امام مجتبی علیه‌السلام

نویسنده محترم، در پیشگفتار، صرف از تألیف این کتاب را معرفی امام حسن(ع)، به عنوان الگوی انسانیت می‌داند تا با شناخت الگو، از افراط و تفریط‌ها به دور بمانیم و کوچک‌ترین لغزشی در راه کمال نداشته باشیم. این
شنبه، 13 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام مجتبی علیه‌السلام
  امام مجتبی علیه‌السلام



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام مجتبی علیه‌السلام
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 5000 نسخه
شابک: 0 ـ 9 ـ 91485 ـ 964
نویسنده: سید حسن ابطحی
ناشر: بطحاء
سال چاپ: 1376
تعداد صفحات: 262 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده محترم، در پیشگفتار، صرف از تألیف این کتاب را معرفی امام حسن(ع)، به عنوان الگوی انسانیت می‌داند تا با شناخت الگو، از افراط و تفریط‌ها به دور بمانیم و کوچک‌ترین لغزشی در راه کمال نداشته باشیم. این کتاب، بیشتر به شرح حالات امام حسن(ع) پرداخته و مباحث تاریخی آن کمتر است.
مطالب نوشته شده در این کتاب عبارتند از:
ـ خصوصیت‌های امام مجتبی(ع) از جهت ظاهری و اخلاقی.
ـ شاهد بودن وفات پیامبر(ص) ‌و شهادت مادرشان در سن هشت سالگی.
ـ امام مجتبی(ع)، بعد از شهادت حضرت زهرا(س)، همیشه غم‌خوار پدر و بازوی پرتوان ایشان بودند. (در این قسمت به ازدواج‌های امام حسن(ع)، دلایل آنها، فرزندان امام در چگونگی تربیت آنها اشاره می‌کند.)
ـ کرامت و بزرگواری امام حسن(ع) و اینکه ایشان، منشأ خدمت‌های بسیاری در راه توسعه اسلام به دولت‌های مختلف جهان بود. در زمان پدرشان در جنگ‌های صفین، نهروان و جمل شرکت داشتند.
ـ امامت امام مجتبی(ع) و خلافت ایشان
ـ فعالیت‌های سیاسی معاویه بر ضد امام حسن(ع)، مثل اینکه جاسوس‌هایی را برای امام(ع) می‌فرستاد و... .
ـ تصمیم امام حسن(ع) به جنگ با معاویه و آماده شدن هر دو گروه برای جنگ که به علت وجود دلایل مختلف، از جمله بی‌وفایی یاران امام حسن(ع)، ایشان مجبور به صلح در مقابل معاویه شدند و در نتیجه قرارداد صلح در 5 ماده تنظیم شد.
ـ رویارویی امام مجتبی(ع) با بنی‌امیه در خانه معاویه، به این صورت که از حضرت خواسته تا به قتل عثمان به وسیله امام علی(ع) اعتراف کند و امام حسن(ع) هم با بیان خطبه‌هایی، پاسخ آنها را داده و با آنها مقابله کردند.
ـ حرکت امام مجتبی(ع) به مدینه
ـ توجیه چند مسئله در مورد امام حسن(ع) که در کتاب‌های تاریخی آمده است، از جمله صلح ایشان با معاویه، ازدواج‌های زیاد حضرت و نوشیدن آب زهرآلود با توجه به علم ایشان به غیب و آینده که به آنها پاسخ داده شده است.
ـ شهادت امام مجتبی(ع) و رویدادهای پس از شهادت ایشان.
ـ چهل حدیث انتخاب شده از احادیث امام حسن(ع)
در پایان، نمونه‌هایی از آثار مؤلف ذکر شده است.
تذکر: در این کتاب، در مواردی گوناگون خطبه‌های امام حسن(ع) اشار ه شده است. این کتاب فصل‌بندی و فهرست منابع ندارد و به منابع در پاورقی اشاره شده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما