تخمک‌گذاری و کمر درد

تخمک‌گذاری و کمر درد اغلب با یکدیگر ارتباط دارند. مقاله را بخوانید تا در رابطه با علل کمر درد در زمان تخمک‌گذاری مطلع شوید.
شنبه، 11 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تخمک‌گذاری و کمر درد
تخمک‌گذاری و کمر درد

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


تخمک‌گذاری و کمر درد اغلب با یکدیگر ارتباط دارند. مقاله را بخوانید تا در رابطه با علل کمر درد در زمان تخمک‌گذاری مطلع شوید.
به طور معمول، چرخه قاعدگی زن بیست و هشت روز است و دوره تخمک‌گذاری در روز سیزدهم یا چهاردهم اتفاق می‌افتد. زنان دارای دو تخمدان هستند و هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند. این فرایند به عنوان تخمک‌گذاری شناخته می‌شود. ما همچنین می‌توانیم بگوییم که تخمک‌گذاری یک فرآیند انتشار تخمک بالغ برای باروری است. تخمک تا زمان خاصی برای بارور شدن زنده می‌ماند و اگر بارور نشود، از لوله فالوپی عبور می‌کند و از طریق روند قاعدگی از بدن دفع می‌شود. درد هنگام قاعدگی بسیار رایج است، اما تقریبا بیست درصد از زنان در طی آزاد شدن تخمک یا تخمک گذاری شکم درد و کمر درد را تجربه می‌کنند. اگرچه این نسبتا طبیعی است اما شدت درد ممکن است ازیک زن تا زن دیگر متفاوت باشد. بنابراین بیایید ارتباط بین تخمک‌گذاری و کمر ‌درد با علل آن و برخی از روش‌های ساده برای درمان را بررسی کنیم.

کمر درد در طی تخمک‌گذاری

تخمک‌گذاری دردناک به عنوان میتل شمرز نامیده می‌شود. این یک کلمه آلمانی است که به معنی «درد متوسط» است. چون درد در وسط چرخه قاعدگی مشاهده می‌شود از این رو به عنوان درد متوسط شناخته می‌شود. معمولا درد از شکم شروع می‌شود و به کمر و لگن گسترش می‌یابد. در این زمان، تنها یک تخمک از هر تخمدان آزاد می‌شود، از این رو درد یک طرفه است و ممکن است در ماه آینده درد درطرفین تغییر پیدا کند. درد ممکن است چند دقیقه یا حتی بیست وچهار تا چهل و هشت ساعت در بعضی موارد ادامه یابد. بعضی از زنان ممکن است هر ماه در معرض کمر درد قرار بگیرند در حالی که برخی ممکن است بعد از سه تا چهار ماه آن را تجربه کنند. این طبیعی است و به هیچ گونه کمک پزشکی نیاز ندارد.

علت کمر درد در طی تخمک‌گذاری

علل دقیق کمر درد در زمان تخمک‌گذاری هنوز شناخته نشده است اما نظریه‌های بسیاری وجود دارند که علل مختلفی از کمردرد در طی تخمک‌گذاری را نشان می‌دهند. که در زیر به برخی موارد آن اشاره می‌شود.
آماده شدن فولیکول‌ها برای آزاد کردن تخمک قبل از تخمک‌گذاری می‌تواد باعث کمر درد و ایجاد درد در شکم شود.
فولیکول‌ها در زمان تخمک‌گذاری رشد می‌کنند که ممکن است سطح تخمدان را بشکند و موجب درد شود.
به منظور آزاد شدن تخمک، دیواره تخمدان پاره می‌شود که موجب درد می شود.
تخریب دیواره رحم و آزاد شدن تخمک و مایع همراه آن باعث کمر درد می‌شود.
برای کمک به رسیدن تخمک به مقصد، لوله‌ی فالوپی تحت انقباض است که ممکن است یکی از علل اصلی درد باشد.

ویژگی‌های کمر درد در طی تخمک‌گذاری

درد در طی تخمک‌گذاری می‌تواند ناگهان رخ دهد. بنابراین، معمولا با بسیاری از بیماری‌های مختلف اشتباه گرفته می‌شود. در زیر برخی از علائم مربوط به تخمک‌گذاری بیان می‌شود

درد معمولا در اواسط دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد.
درد تخمک‌گذاری برای مدت کوتاهی است و ممکن است تا یک یا دو روز طول بکشد.
درد شدید، گرفتگی عضلات ممکن است مشاهده شود. درد معمولا خفیف است اما در موارد نادر نیز می‌تواند شدید باشد.
درد ممکن است با حالت تهوع و سردرد همراه باشد.
درد ممکن است هر ماه تغییر کند.
شما همچنین ممکن است خونریزی واژینال را در زمان تخمک‌گذاری مشاهده کنید.
چگونگی از بین بردن درد در طول تخمک‌گذاری
درد در طی تخمک‌گذاری معمولا خفیف است و نیازی به درمان ندارد. اما در بعضی موارد ممکن است زنان درد شدیدی را تجربه کنند که ممکن است ناراحتی ایجاد کند. در زیر برخی از راه‌ها برای از بین بردن درد وجود دارد.
آب می‌تواند در کاهش درد تخمک‌گذاری بسیار مفید باشد. از اینرو آب زیاد بنوشید.
با استفاده از پد گرم بر روی معده، شکم و پشت. این درد به میزان قابل توجهی از بین می‌ رود.

یک حمام آب گرم بگیرید درد را کاهش می‌دهد.

زنان که هر ماه با این مشکل مواجه می‌شوند و درد شدید دارند باید به دنبال راه‌کارهای پزشکی باشند. اگر درد را با تب بالا، شکم درد، استفراغ تجربه می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.