تغذیه در افراد دیابتی (2)

مصرف ادویجات ممکن است قند خون را کاهش می دهد .نتیجه چند تحقیق نشان می دهد که خوردن غذاهای ادویه دار افزایش قند خون را کاهش می دهد. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از Medicinal Food ، عصاره گیاهان مختلف و چاشنی ها مانند دارچین، ادویه گل میخک و رزماری از فرآیندی
دوشنبه، 21 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه در افراد دیابتی (2)
تغذیه در افراد دیابتی (2)
تغذیه در افراد دیابتی (2)





مصرف ادویجات ممکن است قند خون را کاهش می دهد .

نتیجه چند تحقیق نشان می دهد که خوردن غذاهای ادویه دار افزایش قند خون را کاهش می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از Medicinal Food ، عصاره گیاهان مختلف و چاشنی ها مانند دارچین، ادویه گل میخک و رزماری از فرآیندی که موجب افزایش قند خون می شود جلوگیری می کند.
هنگامی که قند خون افرایش می یابد ترکیبی موسوم به AGE در افراد به وجود می آید که این ترکیب موجب التهاب و آسیب بافت ها می شود که این عامل می تواند با لخته شدن خون در رگ ها و بیماری های قلبی در ارتباط باشد، اما ادویجات و ترکیبات گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدانی موسوم به فنول می تواند فعالیت ترکیبات AGE را مسدود سازد و بیماران دیابتی را محافظت کند.
بسیاری از محققان بر این باورند، ادویجات نه تنها خواص آنتی اکسیدان دارند بلکه فعالیت سلول های بدن را تنظیم می کنند

آب ميوه هاي حاوي شکر خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند.

آب ميوه هاي حاوي قند که اغلب به عنوان جايگزين هاي سالمتر نوشابه هاي غيرالکلي به بازار عرضه مي شوند به همان اندازه آنها باعث بالا رفتن وزن و افزايش خطر ابتلا به ديابت مي شوند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رويترز ، جولي پالمر و همکارانش در دانشگاه بوستون طي گزارشي که در نشريه آرشيو طب داخلي منتشر شده است تاکيد کردند که به مردم بايد آگاهي داده شود که اين نوشيدني ها جايگزين سالمي براي نوشابه هاي غيرالکلي نيستند.
ديابت نوع دوم شايعترين نوع ديابت است که ارتباط نزديکي با چاقي دارد و در سراسر جهان شايع شده است.
اين يافته ها حاصل بررسي ۴۴ هزار زن سياهپوست در آمريکا طي سالهاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ است.
کساني که روزانه دستکم دو نوشابه غيررژيمي مي نوشيدند ۲۴ درصد بيشتر از کساني که کمتر از يک بار در ماه نوشابه غيرالکلي نوشيدند به ديابت مبتلا شدند.
زناني که در روز دستکم دو بار آب ميوه حاوي قند مصرف کردند ۳۱ درصد بيشتر از کساني که يک بار در ماه از اين نوع نوشيدني ها مصرف کردند با خطر ابتلا به ديابت روبرو شدند. نوشابه هاي رژيمي غيرالکلي، آب گريپ فروت و آب پرتقال با افزايش خطر ابتلا به ديابت مرتبط شناخته نشد.
آب گريپ فروت و آب پرتقال خالص حاوي قند طبيعي هستند و تاثير سوخت و سازي متفاوتي بر بدن مي گذارند.
نوشابه هاي غيرالکلي و آب ميوه هاي حاوي قند اغلب در بين وعده هاي غذايي مصرف مي شوند و ممکن است به خوردن خوراکي هاي غيرلازم منجر شوند.
در تحقيقات قبلي بر روي هزاران زن سفيد پوست ابتلا به ديابت با مصرف نوشابه هاي غيرالکلي و آب ميوه هاي حاوي قند مرتبط شناخته شده است.
تحقيق ديگري در همين مجله نشان مي دهد مصرف ميوه و سبزيجات با پيشگيري از چاقي و تامين ريزمغذي هاي بدن نظير آنتي اکسيدان ها از بروز ديابت نوع دوم پيشگيري مي کند.
تحقيق سوم نشان داد رژيم غذايي کم چرب تاثيري در خطر ابتلا به ديابت ندارد.
دکتر مارک فينگلوس از مرکز پزشکي دانشگاه دوک در کاروليناي شمالي در اين باره مي گويد کالري بر همه چيز تاثير مي گذارد. او مي گويد برخي ريزمغذي ها نظير شربت ذرت با فروکتوز بالا پرخوري را تسهيل مي کند.
اگر کالري را در سطح پاييني نگه داريد شايد بتوانيد همه چيز بخوريد اين درسي است که رژيم هاي غذايي کم کالري به ما مي دهد. جدا از مسئله سوخت و سازي، يک دليل مهم اثربخشي کربوهيدرات پايين آنست که در باعث مي شود فرد ،کالري خيلي زيادي نخورد.
مركبات تركيبي به نام ايمولين (‪)Emulin‬ را در پوست خود دارند كه مي‌تواند به بيماران ديابتي كمك كند.
محققان مي‌گويند، مركبات تركيبي در پوست خود دارند كه مي‌تواند به بيماران ديابتي كمك كند و حتي موجب پيشگيري از ابتلا به اين بيماري شود.
تركيب ‪ emulin‬زماني كشف شد كه محققان سرگرم بررسي خواص لاغر كنندگي گريپ فورت بودند.
محققان اميدوارند كه اين تركيب را از پوست اين ميوه استخراج و بعد آن را تصفيه كنند تا ماده بدون طعمي توليد كنند كه در زمان افزودن به غذاها مانند يك محلول بافر شكري عمل مي‌كند.
اين تركيب به نام ايمولين (‪)Emulin‬ علاوع بر سرعت بخشيدن به حذف قند اضافي از جريان خون ، ميزان جذب كربوهيدارت را بعد از خوردن غذا و همچنين ميزان قند ساخته شده در كبد را كاهش مي‌دهد.
ژوزف آهرنز پژوهشگر متابوليسم ‪ Aamp;M‬گفت، اين محصول عملكردي نظير انسولين دارد.
محققان در آزمايش بر روي موش‌هاي مبتلا به ديابت نوع دو كه با غذايي نظير كيك شكلاتي حاوي ايمولين تغذيه مي‌شدند متوجه شدند سطح گلوكز در خون اين موش‌ها ‪ ۲۷‬درصد كاهش يافته است.
چنانچه اين ماده به تاييد اداره نظارت بر دارو و غذاي آمريكا برسد، ظرف دو سال آينده در بازار عرضه خواهد شد

