سپاه از منظر ولایت (5)

مـن مـى خـواهـم بـه شـمـا جـوانهاى عزیز، به شما پاسداران عزیز، به شما سازمان باعظمت و پـرشـکوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ... عرض بکنم : عزیزان من ! این بار سنگین بر دوش شـمـا اسـت . بـار سـنـگـین حفظ این امانت الهى که امانت
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاه از منظر ولایت (5)
سپاه از منظر ولایت(5)
 




 
در این مقاله به دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راجع به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پردازیم:

حفظ نظام

مـن مـى خـواهـم بـه شـمـا جـوانهاى عزیز، به شما پاسداران عزیز، به شما سازمان باعظمت و پـرشـکوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ... عرض بکنم : عزیزان من ! این بار سنگین بر دوش شـمـا اسـت . بـار سـنـگـین حفظ این امانت الهى که امانت پیغمبران است به عهده شماست . جمهورى اسـلامـى امـانـت تـاریـخـى انـبـیاى عظام الهى ، آرزوى موسى و عیسى و آرزوى همه اولیا و ائمه بـزرگـوار مـاسـت کـه امـروز ولو نـاقـص تـحـقـق پـیـدا کـرده اسـت و کامل آن هم ان شاءِاللّه در دوران حکومت کبراىِ ولایت عظماى حضرت بقیة اللّه فى الارضین ارواحنا لتراب مقدمه الفداه ظاهر و آشکار خواهد شد.
این ، خیلى بار سنگین و محموله پرارزشى است ، این را شما باید حفظ کنید و این نمى شود مگر بـا حـفـظ نـفـس [از] مـتـاع دنـیـا، لذت دنـیـا، خـیـر دنـیـا، پـول و ثـروت دنـیـا و تـجـمـّل دنـیا، آن هم در صورتى که امثال من و شما ممکن است به دست بیاوریم خیلى کمتر و بى ارزش تـر و حـقـیـرتـر از ایـن اسـت کـه انـسـان بـه خـاطـر آنـهـا بـنـیـه مـعـنـوى خـود را ضـعیف کند.(220)

آمادگى نظامى

... آمادگى شامل آمادگى رزمى و آموزشى و سازماندهى و انضباط و اخلاق و پشتیبانى ها و انواع دیـگـر آن اسـت و بـخـصـوص در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، این آمادگى باید بیشتر باشد.(221)
ایجاد و تاءمین صلاحیت هاى لازم در زمینه هاى نظامى ، سیاسى ، فکرى و فرهنگى و اجتماعى در تـک تـک افـراد سـپـاه . چـرا کـه سـپاه بازوى محکم انقلاب و محرومان جامعه است و به ایجاد این صلاحیّتها در خود موظّف است .(222)
وحـدت خـود را حـفظ کنید، اتّکاى خود را به خدا افزایش دهید، اطاعت از ولى فقیه را همواره نصب العـیـن خود بدانید، لیاقت ها و آمادگى هاى علمى و عملى ، رزمى و اخلاقى خود را گسترش و عمق دهـیـد و از خـدا بـراى ادامـه ایـن راه و ایـن مـنش مدد بخواهید و مطمئن باشید که پیروزى دنیایى و رضوان الهى نصیب شما خواهد بود.(223)
... یـگـان هـاى سـپـاه را بـاید دائماً عملیاتى نگه دارید. همین طور که مى دانید یگان هاى زمینى سپاه حجمشان کم و قابل گسترشند. قابل گسترش بودن یعنى چه ، یعنى قوتشان زیاد است ، کـیـفـیتشان بالاست و الاّ اگر کیفیت بالا نباشد چطور فرمانده تیپ شما یک لشکر را در روز لازم اداره خواهد کرد... اگر بخواهید این حالت عملیاتى و سبک و کارآمد همیشه باقى بماند بایستى از تمرین و مانورهاى لازم عملیاتى هیچ لحظه اى فروگذار نکنید. نیروهاى سپاه دائم باید در حـال مـانـور بـاشـنـد. هـمینطور نوبت به نوبت مانورهاى گردانى ، مانورهاى تیپى ، مانورهاى لشکرى ، دائم آنها را عملیاتى نگه دارید.(224)

تقویت بنیه دفاعى

تـهـدیـد عـلیـه کـشـور انـقـلابـى اسلامى ما همواره وجود داشته و خواهد داشت ، امّا وقتى که شما قـدرتـمند، یکپارچه ، کارا، آموزش دیده ، منضبط و داراى نیروى تواناى انسانى و بسیج مردمى آمـوزش دیـده و سـازمـان یـافـتـه بـاشـید تهدید دشمنان هرگز عملى نخواهد شد. ما به تقویت نیروهاى خود اهمیّت مى دهیم .
... شـما (فرماندهان سپاه و ارتش ) باید ماءموریت هاى دفاعى را در مرزها بسیار جدّى بگیرید. اسـاس کـار نـظـام و نـیروهاى نظامى باید بر نظم و انضباط استوار باشد که در این صورت سلاح و تجهیزات کارایى خواهند داشت و آنچه که انبوه یک جمعیّت را از یک لشکر نظامى جدا مى سـازد، نـظـم آن اسـت و شـمـا مـوظـّف بـه افـزودن بـر نـظـم در مـیـان واحـدهـاى خـود هستید.(225)
... سـپـاه را بـایـد همه مسؤ ولین کشور و همه آحاد مردم از جمله همه آحاد سپاه کاملاً جدّى بگیرند. مبادا در بین برادر ان سپاه کسانى پیدا شوند که در ماءموریت هاى سپاه یا در ضرورتهاى بى شمارى که نسبت به این نهاد انقلابى وجود دارد اندکى شک کنند.(226)
سپاه و ارتش هر یک در چهارچوب ماءموریّت ویژه اى که براى آنان وجود دارد، باید به تقویت آمـوزشـى و اسـتـحـکـام سـازماندهى خود و نیز آماده نگه داشتن افراد و تجهیزات جنگى سرگرم بـاشـنـد و کـمـتـریـن سـسـتـى و فـتـورى در ایـن وظـیـفـه بـزرگ حاصل نشود. اکنون گنجینه ذى قیمتى از تجارب نظامى در اختیار شماست که باید براى ایجاد آمادگى هاى بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
... بـه شـمـا عـزیـزان ، فـرمـاندهان و مدیران سپاه و بسیج و به یکایک رزمندگان و بسیجیان تـاءکـیـد مـى کـنـم کـه نـظـام جـمهورى اسلامى باید قدرت دفاعى و رزمى متناسب با داعیه ها و آرمـانـهـاى انـقـلابـى خـود داشـتـه باشد. این تنها با کار و تلاش و حفظ روحیه و آمادگى شما فرزندان اسلام و امام میسّر خواهد شد.(227)
سـپـاه پـاسـداران انـقلاب اسلامى و ارتش جمهورى اسلامى که بازوان مسلّح ملّت براى دفاع از انـقـلاب و حـفـظ مـرزهاى کشورند آمادگى هاى خود را از لحاظ آموزش ، تجهیزات و سازماندهى و انضباط افزایش داده و همواره دو سازمان برادر مکمّل یکدیگر باشند و بسیج مستضعفین که همیشه مـورد تـحـسـیـن و رضـایـت امـام عزیزمان بود، زیر نظر و مدیریت سپاه به استحکام تشکیلات و سازماندهى خود بیش از پیش اهتمام ورزد.(228)
تـقـویـت بـنیه دفاعى در وهله اوّل به تقویت نیروهاى مسلّح اعم از سپاه و ارتش است که باید از طـریـق بـالابـردن آمـوزش هـا، سـازمـانـدهـى و نـظـم ، تـدویـن تـاکـتـیـک هـا و انـتـقـال تـجـارب جـنگ و تمرینهاو مانورها و نیز مجهز شدن به سلاح هاى لازم و مدیران تاءمین شود.(229)
مـن بـه تـوان بـالاى کـیفى معتقدم و بر این باورم آنچه که مملکت را نجات خواهد داد و انقلاب را بـه صـورت مـسـلّحـانـه حـفـظ خـواهـد کـرد، یـک سـازمـان مـتـشـکـّل نـیـرومـند و قوى است . در عین حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامى باید بتواند در مواقع لزوم به سه برابر وضعیّت عادى خود افزایش یابد و اگر امروز پانزده لشکر در اختیار دارد، این توانایى را داشته باشد که بـه هـنـگـام ضـرورت آن را بـا سـازمـانـدهـى قـوى بـه 45 لشـکـر تبدیل کند.(230)
سـپـاه پاسداران افتخار انقلاب اسلامى محسوب مى شود و باید خود را از لحاظ قدرت نظامى و رزمـى و هـر آنـچـه کـه بـراى یـک مـجـموعه نظامى لازم است تقویت کند. امروز سپاه با نیروهاى بـرخـوردار از نـظـم ، انـضـبـاط، ایـمـان ، سـلاح و تـجهیزات مدرن باید در کنار ارتش ‍ قوى و نیرومند جمهورى اسلامى ایران رشد کند و این دو باید قدرت خود را از نظر تجهیزات و آموزش در کنار هم افزایش دهند.(231)
... نـیـروهـا، سـرداران و فـرمـانـدهـان سـپـاه پـاسـداران کـه بـهـتـریـن سـالهـاى عمر خود را در دشـوارتـرین تجربه هاى دفاع مقدس سپرى کرده اند باید آمادگى هاى رزمى و دفاعى خود را بطور روزافزون افزایش دهند.(232)
ما ارتش و سپاه و امکانات و تجهیزات نظامى را نه براى تجاوز به دیگران و دست اندازى به هـمـسـایـگـان بلکه براى دفاع از خود مى خواهیم و از آنجا که نظام اسلامى به لحاظ طبیعت ظلم ستیزى اش پیوسته با ظالمان و مستکبران جهان روبروست باید همواره به قدرت دفاع از خود بیفزاید.(233)
بـه فضل پروردگار در جمهورى اسلامى ، سپاه پاسداران این توانایى و قدرت را پیدا کرده اسـت کـه در مـدّت زمانى بسیار کوتاه ، حضورى همه جانبه و قوى در نقطه مورد نظر به وجود آورد. این مایه افتخار است که به برکت ایمان و در سایه اراده اى که از عشق برمى خیزد فراهم گـشـتـه اسـت . ایـن همان روحیه میدان جنگ در عملیات پرافتخار کربلاى 5، والفجر 8، عبور از ارونـد، فتح المبین ، بیت المقدس و شکستن حصر آبادان است . تفاوت این حضور عظیم با روزهاى جنگ این است که امروز سازماندهى قوى تر و منظم تر و فرماندهى آگاه تر و بصیرتر است و خوشحال کننده دوستان و هم ترساننده دشمنان است و هم براى ایجاد آمادگى لازم در هنگام خطر و پیشگیرى از طمع ورزى دشمن به کار مى رود.(234)

آمادگى دائمى

بـى شـک اگـر چـنـانـچه امروز نیروهاى مسلح ما با هر نیروى مسلحى در دنیا که براى توسعه طـلبى و تجاوز مى جنگد، مثلاً با نیروهاى مسلح همین کشورهاى متجاوز دنیا و ابرقدرتها رو به رو بـشـونـد، اگـر عـوامـل فـرعى در اینجا وجود نداشته باشند که هرکدام بالاخره ممکن است یک نقشى داشته باشند نقش عوامل اصلى این است که شما به آنها پیروز مى شوید و باید پیروز بـشـویـد، چرا؟ چون آنها هدف ندارند، ایده ندارند، ایمان ندارند، بر پایه ایمان نمى جنگند و شـمـا بـه عـکـس ، هـدف داریـد، ایـمـان داریـد، بـرپـایـه ایـمان مى جنگید، ممکن است ما تا پنجاه سال هیچ جنگى نداشته باشیم اما برداشت ما به عنوان یک مجموعه نظامى باید اینجورى باشد که فردا جنگ است . یک مجموعه نظامى باید همیشه خودش را آماده نگهدارد.(235)
امـیـدوارم کـه خـداى مـتـعال کمک کند سپاه را، بسیج را، نیروى زمینى سپاه را که هرچه مى توانید اسـتـوارتـر و پـولادیـن تـر و قـوى تـر و سـازمـان یـافـتـه تر و منضبطتر و آموزش دیده تر بـسـازیـد. هـیـچ وقـت ایـن کـار تـمـام نـمـى شـود، عـرض کـردم مـمـکـن اسـت مـا تـا پـنـجـاه سال دیگر هم هیچ جنگى برایمان پیش نیاید، هیچ مبارزه اى نداشته باشیم ، گلوله اى هم شلیک نـکـنـیـم ، ایـن امـکانش هست . امّا باید فرض کنیم که جنگ پشت دروازه هاى ماست ، دشمن پشت خانه مـاسـت و منتظر غفلت ماست . ما باید اینجورى فرض کنیم که : (مَنْ نامَ لَم یَنُم عَنْه ) آن کسى که بـه خـواب بـرود دشـمـن از او غافل نخواهد شد. اینکه ما سرمان را بگذاریم روى بالشت نرم و چـشـمـمـان را بـبـنـدیـم دلیل نیست که دشمن ما هم سرش را روى بالشت نرم گذاشته و چشمش را بسته است ، باید آماده بود.(236)

آموزش

... به آموزش در سپاه باید یک شکل کاملاً دقیق و جدّى داده شود، این دوره هاى آموزشى اعم از دوره درجـه دارى ، دوره افسرى ، دوره تخصّصى تا دوره فرماندهى و ستاد را بایستى همه کادرهاى سـپاه به تدریج ببینند. هرکس آن دوره اى را که در حدش ‍ است و شایسته اوست باید ببیند. این دوره هـا مـحـصـول تـجـربـیـّات حـرکـت عـلمـى ، نـظـامـى در طـول تـاریـخ اسـت ، وجودشان مانند علوم دیگر لازم است . ما چطور علوم فیزیک ، علوم انسانى ، عـلوم شـیـمـى ، عـلوم مـکـانـیـک و بقیّه علومى را که دنیا در آنها پیشرفت کرده و تجربیاتى کسب نموده ، با شوق و ولع و اقرار به فایده مى آموزیم ، علوم نظامى را هم همین طور باید آموخت .
شـمـا یـک نـیـروى مکتبى و انقلابى و خوش روحیه و داراى ویژگى هاى خاص خودتان هستید. این ویـژگـى فـراگـیـرى عـلوم نـظـامـى را هـم بـایـد بـه خـودتـان اضـافـه کـنـیـد تـا واقـعـاً گل سرسبد ارتش هاى جهان باشید.
کـسـانى که از این به بعد وارد مى شوند البته باید دوره هاى مشخصى را پیش بینى کنند که بـبـیـنـنـد... آن کـادرهایى هم که الان وجود دارند، یک ترتیبى باید داده شود که دوره هایى ولو بـصـورت فـشـرده شـده اش را ببینند. آموزش را هر چه مى توانید در نیروى زمینى مورد تاءکید قرار بدهید.(237)
... اگر ما در جنگ ، تاکتیک بکار نبریم و اگر دانش به خرج ندهیم ، توده انبوه ، کارى صورت نـخـواهـد داد و هـمـان عـشـق و عـلاقـه و دلبـاخـتـگـى بـه هـدف هـاى انـقـلاب ، هـمـچـنـانـکـه در شـکـل یـک حـرکـت انـتـحـارى ـ یـک ایـثـار و یـک صـدقـه و یـک حـسـنـه اسـت کـه عـمـل انـتـحـارى تـحـقـق پـیـدا مـى کـنـد ـ در جـاى خـود هـم ، بـه شـکـل یـک تـاکتیک رزمى پخته و کارآمد، خودش را نشان مى دهد و نتیجه این مى شود که شما بر دشمنى که به سلاح و تاکتیک و عدّه و عُدّه مجهّز است ، پیروز بشوید.(238)
شـمـا کـه در قـرارگـاه هـا بـودیـد خـوب مـى دانید که چگونه یکى از مشکلات ما در دوران جنگ ، قـرارگـاه هاى خسته از بیخوابى ها و کار مستمر بود براى خاطر محدودیت . قرارگاه هایى که مـجـبـور بودند یگان هایى که مى روند جلو و مى آیند عقب را هدایت کنند، (20 روز، 30 روز، 50 روز) ایـن یـک نـقـص اسـت . آمـادگى ها از لحاظ آموزش فرماندهى و آموزش هاى لازم براى اداره و هـدایـت قرارگاه هاى عملیاتى و قرارگاه هاى مقدم باید طورى باشد که چنین چیزى پیش نیاید. یعنى همچنانکه ما یک واحد را مى فرستیم جلو، 2 هفته ، 3 هفته یا کمتر از او کار مى کشیم ، بعد او را فـرا مـى خـوانـیـم و یـک واحـد تـازه نـفـس ‍ مـى فـرسـتیم و باید به همین نحو بتوانیم یک قـرارگـاه را یـک هـفـته ، 10 روز مشغول کار کنیم و بعد این قرارگاه را جمع کنیم و یک مجموعه قـرارگـاهى زنده و با نشاط جایگزین آن کنیم ، خوب اینها نقایص ماست ، اینها کمبودهاى ماست ، اینها نیازهاى ماست و امروز اینها را شما بایستى برطرف کنید.(239)

استفاده از تجارب ارتشهاى جهان

... شـمـا اگـر بـخـواهـیـد سـپـاه را کـامـل کـنـیـد و آن را بـه صـورت یک ارتش اسلامى درآورید، اوّل بـایـد تـمـام خـصـوصـیات درست ارتش هاى دنیا را در سپاه به وجود آورید... امروز در دنیا آمـریـکـا و شـوروى تـجـربـه هـاى خـوب را از یـکـدیـگـر مـخفى مى دارند و سعى مى کنند طرف مـقـابـل نـفـهـمـد کـه چـه تـجـربـه اى کـسـب کـرده . حـالا کـه مـى خـواهـیـم جـنـداللّه را تـشـکـیل دهیم بایستى از تجربیات دیگران استفاده کنیم ... بنده معتقدم سپاه باید داراى انضباط باشد و آمر و ماءمور در سپاه وجود داشته باشند... تمام چیزهایى که در ارتش ها شناخته شده ما بـایـد بیاوریم و از آنها استفاده کنیم . نظم ، سلسله مراتب ، اونیفورم و... توصیه مؤ کد من این اسـت کـه کسانى در سپاه بنشینند و تحقیق کنند که چه چیزهایى در ارتش هاى دنیا بوده که مایه موفقیّت آنان گردیده است .(240)
تـوى ایـن جـنـگ مـا، بـچـّه هـا رفـتـنـد، بچّه هاى ساده اى که هیچ نمى دانستند تیر و تفنگ چیست و سـرداران بـرجـسـتـه آمـدنـد بـیـرون ، ایـن خـیـلى چـیز مهمّى است . جنگ به عنوان یک پرورشگاه سـرداران بـزرگ [بـود]، آن هـم نـه از مـیـان سـربـازان و نـظـامـیـان بـلکـه از مـیـان مـردم عادّى .(241)
سـپـاه پاسداران با پیشرفت در زمینه آموزش و کسب دانش نظامى عملیاتى و ستادى و نیز بهره بـردارى از انـدوخـتـه هاى بزرگ تجربى باید روز به روز بر کارآیى ، اقتدار و توانایى خود به عنوان یک سازمان رزمى بیفزاید و از رهگذر مبادله تجربیات نظامى با ارتش ‍ جمهورى اسـلامـى ایـران بـه قـدرت دفـاعـى و رزمـى ایـران اسـلامـى اسـتـحـکـام بـیـشـتـرى بخشد.(242)

تجهیز به سلاح مدرن

بـدون تـجـهـیـزات ، کـار دشـوار خـواهـد بـود و مـا بـر آنـیم تا مدرن ترین تجهیزات را براى نـیـروهـاى مـسـلّح از جـمـله سـپاه فراهم کنیم و به امید خدا ما سپاه پاسداران را همانگونه که امام عزیزمان مى خواستند خواهیم داشت .(243)

تربیت بدنى

نـیـرویـى کـه هـم اکـنـون در اخـتـیار دارید و بعداً نخواهید داشت ، به کار گیرید! ورزش جسمى نوعى قدر دانستن از توانایى هاى جسمى است و الا ن است که شما با ورزش مى توانید قدر جسم را بـدانـیـد و چقدر خوب مى توانید از ورزش براى جسم و سلامتى بهره بردارى نمایید و اگر این کار را به تاءخیر بیندازید دیگر آن ثمره لازم را نخواهید برد.(244)
... خـرج کـنـید بچّه ها ورزش کنند، بنده کاملاً با ورزش موافقم ، ورزش یک امر بسیار مهم است . تـربـیت بدنى و ورزش از مسائل و بحث هاى بسیار حسّاس و لازم براى این جوان ها است و براى هـمـه لازم اسـت . یـعـنـى هـمه کشور باید ورزشکار باشند و ورزش کنند بخصوص جوان ها و آن جـوان هاى نظامى ، انقلابى حتماً باید ورزش کنند. امکانات ورزشى برایشان فراهم کنید. بنده اینها را اسراف نمى دانم خرجهایى لازم است .(245)

فرمایشات مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسین (علیه السلام )

دانـشـگـاه امـام حـسـیـن (ع )را مـظـهر آمیزش علم و ایمان یافتم . رنگ نظامى گرى هم بى شک بر زیـبایى این هماهنگى و جهت گیرى افزوده است . مهم آن است که سپاه همچون درخت تناور و مثمرى در زمـیـنـه انـقـلاب مـبـارک اسـلامـى ، بـراى انجاز هدف هاى بزرگ و تعریف شده خود به مردان خردمند، شجاع ، دانا و فروزان از شعله ایمان نیازمند است . این دانشگاه تربیت چنین انسان هایى را تعهد کرده است و همه برنامه ها و سیاست ها در آن و همه تدابیر و ابتکارها از سوى مدیران و دسـت انـدرکـاران آن باید در این ((سَمت و سوى )) باشد. نام با عظمت حسین بن على ـ علیه آلاف السلام ـ و خاطره معروف جهان اسلام و بویژه تاریخ تشیّع از آن بزرگوار خود روشنگر راه و وظـیـفـه و انـتـظـارات از آن دانـشـگـاه اسـت . ان شـاء الله هـمـه مـسـؤ ولان مشمول توفیق و هدایت الهى باشند.(246)

موقعیت دانشگاه

نـام ایـن دانـشـگـاه ، مـحـتـواى ایـن دانـشـگـاه ، هـدف ایـن دانـشـگـاه ، همه و همه براى کسى که در دل شور و عشق حسینى داشته باشد جذاب و زیباست .(247)
وقـتـى کـه مـوضـع ایـن دانـشـگـاه را در سپاه درنظر مى گیرم احساس مى کنم که یکى از حساس تـریـن مـوضـع هـاى سـپـاه ایـن دانـشـگـاه اسـت . آیـنـده سـپـاه بـه ایـن دانـشـگـاه وابـسـتـه اسـت .(248)

