فوائد سیب زمینی در سلامت

افرادی که نسبت به کالریهای مصرفی خود حساس می‌باشند، خوردن سیب زمینی را بر خود حرام می‌دانند. با این حال، واقعیت این است که سیب زمینی از ارزش تغذیه‌ای عالی برخوردار است. در واقع، می‌توان از آن به
يکشنبه، 19 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد سیب زمینی در سلامت
فوائد سیب زمینی در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

افرادی که نسبت به کالریهای مصرفی خود حساس می‌باشند، خوردن سیب زمینی را بر خود حرام می‌دانند. با این حال، واقعیت این است که سیب زمینی از ارزش تغذیه‌ای عالی برخوردار است. در واقع، می‌توان از آن به عنوان یک رژیم غذایی استفاده کرد. شوکه شدید؟ در این مقاله اطلاعاتی مبنی بر تصدیق این موضوع آورده شده است.
اکثر ما عاشق خوردن سیب زمینی هستیم، در واقع حتی تصور خوردن سبزیجات بدون وجود سیب زمینی برایمان سخت است. نام گیاه شناسی آن Solanum tuberosum است و متعلق به خانواده سولاناسه (Solanaceae) می‌باشد. اعتقاد بر این که این غده‌ها برای اولین بار در آمریکای مرکزی و جنوبی پرورش داده می‌شدند. حدود پنج هزار نوع سیب زمینی در سراسر جهان کشت می‌شود. فوائد سلامتی بخش آن به قرار ذیل می‌باشد:
• سیب زمینی منبعی غنی از ویتامین C است. این ویتامین سیب زمینی را برای سیستم ایمنی، قلب و پوست، سبزی بسیار خوب و مفیدی می‌سازد. می‌توان از بیماریهایی مانند، اسکوربوز، که به علت کمبود ویتامین C ایجاد می‌شود، با افزودن این سبزی به غذای روزانه خود اجتناب کرد.
• پزشکان توصیه به مصرف فیبرهای غذایی کرده و سیب زمینی منبعی ارزشمند از آن به شمار می‌رود. فیبر غذایی در واقع می‌تواند به شما در سوزاندن کالریهای اضافی کمک نماید.
• برخی از مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین، اثرات کاهش دهنده کلسترول را از خود نشان می‌دهند.
• سیب زمینی همچنین حاوی ویتامین B6 بوده که مشخص شده است چندین بیماری را درمان می‌سازد. از میان سایر فوائد آن، پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، سنگ کلیه، سندرم پیش قاعدگی، افسردگی روحی و غیره را می‌توان نام برد. وجود ویتامین B6 در سیب زمینی، از آن ماده‌ی تشکیل دهنده ایده‌آل در وعده‌های غذایی ورزشکاران می‌سازد. آلرژی و کاهش قدرت سیستم ایمنی ناشی از کمبود ویتامین B6 در رژیم غذایی شما، همچنین می‌توانند با مصرف سیب زمینی برطرف شوند.
• یک عدد سیب زمینی حاوی 897 میلی‌گرم پتاسیم است. پوست آن دارای غلظت بالایی از پتاسیم بوده که برای عملکرد سلولی بدن بسیار ضروری است. حتی کمبود ناچیز پتاسیم (هیپوکالمی) می‌تواند باعث بروز حساسیت به نمک و فشار خون بالا شود. اخیراً دانشمندان ترکیبی تحت عنوان «کوکوآمین» را در سیب زمینی کشف کرده‌اند که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
• سیب زمینی همچنین حاوی آهن و مس است. آهن مهمترین ماده جهت حفظ سطح هموگلوبین در بدن می‌باشد. مصرف کم آهن موجب کمبود انرژی، سرگیجه، سردرد و کم خونی می‌شود. وجود مس همراه با آهن جهت تشکیل سلولهای قرمز خون ضروری می‌باشد.
• ویتامین A در مقادیر زیادی در سیب زمینی شیرین وجود دارد. این ویتامین برای چشم و پوست بسیار مفید بوده و وجود آن جهت بهبود زخم ضروری است.
• سیب زمینی یک وعده غذایی سالم و سیر کننده را تشکیل می‌دهد. این سبزی حاوی کربوهیدرات‌هایی بوده که منبع خوبی از انرژی به حساب می‌آیند. و هضم آسان را تسهیل ساخته، از اینرو، در درمان اسهال مفید می‌باشند.
چنانچه سیب زمینی آنقدر مغذی است، پس گناه آن چیست؟ مقصر اصلی شیوه‌ی پختن و خوردن آن است. ما از آن میان وعده‌ای شور، سرخ شده و چرب تهیه می‌کنیم. پوست سیب زمینی که حاوی بیشتر مواد مغذی است را پوست کنده و به دور می‌اندازیم. در حین پخت، اکثر ویتامین C موجود در آن از بین می‌رود. از اینرو، بهتر است آن را بجای سرخ و یا گریل کردن، به شکل تنوری یا به صورت پخته شده در فر مصرف کنیم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.