فشار در پشت سر

عوامل موثر برای احساس درد در پشت سر شامل میگرن، سردردهای ناشی از بیماری گردن یا سینوس‌های التهابی می‌باشد. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با این بیماری ارائه می‌دهد.
يکشنبه، 19 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فشار در پشت سر
فشار در پشت سر

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

عوامل موثر برای احساس درد در پشت سر شامل میگرن، سردردهای ناشی از بیماری گردن یا سینوس‌های التهابی می‌باشد. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با این بیماری ارائه می‌دهد.
حدود 12 درصد از جمعیت آمریکا از بیماری میگرن که نوعی از سردرد عروقی می‌باشد، و معمولا یک طرف از سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به قسمت دیگر سر نیز انتشار یابد، رنج می‌برند.
از نظر پزشکی سردرد توسط درد یا ناراحتی در ناحیه‌ی سر یا گردن تشخیص داده می‌شود. سردرد یک بیماری بسیار شایع بوده که همه‌ی گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از دلایل را داشته باشد. باید توجه داشت که چنین دردی هنگامی که هر کدام از گیرنده‌های درد واقع در اندام‌ها و یا ساختارهای خاص در سر یا گردن مانند چشم‌ها، گوش‌ها، سینوس‌ها، عضلات، شریان‌ها، بفرستند، تجربه می‌شود.
انجمن بین المللی سردرد، این بیماری را به سه دسته طبقه بندی می‌کند. دو دسته‌ی اول شامل سردردهای اولیه و ثانویه بوده و دسته‌ی سوم شامل درد موجود در جمجمه و دیگر سردردها می‌باشد. سردردهای اولیه ماهیت ناشناخته داشته که این موضوع بدین معناست که این نوع از سردردها توسط هیچ کدام از بیماری‌های دیگر ایجاد نمی‌شوند. میگرن، سردردهای نوع تنش و سردردهای خوشه‌ای در این دسته قرار می‌گیرند. اينها رايج‌تر از سردردهاي نوع دوم، كه در ارتباط با شرايط پزشكي هستند، مي‌باشند علل جدی سردردهای ثانویه شامل تومورهای مغزی، خونریزی جمجمه، فشار داخل جمجمه، ورم شریان موقت و غیره می‌باشد. در برخی موارد، درد ممکن است منشاء گردنی داشته باشد.

عوامل موثر

آنالیز خواص و مکان درد می‌تواند به پزشکان جهت تشخیص احتمالی علل درد سر کمک کند و این موضوع می‌تواند به کمک روش‌های تصویر برداری تشخیص داده شود. برای مثال، درد یا فشار در پشت سر می‌تواند نشانه‌ای از میگرن، سردردهای ناشی از بیماری گردن یا سردردهای نوع تنش باشند.

سردرد‌های سرویکوژنیک

همانطورکه از نام آن پیداست، سردردهای سرویکوژنیک سردرد‌هایی است که منشأ آنها گردن است. گردن بخشی از ستون فقرات است که در نزدیکی پایه جمجمه قرار دارد. اغلب این نوع سردردها در صورت فشار بیش ازحد و پایدار به گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود، از جمله سردردهای ناشی از گردن است و به ناحیه سر و گردن گسترش می‌یابد. درد ممکن است در این ناحیه به علت آسیب به ستون فقرات، فشرده شدن اعصاب گردن و به علت رشد استخوان‌ها یا دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات وگردن احساس شود. درد ممکن است در ابتدا متناوب باشد، اما ممکن است بعدا ثابت شود. اغلب موارد سردرد ناشی از اختلال اسکلتی- عضلانی در ستون فقرات و گردن است در صورت فشار پایدار به مفصل گردن، پیام‌های درد به مسیری اطلاق می‌شود که به نام هسته سه گانه سرویکس در مغز است. نشانه‌های این سردردها عبارتند از:
دردی که توسط حرکات گردن تحریک و یا تشدید می‌گردد.
دردی که به واسطه ی موقعیت نامناسب گردن تحریک می شود.

محدوده ی پایین حرکت گردن

سفت شدن گردن

درد شانه یا بازو در سمت راست

میگرن:
میگرن یک نوع سردرد عروقی است که بیش از 37 میلیون آمریکایی از آن رنج می‌برند. زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری نشان می دهند. پیش از این، اعتقاد بر این بود که میگرن ناشی از گرفتن رگ‌های خونی (نشانه‌های آن در بعضی موارد قبل از شروع درد احساس می شود) بوده یا به علت فشار داخل وریدی اتفاق می‌افتد. این تئوری امروزه مورد تایید نیست. در حال حاضر اعتقاد بر این است که این سردرد عروقی ممکن است به علت اختلال عملکردی عصبی اولیه باشد. فقط 15٪ از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است عصبی شوند، که ممکن است با علائم زیر مشخص شود:
خطوط یا الگوهای زایگزاگ، سرگیجه، احساسات سرگیچه، احساس ناراحتی یا احساس سوزن شدن، ضعف، سردرگمی
این مرحله ممکن است بین 5 تا 30 دقيقه باشد. پس از آن، فرد بیمار درد بدتری را تجربه می‌کند درد ممکن است یک جانبه یا دو جانبه باشد یا حتی می‌تواند دردی را در پیشانی یا پشت سر احساس کند.
علائم مشخصی که در طول دوره درد احساس می شود عبارتند از:
افزایش درد در قسمت سر، تهوع، استفراغ، افزایش حساسیت به نور و صدا
فرد مبتلا ممکن است پس از آن احساس خستگی و ضعف داشته باشد پس از رفع سردرد احساس دردناکی حس می‌شود. درد احساس شده می‌تواند ناشی از تغییرات در چرخه خواب وبیداری، استرس، استفاده از داروهایی که باعث تورم عروق خونی می‌شوند، قرار گرفتن در معرض نور زیاد یا چراغ فلورسنت، مصرف موارد خاصی از غذا یا قرار گرفتن در معرض سر‌و‌صدای زیاد باشد.

سردردهای تنشی

سردرد تنشی زمانی رخ می‌دهد که عضلات گردن و پوست سرتحت تنش باشنداین وضعیت ممکن است بین20 دقیقه تا 6 ساعت طول بکشد، پس از آن فرد بیمار دردی را تجربه می‌کند که با انجام فعالیت فیزیکی بدتر می‌شود. اعتقاد بر این است که عوامل موثر بر چنین انقباض‌های عضلانی می توانند استرس، ضعف، مشکلات روحی روانی، طرزبد قرار گرفتن سر، افسردگی، یا اضطراب باشد.

علائم چنین سردرد عبارتند از:

احساس فشار در پشت سر و گردن،خستگی، درد در شقیقه، درد در پشت سر و گردن
این سردردها اگر بیش از 15 بار در ماه دریک دوره شش ماه اتفاق بیفتد مزمن نامیده می‌شود. در غیر این صورت، اپیزودیک نامیده می‌شوند.
درمان سردرد مزمن شامل استفاده از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای به نام آمیتریپتیلین ویا داروهای ضد افسردگی دیگر ممکن است تجویز شود که شامل میترازاپین یا ونلافاکسین باشد. در صورت سردردهای تنشی اپیزودیک، استفاده از ضد دردها ممکن است کافی باشد. تمرین تنفس عمیق، ماساژ، و یا سایر تکنیک های تسکین دهنده ممکن است مفید باشد.

فشارهای سینوسی

سینوس ها چهار جفت هستند (سینوس‌های پیشانی، سینوس‌های فکی،سینوس‌های شب پره‌ای، سینوس‌های اتموئید) که درون حفره پر از هوا قرار دارند.
جمجمه هر یک از این حفره‌های پر از هوا را از طریق یه روزنه کوچک به حفره بینی متصل میکند. سینوس‌ها با غشاء که از ترشح مخاط بینی است پوشانده شده اند. ترشح مخاط و مرطوب شدن بینی به سینوس‌ها در فیلتر کردن گرد و غبار، الایندهای هوا و پاتوژن‌هایی که ممکن است درهوا باشندکمک میکند.آلرژی یا سرماخوردگی می تواند باعث التهاب وتورم غشاهای بینی شود که منجر به انسداد روزنه‌های سینوسی می‌شود. هنگامی که مخاط از بین می‌رود، باعث ایجاد فشار در داخل سینوس‌ها می‌شودکه این باعث فشار سینوسی یا سردرد می‌شود. این التهاب سینوس‌های اسفنوئیدی که در عمق جمجمه قرار دارند می‌تواند باعث ایجاد فشار سینوسی در پشت سر شود. این شرایط ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:
فشار یا درد در بالا و پشت سر، درد گوش، درد گردن، تب، سرد شدن سر، سرفه، گرفتگی بینی، احساس درد و بیقراری، درد هنگام خم شدن و یا دراز کشیدن

درمان فشار سینوسی معمولا شامل:

ضد درد، داروهای ضد تب، داروهای خاص برای مهار رشد پاتوژن و غیره پس از آن عفونت از بین می‌رود و در سر نیز برطرف می‌شود.

‌های عصبی

ناراحتی‌های عصبی با آسیب به یک جفت عصب نزدیک به مهره‌های دوم و سوم ستون فقرات مشخص می‌شود این اعصاب بالا و پشت سر قرار دارند. درد ممکن است متناوب یا پیوسته باشد. می‌تواند حاد یا مزمن باشد. حملات مکرر ممکن است چندین ساعت طول بکشد در موارد مزمن بودن، فرد مبتلا نیز ممکن است تجربه اسپاسم عضلانی محلی را تجربه کند. فشار به گردن یا عقب سر، عفونت، فشار به ستون فقرات، تومورها می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند. در برخی موارد، علت بیماری ممکن است شناسایی نشود علائم شایع عبارتنداز: درد سینه در پشت سر (عمدتا یک طرفه)، درد در جمجمه، محدوده حركت گردن محدود می‌شود، درد درموارد خاص تشدید می‌شود، درد ممکن است به صورت کشیده شود.
درمان این شرایط شامل: استراحت و درمان توسط، داروهای ضد درد، داروهای ضد افسردگی (درموارد شدید)، داروهای ضد التهابی و آرام بخش‌های عضلانی معمولا تجویز می‌شود.
علاوه برشرایط فوق، آرتریت موقت یک بیماری مشخصه التهاب شریان‌های بزرگ و متوسط است که می‌تواند باعث درد در پشت و یا یک طرف سر شود. اعتقاد بر این است که این شرایط ممکن است به دلایلی رخ دهد.
علاوه برسردرد، علائم آنفولانزا، مشکلات بینایی، حساسیت پوستی و غیره این شرایط را ممکن است افزایش دهد از آنجایی که سردردها نیز ممکن است به علت شرایط خاصی(تومور، مننژیت، افزایش فشار داخل جمجمه، انسداد شریان های مهره و غیره) رخ دهند نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند.سردرد خفیف نباید نادیده گرفته شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.