت در اين مطلب، فقط از كلمه آب ماست استفاده ميكنيم ولي منظور هر دوي آنهاست.)
آب ماست از يبوست جلوگيري مي كند . منبع پروتئين خوبي براي مشكلات كليوي است و سلول هاي ايمني بدن را فعال مي كند. با توجه به اينكه آب ماست مقدار كمي چربي و پروتئين دارد ولي داراي مقادير زيادي مواد معدني خصوصاً كلسيم و ويتامين هاي محلول در آب مثل 2B و 6B مي باشد ، در مقايسه با شير ميزان مواد با ارزش آن در هر كالري بيشتر است. بنابراين به فردي كه بايد چربي و پروتئين كمي مصرف كند و در مقابل به مواد معدني و ويتامين نياز دارد ، توصيه مي شود آب ماست بيشتري مصرف كند.
مصرف آب ماست ، نه بار كليه ها را سنگين مي كند و نه داراي پروتئين است كه در اثر تجزيه موادي تشكيل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .
كليه ها مي توانند مقادير كم پروتئين را تحمل كنند ، زيرا در صورت مصرف زياد پروتئين مواد حاصل از تجزيه آن، فشار را در كليه ها افزايش داده و در نهايت اجزاء تشكيل دهنده كليه صدمه ديده و حساس مي شوند .
به استثناي آب ماست، تقريباً تمام مواد لبني كه منبع تأمين كلسيم و ويتامين مي باشند ، داراي مقادير زيادي پروتئين هستند . آب ماست داراي مقادير كمي پروتئين است و بدن مي تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين ، به طور مطلوب استفاده كند . بنابراين براي افرادي كه به دليل داشتن پروتئين بالا ، از خوردن شير منع شده اند ، آب ماست به عنوان يك جايگزين مناسب توصيه مي شود .
با نوشيدن آب ماست به جنگ سلول هاي چربي برويد . با رژيم محتوي آب ماست ، خيلي از افراد چاق وزن خود را كم مي كنند . نبودن چربي ، پايين بودن كالري ، و وجود ويتامين و مواد معدني در آب ماست، بدون ايجاد كمبود مواد مغذي ، لاغر شدن را تسهيل مي كند . علاوه بر اين ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت مي بخشد.
پروتئين آب ماست براي سيستم ايمني بدن مناسب است . علاوه بر باكتريهاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست تازه ، پروتئين موجود در آن به سيستم ايمني بدن قدرت مي بخشد .
آب ماست كمك خوبي براي رفع يبوست است
كساني كه از يبوست رنج مي برند با خوردن آب ماست مي توانند اين مشكل را رفع كنند . كافي است هر روز يك ليوان آب ماست بنوشند. با نوشيدن آب ماست ، اسيد لاكتيك و ميكروب هاي اسيد لاكتيك موجود در آب ماست ، روده را به راحتي تحريك مي كند .
نسخه آب ماست : يك هندوانه را نصف كنيد ، هسته هاي آن را خارج كنيد ، گوشت آن را جدا كرده و با نيم ليتر آب ماست ، آن را به صورت پوره در آوريد . با افزودن وانيل و شكر ، مزه آن را بهتر كنيد.
تذكر : كسانيكه يبوست ندارند بايد از مصرف زياد آب پنير يا آب ماست خودداري كنند زيرا باعث اسهال مي شود.
www.iranmania.com

انواع ماست

ماست پاستوریزه

این ماست ماندگاری آن در یخچال حدود 14 روز است.

ماست استریل

گاهی برای افزایش مدت نگهداری ماست، آن را پس از تولید و تنظیم شدن اسید، به وسیله ی دستگاه مخصوصی، حرارت داده و استریل می کنند. سپس در شرایط استریل بسته بندی می کنند. این نوع ماست دارای ماندگاری طولانی چهار تا شش ماه است. البته باید در نظر داشت به علت اینکه در این روش باکتری های ماست از بین می روند، عده ای خواص ماست تازه را برای آن قائل نیستند.

