زخم لثه

آگاهی در مورد زخم‌های لثه ضروری است، به‌طوری که شما دقیقا بدانید که چگونه می‌توان از زخم‌های لثه رهایی یافت و از عفونت و یا آسیب بیشتر به دندان‌ها جلوگیری کرد. در اینجا، بعضی موارد را مورد بحث قرار می‌دهیم.
سه‌شنبه، 14 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زخم لثه
زخم لثه

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

آگاهی در مورد زخم‌های لثه ضروری است، به‌طوری که شما دقیقا بدانید که چگونه می‌توان از زخم‌های لثه رهایی یافت و از عفونت و یا آسیب بیشتر به دندان‌ها جلوگیری کرد. در اینجا، بعضی موارد را مورد بحث قرار می‌دهیم.
اگر دچار دندان درد شده‌اید، باید این واقعیت را بدانید که درد میتواند خیلی شدید باشد. اگرچه دندان عضو کوچکی از بدن است ولی عوارض درد دندان ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود یابد. تقریبا 80٪ از افراد بزرگسال در ایالات متحده از برخی بیماری‌های لثه رنج می‌برند. روش‌های مراقبت از دندان‌ها و عفونت‌های دندان دلایل اصلی افزایش مشکلات دندان در میان بخش بزرگی از مردم است.

مرور کلی

علائم

ظهور زخم‌ها در لثه نه تنها بخشی از لثه را آلوده می‌کند، حتی می تواند به قسمت‌های داخلی دهان و در بعضی موارد حتی به لب‌ها نیز گسترش یابد. تورم و قرمزی دهان همراه با تورم لثه نشانه‌های رایج زخم‌ لثه است. که در بیشتر موارد باعث خونریزی لثه می‌شود.

علل

در اینجا برخی از عوامل زخم لثه بیان می‌شود.

تومورهای بافت دندان

تومورهای مختلفی می‌توانند در داخل دهان ایجاد شوند، از جمله بافت‌هایی که به رشد دندان کمک می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد تومور شوند این تومورها باعث ایجاد زخم روی لثه می‌شوند.

عفونت لثه

بیماری عفونت لثه نوعی بیماری است که باعث نرم و ضعیف شدن لثه می‌شوند. این بیماری ناشی از عفونت باکتریایی است که به دلیل عدم رعایت بهداشت دندان‌ها اتفاق می‌افتد. اگر به مدت طولانی درمان نشود، منجر به زخم لثه، خونریزی، تورم و التهاب لثه می‌شود.

سرطان لثه

لثه جزو بافت‌های نرم است که دندان‌ها را احاطه کرده است. عفونت لثه می‌تواند به سرطان لثه منجر شود و از این رو، زخم لثه منجر به سرطان لثه می‌شود.

التهاب بافت لثه‌ها

اگرعفونت لثه بدون درمان باقی بماند، می‌تواند به زخم‌های دردناکی تبدیل شود. باکتری‌ها سموم و ترکیباتی را بین دندان‌ها و لثه ایجاد می‌کنند که این ترکیبات می‌توانند باعث بوی تنفس بد شوند و به راحتی لثه‌ها را از بین ببرند.
در موارد پیشرفته زخم لثه، می‌تواند باعث درد در دهان و گلو شود طوری ‌که غذا خوردن برای فرد مشکل باشد. از آنجایی که دندان، دهان و لثه همگی بهم متصل هستند، هر گونه زخم بر روی لثه به صورت غیر‌مستقیم بر تمام قسمت‌های دهان تاثیر می‌گذارد.

درمان

اولین گام برای جلوگیری از زخم‌های لثه، رعایت نکات بهداشتی نظیر مسواک زدن دندان‌ها و رفع حفره‌های دندانی است. تمیز کردن دهان و پاک کردن حفره‌ها از ذرات غذایی می‌تواند لثه ها را از عفونت مصون بدارد.
مصرف بیش ازحد غذاهای اسیدی و نوشیدنی مانند قهوه یا چای می‌تواند به دندان‌ها و لثه آسیب برساند. اگر بعد از تمام اقدامات احتیاطی، همچنان از زخم لثه رنج می‌برید، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
زخم‌های لثه در کودکان به علت عفونت در لثه، به ویژه به علت مسواک نزدن مناسب دندان‌ها، به طور عمده ایجاد می‌شود. مصرف زیاد شکلات توسط بچه‌ها می‌توانند مشکلات پوسیدگی دندان و دندان درد را ایجاد کنند که در نهایت منجر به زخم‌های روی لثه می‌شود. کودکان و بزرگسالان روزانه باید برای پیشگیری از مشکلات دندانی از نخ دندان استفاده کنند.
اقدامات پیشگیرانه همیشه برای جلوگیری از هر گونه عوارضی بهتر است. از این رو توصیه می‌شود که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. همچنین برای یادگیری تکنیک‌های مناسب مسواک زدن از دندانپزشک کمک بگیرید. شما می‌توانید فیلم‌ها را در اینترنت بررسی کنید تا بتوانید راه‌های موثری را برای مسواک زدن خود یاد بگیرید. علاوه بر این مرحله، افرادی که دچار زخم‌های دهان هستند، باید ازمصرف مواد غذایی تند و تیز جلوگیری کنند. باید با خوردن یک رژیم متعادل غذایی با اسید کمتر وهمچنین نوشیدن مقدار زیادی آب و کنترل استرس به کاهش ایجاد زخم کمک کنند.
درموارد شدید زخم لثه، فرد ممکن است در خوردن غذا دچار مشکل شود از این رو توصیه می‌شود که مواد غذایی که اسیدی نیستند، را ترجیح دهند زیرا این غذاها می‌توانند باعث سوزش لثه شوند. به طور کلی، عفونت‌های معمولی دندان و عوارض آن ممکن است بعد از چند روز یا چند هفته برطرف شوند. با این حال، اگر زخم‌ها همچنان ادامه داشته باشد، بهتر است به یک دندان‌پزشک برای تشخیص و درمان مراجعه کنید. زخم لثه می‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی شود بنابراین باید حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در نهایت، لثه‌ها و دندان‌های سالم نقش کلیدی در حفظ سلامت کلی دارند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.