بارسلونا

بارسلونا از معدود تیم هایی است که هر 4 جام اروپا را فتح کرده است. بارسلونا در سرتاسر جهان دارای 150۴ کانون هواداری است. بارسلونا از معدود تیم هایی است که بر روی پیراهنش از تبلیغ استفاده نمی کند. هیات مدیره بارسلونا با 20 عضو ثابت و 6 عضو افتخاری در کنار هیات مشاور 32 نفره در باشگاه فعالیت می کند.
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارسلونا
بارسلونا
بارسلونا


بارسلونا اولین قهرمان تاریخ جام یوفاست.
بارسلونا از معدود تیم هایی است که هر 4 جام اروپا را فتح کرده است.
بارسلونا در سرتاسر جهان دارای 150۴ کانون هواداری است.
بارسلونا از معدود تیم هایی است که بر روی پیراهنش از تبلیغ استفاده نمی کند.
هیات مدیره بارسلونا با 20 عضو ثابت و 6 عضو افتخاری در کنار هیات مشاور 32 نفره در باشگاه فعالیت می کند.
رییس باشگاه با رای گیری از هواداران باشگاه تعیین میشود.
بودجه باشگاه حدودا 170 میلیون یورو است .
در این باشگاه افراد مشهور زیادی چون مارادونا " کرایف " کوبالا " کرکسیس " روماریو " استیچکف " سورز " رونالد کومن و رونالدو بازی کرده اند.
بازیکنان غیر اسپانیایی و خارجی در موفقیت بارسا بیشتر از بازیکنان محلی و اسپانیایی تاثیر گذاشته اند .
بارسا بوسیله یک فرد سوئیسی به نام گمپر تاسیس شده است .
در سال 1899 اولین رئیس باشگاه یک مرد انگلیسی به نام والتر وایلد انتخاب شد .
بارسلونا حدود 50 مربی آورده که نصف آنها خارجی بوده .
همه مربیانی که با بارسا عنوان و افتخاری آورده اند همگی خارجی بوده اند . هیلنو هررا " رینوس مایکلز " تری ونه بلز و یوهان کرایف .
بارسلونا اولین باشگاه اسپانیایی بود که حرفه ای شد .
از شروع بازیکنان پیراهن آبی و اناری بر تن می کردند . اما در آن زمان نصف پیراهن آبی و نصف دیگر اناری بود و شرط سفید به پا می کردند
اولین بازی بارسلونا ترکیبی از بازیکنان این تیم و چند بازیکن انگلیسی بود که این تیم توانست 1 بر 0 حریف خود را شکست دهد
در سال 1922 بارسلونا به استادیو جدیدی دست یافت به نام لاس کورتس این ورزشگاه جایگاه 35000 نفر را داشت وبه کلیسای فوتبال معروف بود و این اولین ورزشگاه بارسا بود .
در 14 ژوئن 1925 گروه نوازندگی یک کشتی انگلیسی سرود ملی کاتالاتنیا را در ورزشگاه بارسلونا اجرا کرد که با این کار یک پدیده اجتماعی پیش بینی نشده ای در فوتبال ظهر کرد .
بارسلونا هواداران بسیار زیادی دارد که معروفترین انها عبارتند ار : مونتسرات کاباله، خواننده سوپرانو . خوسپ کارراس"خواننده تنور . آرانچا سانچز ویکاریو"تنیسور زن اسپانیایی .

