فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

به طور کلی، همواره کمی تردید در خصوص ارتباط طعم و سلامتی وجود دارد، اما خوشبختانه این بحث در خصوص چای یا دمنوش مرزنجوش وجود ندارد. در این مقاله از اثرات درمانی این چای معطر اطلاع خواهید یافت.
يکشنبه، 12 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت
فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

به طور کلی، همواره کمی تردید در خصوص ارتباط طعم و سلامتی وجود دارد، اما خوشبختانه این بحث در خصوص چای یا دمنوش مرزنجوش وجود ندارد. در این مقاله از اثرات درمانی این چای معطر اطلاع خواهید یافت.
گیاه مرزنجوش با نام علمی اوریگانوم ماژورانا (Origanum majorana) بومی منطقه مدیترانه است. رومیان باستان این گیاه معطر را سمبل شادی می‌دانستند. در حالی که مصارف آشپزخانه‌ای چای مرزنجوش بسیار است، به لطف خواص آرام بخشی خود و به دلیل خواص دارویی مورد تحسین بسیاری قرار دارد.
در برخی مناطق، آن را اغلب با پونه کوهی به دلیل شباهت در عطر و بو اشتباه می‌گیرند. برگهای مرزنجوش بسیار کوچک بوده و نسبتاً گرد به نظر می‌رسند. از آنجا که این گیاه در درجه نخست بخاطر برگهای معطر خود پروش داده می‌شود، لازم است همانطور که شروع به گل دادن کرد، آن را از نوک یا بالا چیده و در معرض اشعه قوی خورشید قرار نگیرد.

طرز تهیه دمنوش مرزنجوش

» به منظور دم کردن یک فنجان پر دمنوش، یک قاشق چایخوری پر گیاه مرزنجوش را به درون آب سرد بیافزایید. یک فنجان آب به طور معمول 200 میلی لیتر و یا 7ر6 اونس مایع خواهد بود.
» پس از افزودن این گیاه به آب، آن را تا زمانی که به جوش آید، حرارت دهید سپس زیر شعله را کم کرده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد.
» این مایع را درون یک فنجان صاف کرده و کمی عسل به منظور شیرین شدن به این چای یا دمنوش بیافزایید. تا آنجا که امکان دارد از قند یا شکر به منظور شیرین کردن دمنوش خود استفاده نکنید، تا از ایجاد کالری ناخواسته جلوگیری شود.
» مقدار کمی آب لیمو طعم آن را بهتر خواهد ساخت. در حالت ایده‌آل، می‌توانید سه فنجان از این دمنوش را در روز بنوشید.
 

فوائد دمنوش مرزنجوش

» دمنوش مرزنجوش به فرونشاندن علائم مشکلات تنفسی، سرفه خشک و سرماخوردگی، برونشیت و سینوزیت کمک می‌کند. این دمنوش برای بیماران مبتلا به آسم عالی است.
» دمنوش مرزنجوش سلامت قلب و عروق را افزایش داده، جریان خون به قلب را بهبود ساخته و کلسترول بد را کاهش می‌دهد.
» مورد بعدی در این فهرست، مشکلات دستگاه گوارش است. این دمنوش شما را از تهوع و نفخ رها ساخته، اشتها را تحریک کرده و به عمل هضم کمک می‌کند. مصرف آن برای مدت طولانی به افراد مبتلا به اختلالات خوردن نیز کمک می‌کند.
» به لطف ماهیت ضد التهابی خود، دردهای فراوانی مانند دندان درد، سردرد، آرتریت، دردهای قاعدگی و غیره را تسکین می‌دهد.
» این دمنوش موجب عرق کردن فرد شده و به دفع سموم از طریق عرق کمک کرده، بنابراین افراد مبتلا به آنفولانزا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
» دمنوش مرزنجوش دارای اثر آرام بخش بسیاری بر روی بدن و ذهن است. این چای اعصاب ضعیف را آرام ساخته و مشخص شده است که میگرن را تسکین می‌دهد. دمنوش مرزنجوش در رفع بی خوابی مؤثر است.
مواد مغذی موجود در مرزنجوش
» منبع خوبی از ویتامین A، B3، C و K همراه با روی، کلسیم، رزمارینیک، اولئیک، نیکوتینیک، تانین، اسیدهای اورسولیک به شمار می‌رود.
» روغن مرزنجوش حاوی ترپینن، ترپینول، کارواکرول و بتا سیستوسترین است.
» مرزنجوش حاوی فلاونوئید بوده و دارای خواص ضد التهابی است که به عنوان داروی آرام بخش یا مسکن ضعیف عمل می‌کند.
» یک ضد عفونی کننده طبیعی است و دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است.
» مرزنجوش سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، آهن، مس و فسفر است.
» دیگر مزیت مرزنجوش این است که حاوی سطوح بسیار کمی از چربیهای اشباع شده و سدیم می‌باشد.
همانند هر دارو خواه گیاهی و یا غیره، فرد بایستی در صورت تمایل به مصرف آن، بسیار مراقب باشد. حتی اگر خطرات ناشی از آن را در نظر گرفته باشید، همیشه احتمال بروز مشکل در اثر مصرف بیش از حد وجود دارد. به همین دلیل است که همیشه بهتر است پیش از اقدام به این کار نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوید. مصارف گیاه مرزنجوش بسیار زیاد است و هنگامی که در مقادیر و نسبتهای درست استفاده شود می‌تواند فوائد بسیاری به شما برساند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.