عوامل پیروزی حضرت مهدی

در ضمن بررسی ویژگیهای حکومت جهانی آن حضرت، این سؤال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهای عظیم و منظم و پیچیده و سلاحهای فوق مدرن الکترونیکی و تکنیک برتر ابرقدرتها و سلاحهای هسته‏ای و طرحهای جنگ ستارگان و ... پیروزی جهانی‏برای امام زمان ، علیه‏السلام، چگونه میسر است؟ اصولا چون چنین پیروزی عظیمی، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست‏باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیی چیست و راه آن کدام است؟ در این بحث‏به عوامل
پنجشنبه، 24 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل پیروزی حضرت مهدی
عوامل پیروزی حضرت مهدی
عوامل پیروزی حضرت مهدی

نويسنده: علی‏اکبر حسنی




در ضمن بررسی ویژگیهای حکومت جهانی آن حضرت، این سؤال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهای عظیم و منظم و پیچیده و سلاحهای فوق مدرن الکترونیکی و تکنیک برتر ابرقدرتها و سلاحهای هسته‏ای و طرحهای جنگ ستارگان و ... پیروزی جهانی‏برای امام زمان ، علیه‏السلام، چگونه میسر است؟
اصولا چون چنین پیروزی عظیمی، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست‏باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیی چیست و راه آن کدام است؟ در این بحث‏به عوامل پیروزی آن حضرت در این قیام جهانی و فتح نهایی عالم توسط ایشان می‏پردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسی می‏کنیم.
در ضمن‏بررسی‏ویژگیهای‏یاران حضرت مهدی ،علیه‏السلام، و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمی‏خوریم که آنان «منصور بالرعب‏» هستند.
منصور بالرعب بودن، یعنی آنکه پیروزی آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتی است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد می‏شود و آنها از قدرت و پیروزیهای او به قدری به هراس می‏افتند که توان استقامت‏خویش را از دست می‏دهند یا تسلیم می‏شوند و یا سلاحها را بر زمین می‏گذارند و فرار می‏کنند و این خود زمینه پیروزی و فتح بدون درگیری و خونریزی و جنگ را برای آن حضرت فراهم می‏سازد.
دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامی و درگیری با امام، سلاحهای خود را بر زمین می‏گذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم می‏شوند و یا از پیشاپیش لشگر او می‏گریزند.
در تاریخ از اینگونه پیروزیها دیده شده که سپاهی با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب می‏شدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم می‏کردند.
پیامبر اسلام،صلی‏الله علیه‏وآله، طبق شواهد تاریخی و آیات قرآن از این موهبت‏برخوردار بوده و درمواردی‏صلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکست‏ناپذیر او دلهای دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیری و یا به مجرد رویارویی ، شکست‏خورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شده‏اند.
پیامبر اسلام در «غزوه بدر» با اقلیتی غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهی مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزی جالبی هم رسید و این خود از مواردی است که دشمن با رعبی که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند می‏افتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار می‏گذارد. ابوسفیان می‏گوید به محض‏رساندن کاروان به مکه بسرعت‏به بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس می‏گفتم: بایست! می‏گفت: علی ،علیه‏السلام، سوار بر اسب مرا تعقیب می‏کند.
در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهای قریش و احزاب و عبور «عمروبن‏عبدود» و همراهان او از خندق و رجزخوانی عمرو، اضطراب و دلهره‏ای بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن «و زلزلوا زلزالا شدیدا» (1) و فریاد «متی نصرالله‏» سر می‏دادند.
آنگاه که حضرت علی ،علیه‏السلام، عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر ،صلی‏الله علیه‏وآله،فرمود: «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة‏الثقلین‏» ترس و رعب عجیبی در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.
و نیز در جنگ با یهود بنی‏نظیر و بنی قریظه، ترس و نگرانی به حدی بود که به تعبیر قرآن:
«وقذف فی قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهم‏و ایدی المؤمنین‏» (2)
و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دست‏خود و به دست مؤمنان خانه‏هاشان را ویران کردند.
ویادر فتح مکه زمینه چنان فراهم می‏شودوبه‏گونه‏ای‏مرعوب‏می‏گردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویی از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب می‏گردد و همه طوعا و کرها تسلیم می‏شوند و شعار «لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم‏الاحزاب وحده‏» تحقق می‏یابد.
باز درانقلاب اسلامی ، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان وسلاحهای مدرن، چگونه صحنه را خالی می‏کرد، مخصوصادرآخرین‏روزهای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که در پی فرمان حضرت امام، قدس‏سره، و ریختن همه مردم به خیابانها با فرمان رهبرانقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالی کرد و نیروهای انقلاب پیروز شدند.
در جنگ تحمیلی هم نمونه‏هایی از این پیروزیها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتح‏المبین دیدیم که نیروی مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشت‏شعار الله‏اکبر چگونه شکست‏خورد و تسلیم شد.
اینها نمونه کوچکی است از پیروزی که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود می‏آید.
پس بسیار روشن است که یکی از عوامل عمده پیروزی ارتش امام زمان ،علیه‏السلام، همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید ونصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان ،علیه‏السلام، می‏افتد و این حقیقت در لابلای آیات و روایات مشهود است.
اینک آیاتی که دلالت‏بر اینگونه پیروزیها دارد و می‏رساند که پیامبر، صلی‏الله علیه‏وآله،در مواردی ، منصور بالرعب بوده است از نظر شما می‏گذرانیم:
1. «سنلقی فی قلوب‏الذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله‏» (3)
بزودی در دلهای کفار رعب و هراس می‏افکنیم به خاطر آنکه شرک برای خدا قائل شدند.
2.«سالقی فی قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوق‏الاعناق‏» (4)
بزودی در دلهای کافران وحشت و ترس می‏افکنیم ، پس ضربه‏ها را بر بالای گردنها (یعنی مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبی است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزی مسلمانان بر آنها شد.
3. «و قذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا» (5)
در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهی را کشتید و گروه دیگری را به اسارت گرفتید.
4. «فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فی‏قلوبهم‏الرعب‏» (6) پس قدرت خداوند از جایی که گمان نمی‏بردند، آمد و رعب وحشتی در دل آنان افتاد.
در بسیاری از روایات ما همین صفت و ویژگی پیامبر،صلی‏الله علیه‏وآله،برای حضرت مهدی ، علیه‏السلام،نقل‏شده‏است، علاوه بر روایاتی که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان از هر طرف می‏رود یعنی از فاصله دور دشمن او مرعوب می‏گردد و فرار می‏کند یا تسلیم می‏شود .
امام باقر ،علیه‏السلام، می‏فرماید: «همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحث‏خواهیم کرد) ولی از سنتهای جدش مصطفی،صلی‏الله علیه‏وآله، قیام به شمشیر و منصور بالرعب است.
«و اما شبهة من جده المصطفی محمد،صلی‏الله‏علیه‏وآله، فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایة ...» (7)
از سنتهای جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودی دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچمها در برابر اوست.

امام محمدباقر،علیه‏السلام،نیز می‏فرماید:

«القائم،علیه‏السلام،منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوی له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب‏» (8)
قائم ،علیه‏السلام، ما یاری شده به رعب است و تاییدشده با پیروزی است. تمام زمین به تصرف او درمی‏آید و گنجهای زمین برای او ظاهر می‏شود و سلطه او بر شرق و غرب می‏رسد.

امام صادق ،علیه‏السلام، می‏فرمود:

«ان‏القائم‏منامنصوربالرعب‏موید بالنصر تطوی له‏الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه‏المشرق و المغرب و یظهرالله به دینه ولوکره المشرکون‏» (9)
4. در ذیل تفسیر آیه «اتی امرالله فلاتستعجلوه‏» می‏فرماید: (10)
«هو امرنا امرالله تعالی عزوجل ان لانستعجل به حتی و یویده بثلاثة اجناد الملائکه المؤمنین والرعب‏» (11)
او همواره با سه گروه سپاه تایید می‏شود. سپاه فرشتگان ، سپاه مؤمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.

هشام بن سالم از امام صادق ، علیه‏السلام، نقل می‏کند:

«... فلا یبقی بین الخافقین الا خافه‏» (12)
در میان شرق و غرب کسی نمی‏ماند مگر اینکه از او می‏هراسد.
ابی‏بصیر از امام صادق ، علیه‏السلام، نقل می‏کند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچم‏حضرت‏مهدی،علیه‏السلام، پس از نقل مطالبی می‏فرماید:
«و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضب‏الله علی هذاالخلق‏». (13)
با توجه به معنای لغوی رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدی است که کتمان آن ممکن نیست، روشن می‏شود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن است‏به این معانی باشد:
1. مردم مخالف و دشمنان ، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکست‏ناپذیر آن حضرت ، تسلیم شوند.
2.آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعب‏آور است که شهرهای دور دست که با لشکر امام به مسافت‏یک ماه راه‏رفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیری و رویارویی و مقاومت تسلیم می‏گردند، چنانچه حدیث ابی بصیر گویای آن است.
3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر می‏برند و این ترس خودمقدمه پیروزی امام و شکست دشمنان امام است.

این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:

الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دلهای دشمنان امام و ابرقدرتها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم گردند. گویی چنان از خود بی‏خود شوند و دست و پای خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و ...!
ب) آوازه پیروزی سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگی یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.
ج) انتشار حرکت و قیام امام و آمادگی باطنی مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامی کشورها نیروها و مردم خواستار همکاری با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیامهای داخلی رخ دهد و موجب انشعاب حکومتها وتقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دلهای حاکمان و طاغوت و قدرتها شود.
د) امام‏زمان با احاطه‏ای که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثی کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهای انسانی آنان را نیز شناسایی کند و نقاط ضعف و آسیب‏پذیری آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافی است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند ...!!

پی‏نوشتها:

1. سوره احزاب (33)، آیه 11
2.سوره حشر (59)، آیه 2
3. سوره آل عمران (3)، آیه 151
4. سوره انفال (8)، آیه 12
5. سوره احزاب (33)، آیه‏23
6. سوره حشر (59)، آیه 2
7. مجلسی،محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص‏217، ح‏6.
8. کشف‏الغمه، ج‏3، ص 324;المحجه‏البیضاء، ج‏3، ص 341; یوم‏الخلاص، ص‏300; منتخب الاثر، ص‏292و482; مجلسی، محمدباقر، همان، ج 52، ص 190، نورالابصار، ص 171; اعلام‏الوری، ص‏433، اسعاف‏الراغبین، ص‏152; ینابیع‏المودة، ج‏3، ص‏136.
9. مجلسی، محمدباقر، همان، ص‏191، ح 24.
10. سوره نحل (16)، آیه 1.
11. نعمانی، کتاب‏الغیبة، ص 128; مابعد الظهور، ص 535; ر.ک: امام مهدی من‏المهد الی الظهور.
12. نعمانی، همان، ص 122.
13. مجلسی، محمدباقر، همان، ص‏360، ح‏129.

منبع: حوزه
/الف




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.