بارسلونا

بارسا القاب زیادی دارد:
1- "BARCA "
2- در گویش اسپانیایی " بارکا " و در گویش کاتالانی " بارشه "
3- آزور لگرنا و بلوگرنا به معنای آبی واناری
4- کاتالان ها
موزه استادی یکی از بهترین موزه های شهر بارسلون است . این موزه نمایانگر اثر باشگاه بر کاتالانیا می باشد . در آنجا شما می توانید عکس های بسیار بزرگ " مدل و نقشه بسیار کامل و بزرگ نو کمپ " کفش های کومن " پیراهن کرایف " بلیط هر فصل باری های بارسا در گذشته و ....... . در این موزه یک سینمای کوچک وجود دارد کهشما می توانید تاریخچه باشگاه را به صورت تصویری ببینید .
بارسلونا کالاهای تجاری بیشتری در برابر باشگاههای دیگر در اسپانیا به فروش می رساند . و درآمد آنها از این راه حدودا 30 میلیون دلار در سال است .
در حقیقت می توان گفت نه تنها کاتالان ها ، بلکه همه ساکنان منطقه باسک جان خود را فدای اناری ها می کنند. بارسا همیشه به داشتن بیشترین و متعصب ترین هواداران مشهور بوده است. هوادارانی که شاید پیش از علاقه به بارسا، از تیم های شهر مادرید متنفرند، به خصوص رئالی که در این چند سال حقیقتاً موی دماغ بارسلونا بوده است!
پیراهن بارسلونا حکم پرچم کاتالانیا دارد و به خاطر تقدسش تبلیغی روی ان درج نمی شود اما برای اولین با یک company این اجازه را پیدا کرد تا نماد خود را در اندازه های بسیار کوچک و به عنوان مارک لباس بر روی ان درج کند.
بارسلونا شهری درایالت باسک واقع در نیمه شرقی کشور اسپانیاست. این قسمت از کشور اسپانیا همیشه مشکلات زیادی برای دولتمردان این کشور به وجود آورده است. کاتالان ها هیچ کدام از حکومت های اسپانیایی را نمی پذیرند و به دنبال استقلال هستند! بنابراین دشمن اصلی سلطنت اسپانیا محسوب می شوند.
در سال 1899 کاتالان ها بر آن شدند که با تاسیس یک تیم فوتبال ، عقاید و نظریات خود را به این سبک مطرح کنند.
به دلیل همان فشارهای سیاسی، بارسلونا درابتدا مشکلات زیادی داشت. این تیم دورنگ آبی و اناری را به عنوان نماد کاتالان ها برتن کرد و دراولین بازی خود در یک دیدار دوستانه به مصاف یک تیم محلی انگلیس رفت و با یک گل شکست خورد. اما چیزی به آغاز روزهای طلایی مردان کاتالان باقی نمانده بود

افتخارات بارسلونا

16 بار قهرمانی لالیگا در سالهای: 1929 و 45 و 48و 52 و 53 و 59 و 60 و 74 و 85 و 91 و 92 و 93 و 94 و 98 و 99
24 بار قهرمانی در جام حذفی باشگاههای اسپانیا در سالهای : 1910 و 12و 13 و20 و 22 و 25 و 26 و 28 و 42 و 51 و 52 و 53 و 57 و 59 و 63 و 68 و 71 و 78 و81 و 83 و 88 و 90 و 97 و 98
قهرمانی درلیگ باشگاههای اروپا : یک بار در سال 1992
قهرمان در جام یوفا 4 بار در سالهای 1979 و 82 و 89 و 97
سه بار نایب قهرمانی جام باشگاههای اروپا در سالهای 1961 و 86 و 94

اسطوره های بارسلونا

ریکادو زامورا

متولد سال 1901 اهل کشور اسپانیا
زامورا دروازه بان بزرگ کاتالان اسطوره ای متعلق به چندین دهه پیش است . اما هنوز که هنوز است نام او به عنوان یک لقب افتخار امیز بر بهترین دروازه بان اسپانیا نامیده می شود. او در 18 سالگی برای نخستین بار درون دروازه اسپانیول ایستاده بود تنها یک سال بعد با دفاع از دروازه تیم ملی اسپانیا در بازیهای المپیک 1920 یک قهرمان ملی شد . اگر چه زامورا در دوره 3 ساله سنگر بانیش در بارسلونا به 2 قهرمانی مهم دست یافت اما شهرت او به خاطر واکنش های خارق العاده اش بود که در تیم اسپانیا از خود به نمایش گذاشت.

