تعديل رفتار با گُل

قديمي‌ترين و زيباترين سند درباره پيشينه دسته گل در ايران، گل و غنچه‌هاي دردست داريوش در سنگ نگاره‌هاي تخت‌جمشيد است كه بيشتر از ۲۵۰۰ سال سابقه دارد. بنابر نظر تحليلگران تاريخ، اين نقوش، مراسم برپايي جشن نوروز، و به گمان برخي جشن تولد و بعضي مراسم تاجگذاري را به نمايش مي‌گذارد. اين مراسم به پيروي از سنت‌هاي كهن‌تري برپا شده كه در عهد داريوش با آن شكوه وتجلي پيدا كرده و در عين حال شاهد ارجمند و كاملا گويايي از علاقه و توجه ايرانيان نسبت به گل و تقديم و
چهارشنبه، 6 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعديل رفتار با گُل
تعديل رفتار با گُل
تعديل رفتار با گُل





قديمي‌ترين و زيباترين سند درباره پيشينه دسته گل در ايران، گل و غنچه‌هاي دردست داريوش در سنگ نگاره‌هاي تخت‌جمشيد است كه بيشتر از ۲۵۰۰ سال سابقه دارد. بنابر نظر تحليلگران تاريخ، اين نقوش، مراسم برپايي جشن نوروز، و به گمان برخي جشن تولد و بعضي مراسم تاجگذاري را به نمايش مي‌گذارد. اين مراسم به پيروي از سنت‌هاي كهن‌تري برپا شده كه در عهد داريوش با آن شكوه وتجلي پيدا كرده و در عين حال شاهد ارجمند و كاملا گويايي از علاقه و توجه ايرانيان نسبت به گل و تقديم و هديه دسته گل است.
در كشور ۴ فصل ما، بازار گل هميشه فعال است تا پاسخگوي نياز آن دسته از افرادي باشد كه به دلايل مختلف به سراغ گلفروشي‌ها مي‌روند. البته بخشي از اين تقاضا هم از طريق واردات گل به ايران تامين مي‌شود و گردش مالي صادرات گل و گياه جهان، هر ساله دست كم ۱۰۰ ميليارد دلار است.
هرچند در بسياري از كشور‌هاي جهان، خريد گل امري روزمره و متداول است اما در ايران كمتر كسي بدون دليل گل مي‌خرد و معمولا مناسبت‌هاي مختلف بازار گل را فعال‌تر مي‌كند.گل به همان اندازه كه در مراسم شادي به كار مي‌رود در مراسم سوگواري نيز كاربرد دارد و عده‌اي معتقدند هرچه گل‌هاي گران‌تري براي مراسم سفارش داده شود به مجلس شأن بيشتري بخشيده و براي صاحب مجلس احترام بيشتري قائل شده‌اند.
البته ارزش گل و گياه تنها در بعد اقتصادي آن نيست و ضرب‌المثل گل باشيد و عمرتان مانند گل نباشد نيز از اين واقعيت ناشي مي‌شود.در واقع گل عاملي براي تعديل رفتار در طول شبانه روز است و هربار نگاه كردن به گل موجب اتصال عصبي مثبت در مغزمي‌شود . پژوهش‌ها نشان مي‌دهد حتي يك شاخه گل يا گلدان كوچك ممكن است روحيه شخص را به سرعت تغيير دهد. احساس شادي و سرزندگي نخستين واكنش افراد است.
افرادي كه در محيط اطرافشان، منزل، محل كار و... گل و گياه وجود دارد بيش از ديگران آرام‌تر، مهربان‌تر، شاد‌تر و باگذشت‌ترند و مي توانند اين حس را با رفتار مثبت به ديگران منتقل كنند. گل، نشانه مشاركت و دوستي است زيرا با هديه دادن گل، نوعي لذت مشترك بين افراد به وجود مي آيد. پژوهشگران به تازگي دريافته‌اند كه هر فرد ۵ ثانيه پس از دريافت شاخه يا دسته اي گل يا گلدان گل، ۳ واكنش بروز مي‌دهد:
1- لبخندي به نشانه ادب و تشكر
2- لبخندي به نشانه دوستي و صميميت
3- لبخندي هيجان زده همراه با واكنش كلامي خاص.
به هر حال دوستداران گل معتقدند كه به جاي خريد شيريني براي شركت در مراسم‌ها و جشن‌هاي مختلف بهتر است گل خريداري شود تا دست‌كم از چاق شدن افراد جلوگيري كند.
منبع: http://hamshahrionline.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما