پیشگیری از ریزش موی زنان

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان با آن مواجه هستند و روش‌های پیشگیری از آن یکی از پرسش‌های متداول است. هزاران نفر از زنان در جستجوی راه حلی برای این بیماری هستند. این مقاله اطلاعاتی در
دوشنبه، 6 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از ریزش موی زنان
پیشگیری از ریزش موی زنان

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان با آن مواجه هستند و روش‌های پیشگیری از آن یکی از پرسش‌های متداول است. هزاران نفر از زنان در جستجوی راه حلی برای این بیماری هستند. این مقاله اطلاعاتی در مورد اقدامات پیشگیرانه ارائه می‌دهد که ممکن است سودمند باشد.
عوامل زیادی باعث ریزش مو می‌شود و بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که تنها دلیل ریزش مو در زنان، ارثی است. این تصور غلط باعث می‌شود آنها بیشتر اعتقاد داشته باشند که پیشگیری از ریزش مو در زنان یک کار غیرممکن است. که این دور از حقیقت است، زیرا روش‌های زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.

علل

لازم است علت اصلی ریزش مو را بدانیم. عوامل که باعث ریزش مو می‌شود در زیر بیان شده است.

وراثت

علت واضح ریزش مو وراثت است. به طور کلی این اعتقاد وجود دارد که اگر کسی یکی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگشان دچار ریزش موی شدید باشند، به همان اندازه افراد از ریزش مو رنج می‌برند. هرچند روش‌های علمی متعددی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد، اما اگر علت ریزش ژنتیکی باشد قابل درمان نیست.
آلوپسی ارئاتا یک بیماری است که برخی از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این نوع بیماری تکه‌هایی از طاسی را روی سر زنان به وجود می‌آید. آلوپسی آندروژنی شایع‌ترین شکل طاسی است که دیده می‌شود در این نوع بیماری ریزش مو از یک ناحیه پوست سر شروع می‌شود و به آرامی به عقب و بالای سر می‌رود.

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و رنگ

یکی از دلایل اصلی ریزش مو استفاده از رنگ موهای مختلف، لوازم جانبی مو و مواد شیمیایی در مو است. این‌ها محصولات شیمیایی پیشرفته هستند که در بلندمدت به موها آسیب می‌رسانند، حتی اگر مزایای کوتاه مدت آنها مدنظر باشد

بارداری

ریزش مو در دوره بارداری قابل توجه نیست. اما چند هفته پس از تولد کودک، اریزش مو بیشتر از قبل اتفاق می‌افتد. این رویداد غیر طبیعی نیست و تقریبا هر زن این پدیده را تجربه می‌کند.

عفونت‌ها و داروها

عفونت‌های خاصی وجود دارد که زنان ازآن رنج می‌برند،که باعث ریزش مو می‌شود. جلوگیری از این وضعیت نسبتا ساده است. با توجه به علت آن باید از داروها استفاده کنیم.

بیماری تیرویید

ریزش مو در زنان می‌تواند به دلیل کم کاری یا پرکاری غده تیروئید باشد. با این حال این مشکل هم می‌توان به راحتی با داروها درمان کرد.

اقدامات پیشگیرانه

ریزش مو ممکن است علامت یک بیماری باشد که بسیاری از زنان از آن رنج می‌برند، با این حال، تعدادی از درمان‌های برای درمان این بیماری وجود دارد. استفاده از یکی از این درمان‌ها و یا ترکیبی از بیش از یک درمان می‌تواند به طور موثر در از بین بردن مشکل کمک کند.

مراقبت از مو

اولین و واضح ترین نکات این است که مراقبت از مو را به خوبی انجام دهید. اجتناب از بستن محکم مو، اجتناب ازاستفاده از اتو مو، موهای خشک، عدم استفاده از رنگ مو و دیگر محصولات مضر، استفاده از بیش از حد این محصولات می‌تواند منجر به پیامدهای جدی شود.

بافتن

بسیاری از زنان تمایل دارند موهایشان را بسیار محکم ببندند این یکی دیگر از دلایل ریزش مو است که می‌توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. اجتناب از نوارهای محکم کششی موثر می‌باشد

کلسیم

مزایای داشتن مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی فقط محدود به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نیست. اگر بدن مقدار کافی کلسیم را در رژیم غذایی دریافت کند، ریشه های مو قوی‌تر می‌شوند.

شامپو

نوع شامپو که استفاده می‌شود نیز می تواند در پیشگیری از ریزش مو موثر باشد. باید از شامپوهایی که بسیار شدید و قوی هستند اجتناب کنید، بلکه از شامپوهای سبک‌تر استفاده کنید. استفاده بیش از حد از سشوارو پوشیدن کلاه برای مدت زمان طولانی نیز منجر به ریزش مو می‌شود. اجتناب از استفاده بیش از حد از این می‌تواند در پیشگیری از ریزش مو کمک کند.

آلوپسی آرئاتا

یک زن مبتلا به این بیماری می‌تواند از یکی از داروهای زیر استفاده کند. آنترالین، ایمونوتراپی موضعی، گلوکوکورتیکوئید ها و اصلاح کننده‌های واکنش زیستی مانند مینوکسیدیل. سن فرد مبتلا و شدت مشکل در تعیین انتخاب راه درمان موثر است.

اگر ریزش مو بیش از حد باشد، حتی می‌توانید جراحی را انتخاب کنید. جراحی پیوند مو یک روش پیچیده و گران است در صورتی که ریزش مو شدید است انتخاب می‌شود این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که در دراز مدت، جراحی همچنین می‌تواند باعث آسیب شود.
هدف کلی مبارزه با این بیماری، دستیابی به رضایت ذهنی و تسکین فیزیکی است. تکنیک های بسیاری وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از این وضعیت وجود دارد که باید یک را که مناسب‌تر است را انتخاب کرد.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.