مصرف كاكائو در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی موثر است .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تحقیقات پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی RWTH در آخن آلمان ، نشان می دهد ، مصرف منظم كاكائوی تلخ ، عملكرد دیواره درونی رگ های بیماران دیابتی را به گونه چشمگیری بهبود می بخشد .
یكی از عوارض دیابت ، اختلالات در دیواره درونی رگ های خونی است كه باعث بسیاری از عوارض خطرناك این بیماری ، از جمله سكته های قلبی و مغزی می شود .
بر اساس این بررسی كه نتایج آن در مجله كالج بیماری های قلب در آمریكا چاپ شد ، مصرف روزانه یك لیوان بزرگ كاكائوی تلخ ، در بهبود آسیب های عروقی ناشی از دیابت موثر است .
به گفته پژوهشگران ، آثار سودمند كاكائو ، به علت وجود ماده ای موسوم به فلاوانول در آن است .
توجه به آثار سودمند كاكائو از زمانی آغاز شد كه دانشمندان دریافتند : سرخپوستان قبیله كونا در پاناما كه در رژیم غذایی خود از مقادیر زیادی كاكائو استفاده می كنند ، بسیار كمتر از افراد همان قبیله كه در شهر پاناما زندگی می كنند ، به بیماری های قلبی ، سكته مغزی ، دیابت و سرطان مبتلا می شوند .
مصرف اسيد چرب امگا سه ، مي‌تواند احتمال ابتلا به ديابت نوع يك را در كودكان مستعد ابتلا به اين بيماري كاهش دهد.
محققان اعلام كردند مصرف اسيد چرب امگا سه كه در انواع خاصي از ماهي وجود دارد، مي‌تواند احتمال ابتلا به ديابت نوع يك را در كودكان مستعد ابتلا به اين بيماري كاهش دهد.
به نقل از خبرگزاري فرانسه، پژوهشگران دريافتند، در كودكاني كه بطور ژنتيكي در خطر ابتلا به ديابت نوع يك قرار دارند با مصرف اسيد چرب امگا سه خطر ابتلا به اين بيماري تا ‪۵۵‬درصد كاهش مي‌يابد.

ديابت نوع يك بيماري خود ايمني است كه در آن سلولهاي انسولين ساز از بين مي‌روند.

ديابت نوع يك قابل كنترل است اما نمي‌توان آن را علاج كرد و اگر چه دليل اصلي آن ناشناخته مانده اما عقيده بر آن است كه عوامل محيطي و ژنتيك در بروز آن نقش دارند.
اين تحقيق كه نتايج آن در نشريه انجمن پزشكي آمريكا منتشر شده طي سالهاي ‪ ۱۹۹۴‬تا ‪ ۲۰۰۶‬و با بررسي هزار و ‪ ۷۷۰‬كودك انجام شده است.
كودكان شركت‌كننده در اين تحقيق، در خطر ابتلا به ديابت نوع يك ناشي “‪ “HLA(‬آنتي‌ژن لوكوسيت انساني) و يا سابقه ژنتيكي و خانوادگي ديابت نوع يك قرار داشتند.
در طي يك دوره متوسط ‪ ۶/۲‬ساله، رشد سلولهاي لوزالمعده كه انسولين توليد مي‌كند و رابطه آن مصرف امگا سه كه از يك سالگي آغاز شده بود، مورد بررسي قرار گرفت.
والدين اطلاعات رژيم غذايي كودكان خود را در اختيار پژوهشگران قرار داده بودند.
محققان اعلام كردند: مطالعه ما حاكي از آن است مصرف بيشتر اسيد چرب امگا سه با كاهش خطر بيماري خود ايمني جزاير لوزالمعدي در كودكاني كه بطور ژنتيكي مستعد ابتلا به ديابت نوع يك هستند مرتبط است.
در بيماري خود ايمني جزاير لوزالمعدي، آنتي‌بادي‌ها به سلولهايي انسولين ساز حمله مي‌كنند و آنها را از بين مي‌برند.
اسيد چرب امگا سه در برخي ماهي‌ها از جمله ساردين، تون، قزل آلا و ‪ mackerel(‬خال‌مخالي) يافت مي‌شود.
پژوهشگران بار دیگر درباره افزایش مصرف نوشابه های شیرین و آب میوه های مصنوعی در كودكان هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از نشریه آرشیو طب كودكان و نوجوانان ، طی دو دهه گذشته میزان مصرف نوشابه های شیرین و آب میوه های مصنوعی در كودكان به ویژه در جوامع صنعتی به شدت افزایش یافته است.
برپایه یافته های این پژوهش هم اكنون بخش عمده ای از كالری روزانه كودكان از طریق مصرف نوشیدنی های شیرین تامین می شود.
به گفته محققان : مصرف آب میوه های طبیعی ضرری برای كودكان ندارد و باعث چاقی آنان نمی شود، اما مصرف آب میوه های مصنوعی و نوشیدنی های شیرین یكی از مهمترین علل بروز همه گیری چاقی در كودكان و نوجوانان است .
چاقی یکی از مهمترین علل زمینه ساز بروز بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی ، دیابت و پرفشاری خون است .

ديابتي‌ها هندوانه نخورند.

خوردن هندوانه به علت بالا بردن قند خون به افراد ديابتي توصيه نمي‌شود.
افراد مبتلا به ديابت بايد از خوردن هندوانه صرف نظر كنند، زيرا هندوانه قند خون را به سرعت بالا مي‌برد و كاهش اين قند براي آنها بسيار مشكل است.
براساس تحقيقات انجام شده هندوانه به علت داشتن پتاسيم فراوان فشار خون را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد. همچنين وجود مقادير بسيار بالايي از آنتي اكسيدان‌هاي مختلف در اين ميوه آن را ارزشمند ساخته است.
به علاوه مطالعات نشان مي‌دهد مصرف منظم اين ميوه از بروز حملات آسم، سرطان كولون و حتي آرتروز جلوگيري مي‌كند.
خوردن هندوانه با شكر براي خنك كردن بدن در روزهاي گرم تابستان بسيار موثر است و مصرف آن براي افراد گرم مزاج توصيه مي‌شود.
منبع: سایت پزشکان بدون مرز




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.