اللهوف علی قتلی الطفوف

کتاب لهوف نگرش تازه‌ای است بر مقتل ابی مخنف که به علت شیوایی عبارت و استناد به مدارک و منابع، غیرقابل تردید بوده و تاکنون بیش از سی بار در ایران و عراق به چاپ رسیده است. چندین بار به شیوه‌های
پنجشنبه، 4 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اللهوف علی قتلی الطفوف
اللهوف علی قتلی الطفوف



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: اللهوف علی قتلی الطفوف (مقتل امام حسین علیه‌السلام)
موضوع: قیام عاشورا / سیره امام حسین(ع) / مصیبت‌های امام حسین(ع) / شهادت امام حسین(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000
نویسنده: سیدبن طاووس
مترجم / مصحح: عبدالرحیم عقیقی بخشایشی
ناشر: نوید اسلام
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1378
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 318 صفحه

معرفی کتاب:

کتاب لهوف نگرش تازه‌ای است بر مقتل ابی مخنف که به علت شیوایی عبارت و استناد به مدارک و منابع، غیرقابل تردید بوده و تاکنون بیش از سی بار در ایران و عراق به چاپ رسیده است. چندین بار به شیوه‌های گوناگون به زبان فارسی ترجمه و بازنویسی گردیده است که نه ترجمه بر این کتاب ذکر شده است.
امتیاز این کتاب این است که برای رفاه گویندگان و وعاظ، متن عربی همراه ترجمه فارسی آن آورده شده و برای بی‌نیاز شدن برخی گویندگان که شاید دسترسی به لغت و اعلام نداشته باشند، اَعلام موجود در کتاب به صورت کوتاه معرفی شده است. برای سهولت تلفظ کلمات، اعراب‌گذاری کامل نیز در متن عربی انجام شده است. همچنین از دیگر امتیازهای این کتاب این است که با چند نسخه مطابقت داده شده و از میان آنها، صحیح‌ترین و واقعی‌ترین‌ها گزینش شده است.
این کتاب در سه بخش همراه با مقدمه‌ای از نویسنده و مترجم آن نگارش شده است. در مقدمه، مباحث به طور کلی بدین گونه ذکر شده است:
بخش اول - زندگانی حسین(ع) از روز ولادت تا روز عاشورا.
بخش دوم - وقایع روز عاشورا و جانبازی شهدا.
بخش سوم - جزئیات وقایع پس از شهادت امام حسین(ع).
در فهرست موضوعی کتاب مباحث عبارتند از:
بخش اول - ولادت تا شهادت (ولادت، خواب ام الفضل و تعبیر آن، خبر از شهادت حسین(ع)، دعوت اهل کوفه از حسین(ع)، قیام مسلم بن عقیل، عزیمت حسین(ع) به سوی عراق، حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه، ورود امام حسین(ع) به کربلا، بی‌تابی زینب(س))
بخش دوم - توصیف جنگ و شهادت (نخستین خطبه حسین(ع)، امان‌خواهی برای عباس(ع) و برادران، بامداد عاشورا، شهادت علی اکبر(ع)، کودک شیرخوار، فداکاری و شهادت سردار کربلا، شهادت امام حسین(ع)، لحظات پس از شهادت، غارت خیام و سوزاندن آنها، زینب و نعش برادر، عواقب کار قاتلین حسین(ع)، محشر و فاطمه زهرا(س))
بخش سوم - حوادث پس از شهادت (ورود اسیران به کوفه،خطبه زینب(س)، ورود به دارالاماره، اهل بیت(ع) و دروازه شام، مجلس یزید، خواب سکینه، اهل بیت(ع) و کربلا، خطبه حضرت سجاد(ع) نزدیک مدینه، منازل و بیوت مدینه)، فرجام قاتلان ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران او (سلیمان بن صرد، ابراهیم بن مالک اشتر، مختار بن ثقفی، هلاکت یزید بن معاویه، قیام مختار، حمل سرهای قاتلین به کوفه، شادمانی در کوفه، سرنوشت شوم حرمله، سرانجام کار مصعب)
در پایان کتاب، فهرست اعلام، اشخاص، قبایل، اماکن، ممالک و بلاد آمده است. همچنین این کتاب، دارای حدود بیست منبع بوده که در پایان کتاب آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما