ويژگي خانواده ي پويا و پذيرا

اولين ويژگي در خانواده ي پويا و پذيرا اين است که فرديت و استقلال هر کس از طرف ساير اعضا به رسميت شناخته مي شود . هر يک از افراد خواسته ها ؛ فکر و مقتضيات ويژه خود را دارد . وجود اختلاف نظر بين زن و شوهر ها طبيعي است ( البته اين اختلاف نظر نبايد به معني فاصله هاي زياد اعتقادي و مذهبي باشد ) . ويژگي دوم به رسميت شناختن محدوديت ها ؛ نارسائي ها و خطاهاي اعضاي خانواده و اجتناب از سرزنش ؛ تمسخر و سوء استفاده از انهاست . ما بايد بتوانيم خطاهاي
سه‌شنبه، 15 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژگي خانواده ي پويا و پذيرا
ويژگي خانواده ي پويا و پذيرا
ويژگي خانواده ي پويا و پذيرا

نويسنده: مرتضي بياباني



اولين ويژگي در خانواده ي پويا و پذيرا اين است که فرديت و استقلال هر کس از طرف ساير اعضا به رسميت شناخته مي شود . هر يک از افراد خواسته ها ؛ فکر و مقتضيات ويژه خود را دارد . وجود اختلاف نظر بين زن و شوهر ها طبيعي است ( البته اين اختلاف نظر نبايد به معني فاصله هاي زياد اعتقادي و مذهبي باشد ) .
ويژگي دوم به رسميت شناختن محدوديت ها ؛ نارسائي ها و خطاهاي اعضاي خانواده و اجتناب از سرزنش ؛ تمسخر و سوء استفاده از انهاست . ما بايد بتوانيم خطاهاي يکديگر را بپذيريم ؛ در هر کاري خطايي وجود دارد نبايد يکديگر و همينطور بچه ها را شرزنش کنيم .
سومين ويژگي ؛ پايبندي جدي به اصولي است که حافظ و نقطه ي اتکا و اعتماد اعضا به يکديگر است ؛ مانند پايبندي جدي به راستگويي و يا کرامت انساني ؛ به ويژه راستگويي در زندگي زناشويي خيلي مهم است ؛ اگر اعتماد وجود داشته باشد خيلي به زندگي آرامش مي دهد .
ويژگي چهارم عبارت است از : ساده بودن و دوري از تکلف در مقابل اعضاء خانواده به اين معني که آنچه هستيم بنماييم و نقش هاي مصنوعي بازي نکنيم .به عنوان مثال ؛ کرامت خيلي مهم است . کريم کسي است که به وعده خود وفا کند و ظاهر و باطنش يکي باشد . کريم طعنه گويي ندارد اما فرد لعين خيلي پيچيده عمل مي کند . زندگي زناشويي مناسب ؛ زندگي کريمانه است .
پنجمين ويژگي ؛ اجتناب از اعمالي است که ارزشهاي ساير اعضا را خدشه دار ميکند . يک خانم روانشناس خارجي ويژگيهاي خانواده سالم و پويا و پذيرا را به شکل زير بيان کرده است ؛ من تصور مي کنم اگر عضو يک خانواده پويا و پذيرا بودم :
1 – احساس ميکردم که به سخنانم گوش فرا مي دهند و من هم علاقه مند ميشدم که به سخنان آنها خوب گوش کنم .
2 – ديگران رعايت مرا ميکردند و من هم علاقه مند مي شدم براي آنان ارزش قائل شوم و حال آنان را رعايت کنم .
3 – قادر بودم اشکارا ابراز محبت و همدردي کنم .
4 – از خطر کردن نمي ترسيدم هر چند در خطر کردن حتما خطا و اشتبه وجود دارد ؛ در خانواده بالنده افراد اهل ريسک هستند و از شکست نمي ترسند ؛ اشتباهات من نشانه ي رشد و بالندگي من است .
5 – احساس ميکردم که از حقوق برخوردار هستم ؛ ديگران دوستم دارند و مرا مي بينند .
6 – هر کس به ديگري نگاه مي کند نه به وراي وجود او پي مي برد . افراد با آهنگي پر مايه و روشن حرف مي زنند و در روابطشان روائي و هم آهنگي وجود دارد .
در اين خانواده افراد به خوبي پذيرفته مي شوند و اين پذيرش متقابل است . افراد ؛ منشا عذاب هم نيستند . در کنار هم رشد مي کنند پويا و در حال تحولند و يکديگر را نيز درک ميکنند .
منبع: ماهنامه پيوند




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.