دوغ

این محصول مخصوص کشور ما می باشد و با استفاده از باکتری تولید کننده ی اسید لاکتیک ( لاکتو باسیلوس ) تولید می شود. برای این کار از ماست تازه به عنوان ماده ی اولیه استفاده می شود. این فراورده حالت آبکی دارد و ماندگاری آن حدود 15 روز است.

ماست چکیده

این محصول را با کاهش آب ماست، تولید می کنند. عمل کاهش دادن آب ماست به وسیله ی دستگاه یا کیسه های کتابی انجام می شود. ماندگاری ماست چکیده به علت داشتن اسید بالا حدود 10روز در دمای یخچال است.

کشک

این محصول در اصل فراورده ی ویژه ای از ماست با ماندگاری طولانی است . برای تهیه ی این محصول، ماست را پس از فرموله کردن، حرارت دادن و حذف آب اضافی به صورت تغلیظ شده یا خشک در می آورند.

قره قروت

این فرآورده محصول جانبی در تولید ماست چکیده است. برای تهیه قره قورت معمولاً
آب ماست را ( بخشی از ماست را که هنگام تغلیظ از آن جدا می شود ) به وسیله ی حرارت تغلیظ نموده و بسته بندی می کنند. این محصول بسیار ترش مزه بوده و به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می شود.

ماست منجمد

این محصول به نام بستنی ماست هم معروف است که در کشورهای خارجی وجود دارد. در این فراورده پس از فرمولاسیون، ماست را در فریزرهای بستنی ساز منجمد کرده و به صورت دسر مصرف می کنند.

ماست میوه ای

تولید ماست میوه ای در دنیا بسیار رایج است و طرفداران زیادی نیز دارد. برای تولید این محصول روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به چند نمونه ی آن اشاره می شود:
الف- تولید ماست میوه ای با استفاده از اسانس و رنگ خوراکی
در این فرایند، رنگ و طعم میوه ی مورد نظر را همراه با مواد پایدار کننده به ماست افزوده و بسته بندی می کنند. معمولاً در این فرایند از اسانس های مصنوعی ( شیمیایی ) استفاده می شود که مصرف آن در بعضی کشورها با محدودیت همراه است.
ب- ماست میوه ای با مربا یا مارمالاد میوه
در این موارد ماست را با مربا یا مارمالاد میوه و مواد پایدار کننده مخلوط کرده و بسته بندی می کنند. در بعضی موارد، ماست و میوه را به صورت جداگانه بسته بندی کرده و به صورت بسته های دو قلو به فروش می رسانند و مصرف کننده هنگام مصرف آنها را باهم مخلوط می کند.
www.tabadolnazar.com

فوائد ماست (ماست بخوريد تا سالم بمانید )

