ارتفاعات آلپ - 1

ارتفاعات آلپ جوان ترین و بلندترین رشته کوه‌ها در اروپا هستند. آنها از قسمت غربی به قسمت جنوبی قاره در یک کمان پهن کشیده شده‌اند. این رشته کوه از نزدیک دریای مدیترانه در مرز بین فرانسه و ایتالیا آغاز می
شنبه، 4 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ارتفاعات آلپ - 1
ارتفاعات آلپ - 1

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

ارتفاعات آلپ جوان ترین و بلندترین رشته کوه‌ها در اروپا هستند. آنها از قسمت غربی به قسمت جنوبی قاره در یک کمان پهن کشیده شده‌اند. این رشته کوه از نزدیک دریای مدیترانه در مرز بین فرانسه و ایتالیا آغاز می شود. سپس میپیچد به سمت شمال – و به سمت شرق از میان شمال ایتالیا، سوئیس، لیختناشتاین، جنوب آلمان، اتریش و اسلوونی رد میشود.
ارتفاعات آلپ حدود 1000 کیلومتر طول دارند، و پهنترین بخش آن بیش از 260 کیلومتر عریض است. بلندترین قله، کوه بلانک، واقع در مرز بین فرانسه، ایتالیا و سوئیس، 4807 متر بالاتر از سطح دریا است. دیگر نقاط مشهور مونته رزا، Matterhorn، Großglockner و Zugspitze هستند.
کل رشته کوه به سه بخش تقسیم می شود:
آلپ های غربی در غرب سوئیس سنت برنارد عبور می کنند و شامل بلندترین کوه ها می شوند.
آلپ های مرکزی بین سنت برنارد بزرگ و دریاچه کنستانس قرار دارد.
آلپ های شرقی در شرق دریاچه کانزاس به اتریش، شمال ایتالیا، جنوب آلمان و اسلوونی گسترش می یابد. آنها کوتاهترین ترین بخش کوهستان هستند.
ارتفاعات آلپ - 1
کوه های آلپ
چگونه آلپ شکل گرفت
میلیون ها سال پیش، منطقه آلپ های امروز توسط یک دریای بزرگ پوشیده شده بود که اروپا و آفریقا را جدا میکرد. جرم سرزمین جنوبی شروع به حرکت به سمت شمال کرد. این حرکت لایه های سنگی را در پایین دریا چین داد. گرما و فشار سنگها را تغییر داد و مواد را به سمت بالا حرکت داد. امروزه این مناطق بیشترین بخش های آلپ ها هستند. اکثرآً سنگ های تازه تشکیل شده اند از جمله گرانیت و گنیس، اما بسیاری از آنها شامل سنگ آهک هستند که همچنین در بستر دریا تشکیل شده اند.
در طول عصر یخبندان، که حدود یک میلیون سال پیش آغاز شد، آلپ ها با یک پوشش ضخیم از برف پوشیده شده بودند. یخچال ها به سمت دره رفتند و آنها را گسترده تر و عمیق تر ساختند. همانطور که آنها حرکت میکردند، سنگ و مواد دیگر را با خود به حرکت در میآوردند و یخرفتها را ساختند. وقتی یخچال ها شروع به ذوب شدن کردند آب پشت این سدهای طبیعی را پر کرد و دریاچه هایی را به وجود آورد که امروز به عنوان دریاچه‌های آلپی می شناسیم.
بزرگترین این یخچالهای طبیعی Aletsch در سوئیس است که طول آن حدود 25 کیلومتر است. طولانی ترین یخچال طبیعی آلپ شرقی پاسترز 8 کیلومتری است که در پای Großglockner قرار دارد.
یخ و برف مناطق کوهستانی به ایجاد رودخانه های بزرگ امروز کمک کرد: راین، رون، دانوب و پو.
ارتفاعات آلپ - 1
یخچال آلچ در سوئیس - جو سیمون روی فلیکر
آب و هوا
به طور کلی، آلپ دارای آب و هوای زمستانی است. مناطق بلندتر از دره ها سردتر می شوند و دارای بارندگی و برف بیشتری می شوند زیرا هوای سرد نمی تواند رطوبت زیادی را همچون هوای گرم حفظ کند.
گاهی اوقات باد های فوئن خشک گرم، در امتداد کوه ها به سمت پایین میوزند. هوا از منطقه دریای مدیترانه نشأت میگیرد، به بالای آلپ جنوبی صعود می کند و تقریبا تمام رطوبتش را از دست می دهد و در قسمت عقبی آنقدر خشک و گرم می شود که در آن جا برف و یخ ذوب می شود. این اغلب منجر به افزایش دما تا 20 درجه سانتیگراد در دره های سردتر می شود.
گیاهان و پوشش گیاهی
بسیاری از گیاهان در مناطق مختلف آلپ رشد می کنند. دره ها دارای مراتع غنی و سبز با درختان راش و بلوط در مناطق پایین تر هستند. این درختان برگ ریز هستند، که بدان معنی است که هر ساله برگ های خود را از دست می دهند.
در مناطق مرتفعتر به طور عمده درختان همیشه سبز وجود دارند، مثل صنوبر، کاج و شاه درخت. در بالای خط درختی که بین 1700 تا 2000 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است می توانید چمنزارهای آلپ، خزه‌ها، درختچه ها و گل های منحصر به فرد مانند ادلوییس را پیدا کنید. بالاترین بخش های آلپ (مناطق بالاتر از 2800 متر) با برف، یخ و سنگ های خالی پوشیده شده است.
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.