گزینش دقیق

در بـخـش دانـشـجویان من معتقد به گزینش حقیقى هستم نگویید که شما که مى گویید توى این دانـشـگـاه بـایـد تربیت بشوند، از اینجا تربیت شده بیایند بیرون پس گزینش دیگر چیست ؟ جـواب ایـن حـرف ، ایـن اسـت کـه اگـر مـا بـخـواهـیـم ایـن دانـشـگـاه نـقـش تـربـیـتـى خودش را و تاءثیرگذارى خودش روى نسل جوان این کشور را بخوبى انجام بدهد. باید مواظب این دانشگاه هم باشیم .(249)
... بـگـردیـد بـهـتـریـن هـا را انـتـخـاب کـنـیـد از لحـاظ هـوش ، از لحـاظ تقوا و دیانت ، از لحاظ تاءثیرات ناشى از تربیت خانوادگى ... بروید سراغ آن جاهایى که تاءثرات روحى شان و تـربـیـت پـذیـرى هـایشان در محیط خانوادگى هم به نفع آن چیزى باشد که شما در این جا مى خـواهـیـد از آب دربـیـاورید. البته دبیرستان سپاه به شما کمک زیادى خواهد کرد. لکن حتى با وجـود دبـیـرسـتـان سـپـاه هـم ، بـه نـظـر مـن شـمـا دقـت و دیـدتـان را در مدخل یعنى در آن مقطع گزینش ‍ بسیار اهمیت بدهید.(250)

نظم دانشجویى

ایـنـهـا [دانشجویان ] باید از حالا نظم را توى این دانشگاه تمرین کنند. نظم هم فقط نظمِ نظام جـمـع و کـارهـاى ایـنـجـورى نـیـسـت . انـضباط، سر وقت آمدن ، سروقت بودن ، به هنگام ، کار را تـحـویـل دادن ... . شنیده ام بعضى ها صبحگاه نمى آیند. نه ، بیایند! آن وقتى که شما لازم مى دانید لباس نظامى را حتماً بپوشید.(251)
ایـن را هم بدانید هر چه هوشمندى و والایى ذهنى انسان بیشتر باشد انضباط پذیرى اش ‍ آسان تر، ماندگارتر و دقیق تر است ... آن کسى که مظهر این نظم مى تواند باشد دانشجوست ، این فـرد بـنـاسـت فـردا افـسـر شود، این بناست فردا یک یگان را فرماندهى کند این اگر چنانچه مظهر نظم نباشد و نظم پذیر نباشد یگان زیردست او واویلاست !(252)

تهجّـد

هـرکـسـى در هـر حـدى کـه هـسـت بـایـد رابـطـه خـودش بـا خـداى متعال را رابطه شفاف و روشن و بسیار قوى و روزافزون بکند؛ خوشا آن هنگامى که اگر کسى شـب وارد دانـشـگـاه امـام حـسـیـن (ع )شـد نـیـمـه شـب بـبـیـنـد بـچـه هـا گـوشـه و کـنـار مشغول نماز شب خواندن هستند.(253)

ارائه الگو

جـوانـهـایـى کـه بـه ایـن دانـشـگـاه مى آیند وقتى بیرون مى روند باید الگوى یک جوان مؤ من انقلابى بوده و به بقیه نسل جوان این کشور یک حد اعلا و یک حداکثر را نشان بدهند، بحمدالله امروز راه هم همین راه است . بایستى دنبال کنید باید تلاش بکنید.(254)
ایـنـجـا [بـایـد] مـظـهر ایمان ، مظهر تقوى ، مظهر نظم ، مظهر راستى و پاکى و صداقت ، مظهر روشـن بـیـنـى و روشـنـفکرى [باشد]. این دانشگاه باید اینجور باشد! این دانشگاه باید الگو بیرون بدهد!(255)

حفظ روحیه نظامى

دانـشـگـاه در کشور زیاد است ، روز به روز هم بیشتر مى شود امّا دانشگاه نظامى ، دانشگاهى که بـعـنـوان پـشـتـیـبـانـى عـلمـى و سـازمـانـدهـى و بـرآوردن هـمـه نـیـازهـاى یـک سـازمـان عـظـیمى مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى تشکیل مى شود بایستى جنبه نظامى در آن ملحوظ باشد وجود داشته باشد از این نمى شود به آسانى گذشت و صرفنظر کرد.(256)

ابتکار و پیشرفت

سـعـى کـنـیـد دانـشـگـاه بـا ابـتـکـارات پى در پى روز به روز جلو برود... دانشگاه را دائم در حال تحول و پیشرفت بخواهید و بدانید هر وضعى که هستید این وضع ولو وضع پیشرفته اى بـاشـد بـایـد بـه فکر یک پیشرفت دیگرى باشید. بدون این ، رشد مطلوب پیدا نخواهد شد، امـسـال کـه نـگـاه مـى کـنـیـد بـه ایـن دانـشـگـاه بـایـد از سـال گـذشـتـه یـک نـکـتـه اى بـرتـرى داشـته باشد چه در زمینه هاى علمى و چه در زمینه هاى سـازمـان دهـى ، چـه در زمـیـنـه هـاى مـدیـریتى چه در زمینه هاى خدماتى ... باید در همه زمینه ها پیشرفت داشته باشد توقّف مطلقاً جایز نیست نسبت به این دانشگاه !(257)

ارتباط علمى با ارتش

بـا ارتـش بـخصوص در سخن هاى علمى ارتباطتان را ـ اگر هست ـ سازماندهى و منظم کنید، اگر نیست ایجاد کنید.(258)

گزیده بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با فرماندهان سپاه در تاریخ 13 / 3 / 76

بسم الله الرحمن الرحیم
... من وقتى خودم را در جمع شما عزیزان مشاهده مى کنم احساس من متفاوت است با هنگامى که در هر جـمـع دیگرى حضور دارم . در جمع شما احساس معنویت و صفا مى کنم ، اگر همین تعبیرى که چند لحظه قبل از اینکه بیایم اینجا بنشینم در ذهنم گذشت این را به شما بخواهم عرض بکنم باید اینجورى بگویم که این در دل من بود، این حالا به ذهنم رسید که این را بگویم به شما، من در جـمـع شـمـا حـقـیـقـتـاً بـوى بـهـشـت را اسـتـشـمـام مـى کـنـم (گـریـه حـضـار) و خـداى مـتـعـال شـاهـد اسـت کـه مـن بـعـضـى از شـمـاهـا را وقـتى که مى بینم احساس مى کنم که یکى از اهـل بـهـشـت را مـن در مـقـابـل خـودم دارم مشاهده مى کنم . و من عقیده ام این است که شما جوانان عزیز انـقلاب و جنگ این را آسان هم به دست نیاورده اید. و اگر به تعبیر درست ترى بخواهیم عرض بـکـنیم باید بگوئیم که کشور و انقلاب چنین وجودهایى و چنین نفوس طیبه اى را آسان به دست نـیاورده است . حقیقتاً بزرگترین سرمایه هاى عالم وجود صرف تربیت چنین شخصیتهایى ، چنین انسانهایى و چنین جوانهایى در این روزگار شده است و این هیچ مبالغه نیست . دیگران ، سرمایه هـایـى کـه صـرف مـى شود، با پول ، با سرمایه هاى مادى معمولاً مقیاس مى کنند و محاسبه مى کنند.
... در بین جوانهاى داخل کشور بنده وقتى که محاسبه مى کنم پیش خودم بهترین جوانها، بهترین مـجـمـوعـه جـوانـهـا، شـمـاهـا هـسـتـیـد. یـک چـیـزى هـم شـمـا در پـرونـده خـودتان دارید که این هم اقـبـال شـمـا بـوده اسـت ، ایـن هم ـ دیگر ـ نصیب شما بوده است که گیرتان آمده است و اِلاّ شاید جـوان خـوب بـاز هـم پـیدا شود [در] مجموعه هاى جوانى ؛ اما این گیرشان نیامده است و آن امتحان بزرگ دفاع از حق و بر کف دست گرفتن جان و رفتن در میدان شهادت ؛ این را شماها دارید دیگر مـجـمـوعـه هاى جوانى که هستید این را ندارند، اگر چه ممکن است از لحاظ معنویت و صفا و اینها و خـوب چـرا آدمـهـاى خـوب بـاز هم هستند اما در مجموع که مقایسه مى کنیم با این گذشته و با این سـابـقـه ، با این بینش ، با این همت ، با این اخلاصى که نسبت به اهداف اسلامى در شماها هست واقـعـاً کـسـى نـدارد. و مـن به معناى حقیقى کلمه ، این را دوستان نزدیک من از من بارها شنیده اند ـ تصورم جزئى نیست ـ که در میدانهاى سختِ دفاع از انقلاب هم همین مجموعه بیشتر از همه مجموعه هـاى دیـگـر بـه کـار خـواهـد آمـد. خوب این حالا در ستایش مردان خدا. یک مقداریش نیز از آنچه که عرض کردم را با اراده و تصمیم گفتم یک مقدارش هم بى خود و بى اختیار بر زبانم آمد و خداى متعال مى خواست که من اینها را به شما عرض بکنم آنچه که مهم است عزیزان من آن است که شما این سرمایه بسیار گران را با چنگ و دندان نگاه دارید.
بـبـیـنـیـد برادران عزیز من بنده وقتى مجموعه هاى سپاهى با من ملاقات مى کنند من در حرف زدن بـى اخـتـیـار مـى شـوم ، یـعـنـى بـحـث نـیـم سـاعـت و بـیـسـت دقـیـقـه و سـى و پـنـج دقـیـقـه و چـهـل دقـیـقـه نیست که معمولاً صحبتهاى بنده است ؛ گاهى یک ساعت ، یک ساعت و بیست دقیقه ، یک سـاعـت و ربـع صـحـبـتـهـاى عـمـومـى طـول مـى کـشـد. ایـن شـایـد اگـر مـثـلاً چـنـد دلیـل داشـته باشد، مهمترین دلیلش این است که من بر این مجموعه عزیزالوجود خائف هستم ، مى تـرسـم . نـمـى خـواهم من اصرار کنم که این ترس من به جاست ، نه بالاخره انسان بر چیزهاى عزیز گاهى بر خود مى ترسد. خوب یک اسکناس مثلاً ده تومانى را آدم خیلى احتیاط نمى کند که کجا گذاشت اما اگر چنانچه این یک گوهر گرانقیمتى بود آدم توى جیبش مى گذارد، بعد براى ایـنـکـه خاطرش جمع باشد که حتماً توى جیبش هست باز دست مى زند، باز وسط کوچه یادش مى آیـد بـاز دوباره دست مى زند، این خاصیت گرانى این موجود است نگرانى زیاد این است ، انسان آن مقدارى که براى فرزند عزیز و محبوب خودش نگران مى شود براى یک بیگانه نگران نمى شـود. نـگـرانى من اگر هم شما بفرمائید که این نگرانى شما بیجاست ، بى خود از ما نگرانید نـه ، خـیـلى هم خاطرتان جمع باشد هیچ مشکلى هم براى نیست ، اما بالاخره من نگرانیم به خاطر ایـن اسـت چـون شـماها عزیزید، چون این مجموعه سپاه مجموعه عزیزالوجودى است ، لذاست که من نـگرانم ، نگرانى من هم از چیزى که شناخته نشده باشد نیست از همان چیز من نگرانم ، که از آن بـر خـودم هم نگرانم ، از آن بر مجموعه انقلاب یعنى کشور ایران هم نگرانم ، بر مجموعه هاى ویـژه انـقـلابـى در داخـل نـظام جمهورى اسلامى هم نگرانم . من نگران از دنیا هستم ، دنیاطلبى ؛ خودم هم پناه مى برم به خدا، براى شما هم پناه مى برم به خدا.
یک فهرستى بنده دارم ، فهرست نامهاى خاص براى دعا، معتقد نیستم که دعاى من ارزشى دارد اما آن جائى که احتمال مى دهم که دعا آنجا ارزش داشته باشد، این فهرست را من همواره دعا مى کنم ، یـکـى از آن سـرفـصـلهـاى ایـن فـهـرسـت شـمـا هـسـتـیـد و بـعـضـى مـجموعه هاى دیگر هم هستند، مـثـل جـهـاد مـثـل بـعـضـى هاى دیگر هم به همین ترتیب دعا مى کنم ، شما بدانید من هنگامى که این فـهـرست را دعا مى کنم که مکرر هم ؛ یعنى تقریباً شاید شبانه روزى نگذرد که من این فهرست را دعـا نـکـنـم ، وقـتـى بـه اسـم شـمـاهـا مـى رسـم ، مـن قـلبـم مـى شـکـنـد در آن حال . (گریه حضار) اینها را من به شما عرض مى کنم که شما توجه کنید براى من مساءله سپاه و مساءله این مجموعه چقدر حائز اهمیت است و آنى را هم که از خدا مى خواهم همین است . من مى گویم خدایا این بچه هاى انقلاب را این جوان هاى انقلاب را حفظشان کن .
شـمـا خیلى خوبید، شماها با نفس مبارزه کردید، الا ن هم دارید مبارزه مى کنید، محسوس ‍ هست این ، بـهـتـریـن خـبـرهـایـى کـه بـه مـن مـى رسـد از داخـل شـمـاهـا مـى رسـد. امـا در عـیـن حال دنیا سخت است ، دنیا پرجاذبه است .
... اهل بصیرت باید باشید، باید هوشمندانه ، آگاهانه از خدا هم کمک بخواهید. بیندیشید، روى مـسـائل فـکـر کـنـیـد و تـصـمـیـم بگیرید و صبر، ایستادگى و استقامت در میدان جنگ نظامى خیلى آسـانـتر است از استقامت در مقابل جاذبه ها، جاذبه هاى حقیر دنیا که ما بگوئیم خوب بله حالا یک عـده اى دارنـد مـى رونـد سـراغ خـانـه و زنـدگى و چه و چه و چه و ما عقب ماندیم ، ما دنبالشان برویم یا از این قبیل چیزها، من از این مى ترسم . شما بزرگان سپاه هستید، من به شماها اعتماد دارم .
... بـه شـمـاهـا مـن واقـعاً اعتماد دارم ، من بعضى شماها را از نزدیک مى شناسم ، با شما نشستیم صـحـبـت کـردیـم ، بـحـث کـردیم ، بودیم توى جبهه ، بیرون جبهه ، بعضى هم اگر از نزدیک ننشستم دورادور مى شناسم .
... بسیج روح شما است ، بسیج مایه ارتباط شما با مردم است ، بسیج پشتوانه معنوى سپاه است ... شما باید این موجود عزیز را که اسمش بسیجى است ، شما نباید این را بى دفاع بگذارید.
... سـپـاه نـبـایـد در کـشـمـکشهاى سیاسى و بازیهاى سیاسى و حزب بازى سیاسى وارد بشود ابداً، سم مهلک است براى سپاه . اما توجیه بسیج و هدایت بسیج این نه حزب است ، نه سیاست ، این وظیفه شماست .
... آنجایى که شما برادران عزیز قرار دارید و دارید خدمت مى کنید در سپاه بهترین جاهاست . الا ن مـجـمـوعـه راءس سـپـاه بـه نظر من بهترین مجموعه ها هستند یا حالا اگر نخواهیم خیلى مثلاً یک نـقـطه را توجه کنیم جزو بهترین مجموعه ها هستند بلاشک اگر ما سه تا مجموعه عالى و خوب داشته باشیم در سطح کشور یکى از آنها مجموعه اى ا ست که امروز در سپاه دارد حکومت مى کند.
... واقعاً وقتى انسان نگاه مى کند همان کسانى هستند این برادران عزیز، فرماندهان لشگرها که انسان رائحه معنویت را، رائحه صفا را، رائحه بهشت را، رائحه صدر اسلام را از اینها استشمام مـى کـنـد، عـطـر شـهـادت را انـسـان از ایـنـها استشمام مى کند، خیلى خوبند این مجموعه ها را قدر بدانید، سپاه را پاس بدارید، سپاه را قدر بدانید هر جا هستید با استحکام با قدرت با تصمیم بـر ایـنـکـه تـا جـان داریـد، تـا تـوان داریـد ایـن مـسـؤ ولیـت را رهـا نـکـنـیـد، بـایـسـتـیـد مشغول کار باشید.(259)
ضمیمه 3 :

گزیده بیانات مقام عظماى ولایت در جمع فرماندهان سپاه در تاریخ 26/6/76

بسم الله الرحمن الرحیم
سپاه نهاد بسیار ارزشمندى است . من نمى خواهم بعد از این همه مطالبى که امام بزرگوار راجع بـه سـپـاه گـفـتند و خود ما متواضعانه عرض کرده ایم ؛ باز راجع به سپاه مطلب بگوییم . امّا بـدانـیـد کـه سـپـاه خـیـلى حـائز اهـمـیت است . سپاه داراى شاءن معنوى و انقلابى است . ((وَلَد)) و فرزند انقلاب است ، تربیت شده دامان انقلاب است و به گردن انقلاب هم حق دارد.
سـپاه نیروى مسلّح است ، لیکن متکى به معنویت ، به معرفت ، به احساس تکلیف و بدون راه دادن [به ] انگیزه هاى دنیایى و مادّى .
راه خـدا، راه عـزّت و راه کرامت و راه آسایش زندگى و راه پرورش خوب نفوس طیّبه است . این ، راه خداست . البته براى این که این راه تثبیت بشود، مردان حق و گروهى از مردم بایستى مقدارى سختى ها را به خودشان تحمیل کنند. شما سرداران و دلاوران سپاهى ، از جمله آن گروه هستید که باید مقدارى برخودتان مشاق این راه را تحمل کنید و با قدرت بایستید.
حـفـظ ایـن نـهاد مقدس خیلى با ارزش است و حفظ آن هم به این است که یکایک شما خودتان در این صراط مستقیمى که در آن قرار گرفته اید با مراقبت و با تقوا و پرهیزکارى حفظ کنید.
در ایـن سـپـاه مـقـدس ـ کـه به تعبیر امام (رضوان اللّه تعالى علیه ) لشگر امام زمان و لشکر اسـلام اسـت ـ سـعـى کـنـیـد در تـمـام زوایـاى ایـن دسـتـگـاه عـظـیـم ، تـقـوا را زنده کنید، تقوا در عمل فردى ، تقوا در عمل جمعى ، تقواى کارى ، تقواى سازمانى ، تقواى سیاسى ـ آن جایى که جایش هست ـ تقوا در عمل فردى خود، در رابطه با خدا، در رابطه با انسانها، در رابطه با بیت المـال ، در رابـطـه بـه کـار، اگـر ایـن شـد هـمه آنچه را که به عنوان برنامه انقلاب و نظام جـمـهـورى اسـلامى از اوّل تا حالا تربیت داده شده است و نیز از آنچه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و همه ملت ایران آن را پذیرفته ایم ، به کورى چشم دشمن ، یک سر سوزن عقب و جلو نخواهد رفت و همان برنامه ها عیناً انجام خواهد شد.(260)
ضمیمه 4 :

گزیده بیانات فرماندهى معظم کل قوا در جمع فرماندهان سپاه در تاریخ 14 / 12 / 76

بسم الله الرحمن الرحیم
یـکـى از مـسـائلى کـه امـروز سـپـاه پـاسـداران دارد، مساءله اولاد شماست . یک روز شما خودتان بودید، عرض کنم که یک رستم و یک دست اسلحه . جنگ مى رفتید، مى آمدید و چه مى کردید و هر چـه بـودیـد، خـود شـمـا بـودیـد. پـدر و مـادر شـمـا جـان مى کندند و پَرپَر مى زدند و تو سر خـودشـان مـى زدنـد کـه جـنـگ نـرویـد... امـّا حـالا قـضـیـه ایـنـجـورى نـیـسـت ، حـالا شـمـاهـا هـمـه متاءهل شدید، فرزندانى پیداکردید، فرزندان شما یواش یواش نوجوان و جوانند، اگر چنانچه نـتـوانـیـد درسـت در زمـیـنـه فرزندان فکر کنید و عمل کنید، خداى ناکرده مشکلى براى شما درست خواهد شد.
... بـه شـما عرض مى کنم به بصیرت فرزندانتان و همسرانتان برسید، اهمیت بدهید. خودتان را آنـچـنـان در کـار غرق نکنید که وقتى و فرصتى براى زن و بچّه باقى نماند. من بارها به دوسـتـان سـفـارش کـردم ، باز هم به شما سفارش مى کنم ، براى فرزندانتان وقت بگذارید و بـدانـیـد جـوانـهـا بـه کـمـک نـورانـیـت و صـفـایـى کـه در دلشـان هـسـت ، حـرف شـمـا را قـبـول مـى کـنـنـد. شـمـا فـقـط بـایـسـتـى دو کـلمـه حـرف قـابـل قبول و منطقى داشته باشید که به بچه هایتان بزنید، در مورد هر مساءله اى که براى شـمـا مـهـم اسـت ؛ دربـاره دیـن ، دربـاره انـقـلاب ، درباره امام ، درباره رژیم گذشته ، درباره مـسـائلى کـه روز بـه روز و نـو بـه نـو دارد مـطـرح مـى شـود. بـایـد دو کـلمـه حـرف قـابـل قـبـول و مـنطقى داشته باشید که (قُوا اَنْفُسَکُمْ وَ اَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَالْحِجارة ) خـودتـان را و فـرزنـدانـتـان را و اهل خودتان را حفظ کنید و این (مساءله ) بسیار مهم بصیرت را براى خودتان و براى آنها به وجود بیاورید.

پی نوشت:

220 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 18 / 10 / 73 .
221 - حدیث ولایت ، ج 3 ، ص 296 .
222 - پیام ، ص 51 .
223 - همان ، ص 82 ـ 81 .
224 - دیدار با فرماندهان نیروى زمینى سپاه ، اردیبهشت 70 .
225 - روزنامه رسالت ، 6 مهر 1368 .
226 - رویدادها و تحلیل ، شماره 56 ، ص 26 .
227 - روزنامه کیهان ، 26 شهریور 1368 .
228 - رویدادها و تحلیل ، شماره 58 ، ص 4 .
229 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 1 مهر 1368 .
230 - همان ، 30 آبان 1368 .
231 - همان ، 30 / 11 / 69 .
232 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 25 / 7 / 70 .
233 - همان ، 19 / 7 / 71 .
234 - همان ، 27 / 3 / 74 .
235 - جمهورى اسلامى ، 6 / 2 / 73 .
236 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 6 / 2 / 73 .
237 - دیدار با فرماندهان نیروى زمینى سپاه ، اردیبهشت 70 .
238 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 5 آبان 1370 .
239 - همان ، 6 / 2 / 73 .
240 - رویدادها و تحلیل ، شماره 48 ، ص 13 ـ 12 .
241 - سخنرانى در جمع مسؤ ولان برگزارى هفته دفاع مقدس ، 29 / 6 / 72 .
242 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 8 / 7 / 72 .
243 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 30 آبان 1368 .
244 - درس اخلاق ، ص 46 .
245 - سخنرانى در دانشگاه امام حسین 7 ، 17 / 8 / 74 .
246 - مرقومه مقام معظم رهبرى خطاب به دانشگاه امام حسین 7 ، 14 / 6 / 75 .
247 - سخنرانى مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسین 7 ، 17 / 8 / 74 .
248 - سخنرانى مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسین 7 ، 17 / 8 / 74 .
249 - همان .
250 - همان .
251 - همان .
252 - سخنرانى مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسین 7 ، 17 / 8 / 74 .
253 - همان .
254 - همان .
255 - همان .
256 - سخنرانى مقام معظم رهبرى در دانشگاه امام حسین 7 ، 17 / 8 / 74 .
257 - همان .
258 - همان .
259 - سخنرانى منتشر نشده مقام معظم رهبرى .
260 - روزنامه جمهورى اسلامى ، 27 / 6 / 76 .

منبع: سپاه از دیدگاه مقام معظم رهبری، مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.