تحقيقات زيادي در مورد اثرات درماني و پيشگيرانه‌ي ماست و باكتريهايي كه در توليد آن به كار رفته اند بر بيماري هايي مانند سرطان ، عفونت ها ، اختلالات دستگاه گوارش و آسم انجام شده است .
اين نظريه وجود دارد كه افزايش مصرف ماست ، به خصوص در افراد داراي اختلال ايمني مانند افراد مسن ، پاسخ ايمني و مقاومت به بيماري هاي مرتبط با آن را افزايش مي‌دهد .
شير در اثر تخمير توسط باكتري ها ، به ماست تبديل مي‌گردد . به جز چند تفاوت كوچك ، شير و ماست تركيب ويتاميني و مواد معدني مشابهي دارند . در طي تخمير ويتامين B۱۲.B۶.C مصرف مي‌شوند و اسيد فوليك و كولين توليد مي‌گردند .
تفاوتهاي كوچك ديگري نيز ممكن است وجود داشته باشد كه بستگي به گونه ي باكتري به كار رفته دارد . اگر چه تركيب مواد معدني شير و ماست مشابه هستند . ولي برخي مواد معدني مانند كلسيم در ماست ، قابليت دسترسي بيشتري دارند ، چون در يك تركيب اسيدي وارد بدن مي گردد ، معمولاً ماست لاكتوز كمتر و اسيد لاكتيك بيشتري نسبت به شير دارد و به همين دليل افرادي كه عدم تحمل لاكتوز دارند و نمي توانند شير را تحمل نمايند ، مي‌توانند از ماست استفاده كنند . همچنين ماست نسبت به شير، گالاكتوز ، پپتيدها ، اسيدهاي آمينه و اسيدهاي چرب بيشتري دارد .
به طور كلي يك ليوان ماست كم چرب ( ۲۵۴ گرم ) حاوي ۱۵۵ كيلو كالري انرژي ،۱۳ گرم پروتئين ، ۱۲گرم كربوهيدرات و۸/۳ گرم چربي است كه البته ميزان چربي آن به شير اوليه بستگي دارد . ماست ، منبع عالي اي براي كلسيم ( ۴۴۷ ميلي گرم ) و ريبو فلاوين و منبع خوبي براي منيزيم ( ۴۳ ميلي گرم ) و پتاسيم (۵۷۳ ميلي گرم ) است .
Whey مايع شفافي است كه از ماست جدا مي‌گردد . اين مايع فوايد زيادي دارد ، از جمله اين كه مسهل است و براي كليه ها نيز مفيد مي‌باشد . اين مايع همچنين داراي مقدار زيادي مواد معدني بوده و منبعي پروتئيني است . افزون بر اين براي رشد استخوانهاي كودكان مي‌تواند بسيار مفيد باشد كه توصيه مي‌شود در سوپ ها نيز از آن استفاده شود .

ده دليل براي استفاده از ماست :

