اثرات جانبی پرتو درمانی سرطان سینه

پرتو درمانی برای سرطان سینه شامل هدف قرار دادن بافت‌های سرطانی توسط پرتو درمانی داخلی و یا خارجی می‌باشد. اگرچه پرتو درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی موثر می‌باشد، اما اغلب این روش دارای برخی
پنجشنبه، 2 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اثرات جانبی پرتو درمانی سرطان سینه
اثرات جانبی پرتو درمانی سرطان سینه

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

پرتو درمانی برای سرطان سینه شامل هدف قرار دادن بافت‌های سرطانی توسط پرتو درمانی داخلی و یا خارجی می‌باشد. اگرچه پرتو درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی موثر می‌باشد، اما اغلب این روش دارای برخی عوارض جانبی نیز می‌باشد. برخی از عوارض جانبی مشاهده شده‌ی معمول شامل از دست دادن اشتها، تهوع، سرگیجه، استفراغ، ضعف، مشکلات پوستی و درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌باشد.
سرطان سینه همانطور که از نامش پیداست، یک نوع سرطان بوده که بافت‌های سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اکثر موارد، سلول‌های سرطانی در دو بخش یعنی غده‌های لوبول و مجراهای لنف توسعه می‌یابند. غده‌های لوبول شیر ترشح می‌کنند، در حالی‌که مجراهای لنف شیر را به نوک سینه‌ها عرضه می‌کنند. این بافت‌های سرطانی در طی یک دوره‌ی زمانی از هم جدا می‌شوند که علائم اصلی برای تشخیص سرطان می‌باشند. این نوع سرطان در هر دوی مردان و زنان اتفاق می‌افتد. با این‌حال، نرخ وقوع سرطان سینه در مردان بسیار پایین می‌باشد. بر اساس آمار انتشار یافته، سرطان سینه دومین نوع سرطان بعد از سرطان ریه می‌باشد.
شنیدن خبر این نوع سرطان همانند یک کابوس است که هر زنی از شنیدن آن وحشت دارد. در صورتی‌که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌تواند به صورت موثری درمان شود. پزشک بهترین گزینه‌ی درمانی را بر اساس نوع سرطان، مرحله‌ی آن و سلامت کلی بیمار تجویز می‌کند. سرطان ممکن است با رادیودرمانی، روش‌های جراحی و یا داروهایی که شامل شیمی درمانی و یا هورمون درمانی می‌باشد، درمان گردد. هر یک از این گزینه‌های درمانی خود دارای مزایا و معایبی هستند.
عوارض جانبی
رادیودرمانی برای سرطان سینه شامل استفاده از پرتوهای با انرژی شدید به منظور کشتن سلول‌های سرطانی می‌باشد. یک دستگاه تابش که پرتوهای انرژی را تولید می‌کند به منظور هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی در سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پدیده به عنوان پرتو درمانی خارجی به آن اشاره می‌شود. در مقابل، در صورتی‌که تابش توسط قرار گرفتن ذرات رادیو اکتیو درون بدن تولید شود، پرتودرمانی داخلی نامیده می‌شود.
اثر بخشی پرتو درمانی به منظور کشتن سلول‌های سرطانی در مراحل اولیه می‌باشد. در مورد مرحله‌ی بعدی، پزشک ممکن است پرتو درمانی را در ارتباط با درمان جراحی توصیه کند. تابش با انرژی بالای مورد استفاده در درمان ممکن است سلامت سلول‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین منجر به بروز برخی علائم می‌گردد.
برخی از عوارض جانبی گزارش شده‌ی شایع در سرطان سینه به شرح زیر می‌باشد:
از دست دادن اشتها که به طور معمول در میان تعدادی از بیماران که در معرض پرتودرمانی قرار دارند، مشاهده می‌شود.
تهوع، سرگیجه و استفراغ نیز ممکن است در برخی از بیماران بلافاصله بعد از درمان یا چند روز بعد از درمان مشاهده شود.
در اکثر بیماران، افزایش خستگی و ضعف بعد از درمان شایع می‌باشد.
یکی دیگر از عوارض جانبی پرتو درمانی، سوزش، ناراحتی و التهاب پوست می‌باشد.
عوارض جانبی دیگر این روش درد خفیف تا شدید در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه بوده که به واسطه‌ی تورم و یا تحریک اعصاب اطراف رخ می‌دهد.
مشکلات پوستی که توسط قرمز شدن، پوست پوستی شدن و خارش مشخص می‌شود، از دیگر عوارض جانبی پرتو درمانی می‌باشد.
علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده، سیستم ایمنی بدن بعد از درمان ضعیف می‌شود. اگرچه واقعیت این است که عوارض جانبی در همه‌ی بیمارانی که روش‌های درمان پرتو درمانی را دریافت می‌کنند، مشهود می‌باشد، اما این عوارض قابل تحمل می‌باشد. گاهی اوقات، بیماران ممکن است از برخی ناراحتی‌ها بعد از درمان رنج ببرند. به منظور مبارزه با این عوارض جانبی، باید تغییراتی را در سبک زندگی مانند شیوه ی غذا خوردن و انجام تمرینات یوگا و ورزش‌های ملایم انجام دهیم.
اخیرا، تحقیقاتی به منظور یافتن موثرترین روش درمانی با حداقل عوارض جانبی در حال انجام می‌باشد. در زمان‌های اخیر، برنامه‌های آگاهی عمومی نیز به منظور آگاه ساختن مردم درباره‌ی علائم، نشانه‌ها و روش‌های درمان سرطان سینه اجراء شده است. نتایج مثبتی از نظر کاهش نرخ سرطان سینه در سراسر جهان مشاهده شده است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.