یوهان کرایف

متولد سال 1947 و اهل کشور هلند
یوهان کرایف بزرگترین اسطوره فوتبال هلند و باشگاه بارسلونا هنوز فراموش نکرده روزی به عنوان فرزند نظافت چی باشگاه اژاکس امستردام حتی قادر به تهیه کفش فوتبال نبود.
کرایف پس از کسب تمامی افتخارات در هلند در سال 1973 به بارسا امد تا اوازه خود را جهانی کند در حالی که پیش از ان در سال 1971 یک بار برنده توپ طلایی اروپا شد.کرایف که همیشه پیراهن شماره 14 را به خاطر اعتقادات مذهبیش بر تن می کرد. زمانی که او با یک رکورد 922 هزار پوندی پا به نو کمپ گذاشت بارسلونا وضعیت جالبی نداشت. اما سال بعد از ان با هدایت کرایف بارسلونا با بر جای گذاشتن 20 بازی بدون باخت قهرمان بلامنازه سال 74-1973 باشگاههای اسپانیا شد.
بسیاری از کاتالانها به شوخی می کفتند در خشش های کرایف با بارسا سبب دق مرگ شدن فرانکو دیکتاتور اسپانیایی در سال 1975 شده است . این نابغه فوتبال هلند و جهان خیلی زودتر از موعود به خاطر مساپل حاشیه ای از تیم ملی هلند و بارسلونا خداحافظی کرد تا افتخاراتش رو به اتمام بماند.

افتخارات یوهان کرایف

7 بار به عنوان مرد سال هلند
مرد سال فوتبال اسپانیا در سال 1974
مرد سال فوتبال اروپا در سالهای 1971 و 73 و 74
سرمربی تیم بارسلونا طی سالهای 1988 تا 96

هریستو استیچکف

متولد سال 1966 و اهل کشور بلغارستان
استیچکف پس از یک دوره حضور موفق در زسکاسوفیه بلغارستان با شکستن رکورد نقل و انتقالات در سال 1990 پای به نو کمپ گذاشت. استیچکف اگر چه در اغاز به خاطر در گیری هایش با افت شدیدی روبرو شد اما بعد تحت هدایت کرایف 4 سال پیاپی قهرمان باشگاههای اسپانیا و همینطور یک بار در سال 1992 قهرمان باشگاههای اروپا شد.
هریستو که در سال 1990 به عنوان بهترین گلزن اروپا به بارسلونا امده بود. وقتی در سال 1994 نیو کمپ را برای نخستین بار ترک کرد به اسطوره فوتبال بلغرستان و مرد سال فوتبال اروپا و اقای گل جام جهانی 1994 امریکا و یکی از فوق ستاره های فوتبال جهان تبدیل شده بود.
وی در سال 1994 راهی پارما شد اما به خاطر اختلافاتی با سرا پارما دوباره به بارسا بازگشت اما حضور این بار او در بارسا کم مدت و کم اثر بود . وی در مجموع 84 بازی برای بارسا کرد و 37 گل به ثمر رساند.

زوبی زارتا

متولد سال 1961 و اهل کشور اسپانیا
این دروازه بان بزرگ باسک تبار و بزرگترین دروازه بان معاصر اسپانیا 126 بازی ملی به ثبت رساند . او با تیم الاوز مشهور شد . زوبی زارتا در حال حاضر در امر مدیریت باشگاه اتلتیکو بیلبائو فعالیت می کند . وی طی سالهای 94 - 1986 در بارسلونا بازی می کرد.

گواردیولا

متولد سال 1971 و اهل کشور اسپانیا
وی ملقب به پسر سن پدرو که از سال 1984 زمانی که پسر بچه ای بیش نبود پای به باشگاه کاتالان گذاشت و سنبل وفاداری کاتالانهاست.او در تمامی رده های سنی بارسلونا بازی کرد تا این که در سال 1990 گوردیولای 20 ساله به تیم رویایی ابی و اناریها رفت . با قهرمانی همزمان در لیگ قهرمانان اروپا به همراه بارسلونا و در المپیک 1992 بارسلون به همراه اسپانیا گواردیولا به هافبک بازی ساز و با استانداردهای جهانی تبدیل شد که هر گاه به میدان می رفت قلب تیم به زیر پای او یعنی منطقه میان خط دفاع و هافبک منتقل می شد.
وی در تمامی افتخارات بارسلونای مقتدر دهه 1990 سهیم شد و مصدومیت سبب شد که به باشگاهی کوچکتر در ایتالیا یعنی تیم برشا نقل مکان کند . که البته در انجا نیز به خوبی از وی استقبال نشد و به دوپینگ نیز متهم شد . وی در طی سالهای 2001 - 1994 در تیم بارسلونا عضویت داشت .

ریوالدو

متولد سال 1974 و اهل کشور برزیل
وی از خانواده ای فقیر متولد شد . ریوالدو با ونگال به بارسا امد و با دو قهرمانی پیاپی در سالهای 1998 و 1999 مشهور شد . ریوالدو با بازگشت ونگال در فصل گذشته به دلیل افتخاراتش با وی از بارسا به میلان رفت.

افتخارات ریوالدو

بهترین بازیکن جهان و اروپا در سالهای 1999
حضور در بارسلونا طی سالهای 1997 تا 2000
به ثمر رساندن 86 گل برای بارسا
رونالدو دی اسیس موریرا
ملقب به رونالدینهو
اولین باشگاه : پرتو الگرا
زمان تولد : 21 مارس 1980
قد : 181 سانتیمتر
وزن : 80 کیلوگرم
رونالدینهو که ماهر بودن و جادوگر واقعی از خصوصیات وی است پس از بالا رفتن ارزشش در برزیل و فرانسه در تابستان 2003 به قیمت 32 میلیون پوند به بارسلونا پیوست.
رونی درخشش و مسیر بازیگریش را با باشگاه پرتو الگرا اغاز کرد . جایی که توانست مهارتش را بروز دهد . در سال 1999 که عضو تیم برزیل بود کوپا امریکا را فتح کرد و 6 گل در این رقبتها به ثمر رساند.
در سال 2001 او به پاریسن ژرمن پیوست اما نتوانست خوش بدرخشد ولی برای برزیل یک ستاره بود و با برزیل به مقام قهرمانی جام جهانی 2002 کره - ژاپن رسید و شاید همه به خاطر گل زیبایی که به انگلیس و دیوید سیمن در جام جهانی 2002 زد بشناسن
بیش از یک فرن پیش کسی فکرش را هم نمی کرد تیمی که یک کشاورز محلی را به عنوان نخستین دروازه بانش برگزیده روزی خود را به عنوان یک قطب فوتبال جهان معرفی کند . آن زمان مسئولان تیم به کشاورز اجازه دادند تا گوسفندانش را در زمین بازی چرا دهد تا از پرداخت پول برای کوتاه کردن چمن ورزشگاه خلاص شوند . ولی امروز هیچ باشگاهیی در دنیا برای جذب این همه تماشاگر برای هر بازی و رکورد فروش بلیط به گرد پای " بارکا " هم نمی رسد . باشگاهی که سابقه حضورش در لالیگا از رئال هم بیشتر است .
اما در 22 نوامبر 1877 هانس گمپر به دنیا آمد . وی که مجنون به فوتبال بود در سال 1897 از سوئیس که در آنجا مشغول به تجارت بود به بارسلونا رفت و زندگی جدید خود را در آنجا آغاز کرد . ولی در آن زمان در اسپانیا کسی از فوتبال چیزی نمی دانست اما او قصد نداشت ورزش مورد علاقه خود را از بدهد بنابراین او در 22 اکتبر 1899 مطلبی در روزنامه اصلی کاتالانیا نوشت و از کسانی که علاقه مند به فوتبال بودند دعوت به همکاری کرد. به این ترتیب باشگاهی به نام de futbol barcelona پیدا شد . تاسیس باشگاه اسپانیایی بارسلونا جرقه ای برای تاسیس باشگاههی دیگر در همان سال بود . فرانکفورت " وردربرمن " آث میلان " راپیدوین و .....
در ابتدا هانس گمپر بهترین بازیکن تیم بود . او از سال 1901 تا 1903 که برای بارسلونا شوت زد 103 گل به ثمر رساند. او نام خود را از هانس به خوان تغییر داد . چون خوان نامی اسپانیایی بود . خوان تا سال 1930 پنج بار به عنوان رئیس باشگاه انتخاب شد .
در سال 1922 که بارسا اولین ورزشگاه خود را ساخت 10 هزار نفر عضو باشگاه بودند و بارسا توانست با پول بازیکنان معروف بخرد . بارسا روز به روز پیشرغت می کرد و بازیکنان سطح اول می خرید . بارسا در سال 1951یک بازیکن مجاری با نام لایدسلاو کوبالا خرید که توانست در فصل جاری 24 گل برای بارسلونا به ثمر برساند . او برای مجارستان 3 بازی . 19 بازی برای اسپانیا و 6 بازی برای tchech انجام داد و تنها بازیکنی بود که برای سه ملیت بازی کرد .
در سال 1943 بارسلونا از همه سو مورد هجوم قرار گرفت. در سال 1943 در بازی رفت مرحله نیمه نهایی جام حذفی در خانه خود 3 بر 0 رئال مادرید را شکست داد اما پیش از اغاز بازی برگشت در مادرید یک گروه امنیتی و نظامی تیم ها را وادار به باخت 11 بر 1 در بازی برگشت کردند . و این یک اتفاق خاص و غیر منتظره در تاریخ ورزش این تیم بود.
10 سال بعد بارسلونا با دی استفانو نابغه ارژانتینی قراردادی امضا کرد . اما سانتیاگو برنابئو که قصد داشت این بازیکن را به هر شکل ممکن به مادرید بیاورد با استفاده از اهرم دولتی فدراسیون فوتبال اسپانیا را وادار به تصمیم گیری عجیبی کرد.
بر اساس این تصمیم فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام کرد که دی استفانو بایدبا هر دو باشگاه قرارداد امضا کند و به تناوب هر فصل را در یکی از دو باشگاه سپری کند . مرحله بعدی این طرح وادار کردن مدیر دست نشانده بارسلونا به فسخ قرار داد دی استفانو بود .
به این ترتیب دی استفانو تمام و کمال از چنگ بارسلونا بیرون کشیده شد. در دهه 40 و 50 میلادی بارسلونا به تیم 5 جامی معروف شده بود . زیرا با داشتن بازیکنان سطح اول اروپا در فاصله سالهای 1945 تا 1953 پنج بار قهرمان باشگاههای اسپانیا شد.
در همین حین جمعیت اعضای باشگاه هم افزایش یافت و ورزشگاه 30000 نفری دیگر جوابگوی این تیم نبود . بنابراین انها اقدام به ساخت استادیوم جدپد خود یعنی نیو کمپ کردند. سانتیار معمار و مجری این طرح همیشه در یاد کاتالانها زنده است و ابی و اناری ها تا سال 1979 صبر کردند تا سرانجام با فتح جام برندگان جام باشگاههای اروپا نخستین عنوان اروپایی خود را به دست بیاورند. در امد فراوان و طرفداران بیشمار و اعتبار تازه ای که از این پس نصیب بارسلونا شد دقیقا در راستای اهداف بلند پروازانه کاتالانها بود.
بارسلونا با به خدمت گرفتن ابر ستاره هایی چون یوهان کرایف و مارادونا و ریوالدو 3 بار رکورد جهانی نقل و انتقالات را ظرف دو دهه شکست . مارادونا و شوستر المانی بارسلونا را در سالهای 1983 قهرمان جام حذفی باشگاههای اسپانیا کردند . این اتفاق در حالی رخ داد که در فاصله سالهای 1982 تا 86 تیم های اهل ایالت باسک با نام های رئال سوسیداد و اتلتیکو بیلبائو با خیزش خود قدرت را در اسپانیا قبضه کرده بودند . اما بارسا 3 سال بعد به رهبری تری ونه بلز انگلیسی در استانه نخستین فتح جام قهرمانب باشگاههای اروپا در مقابل استادو بخارست شکست خورد.
در ماه ژوون سال 1987 یوهان کرایف سرمربی بارسلونا شد . او با مدیریت خارق العادهاش پر شکوه ترین دوران بارسلونا را خلق کرد . تیم رویایی کرایف متشکل از استیچکف و کووان و ساریناس و زوبی زارتا و روماریو 4 فصل پیاپی از سال 1991 تا 1994 قهرمان باشگاههای اسپانیا شد و نخستین مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا در سال 1992 با غلبه بر سمپدوریای ایتالیا بدست اورد. در سال 1996 بابی رابسون رونالدو را به بارسا اورد و توانست جام برندگام باشگاههای اروپا را با ابی واناری ها فتح کند اما جای خود را به لوئیز ونگال هلندی که با اژاکس فاتح جام باشگاههای اروپا و جام بین قاره ای شده بود داد .
ونگال در سطح جام باشگاههای اروپا موفق نبود اما با تاکتیک های مدرن خود 2 سال پیاپی در باشگاههای اسپانیا قهرمان شد.
با توجه به حضور ونگال وی این تیم را دگرگون ساخت و بازیکنان اسپانیایی را به شیوه دیکتاتور گونه ای کنار گذاشت و ستاره های هلندی مثل فیلیپ کوکو و پاتریک کلایورت و زندن را جایگزین انها کرد . اما مسلم بود که این جابه جایی ها یک حد و اندازه بر پیکره این تیم ضربه می زند و بدین ترتیب بارسا رو به ضعف نهاد و در چند فصل اخیر نیز باشگاه هدف خاصی دنبال کرده است و در فصل جاری با فرانک ریکارد سرمربی اسبق تیم ملی هلند امیدوار است نتایج ضعیف چند فصل اخیر را جبران کند زیرا خوان لاپورتا رئیس جدید باشگاه و ستاره برزیلی خود یعنی رونالدینهو می توانندتحول خاصی را دراین تیم ایجاد کنند.

بارسلونا

لاپورتا کیست؟

خوان لاپورتا وکیل و مشاور حقوقی است که حالا سی و پنجمین رئیس باشگاه بارسلونا شده است. او لیسانس خود را از دانشگاه بارسلونا در رشته حقوق دریافت کرده و از کودکی هوادار سرسخت بارسلونا بود . لاپورتا وکیلی کار کشته و موفق است و از سال 1997 کار مشاوره حقوقی با بارسلونا را اغاز کرد . او پرونده رسیدگی به مشکلات حقوقی باشگاه را در زمان ریاست خوزه لوئیز نونز به عهده داشت. وی دارای 3 فرزند می باشد.

تاریخچه بازیهای رئال مادرید و بارسلونا

رئال و بارسلون تاکنون 228بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که در این دیدارها 93بار بارسا و 48 بار نیز رئال مادرید پیروز این دیدار بوده اند
۵۱ بار هم ۲ تیم به نتیجه مساوی رضایت داده اند.
در کل ۳۸۷ بار بارسا و ۳۷۳ بار نیز رئالی ها موفق به گلزنی شده اند .
بارسلونا تا کنون ۲۴ بار در برنابئو به برتری دست پیدا کرده که آخرین آن به فصل 2003-2004 برمی گردد که بارسا توانست 2-1 رئال را در برنابئو در چارچوب رقابت های لالیگا شکست دهد.
رئالی ها نیز ۲۱ بار در نوکمپ به برتری رسیده اند که آخرین آن به سال ۲۰۰۲ برمی گردد که رئال در نوکمپ ۲-۰ بارسا رو شکست داد
بهترین پیروزی بارسا مقابل رئال در سال 1913با نتیجه ۷ بر صفر بود .
بهترین پیروزی رئال مقابل بارسا در سال ۱۹۴۳ در دیدار برگشت جام حذفی بود . این در حالی بود که در حالی که رئال بازی رفت با ۳ گل از بارسا شکست خورده بود فشار یک گروه امنیتی و نظامی باعث شد رئال با نتیجه ۱۱ بر یک به پیروزی برسد .
پر گل ترین دیدار دو تیم در سال ۱۹۱۶ در جام حذفی بدست آمد که به اخراج ۶ بازیکن از دوتیم انجامید این بازی در پایان با نتیجه ۶-۶ به پایان رسید . البته ۲۴ نفر از هواداران ۲ تیم پس از پایان بازی کشته شدند .

یوهان کرویف

یوهان کرویف آگوست ۱۹۷۳ وارد بارسلونا شد. آن هم به دعوت سرمربی هلندی تیم، رینوس میشل که پیشتر سرمربی کرویف در آژاکس بود. پا قدم یوهان افسانه ای برای تیم محبوب کاتالونیا که قبل از آن روزگار خوشی را نمی گذراند، خوب بود. پیشتر نوکمپ به جای آنکه مکانی باشد برای شکست دادن رقبا، وعده گاهی شده بود برای مردمی که از ابتدای دهه هفتاد در نهایت نفرت از حکومت ژنرال فرانکو ورزشگاه را محلی می دیدند برای اینکه آزادانه از کاتالان صحبت کنند و با هم به درد دل بنشینند، ولی با کرویف این ورزشگاه رنگی دیگر به خود گرفت. کرویف وقتی آمد توانست به خوبی با محیط و شرایط بارسلونا انس بگیرد و با اکثریت ارتباط مطلوبی برقرار کند. جدا از آنکه مهر او بر دل طرفداران افتاده بود، چند اتفاق دیگر هم موجب شد شیفتگی مردم شهر به او بیشتر شود. یکی از آنها برمی گردد به زمانی که همسر یوهان روزهای پایانی بارداری اش را می گذراند که اتفاقاً هم زمان شده بود با مسابقه حساس با رقیب و دشمن اصلی، رئال مادرید. کرویف به جای آنکه کنار همسرش بماند، او را به دیگران سپرد و همراه همبازیانش راهی پایتخت شد و چنان استثنایی به توپ ضربه زد که پیروزی قاهرانه پنج بر صفر تیمش بر رئال مادرید را رقم زد.
آن موفقیت چنان به دل هواداران بارسا شیرین آمد که حتی امروز با غرور و رضایت کامل بدون آنکه حتی ذره ای در توصیفش اغراق کنند، آن را برای دیگران و فرزندانشان بازگو می کنند. چند روز پس از آن شب دل نواز، همسر یوهان پسری به دنیا آورد که نام او را تنها به دلیل علاقه شخصی، یوردی گذاشتند. اسمی که اسم یکی از قدیسان بزرگ کاتالان ها بود و حکومت فرانکو آن را جزو نام های ممنوع به حساب می آورد.
بنابراین وقتی خانواده کرویف خواستند تولد و نام پسرشان را به ثبت برسانند، دولت اسپانیا چنین اجازه ای نداد و در عوض اسم خورخه را پیشنهاد داد که خانواده کرویف از پذیرش آن امتناع کرد و تصمیم گرفت نام یوردی را در کشور هلند که پسرشان آنجا به دنیا آمده بود، به ثبت برسانند و البته عاقبت در انجامش نیز موفق شدند. موفقیت خانواده کرویف تودهنی بود به مادریدی ها و از این سو کاتالونیا این موفقیت کرویف ها را موفقیت خود در برابر حکومت دانست و از آن به بعد یوهان را دردانه تیمش برشمرد و آن را مرتب بر سر دشمن خود کوبید.
کرویف از وقتی به بارسلونا آمد خیره کننده بازی کرد ولی روند محبوبیتش نزد طرفداران بسیار کند بود تا اینکه آن اتفاقات مربوط به فداکاری اش برای بارسلونا دربازی با رئال مادرید و نیز نامگذاری فرزندش پیش آمد و افسانه ای را برای او رقم زد .

ریوالدو

ریوالدو ویتور بوربا فریریا ویکتور 19 آوریل 1972 در شهر "رسیف " متولد شد . ریوالدو فوتبال خود را از تیم " پائولیتسا " آغاز کرد و سپس به تیم های " سانتا کروز " "موگی میرین " و کورینتیانس رفت و در 2 فصل حضورش در پالمیراس توانست 58 گل به ثمر برساند . درخشش در پالمیراس باعث شد تا دیپورتیوو لاکرونیا این بازیکن برزیلی را به خدمت بگیرد . درخشش ریوالدو در تیم برزیل باعث شد تا به تیم بارسلونا بپیوندد .
این انتقال زمانی صورت گرفت که رونالدو به تیم اینتر فروخته شده بود و ریوالدو جایگزین وی در بارسا شد . او در نخستین فصل حضورش در بارسا یعنی "1998" 19 گل به ثمر رساند و با بارسلونا قهرمان لالیگا و جام حذفی شد . سال بعد ریوالدو به عنوان بهترین بازیکن دنیا از سوی فیفا انتخاب شد . انتخاب شدن ریوالدو به عنوان بهترین بازیکن این اجازه را به وی نمی داد که هر کاری می خواهد انجام دهد . او یک نفر را سد کارهای خود می دید که لوئیز ونگال بود . ریوالدو بر سر پست بازیش و اختیارات بیشتر با ونگال دچار مشکل شد و به همین دلیل 3 باری روی نیمکت نشست تا نهایتا بدون عذر خواهی از مردم و هواداران دوباره به ترکیب بارسا پیوست او بار هم به دلیل ضعف در بازی با پای راست و باری بیش از حد با توپ باعث شد تا زیر فشار انتقادات قرار گیرد . او پس از جام جهانی 2002 اعلام کرد که دیگر در تیم ملی برزیل بازی نخواهد کرد و پس از |آن هم به دلیل اختلافات بارسا را به مقصد میلان ترک کرد . اما در میلان نتوانست خود را نشان دهد و در اکثر بازی ها روی نیمکت ذخیره ها بود تا پس از حدود 1 سال استراحت و سردرگمی به تیم المپیاکوس یونان پیوست .
منبع: وبلاگ FCB-Club




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.