۱- اگر چه تركيبات شير به ويژه ويتامين B۱۲ آن بسيار ارزشمند است ، ولي ماست آسان تر از شير هضم مي‌شود . بسياري از افرادي كه به علت عدم تحمل لاكتوز نمي‌توانند شير را تحمل كنند مي‌توانند از ماست لذت ببرند . روند تخمير ، ماست را قابل هضم‌تر از شير مي‌كند ، باكتري‌هاي زنده اي كه در توليد ماست به كار مي‌روند ، توليد لاكتاز مي‌كند .
لاكتاز آنزيمي است كه در افراد با عدم لاكتوز وجود ندارد . برخي ماستها حاوي بتاگالاكتوزيدار نيز هستند كه آن نيز به جذب لاكتوز در افراد با كمبود لاكتوز كمك مي‌كند . آنزيمهاي باكتريايي ، بخشي از پروتئين كازئين موجود در شير را هضم مي‌كنند كه جذب آن را آسان تر كرده و و حساسيت را كاهش مي‌دهد .
با توجه به تفاوت در انواع مختلف در كل ، ماست ، لاكتوز كمتري نسبت به شير دارد و روند تخمير باعث مي‌شود لاكتوز موجود در شير ، به گلوكز و گالاكتوز تجزيه شود . به همين علت توصيه مي‌شود افرادي كه بعد از خوردن شير احساس ناراحتي مي‌كنند ، حتماً از ماست استفاده كنند .
۲- ماست باعث سلامت روده ي بزرگ مي‌شود ، وقتي ماست مصرف مي‌كنيد شما به دو روش از روده خود محافظت مي‌نماييد ، اول اينكه ماست حاوي لاكتوباكتري است كه از روده‌ي بزرگ حفاظت مي‌كند و حتي خطر سرطان روده ي بزرگ را كاهش مي‌دهد . اين باكتري ها رشد باكتري هاي مفيد روده را افزايش داده و موجب كاهش تبديل صفرا به مواد سرطان زا مي‌شوند .
به نظر مي‌رسد اين باكتري ها در ماست ، مواد مضر را قبل از اينكه سرطان زا شوند ، مثلاً نيترات ها و نيتريتها را قبل از تبديل آنها به نيتروآمين ، غير فعال مي‌كنند ، از طرفي ماست هم مانند شير غني از كلسيم است كلسيم ماده معدني است كه باعث سلامت روده‌ي بزرگ شده و خطر سرطان را مي‌كاهد . كلسيم با اسيدهاي صفراوي كه موجب سرطان مي‌شوند ، باند مي‌گردد و از تحريك روده ‌ي بزرگ به وسيله اين مواد جلوگيري مي‌كند .
كساني كه رژيم با كلسيم بالا مصرف مي‌كنند كمتر به سرطان مقعد مبتلا مي‌شوند ، يك مطالعه نشان داد كه مصرف متوسط ۱۲۰۰ ميلي گرم كلسيم در يك روز با ۷۵% كاهش در سرطان مقعد همراه است .
۳- ماست ، زيست دسترسي مواد مغذي ديگر را بهبود مي‌بخشد ،تخمير ماست ، جذب كلسيم و ويتامين هاي B را مي‌افزايد ، اسيد لاكتيك در ماست به هضم كلسيم شير كمك مي‌كند و جذب آن را آسان تر مي‌كند .
۴- ماست ميتواند ايمني در برابر بيماري ها را افزايش دهد . مطالعات نشان داده است كه مصرف ماست مي‌تواند توليد آنتي بادي و فعاليت فاگوسيت ها و سلول هاي كشنده‌ي طبيعي را افزايش دهد .ماست توليد انترفرون گاما را مي‌افزايد . اجزاي غير باكتريايي ماست مانند پپتيدها ، اسيد فوليك ، كلسيم ، اسيد لينولئيك ،ويتامين هاي موجود و ديگر اجزا نيز ، براي سيستم ايمني مفيد هستند .
محققان گزارش كردند ماست بدون باكتري نيز ، توليد آنترفرون گاما . فعاليت كشنده سلولهاي كشنده‌‌‌ي طبيعي و لنفوسيت هاي خون را مي‌افزايد . در طي تخمير شير ، پروتئين موجود در آن توسط باكتري ها ، هيدليز شده و مقدار عمده اي اسيدهاي آمينه ‌ي آزاد و پپتيد ، توليد مي‌گردد كه اثر ايمني ماست را افزايش مي‌دهد .
پروتئين موجود در آب ماست حاوي مقدار زيادي اسيدهاي آمينه‌ي ‌‌سيستئين است كه مي‌تواند در اثرات ماست بر ايمني نقش داشته باشد . اين اسيدهاي آمينه جزو مهمي در توليد گلوتاتيون مي‌باشد . گلوتاتيون براي سميت زدايي مواد سرطان زا‌ي داخلي و خارجي ، وراديكالهاي آزاد همچنين تنظيم اعمال ايمني لازم است .
