التهاب لثه

لثه‌های ملتهب می‌تواند منجر به آسیب‌های جزئی و همچنین بیماری‌های شدید لثه شود. با توجه به این در زیر، یک مرور کلی در رابطه با علل، علائم، گزینه‌های درمان، و چند راه حل خانگی برای مقابله با تورم و درد لثه
شنبه، 4 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
التهاب لثه
التهاب لثه

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

لثه‌های ملتهب می‌تواند منجر به آسیب‌های جزئی و همچنین بیماری‌های شدید لثه شود. با توجه به این در زیر، یک مرور کلی در رابطه با علل، علائم، گزینه‌های درمان، و چند راه حل خانگی برای مقابله با تورم و درد لثه بیان می‌شود.
دلایل مختلفی مانند بهداشت ضعیف دهان و آلرژی‌های جزئی، منجر به التهاب لثه و بیماری‌هایی مانند سرطان لثه می‌شود. قرمزی، درد و حساسیت به لمس، علائم مرتبط با التهاب لثه است.
یک گزارش مفصل از این وضعیت با توجه به علل احتمالی، علائم رایج، درمان، و همچنین بعضی از داروهای خانگی در زیر بیان می‌شود.

علل

پلاک دندان

ایجاد پلاک در طول خط لثه رخ می‌دهد و باعث سوزش و التهاب و درد در لثه‌ها می‌شود. پلاک به مجموعه‌ای از سلول‌های باکتریایی اشاره دارد که به صورت بیوفیلم‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند. پلاک بیشتر منجر به عفونت می‌شود.

آلرژی

حساسیت به غذاهای مختلف، به خصوص آجیل، فلفل قرمز و غیره ممکن است باعث ایجاد درد و التهاب در لثه شود. چنین وضعیتی همچنین می‌تواند یک واکنش نامطلوب از داروهای خاصی از قبیل نیفدیپین (تجویز فشار خون بالا)، سیکلوسپورین (داروهای ایمونوکسان)، فنیتوین (داروهای ضدویروسی) و غیره باشد.

عفونت

عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی می‌توانند واکنش التهابی در لثه‌ها ایجاد کنند که منجر به تورم، زخم دردناک و چرکی، بوی بد تنفس می‌شود. باکتری‌های خارجی مانند پروفرمینوس جینجاولس،ترپونیم پلادیم و قارچ‌هایی مانند کانادیا البیکانز و هیتوپلاسما کپسولاتوم و ویروس‌هایی از جمله ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر، بعضی از عوامل عفونی هستند که ممکن است لثه‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

دیابت

در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، عرضه خون به لثه‌ها و همچنین محتوای کلاژن لثه کاهش می‌یابد. که منجر به التهاب و آسیب بافتی می‌شود. در نتیجه درمان دیابت به ندرت منجر به ضعیف شدن لثه‌ها می‌شود که خطر عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد.

سرطان

لثه‌های ملتهب اگر علائمی مانند ایجاد توده‌ها، تشکیل بافت‌های غیرطبیعی در دهان، خونریزی لثه، خستگی و عرق شبانه را همراه داشته باشد نشانه‌های از سرطان‌های مختلف دهان را نشان می‌دهند

تغییرات هورمونی

در زنان، هنگام بلوغ و حاملگی تغییراتی در غدد درون ریز ایجاد می‌شود که منجربه التهاب لثه و ضخیم شدن حاشیه لثه می‌شود.

علل دیگر

صدمه به لثه

زخم‌ها
استرس
سیگار کشیدن

علائم

تغییر رنگ از صورتی تا قرمز
افزایش حساسیت
خونریزی درلثه
تنفس با بوی بد

درمان

گزینه‌های درمان شامل استفاده از ضد درد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.
بهداشت دهان و دندان، استفاده از خمیر دندان ضد پلاک و شستشوی دهان همراه با تمیزکردن دندان‌ها در فواصل منظم، راه ایده‌آلی برای کنترل پلاک است.
در صورت تغييرات هورمونی، وضعيت بدون نياز به هيچ دارویی کاهش می‌يابد.
بیماران دیابتی و سرطانی به منظور کاهش پیشرفت بیماری زمینه‌ای و در نتیجه کاهش التهاب لثه بسته به شرایط خاص نیاز به درمان خاصی دارند.
برای مقابله با عفونت لثه، آنتی بیوتیک‌ها به عنوان داروهای خوراکی، کرم موضعی یا دهان شویه تجویز می‌شوند.

درمان‌های خانگی

برای کاهش درد و تورم یک کمپرس سرد یا یک بسته یخ روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید.
دهان خود را با آب نمک چندین بار در روز برای کنترل پلاک بشویید.
ژل آلوئه‌و را را برای کاهش درد اعمال کنید.
یک تکه از پنبه را در روغن درخت چای یا روغن گل میخک بگذارید و آنرا به ناحیه التهابی بکشید.
پلاک دندان، عفونت‌ها و تغییرات غدد درون ریز منجر به التهاب لثه‌ها می‌شود که اگر نادیده گرفته شوند می‌توانند به بیماری‌های پريودنتال پیشرفت کنند. توصیه می‌شود که بهداشت دهان و دندان به خوبی حفظ شود و در زمان‌های خاص اقدامات لازم را برای پیشگیری از مشکلات جدی دندان درنظر بگیرید.
روغن گل میخک وگشنیز داروی طبیعی است که کمک می‌کند تا دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه دارید
بعضی از روغن‌های طبیعی مانند روغن گل مریم، روغن نعناع، روغن درخت چای، لیمو و روغن درخت چریش نیز می‌توانند موثرباشند.
استفاده از مخلوط زنجبیل خشک و نمک هم موثر است.
نوشیدن آب زیادمفید است، زیرا خشکی دهان نیز می‌تواند حملات باکتری را افزایش دهد.
مطالعات نشان داده است که استرس بیش از حد، سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که سبب افزایش التهاب لثه‌ها می‌شود.
این موارد بعضی از علل اصلی و اقدامات موثر درمانی برای لثه‌های دردناک و ملتهب است که می‌توانید در زندگی روزمره خود برای جلوگیری از بیماری‌های لثه از آنها استفاده کنید. امیدوارم این مقاله مفید واقع شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.