دکتر سيد احمد سيادتي

استاد دکتر سيد احمد سيادتي از پيشكسوتان طب اطفال كشور ایران ، صاحب كرسي طب عفوني اطفال دانشگاه علوم پزشكي تهران، رئيس شوراي عالي نظام پزشكي و از شاگردان مرحوم دكتر محمد قريب بود .
يکشنبه، 13 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دکتر سيد احمد سيادتي
دکتر سيد احمد سيادتي
 
 
تهیه کننده : ابراهیم بهرامی
منبع : راسخون
 
استاد دکتر سيد احمد سيادتي از پيشكسوتان طب اطفال كشور ایران ، صاحب كرسي طب عفوني اطفال دانشگاه علوم پزشكي تهران، رئيس شوراي عالي نظام پزشكي و از شاگردان مرحوم دكتر محمد قريب بود .
دکتر سيد احمد سيادتي در سال ۱۳۱۳ در خانواده‌اي متدين در شهر سبزوار متولد شد وي دوران تحصيلات ابتدايي خود را در سبزوار و دبيرستان را در مشهد به پايان رساند.
وي در سال ۱۳۳۲ در کنکور دانشگاه تهران رتبه پنجم را کسب کرد و به تحصيل علم طب پرداخت و پس از شش سال با رتبه اول موفق به اخذ درجه دکتري شد.
دکتر سيادتي که از دانشجويان استاد فقيد دکتر محمد قريب بود، شيفته اخلاق و تقوا و شخصيت دکتر قريب شد و همين مسئله او را به رشته اطفال علاقه‌مند کرد و در نتيجه به اين رشته روي آورد؛ او از محضر استاد قريب هم علم و هم اخلاق پزشکي را آموخت و در سال ۱۳۴۱ متخصص اطفال شد.
دکتر سيادتي که نمي خواست استاد را ترک کند، ابتدا در بيمارستان هزار تختخوابي و سپس از سال ۱۳۴۷ در مرکز طبي کودکان در بخش عفوني مشغول به کار شد و دانشجويان از درس‌هاي وي بهره‌مند مي‌شدند.
وي از سال ۱۳۶۰ به رياست بخش عفوني مرکز طبي کودکان منصوب شد.
دکتر سيادتي در سال ۱۳۶۵ به آمريکا رفت و در دانشگاه تگزاس نزد پرفسور فيليپ برونل به تحقيقات ويروس‌شناسي درمورد سرخک و آبله مرغان و به يادگيري تکنيک‌هاي آزمايشگاهي مختلف پرداخت.
او در سال ۱۳۶۷ به دريافت درجه استادي دانشگاه تهران نائل شد.
وي با کمک دکتر مرندي وزير وقت به پايه گذاري ۹ رشته فوق تخصصي در رشته بيماري‌هاي کودکان همت گماشت.
او در سال ۱۳۷۵ در انتخابات نظام پزشکي حداکثر آرا را به خود اختصاص داد و از آن زمان تاکنون به عنوان عضو هيأت مديره، عضو شوراي عالي هيأت بدوي نظام پزشکي تهران بزرگ، منشا خدمات زيادي به پزشکان و افراد جامعه بوده است.
وي از سال ۱۳۶۰ تاکنون عضو دبير هيأت ممتحنه و ارزشيابي و يا به عبارتي بورد رشته تخصصي کودکان و همچنين رشته فوق تخصصي عفوني کودکان بوده و در سامان دهي امتحانات تخصصي نقش موثري ايفا کرده است.
وي در سالهاي اول بعد از انقلاب در مجتمع آموزشي پژوهشي وزارت بهداري مدير گروه ۵ بيمارستان اطفال تهران بود و نگذاشت روند علمي و آموزشي اين بيمارستان‌ها که با رفتن اساتيد به خارج از کشور دچار کمبود شده بود لطمه ببيند.
وي علاوه بر تدريس، ۳۱ تحقيق در رشته عفوني اطفال انجام داد و به نوشتن و راهنمايي ۶۵ مقاله و رساله پزشکي همت گماشت. اين پزشک حاذق ۱۸ کتاب پزشکي را تهيه و يا تاليف کرد.
دکتر سیادتی در سال ۱۳۶۵ با کمک دکتر علیرضا مرندی وزیر بهداری وقت، ۹ رشته فوق تخصصی در رشته بیماریهای کودکان در کشور را پایه گذاری کرد. وی همچنین از سال ۱۳۶۰ تاکنون دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی بورد رشته تخصصی کودکان و همچنین رشته فوق تخصصی عفونی کودکان بوده و در سامان دهی امتحانات تخصصی نقش موثری ایفا کرده است.
وي عضو آکادمي اطفال آمريکا به مدت ۱۴ سال و دبير و عضو هيأت مديره انجمن پزشکان کودکان ايران، عضو کميته امتحانات پزشکان خارجي، کميته ۵ نفري بررسي علمي دانش آموختگان پزشکي خارج از کشور، شوراي عالي پزشکي براي اعزام به خارج از کشور، گروه پزشکي شوراي عالي برنامه ريزي، عضو گروه آموزشي بازآموزي متخصصان کودکان و بسياري از کميته‌هاي ديگر عهده دار بود