چندين مطالعه نشان داده است كه پروتئين موجود در آب ماست ، شيوع عفونت را كاهش داده و طول عمر را مي‌افزايد . در طي تخمير ، در چربي شير تغييرات بيوشيميايي رخ مي‌دهد ، تخمير شير باعث پايداري كلسيم ، منيزيم ، فسفر و همچنين برخي مواد معدني مي‌شود .
بنابراين تخمير شير ممكن است اثراتي روي قابليت دسترسي مواد معدني داشته باشد . نشان داده شده است كه كلسيم وفسفر در ماست ، بهتر از شير جذب مي‌شوند و مصرف طولاني مدت ماست با افزايش كلسيم يونيزه‌ي سرم همراه است . كلسيم عمل سيستم ايمني را بهبود مي‌بخشد ، يعني فعاليت لنفوسيت ها و توليد اينترلوكين را افزايش مي‌دهد .
۵- ماست به بهبود بعد از عفونت روده‌اي كمك مي‌كند . برخي از اختلالات ويروسي يا حساسيت ها به سطح روده به خصوص به سلولهاي توليد كننده‌ي‌لاكتاز آسيب مي‌رسانند . اين امر منجر به سوء جذب لاكتوز مي‌شود . به همين دليل است كه كودكان ۱-۲ ماه بعد از عفونت روده اي ، شير را نمي‌توانند تحمل كنند .
ماست چون شامل لاكتوز كمتري است معمولاً بهتر تحمل كنند و غذاي مناسبي براي اسهال است . بسياري از متخصصان كودك ، ماست را براي كودكاني كه دچار انواع مختلف سوء جذب هستند توصيه مي‌ِكنند تحقيقات نشان مي‌دهد كودكان مبتلا به اسهال ، وقتي ماست مي‌خورند سريع تر بهبود مي‌يابند . خوردن ماست همراه با مصرف آنتي‌بيوتيك ها مفيد است . ماست اثرات بد آ‎نتي بيوتيكي را بر باكتري هاي مفيد روده، به حداقل مي‌رساند .
۶- ماست مي‌تواند عفونتهاي مخمري را كاهش دهد . تحقيقات نشان مي‌دهد كه خوردن يك ليوان ماست در روز ، تعداد توده هاي مخمري در زنان را كاهش مي‌دهد .
۷- ماست منبع غني كلسيم است ، هر ليوان ماست نيمي از ميزان توصيه شده‌ي كلسيم را براي كودكان و ۳۰-۴۰ در صد ميزان توصيه شده‌ي كلسيم براي بزرگسالان تامين مي‌كند . چون كلسيم ماست ، نسبت به شير قابليت جذب بيشتري دارد . يك ليوان ماست كلسيم بيشتري از همان ميزان شير تهيه مي‌كند .
۸- ماست منبع عالي پروتئين است . ماست حاوي ۱۰-۱۴ گرم پروتئين در هر ليوان است كه ۲۰ در صد مقدار پروتئين مورد نياز بسياري از افراد مي‌باشد . يك ليوان ماست به دليل وجود باكتري ها حاوي پروتئين بيش تري از همان ميزان شير است ( ۱۰ گرم در برابر ۸ گرم ) . از طرفي در طي تخمير ، هضم پروتئين ساده تر مي‌شود .
۹- ماست مي‌تواند كلسترول را كاهش دهد . اين امر به اين دليل مي‌تواند باشد كه باكتري هاي زنده در ماست ، كلسترول را جدب مي‌كنند ، يا به اين علت كه ماست با اسيدهاي صفراوي باند مي‌شود .
۱۰- ماست يك غذاي خوب براي رشد است . دو خاصيت غذايي ماست مي‌تواند به رشد كودكان بخصوص در كودكان داراي مشكلات روده اي كمك نمايد
www.pezeshk.us

ماست از پنی سیلین هم قوی تراست

خواص ماست

به اعتقاد پزشکان ماست به دلیل داشتن خواص متعدد از پنی سیلین هم قوی تراست.
این ماده معده را تقویت کرده و به هضم غذا کمک می کند. ضمن انکه ماست از رشد میکروبها در روده ها جلوگیری مرده و در درمان اسهال موثر است. ماستی که چربی آن گرفته شده باشد به مراتب بهتر از ماست چرب تشخیص داده شده است .
ماست به انسان نشاط بخشیده عمر را طولانی و بدن را در مقابل امراض عفونی حفظ می کند. شست و شوی سر با ماست, مو را تقویت کرده و از ریزش آن می کاهد.علاوه بر این ماست باعث تحکیم استخوانها , تقویت حافظه و جلوگیری از پیدایش اگزما و کهیر می شود. به علت تغلیظ شیر در هنگام تهیه ماست ، مقدار پروتئین های ماست در مقایسه با شیر در حجم مساوی بیشتر است. به علت تاثیر آنزیم باکتری های ماست بر روی پروتئین های شیر، قابلیت هضم پروتئین های ماست بیشتر و آسان تر می شود.
www.afghanpen.com





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال