ادويه ، چاشني سلامتي

ادويه را بخشي از يک گياه معطر تعريف مي کنند که مي تواند تنه درخت ( دارچين )، ميوه ( فلفل سياه ) و يا دانه ( جوزهندي ) باشد و بصورت درسته، خرد يا پودر شده براي عطر و رنگ بخشيدن به غذا مورد استفاده قرار مي گيرد. يک فرد آمريکايي به طور متوسط سالانه 1 کيلو و 600 گرم ادويه مصرف مي کند که نيمي از آن فلفل و دانه خردل ( در سس خردل ) است و شايد دليل استفاده زياد از
يکشنبه، 10 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادويه ، چاشني سلامتي
ادويه ، چاشني سلامتي
ادويه ، چاشني سلامتي





ادويه چيست؟

ادويه را بخشي از يک گياه معطر تعريف مي کنند که مي تواند تنه درخت ( دارچين )، ميوه ( فلفل سياه ) و يا دانه ( جوزهندي ) باشد و بصورت درسته، خرد يا پودر شده براي عطر و رنگ بخشيدن به غذا مورد استفاده قرار مي گيرد.
يک فرد آمريکايي به طور متوسط سالانه 1 کيلو و 600 گرم ادويه مصرف مي کند که نيمي از آن فلفل و دانه خردل ( در سس خردل ) است و شايد دليل استفاده زياد از آنها، خاصيت ضد سرطاني شان است.

اثرات ادويه ها در سلامتي بدن

هر چند مقدار ادويه اي که در هر وعده با غذا مصرف مي کنيم کم است، ولي ادويه جات تنوع طعم و رنگ فوق العاده اي به غذاها مي دهند.
ادويه ها و گياهان معطر علاوه بر اين که مقدار کمي ویتامین، املاح و فيبر به غذا اضافه مي کنند، حاوي آنتی اکسیدانهایی هستند که عوامل تخريب کننده سلول ها يعني رادیکالهای آزاد را خنثي کرده و سطح سلامتي را ارتقا مي بخشند.
ادويه هاي زير توسط انجمن ملي سرطان به عنوان مواد ضد سرطان معرفي شده است: پونه ، آويشن ، رُزماري يا اَکليل کوهي ، رازيانه ، زردچوبه ، زيره سياه ، باديون ، گشنيز، زيره سبز و ترخون . با اندازه گيري ميزان آنتي اکسيدان ها مشخص شد، مواد آنتي اکسيداني موجود در پونه حتي از ویتامینE ( يک آنتي اکسيدان قوي ) هم براي سلامتي بدن مفيدتر است.
بعضي ازانواع مشابه اين ادويه جات مثل زيره سبز ، رازيانه ، ترخون و زيره سياه حاوي موادي بنام تِرپن هستند که مانع از رشد تومورها شده و مقدار کلسترول خون را کاهش مي دهند. به ويژه ترخون خاصيت ضد سرطانی خوبي دارد.
رنگ زرد زرد چوبه به دليل وجود ماده اي بنام کارسامين (CURCUMIN) است که در آزمايشات حيواني مشخص شده که بر عليه بيماري آلزایمر عمل مي کند.
از اين رو به تازگي در ژورنال پزشکي NEW ENGLAND دانشمندان در حال تحقيق بر روي کارسامين هستند تا راه درماني براي عارضه کيستيک فيبروز ( CYSTIC FIBROSIS ) پيدا کنند ، ولي تحقيقات انساني در اين زمينه محدود است.
فلفل سبز و زعفران سيستم ايمني بدن را تحريک مي کنند و جوزهندي و ميخک ( البته در آزمايشگاه ) از رشد ميکروب ها جلوگيري مي کنند. زنجبيل و فلفل قرمز از تشکيل تومورها جلوگيري مي کند و اثرات ضدسرماخوردگی فلفل سبز نيز در حال بررسي است.
استفاده از دارچين در درجه سوم و بعد از فلفل و خردل قرار دارد. طي تحقيقي که سال گذشته انجام گرفت، تاثيرات مثبتي از دارچین در درمان دیابت ديده شد. اين تحقيق نشان داد که مصرف 1 يا 2 قاشق چايخوري دارچين به شکل کپسول موجب کاهش قند خون ، تري گليسيريد و کلسترول شد و از افت و خيز زياد انسولين در يک گروه مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگيري کرد.
مشکلي که با دارچين داريم اين است که معمولاً در شيريني جات و مواد حاوي چربي استفاده مي شود. در حقيقت دارچين يک ادويه عالي براي طعم دادن به گوشت چرخ کرده و سبزيجات است. اسفناج خرد شده را مي توانيد با دارچين و کشمش تفت دهيد و يا چوب دارچين را با چاي دم کنيد. دارچين ادويه خوبي براي طعم دادن به هلو ، موز،سیب يا حتي ماست شيرين است. البته مصرف روزانه 1 يا 2 قاشق چايخوري دارچين با غذا کار خيلي راحتي نيست.
ادويه جات و گياهان معطر قرن ها به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته و مي گيرند. ولي براي درمان صد در صد بيماري ها نمي توان به آنها اکتفا کرد، چون بسياري از نتايج تحقيقات بر روي تاثيرات ادويه ها، در آزمايشگاه ها بدست آمده و هنوز به طور قطعي به اثبات نرسيده است. به علاوه مصرف زياد گياهان معطر و ادويه جات به دستگاه گوارشي بدن خصوصاً معده آسيب مي رسانند.
در هر صورت با مصرف از ادويه جات هم مي توان از فوائد آنها سود برد وهم بيشتر به غذاهاي گياهي تکيه کرد تا غذاهاي گوشتي .
در نهايت اين که : رژيمي که سرشار از غذاهاي گياهي باشد، بدن را در برابر سرطان و بیماریهای قلبی محافظت مي کند و در اين بين ادويه ها و گياهان معطر نيز موثر هستند.
منبع: www.taamasrar.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.