خانواده پزشک

دکتر سيد احمد سيادتي

همسر دکتر سیادتی، هم متخصص اطفال است و دو پسرش یکی جراح گوارش و دیگری جراح مغز و اعصاب است... او درباره طریقه آشنایی با همسرش می‌‌گفت: دکتر قریب به دانشجویانش می‌‌گفت که تا ۳۵ سالگی ازدواج نکنند آن زمان می‌‌فهمید که چرا ازدواج نکردید (می‌‌خندد) من هم تا ۳۵ سالگی ازدواج نکردم، اما مادرم گفت که اگر ازدواج نکنی عاقت می‌‌کنم... زود اقدام کن و من هم گفتم که کسی را نمی‌‌شناسم و همان زمان دکتر قریب، همسرم را به من معرفی کرد و گفت که اگر او همسرت شود، خیلی شانس آورده‌ای، چون در دانشگاه تهران در آن زمان دو نفر بودند که مجرد بودند، یکی ایشان بود و یکی خواهر او و در نهایت این وصلت صورت پذیرفت دکتر یک خاطره هم از دوران طبابت خود گفت، خاطره‌ای که می‌‌گفت هیچ‌گاه آن را از یاد نخواهم برد... در این یک‌سال اخیر که بیمار بودم و برای مداوا به خارج از کشور رفته بودم، دختری ۶ ساله در نامه‌ای برای من نوشته بود: برای سلامتی من روزه گرفته و از خدا خواسته تا هر چه زودتر حال مرا خوب کند و دیگر اینکه دختری به نام نگین روزی به من گفت: هر وقت پیش شما می‌‌آیم و پدرم پولی ندارد که بپردازد دل من بیشتر درد می‌‌کند (دکتر در لحظه بیان این خاطره چشمانش خیس می‌‌شود.)
دکتر در مطب خود کاغذی نصب کرده که روی آن نوشته بود «از بیماران بی‌بضاعت ویزیت دریافت نمی‌‌شود» که در قبال این جمله گفت: «معنای کاملا واضحی دارد یعنی اینکه مبلغ ویزیت مطب که ده
هزار تومان است و بیمارانی که به لحاظ مالی، وضعیت مناسبی ندارند، مختارند تا از این مبلغ هر چقدر که داشتند پرداخت کنند و اگر هم نداشتند هیچ مبلغی از آنها گرفته نشود»...
رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور دكتر سيادتي را پزشك نامي و شناخته شده در كشور خواند و گفت: دكتر سيادتي در يك خانواده مذهبي و روحاني به دنيا آمده و در اين بستر رشد نمود است به طوري كه همواره اداي احترام به ساحت مقدس ارزش‌ها در وجود ايشان متجلي است.
دكتر صدر رعايت ادب و احترام و مردمي بودن را يكي ديگر از ويژگي‌هاي شخصيتي دكتر سيادتي برشمرد و گفت: دكتر سيادتي علاوه بر برخورداري از شخصيت ممتاز علمي به لحاظ خانوادگي نيز فردي موفق است به طوري كه انسجام خانوادگي،گذشت و دلسوزي و تلاش براي تربيت فرزندان شايسته در زندگي ايشان به خوبي مشهود است.
وي همچنين حضور و پيگري مستمر دكتر سيادتي در مجامع علمي را نشانه عشق و علاقه اين استاد فرزانه در خدمت به جامعه توصيف كرد و گفت: نظم و انضباط، جديت و پيگري مستمر دكتر سيادتي در مجامع علمي مثال زدني است چرا كه ايشان با تمام وجود و با عشق و علاقه مسايل را پيگري مي‌كنند و با روي گشاده و صبر و حوصله به درمان بيماران حتي در پاسي از ساعات نيمه شب مي‌پردازند.
دكتر صدر با بيان اينكه هر انسان فرهيخته‌اي نمي‌تواند معلم شايسته‌اي باشد افزود: استادان زيادي در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند و از اطلاعات غني و به روزي نيز برخوردارند ولي معلمان خوبي نيستند. حرفه معلمي يك هنر است، هنري كه استاد بتواند دانش و اندوخته‌هاي علمي خود را با عشق و علاقه به دانشجويان بياموزد و شخصيت دكتر سيادتي نيز مصداق واقعي يك معلم نمونه است.
وي صداقت و حسن خلق دكتر سيادتي در برخورد با همكاران را مثال زدني خواند و گفت: استادان و پزشكان جامعه در نحوه برخورد با همكاران خود مي‌توانند به تأسي از شخصيت دكتر سيادتي بپردازند چرا كه ايشان در نحوه برخورد با همكاران خود همواره ادب واحترام را رعايت مي‌نمايند.

سفارشی برای پزشکان

«مرحوم دکتر سیادتی» سفارشی هم برای پزشکان داشتند، بخوانید گفته‌های او را به مجله «خانواده سالم»؛ «با توجه به اینکه پزشکان از موقعیت خاصی برخوردارند و خداوند پزشکان را به لحاظ معنوی در فضایی متفاوت قرار داده که دیگر گروه‌ها از آن برخوردار نیستند، بنابراین ما باید قدر این امر را بدانیم و با بیماران خود خوش رفتار باشیم، در بند مادیات نبوده و بیشتر به فکر سلامت بیماران باشیم تا پول آنها... ما پزشکان باید به عنوان وسیله، وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهیم تا هم در این دنیا و هم در دنیای بعد از این، اجر خود را دریافت کنیم» و مرحوم دکتر سید احمد سیادتی همین گونه عمل کرد روحش شاد، او یکی از چهره‌های ماندگار و موفق ایران زمین بود که نامش تا ابد در ذهن ایرانیان خواهد ماند.

منابع:

www.khedmat.ir
Pezeshk.us

آفتاب

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.